Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννηση του Μάνου Χατζιδάκι, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών αποτίει φόρο τιμής στον σπουδαίο Έλληνα συνθέτη μέσα από έναν κινηματογραφικό μαραθώνιο αφιερωμένο στο έργο του για τη μεγάλη οθόνη.
Η εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 2 Νοεμβρίου στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, σε συμπαραγωγή με τον Σύλλογο Οι Φίλοι της Μουσικής και την Ταινιοθήκη της Ελλάδος, αναδεικνύει την ιδιαίτερη σχέση του Χατζιδάκι με την έβδομη τέχνη, αποκαλύπτοντας πτυχές της ευαισθησίας, της φαντασίας και της αισθητικής του, που άφησαν ανεξίτηλο αποτύπωμα τόσο στον ελληνικό όσο και στον διεθνή κινηματογράφο.
Μουσική που ξεπερνά τα όρια της οθόνης
Η μουσική του Χατζιδάκι δεν έντυνε απλώς τις ταινίες· τις μετουσίωνε. Μελωδίες σαν το «Ποτέ την Κυριακή», που του χάρισε το Όσκαρ Πρωτότυπου Τραγουδιού, έγιναν παγκόσμια αναγνωρίσιμες, ενώ το έργο του «Ο Μεγάλος Ερωτικός» αποτελεί ένα καλλιτεχνικό μανιφέστο για την αγάπη, την ποίηση και τον ελληνικό λυρισμό. Ο μαραθώνιος περιλαμβάνει τέσσερις εμβληματικές ταινίες που σηματοδοτούν διαφορετικές φάσεις της κινηματογραφικής του πορείας και τον αναδεικνύουν όχι μόνο ως μουσικό αλλά και ως αφηγητή, που με τις νότες του χρωμάτιζε την εικόνα και ανέδειξε τον ρόλο της μουσικής ως δραματουργικό στοιχείο της αφήγησης.
Όπως ο ίδιος έλεγε: «Η καλή μουσική για τον κινηματογράφο φέρνει πάντα την εικόνα μέσα μας…»

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων
Συζήτηση: «Σαν παλιό σινεμά…»
Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, ώρα 18:00
Το αφιέρωμα πλαισιώνεται από μια ανοιχτή συζήτηση με τίτλο «Σαν παλιό σινεμά…», στην οποία η Πρόεδρος του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Μαρία Κομνηνού υποδέχεται τους Φώτη Απέργη (δημοσιογράφο), Ρενάτα Δαλιανούδη (αναπληρώτρια καθηγήτρια, Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο) και Νίκο Κυπουργό (συνθέτη), σε μια αναδρομή στην πολύπλευρη σχέση του Χατζιδάκι με τον κινηματογράφο και τη διαχρονική απήχηση της μουσικής του.
Πρόγραμμα Προβολών, Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
12:00 | Topkapi (σκηνοθεσία: Jules Dassin, 1964)
Στα αγγλικά με ελληνικούς υπότιτλους
14:30 | America America (σκηνοθεσία: Elia Kazan, 1963)
Στα αγγλικά με ελληνικούς υπότιτλους
18:00 | Συζήτηση «Σαν παλιό σινεμά…», Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος
19:30 | Ποτέ την Κυριακή (σκηνοθεσία: Jules Dassin, 1960)
Στα ελληνικά με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους
21:30 | Ο Μεγάλος Ερωτικός (σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης, 1973)
Στα ελληνικά
Συμπαραγωγή
Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Σύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Πληροφορίες για την εκδήλωση στο: megaron.gr

Αναλυτικά οι ταινίες προβολής
Τοπκαπί του Ζιλ Ντασέν (1964)
Μια απατεώνας διεθνούς κλάσεως συνεργάζεται με έναν μετρ στις κομπίνες και στήνει μια συμμορία υπεράνω υποψίας για να ληστέψει έναν σουγιά ανεκτίμητης αξίας από το μουσείο Τοπκαπί της Κωνσταντινούπολης… Η πιο διασκεδαστική ταινία που μας έδωσε το δίδυμο Ντασέν-Μερκούρη αποτέλεσε, μαζί με το Ριφιφί του ίδιου σκηνοθέτη, σημείο αναφοράς για πολλές μετέπειτα ταινίες του είδους. Όσκαρ β’ αντρικού ρόλου για τον Πίτερ Ουστίνοφ και μουσική με την υπογραφή του Μάνου Χατζιδάκι, ο οποίος «χρωματίζει» γοητευτικά την γυρισμένη στις αγορές και τα παλάτια της Πόλης ταινία με ελληνικές και ανατολίτικες μελωδίες.
Αμέρικα, Αμέρικα του Ηλία Καζάν (1963)
Στη Μικρά Ασία των αρχών του 20ου αιώνα, με τους Έλληνες και τους Αρμένιους να ζουν σε συνθήκες μόνιμης ανασφάλειας, ένας νεαρός Ρωμιός, που ονειρεύεται να φύγει για την Αμερική, αναγκάζεται να ξεκινήσει ένα επώδυνο ταξίδι προς την Κωνσταντινούπολη μετά την επιμονή του πατέρα του να δουλέψει εκεί, δίπλα σε έναν συγγενή τους που εμπορεύεται χαλιά… Η πιο προσωπική ταινία του μεγάλου Ηλία Καζάν, βασισμένη σε ένα βιωματικό βιβλίο του, είναι και η πιο σκοτεινή του, και συνάμα η ομορφότερη και η πιο ανθρώπινη. Όλα σε στοιχειώνουν σε τούτη την επιστροφή στις ρίζες, μαζί και η μουσική του Χατζιδάκι και το μαγευτικό «Αστέρι του Βοριά», μέσα από τις φωνές των Γιώργου Ρωμανού και Βασίλη Ριζιώτη.

Ποτέ την Κυριακή του Ζιλ Ντασέν (1960)
Στη διάρκεια της επίσκεψής του στην Ελλάδα, ένας Αμερικάνος διανοούμενος συναρπάζεται από την προσωπικότητα μιας νεαρής πόρνης και ξεκινά έναν απεγνωσμένο αγώνα να την «εκπαιδεύσει»… Τα λόγια περιττεύουν γι’ αυτή την τρίτη χρονικά κινηματογραφική συνεργασία του ζεύγους Ντασέν-Μερκούρη, ένα ξέγνοιαστο πυγμαλιωνικό λαβ στόρι που χάρισε στη Μερκούρη το Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στις Κάνες, στον Χατζιδάκι το Όσκαρ Καλύτερου Τραγουδιού για τα «Παιδιά του Πειραιά» και στο ελληνικό σινεμά τη μεγαλύτερη διεθνή επιτυχία του.
Ο Μεγάλος Ερωτικός του Παντελή Βούλγαρη
Ένα οπτικό ταξίδι στην Αθήνα, μέσα από μια σειρά δέκα ερωτικών τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι σε στίχους Ελύτη, Σαπφούς, Καβάφη κ.ά., με τις φωνές της Φλέρυς Νταντωνάκη και του Δημήτρη Ψαριανού. Ένα αριστουργηματικό κινηματογραφικό πείραμα, σε συνεργασία δύο αγαπημένων δημιουργών, του Βούλγαρη και του Χατζιδάκι, εξαιρετικά φωτογραφημένο από τους Γιώργο Αρβανίτη και Γιώργο Πανουσόπουλο.