Ο γερμανικός όμιλος Siemens και η γαλλική ανταγωνίστρια, μέχρι πριν λίγες ώρες Alstom συμφώνησαν να συγχωνεύσουν τις σιδηροδρομικές τους δραστηριότητες, δημιουργώντας έναν κολοσσό στην Ευρώπη που θα μπορεί να ανταγωνιστεί καλύτερα την κρατική κινεζική CRRC Corp.

Η Siemens θα κατέχει το 50% συν μερικές επιπλέον μετοχές της κοινοπραξίας, που θα ονομάζεται Siemens Alstom, ενώ από την πλευρά της Alstom θα προέλθει ο διευθύνων σύμβουλος Ανρί Πουπάρ-Λαφάρζ, γεγονός που θα αμβλύνει την κριτική ότι η Γαλλία εκχωρεί τον έλεγχο μιας ακόμα εμβληματικής εταιρίας της βιομηχανίας της. Ο μη εκτελεστικός πρόεδρος θα προέλθει από την Siemens.

Το πλαίσιο της συμφωνίας, που πρέπει να εγκριθεί από τους μετόχους της Alstom και τις ρυθμιστικές Αρχές, αποτελεί μια γαλλογερμανική επιτυχία στον τομέα της βιομηχανίας για τον Γάλλο πρόεδρο Εμμανουέλ Μακρόν αλλά είναι μία κίνηση που προκάλεσε την αντίδραση των πολιτικών της αντιπολίτευσης.

Οι ανησυχίες τους επικεντρώνονται στο ότι η Γαλλία μπορεί να χάσει τον έλεγχο του τρένου υψηλής ταχύτητας TGV – που αποτελεί σύμβολο εθνικής υπερηφάνιας – και στην πιθανή απώλεια θέσεων εργασίας.

Ο υπουργός Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ δήλωσε σήμερα ότι η γαλλική κυβέρνηση καλωσορίζει τη σχεδιαζόμενη συγχώνευση, η οποία, όπως δήλωσε ο ίδιος, θα προστατεύσει τις θέσεις εργασίας στη Γαλλία. Το γαλλικό κράτος ανακοίνωσε ότι δεν θα ασκήσει το δικαίωμά του να αγοράσει ποσοστό 20% στην Alstom από τον όμιλο Bouygues SA.

Οι δραστηριότητες μεταφορών της Siemens και της Alstom περιλαμβάνουν τα τρένα υψηλής ταχύτητας TGV στη Γαλλία και ICE στη Γερμανία καθώς και τεχνολογία σηματοδότησης και σιδηροδρόμων. Αθροιστικά έχουν πωλήσεις 15,3 δισ. ευρώ και κέρδη προ φόρων και τόκων ύψους 1,2 δισ. ευρώ.

«Αυτή η γαλλογερμανική συγχώνευση μεταξύ ίσων στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα ποικιλοτρόπως. Θέτουμε σε εφαρμογή την ευρωπαϊκή ιδέα και μαζί με τους φίλους μας στην Alstom, δημιουργούμε έναν νέο ευρωπαϊκό πρωταθλητή στη σιδηροδρομική βιομηχανία μακροπρόθεσμα», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Siemens Γιο Κέζερ.

Ο Πουπάρ-Λαφάρζ της Alstom δήλωσε: «Σήμερα είναι μια σημαντική στιγμή στην ιστορία της Alstom, επιβεβαιώνοντας τη θέση της ως πλατφόρμας για τη συγκέντρωση του σιδηροδρομικού τομέα».

Η συμφωνία αφήνει στα κρύα του λουτρού τον καναδέζικο όμιλο μεταφορών Bombardier, που επίσης βρισκόταν σε συνομιλίες με την Siemens, σύμφωνα με πηγές.

Η κινεζική CRRC, με ετήσια έσοδα περίπου 35 δισ. δολαρίων, είναι μεγαλύτερη από τη Siemens Mobility – τη μονάδα σιδηροδρόμων και υποδομών του γερμανικού ομίλου – την Alstom και την Bombardier Transportation μαζί. Έχοντας στο παρελθόν επικεντρωθεί στην Κίνα, κέρδισε συμβόλαια στη Βρετανία και την Τσεχία τον περασμένο χρόνο και τώρα προσβλέπει στο έργο High Speed 2 στο Ηνωμένο Βασίλειο, που θα συνδέει το Λονδίνο με πόλεις στα βόρεια της χώρας.

Τα παγκόσμια κεντρικά γραφεία και οι δραστηριότητες τροχαίου υλικού θα βρίσκονται στο Παρίσι, όπου θα γίνει και η εισαγωγή στο χρηματιστήριο της νέας εταιρίας, ενώ ο τομέας σηματοδότησης και τεχνολογίας θα εδρεύει στο Βερολίνο.

Η νέα εταιρία, με 62.300 εργαζομένους, στοχεύει σε συνέργειες 470 εκατ. ευρώ εντός τεσσάρων ετών το αργότερο μετά το κλείσιμο της συμφωνίας, που αναμένεται στα τέλη του 2018. Οι εταιρίες είπαν ότι οι δραστηριότητες τους είναι σε μεγάλο βαθμό συμπληρωματικές, με την Alstom να έχει παρουσία στη Μέση Ανατολή, την Αφρική, την Ινδία και την κεντρική και νότια Αμερική, ενώ η Siemens είναι ισχυρή στην Κίνα, τις ΗΠΑ και τη Ρωσία.

Η Γερμανίδα υπουργός Οικονομικών χαιρέτισε σήμερα την συμφωνία συγχώνευσης των σιδηροδρομικών δραστηριοτήτων της Siemens και της Alstom, λέγοντας ότι προσφέρει ευκαιρίες απέναντι στον σκληρό διεθνή ανταγωνισμό.

«Η συγχώνευση μεταξύ της Siemens και της Alstom προσφέρει σημαντική ευκαιρία για το μέλλον μπροστά στον σκληρό διεθνή ανταγωνισμού», δήλωσε σε ανακοίνωση η Μπριγκίτε Τσίπρις, υψηλόβαθμο μέλος των Σοσιαλδημοκρατών (SPD).

«Η βάση για αυτό είναι μια ξεκάθαρη μελλοντική στρατηγική, προοπτικές για τους εργαζομένους και η διατήρηση της συμμετοχής των εργαζομένων», πρόσθεσε.