Υπέρ της εισόδου ιδιωτών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αλλά με παραχώρηση λιμενικών χρήσεων και όχι απευθείας πώληση μετοχών, τάχθηκε εκ νέου σήμερα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος (ΟΛΘ), Στέλιος Αγγελούδης, επισημαίνοντας ότι η άποψη της διοίκησης παραμένει σταθερή, «χωρίς καμία πολιτική εμμονή, αλλά με καθαρά επιχειρηματικό κριτήριο».

Πρόσθεσε δε ότι στο 98% των λιμανιών παγκοσμίως, ο έλεγχος ανήκει είτε στην τοπική κοινωνία είτε στο κράτος και υπάρχουν ιδιώτες που επενδύουν, αλλά και ελέγχονται. «Δεν υπάρχει λόγος να κοιτάζουμε κάτι άλλο», είπε χαρακτηριστικά, άποψη που φάνηκε να συμμερίζεται η συντριπτική πλειοψηφία των ομιλητών σε εκδήλωση, που διοργανώνουν στη Θεσσαλονίκη η «Egnatia Post» και το τοπικό κλιμάκιο της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ).

Η σύνδεση λιμανιού-σιδηροδρόμου το πρώτο έργο στο ΣΕΣ 2014-2020

Η σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο θα είναι το πρώτο έργο, που η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θα εντάξει στο νέο ΕΣΠΑ (ΣΕΣ 2014-2020), ανακοίνωσε ο περιφερειάρχης, Απόστολος Τζιτζικώστας. «Δεν είμαστε υπέρ της πώλησης, αλλά της εισόδου στρατηγικού επενδυτή σε ορισμένα κομμάτια της λειτουργίας του λιμανιού, όπου τα ιδιωτικά κεφάλαια μπορούν να βοηθήσουν», επισήμανε. Προανήγγειλε, μετά τις εκλογές, την ανάληψη συγκεκριμένης πρωτοβουλίας για τις σχέσεις της Περιφέρειας με το λιμάνι και την ενίσχυσή του ως αναπτυξιακού πυλώνα.

«Δεν θα συνέφερε τη Θεσσαλονίκη να μπει η Cosco»

Πρόταση προς τους παραγωγικούς φορείς για τη διεκδίκηση, από την πόλη, της πλήρους διαχείρισης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και του παραλιακού μετώπου, θα καταθέσει -εφόσον επανεκλεγεί- η σημερινή διοίκηση του δήμου, επισήμανε ο δήμαρχος, Γιάννης Μπουτάρης. «Παγκοσμίως, τα λιμάνια ανήκουν στους δήμους και υπάρχει μια λιμενική αρχή, συνήθως επίσης του δήμου, που ορίζει δραστηριότητες», σημείωσε.

Συμπλήρωσε ότι ο δήμος και οι φορείς της πόλης πρέπει να απαιτήσουν την άμεση προώθηση της εμπορευματικής σύνδεσης των λιμανιών Θεσσαλονίκης και Σμύρνης κι ότι απαιτείται η άμεση σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού, πχ, με το Δούναβη. Αν το λιμάνι δεν διασυνδεθεί, τότε αργά ή γρήγορα θα καταλήξει απλή… μαρίνα, υποστήριξε.

Αναφερόμενος στο θέμα των παραχωρήσεων εξέφρασε την πεποίθηση ότι δεν θα συνέφερε να «μπει» στο λιμάνι η «Cosco», που ελέγχει ήδη τον Πειραιά και θα «μανιπιουλάρει» και τη Θεσσαλονίκη.

«Ναι» στους ιδιώτες, «όχι» στο ξεπούλημα ασημικών

«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για την ωφέλεια από την εμπλοκή ιδιωτών στη λειτουργία των λιμανιών», αλλά με συμβάσεις παραχώρησης και όχι με «ξεπούλημα ασημικών», επισήμανε ο καθηγητής Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, Κώστας Χλωμούδης. Υποστήριξε ότι το προτεινόμενο από το ΤΑΙΠΕΔ μοντέλο ιδιωτικοποίησης δεν θα λειτουργήσει ούτε στον Πειραιά και έκανε λόγο για «υψηλή άγνοια» όσων το πρόκριναν. Όπως είπε, σε σχεδόν καμία περίπτωση ευρωπαϊκού λιμένα το κράτος δεν έχει βγει εκτός, όπως επιχειρείται στον Πειραιά. Αντίθετα, οι μεγάλες συμμαχίες των «ελίτ» των πόλεων, π.χ., δήμων, οργανισμών λιμένος, επιχειρηματικών, πολιτικών και πανεπιστημίων, μπορούν να λειτουργήσουν πολύ θετικά για τα λιμάνια.

Απαραίτητες οι συνδέσεις με Δούναβη και σιδηρόδρομο

Υπέρ της απλής παραχώρησης λιμενικών δραστηριοτήτων ετάχθη ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου, Κώστας Χαντζαρίδης. Πρόσθεσε ότι είναι κρίσιμο το λιμάνι να αυξήσει τις συνδέσεις του (είτε μέσω της ποτάμιας οδού Αξιού-Μόραβα-Δούναβη μελλοντικά, είτε άμεσα μέσω σιδηροδρόμου) γιατί αν δεν συμβεί αυτό, η δελεαστική τιμολογιακή πολιτική από μόνη της δεν φτάνει για να κρατήσει πελάτες.

Κάθετα αντίθετος στην απευθείας πώληση μετοχών, δήλωσε ο αντιδήμαρχος Επιχειρηματικότητας και Απασχόλησης, Χασδάι Καπόν, υπογραμμίζοντας ότι, αν επιλεγεί αυτό το μοντέλο, υπάρχει «πάρα πολύ σοβαρός κίνδυνος να γίνει το λιμάνι απλός σταθμός μεταφόρτωσης, χωρίς να μένει στη Θεσσαλονίκη η παραμικρή προστιθέμενη αξία».