Ας μιλήσουμε για κλασικές ταινίες. Ναι, «ο Νονός» είναι μία κλασική ταινία και όποιος διαφωνεί μπορεί να προχωρήσει σε κάποιο επόμενο θέμα. Aν και καλό θα ήταν να αφιερώσει, κάποια στιγμή στη ζωή του, τα 539 λεπτά που χρειάζονται συνολικά για να δει την τριλογία του «Godfather».

Η ταινία The Godfather είναι μία από τις πιο σημαντικές ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου. Αποτελεί και θα αποτελεί, όσα χρόνια και αν περάσουν ένα τεράστιο κεφάλαιο για την ιστορία του κινηματογράφου, καθώς η υπόθεση και οι ερμηνείες της ταινίας την τοποθέτησαν στο πάνθεον των ταινιών.

Και δεν το λέμε εμείς έτσι στον αέρα. (Και) τα νούμερα μιλούν από μόνα τους. Οι τρεις ταινίες ήταν υποψήφιες για 28 Όσκαρ συνολικά και κέρδισαν 9. Κέρδισαν επίσης 512 εκατομμύρια δολάρια στο box office, που ήταν ένα τεράστιο ποσό αν σκεφτεί κανείς πότε κυκλοφόρησαν οι ταινίες (1972, 1974, 1990 αντίστοιχα).

Η πρώτη ταινία είχε τον Βίτο Κορλεόνε (Marlon Brando) ως αφεντικό της φαμίλας Κορλεόνε ενώ στη δεύτερη και την τρίτη ταινία, επικεφαλής ήταν ο γιος του Μάικλ Κορλεόνε (Al Pacino). Πατέρας και γιος χειρίστηκαν τα πράγματα πολύ διαφορετικά όσο ήταν στο τιμόνι και πάντα υπήρχε το ερώτημα ποιος ήταν το καλύτερο αφεντικό της μαφίας μεταξύ των δύο. Πριν από αυτό όμως ας δούμε την πραγματική ιστορία πίσω από τους Κορλέονε.

Από πού αντλήθηκε όλη αυτή η έμπνευση γύρω από την ταινία;

Αρχικά αξίζει να αναφέρουμε κάπου εδώ πως το «The Godfather» έχει βασιστεί κυρίως στο ομότιτλο βιβλίο του Mario Puzo που διηγείται κυρίως αυτά που έχουμε δει στην ταινία. Ωστόσο είναι φανερό ότι τόσο το βιβλίο όσο και το φιλμ είναι βασισμένο σε πραγματικά πρόσωπα και γεγονότα. Παρόλο που η ταινία έχει τρανταχτά λάθη που ούτε ο Φράνσις Φορντ Κόπολα κατάφερε να αποφύγει.

Η Αμερική του 1920 ήταν ένα μέρος όπου οι μαφίες έκαναν πραγματικά κουμάντο σε κάθε λογής εγκληματική δραστηριότητα. Ελέγχοντας ολόκληρες περιοχές και επιχειρήσεις, κάνοντας παράνομο εμπόριο ναρκωτικών, αλκοόλ, εμπόριο σαρκός και ό,τι άλλο παράνομο υπήρχε εκείνη την εποχή.

Στην οικογένεια Genovese το «μεγάλο αφεντικό» ήταν ο Luciano Genovese που ήταν ο πιο ισχυρός άνθρωπος του υπόκοσμου, αποκτώντας το παρατσούκλι «ο πρωθυπουργός». Η κυριαρχία του κράτησε για 16 χρόνια, με το διάσημο μαφιόζο να φυλακίζεται για εμπόριο σαρκός. Τότε το δεξί του χέρι ανέλαβε γρήγορα τα ηνία για να μην χαθεί ό,τι είχε καταφέρει ο προκάτοχός του.

Μάρλον Μπράντο στον Νονό

Το όνομα του ήταν Φρανκ Καστέλο και είχε τη φήμη του εξαιρετικού διπλωμάτη. Κράτησε και ακόμα βελτίωσε τις σχέσεις του προκατόχου του με τους επιχειρηματίες που συνεργάζονταν, αλλά ακόμα και με τις αντίπαλες μαφίες. Το μεγάλο του όπως προσόν και ο λόγος που πολλοί αντίπαλοι του φθονούσαν ήταν οι καλές σχέσεις του με τους πολιτικούς.

Κάτι τέτοιο είχαμε δει και στον Νονό, όταν οι αντίπαλοί του τού ζήτησαν να αξιοποιήσει τις πολιτικές του γνωριμίες για να τους βοηθήσει. Παράλληλα αυτό δεν είναι το μόνο κοινό περιστατικό που έχουμε δει στο βιβλίο που έχει περάσει αυτούσιο στην ταινία. Το 1957 έγινε απόπειρα δολοφονίας ενάντια του Φρανκ Καστέλο καθώς διαφώνησε σε κάποια πρόταση για εμπόριο ναρκωτικών. Η σφαίρα τον πέτυχε στο κεφάλι και θα έπρεπε να είναι μοιραία, αλλά ο Νονός επιβίωσε.

Το μεγάλο ματς μεταξύ Βίτο και Μάικλ Κορλεόνε

Και ο πατέρας Βίτο Κορλεόνε και ο γιος Μάικλ, άφησαν το στίγμα τους στη μαφία των 60s και 70s και γενικότερα στον υπόκοσμο της Νέας Υόρκης. Ποια ήταν όμως τα χαρακτηριστικά που έκαναν τους δύο να ξεχωρίσουν;

1. Ο Μάικλ ήταν πιο αδίστακτος

Ενώ ο Βίτο προτιμούσε να λύνει τα προβλήματα με τους εχθρούς του, ο Μάικλ τους έβαζε να σκοτωθούν. Στην πρώτη ταινία, οι θεατές αντιλήφθηκαν πόσο αδίστακτος ήταν ο Μάικλ όταν σκότωσε τον Μακλάσκι και τον Σολότσο σε ένα εστιατόριο επειδή συμμετείχαν στην επίθεση κατά του πατέρα του. Ήταν αναμφισβήτητα μια από τις καλύτερες κινηματογραφικές σκηνές όλων των εποχών.

Διέταξε επίσης τη δολοφονία των αρχηγών των άλλων πέντε εγκληματικών οικογενειών της Νέας Υόρκης την ίδια μέρα. Συν τοις άλλοις, σκότωσε τον αδελφό του Φρέντο και τον κουνιάδο του Κάρλο.

Αλ Πατσίνο στον Νονό

2. Ο Βίτο είχε συνείδηση

Ο Βίτο αρνείται να πουλήσει ναρκωτικά γιατί πιστεύει ότι είναι μια βρώμικη επιχείρηση που καταστρέφει ζωές. Αρνείται επίσης να δεχτεί χρήματα για να σκοτώσει κάποιον γιατί πιστεύει ότι δεν είναι το σωστό. Δεν είναι απλώς ένας απερίσκεπτος, και απάνθρωπος γκάνγκστερ.

«Τι έχω κάνει για να μου συμπεριφέρεσαι τόσο ασεβώς;» ρωτά ο Βίτο το ρωτά έναν άνθρωπο που τον αδίκησε. Η προσπάθεια να τα βρει με τους εχθρούς δεν είναι ο τρόπος με τον οποίο τα περισσότερα αφεντικά της μαφίας προτιμούν να κάνουν τα πράγματα.

3. Ο Μάικλ είναι απρόβλεπτος

Το πιο συναρπαστικό με τον Μάικλ είναι ότι ήταν δύσκολο να πει κανείς τι πραγματικά επρόκειτο να κάνει. Σε αντίθεση με τον Βίτο που αν έλεγε ότι δεν μπορεί να κάνει κάτι όντως δεν γινόταν, ο Μάικλ ήταν γεμάτος εκπλήξεις. Έγινε νονός του παιδιού του Κόνι και του Κάρλο μόνο για να σκοτώσει τον Κάρλο λίγο μετά.

Διαβεβαίωσε επίσης τον Φρέντο ότι δεν θα τον σκότωνε ποτέ γιατί ήταν οικογένεια μόνο και μόνο για να τον βγάλει από τη μέση. Και περίμενε υπομονετικά να πεθάνει η μητέρα τους πριν προχωρήσει. Το γεγονός ότι δεν μιλούσε ποτέ πραγματικά τον έκανε πιο απρόβλεπτο.

4. Η χαρακτηριστική τρομακτική φωνή του Βίτο

Χάρη στην φανταστική ερμηνεία του Μπράντο, ο Βίτο Κορλεόνε μίλησε σαν να μην είχε καταφέρει να καταπιεί ποτέ το φαγητό του. Αυτό τον έκανε να ακούγεται πολύ τρομακτικός. Διάλεγε τα λόγια του προσεκτικά και έγερνε το κεφάλι του λίγο προς τα εμπρός για να βεβαιωθεί ότι η άλλη πλευρά τον καταλάβαινε καλά.

Μάρλον Μπράντο στον Νονό

Από τον τρόπο που μιλούσε, ήταν δύσκολο να καταλάβει κανείς αν ήταν χαρούμενος ή αν θα στραγγάλιζε κάποιον το επόμενο λεπτό. Προφανώς, ο Μάρλον Μπράντο αποφάσισε να μιλήσει με αυτόν τον τρόπο αφού πέρασε από το μυθιστόρημα και συνάντησε μια σκηνή όπου ο Ντον Κορλεόνε είχε πυροβοληθεί στο λαιμό. Σκέφτηκε ότι η φωνή του έπρεπε να είχε υποστεί αλλαγές μετά από αυτό.

5. Το επιχειρηματικό δαιμόνιο του Μάικλ

Ο Βίτο ήταν αφεντικό μόνο στη Νέα Υόρκη, αλλά ο Μάικλ κατάφερε να επεκτείνει την επιχειρηματική αυτοκρατορία σε άλλες περιοχές. Πήγε στο Λας Βέγκας και προσπάθησε να καταστήσει νόμιμη την επιχείρησή του, ώστε να εμποδίσει τους ομοσπονδιακούς να τον τσακώσουν.

Μέχρι το 1979, σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις του Μάικλ ήταν νόμιμες. Είχε πουλήσει τα συμφέροντά του σε καζίνο και ξενοδοχεία και έψαχνε μόνο να κάνει καθαρές επενδύσεις. Ήταν καλός και στην ανάθεση ευθυνών.

6. Ο Βίτο έχτισε την αυτοκρατορία του από το μηδέν

Ο Βίτο ήρθε στην Αμερική ως μετανάστης. Τόσο η μητέρα όσο και ο αδερφός του είχαν σκοτωθεί από ένα παράλογο αφεντικό μαφίας στη Σικελία. Στη Μικρή Ιταλία της Νέας Υόρκης, ξεκίνησε μικρός δουλεύοντας σε ένα παντοπωλείο προτού γίνει μικροκλέφτης και αργότερα μεταμορφωθεί σε έναν αξιοσέβαστο γκάνγκστερ.

Ο Μάικλ βρήκε μια έτοιμη αυτοκρατορία. Το όνομα Κορλεόνε ήταν ήδη μεγάλο και το μόνο που έπρεπε να κάνει ήταν να διατηρήσει τα πράγματα έτσι. Του αξίζουν σίγουρα τα εύσημα για την επέκταση της αυτοκρατορίας.

7. Ο Μάικλ είχε καλύτερη εξέλιξη χαρακτήρα

Υπήρξε ποτέ κινηματογραφικός χαρακτήρας με τόσο καλή εξέλιξη χαρακτήρα όπως αυτή του Μάικλ; Ποτέ δεν ήθελε να γίνει αρχηγός της μαφίας. Ορκίστηκε στη σύζυγό του Κέι ότι δεν θα αναμειγνυόταν ποτέ στην επιχείρηση του πατέρα του. Μέχρι να τον εξαναγκάσουν οι περιστάσεις. Οι ασυνήθιστες περιστάσεις γεννούν συνήθως τους καλύτερους αντιήρωες. Ο Ουόλτερ Γουάιτ από το Breaking Bad είναι ένα καλό παράδειγμα.

Αλ Πατσίνο στον Νονό

Όταν ήρθε η ώρα να διαδεχθεί κάποιος τον πατέρα του Μάικλ, δεν υπήρχε κανένας άλλος εκτός από αυτόν. Ο Σόνι είχε σκοτωθεί, ο Φρέντο ήταν πολύ αδύναμος και η υγεία του Βίτο έφθινε. Ο υιοθετημένος γιος του Βίτο, Τομ Χάγκεν, ήταν ο μόνος άλλος άνθρωπος που άξιζε να γίνει αφεντικό, αλλά το γεγονός ότι δεν ήταν Ιταλός τον απέκλειε.

8. Οι σχέσεις του Βίτο με την οικογένεια

«Ένας άντρας που δεν περνά χρόνο με την οικογένεια δεν μπορεί ποτέ να είναι ένας αληθινός άντρας». Αυτά τα λόγια τα είπε ο Βίτο και δεν είναι μόνο να περνάς χρόνο με την οικογένεια αλλά να φροντίζεις να τα πηγαίνεις καλά μαζί τους. Μια εγκληματική οικογένεια λειτουργεί καλά μόνο αν όλα τα μέλη της οικογένειας (από αίμα ή όχι) αγαπούν το αφεντικό.

Ενώ ο Βίτο είχε μια εξαιρετική σχέση με όλους, ο Μάικλ μάλωνε συχνά με τη γυναίκα του. Ούτε με την αδερφή ή τον κουνιάδο του δεν μπορούσε να τα πάει καλά. Τελικά κατέληξε να πεθάνει στην απομόνωση ενώ ο Βίτο πέθανε ειρηνικά με την οικογένειά του κοντά.

9. Ο Μάικλ επέζησε απ’ όλες τις προσπάθειες να τον δολοφονήσουν

Ο Μάικλ αντιμετώπισε περισσότερες απειλές για τη ζωή του από τον Βίτο και κατάφερε να τις αποφύγει όλες με εντυπωσιακό τρόπο. Πολλοί εχθροί από τον Χάιμαν Ροθ μέχρι τον Λουτσέσι προσπάθησαν να τον σκοτώσουν αλλά απέτυχαν. Το γεγονός ότι υπήρξαν πολλές απόπειρες κατά της ζωής του Μάικλ αλλά καμία δεν πέτυχε έδειξε πόσο έξυπνος και προσεκτικός ήταν ως Δον.

Ωστόσο, η επιβίωσή του δεν ήρθε χωρίς τίμημα. Η πρώτη του σύζυγος Απολλωνία κατέληξε να πεθάνει ως παράπλευρη απώλεια κατά τη διάρκεια μιας από τις πολλές απόπειρες δολοφονίας. Το ίδιο συνέβη και στη μοναχοκόρη του. Οι περισσότεροι γκάνγκστερ καταλήγουν να σκοτώνονται ή να εγκλωβίζονται. Ο Μάικλ απέφυγε και τα δύο.

Αλ Πατσίνο στον Νονό

10. Ο Βίτο είχε μεγαλύτερη καριέρα ως γκάνγκστερ

Η εμπειρία είναι ζωτικής σημασίας σε κάθε επιχείρηση. Σύμφωνα με την τριλογία, ο Βίτο βούτηξε στα βαθιά του υποκόσμου από το 1920. Ξεκίνησε αγοράζοντας και πουλώντας κλεμμένα φορέματα πριν δημιουργήσει μια επιχείρηση ελαιολάδου. Στις αρχές της δεκαετίας του 1930, είχε δημιουργήσει την εγκληματική του οικογένεια και παρέμεινε στο τιμόνι μέχρι το θάνατό του το 1955.

Τα χρόνια του Μάικλ ως γκάνγκστερ διήρκεσαν από το 1951 μετά την επιστροφή του από την κρυψώνα μέχρι το 1979 όταν εγκατέλειψε όλες τις εγκληματικές επιχειρήσεις. Και πριν γίνει αφεντικό, δεν είχε καμία ισχυρή βάση στον εγκληματικό υπόκοσμο αφού είχε περάσει τα προηγούμενα χρόνια του στο κολέγιο και στο στρατό.

Μετά από αυτή την καταγραφή 5+5 χαρακτηριστικών πατέρα και γιου στις τριλογίες να πούμε ως κατακλείδα ότι στα σημεία ως ο καλύτερος αρχηγός της φαμίλιας κερδίζει ο Βίτο. Ο χαρακτήρας του ήταν αρχοντικός και πάντα ήξερε πώς να ξεπερνά τις δυσκολίες. Ο Μάικλ έμεινε μόνος του και πάντα με την (αυτοκαταστροφική) φλόγα να ξεπεράσει τον πατέρα του και να γίνει εκείνος ο καλύτερος Δον.