Η εξέλιξη του νέου Opel Astra προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, με την πρεμιέρα της 11ης γενιάς του δημοφιλέστερου μοντέλου της μάρκας να απέχει μόλις μερικές εβδομάδες.

Έχοντας σχεδιαστεί (όπως όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα) με τη βοήθεια υπολογιστή (τεχνολογία CAD), από τον περασμένο χειμώνα το νέο μοντέλο έχει ξεκινήσει τη διαδικασία τελικών δοκιμών, βέλτιστων ρυθμίσεων και αξιολόγησης σε πραγματικές συνθήκες, ενώ αυτές τις ημέρες το μοντέλο μπαίνει στην τελική ευθεία ενός πραγματικού Μαραθωνίου δοκιμών.

Οι μηχανικοί της μάρκας πήγαν τα πρωτότυπα και τα οχήματα εξέλιξης στο μακρινό βορρά, προκειμένου να δοκιμάσουν το νέο μοντέλο στους παγωμένους δρόμους και στον παγερό αέρα της Σουηδικής Λαπωνίας. Προηγουμένως, στη Γερμανία, τα πρωτότυπα έχουν δοκιμαστεί στις πίστες του Κέντρου Δοκιμών του Dudenhofen, ενώ πιο πρόσφατα, υποβλήθηκαν σε δοκιμές αξιολόγησης σε δημόσιους δρόμους στην περιοχή Rhine-Main, συνοδεία εκπροσώπων της ανώτερης ηγεσίας.

Παράλληλα, το νέο Astra έκανε τις τελικές δοκιμές του στο εργαστήριο ηλεκτρομαγνητικής συμβατότητας EMC (Electro-Magnetic Compatibility) στο Rüsselsheim πριν λάβει έγκριση τύπου για την εμπορική σταδιοδρομία του.

Χειμερινές δοκιμές

Χειμώνας 2020/2021 στη Σουηδία. Όπως συνηθίζεται αυτήn την εποχή του χρόνου, η Λαπωνία είναι συχνός ταξιδιωτικός προορισμός για τους μηχανικούς της Opel. Αυτή τη φορά, έφεραν μαζί τους την επόμενη γενιά Astra. Σε χαμηλές θερμοκρασίες που έφταναν τους -30o C, οι ειδικοί πλαισίου έκαναν επαναλαμβανόμενους γύρους στις ολισθηρές επιφάνειες ειδικά διαμορφωμένων διαδρομών, βελτιστοποιώντας συνεχώς τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου ευστάθειας, ελκτικής πρόσφυσης και αντιμπλοκαρίσματος τροχών. Στόχος: το νέο μοντέλο πρέπει να συμπεριφέρεται με ασφάλεια και συνέπεια, ανεξάρτητα από την επιφάνεια στην οποία κινείται -στον πάγο, τη λάσπη, τη βρεγμένη ή στεγνή άσφαλτο.

Κατά την παραμονή τους στη Λαπωνία φέτος, οι ειδικοί πλαισίου της μάρκας συνοδεύονταν από τους συναδέρφους τους στον τομέα «HVAC» (θέρμανση, εξαερισμός και κλιματισμός). Ένας από τους στόχους της ομάδας HVAC ήταν να επιτύχουν τη γρήγορη θέρμανση της καμπίνας επιβατών. Γι’ αυτό, μελέτησαν την αποβολή θερμότητας από τον κινητήρα του νέου Astra, τη ροή του ψυκτικού υγρού, την απόδοση του σώματος του καλοριφέρ και τη ροή αέρα του ανεμιστήρα, καθώς και το θερμαινόμενο τιμόνι και τη θέρμανση των εμπρός και πίσω καθισμάτων.

Αλλά, η δοκιμή προθέρμανσης δεν στοχεύει μόνο στην άνεση και ευεξία των επιβατών τα κρύα χειμωνιάτικα πρωινά. Η απόδοση της θέρμανσης προσδιορίζεται επακριβώς με κανόνες και ακόμα πιο αυστηρά εσωτερικά πρότυπα ασφάλειας, σύμφωνα με τα οποία το παρμπρίζ και τα πλαϊνά παράθυρα ενός οχήματος που έχουν παγώσει, πρέπει να ξεπαγώνουν και να ξεθαμπώνουν στο μικρότερο δυνατό χρόνο, προς όφελος της ορατότητας και της ασφάλειας του οδηγού.

Επιπλέον, καθώς η επόμενη γενιά Astra ως plug-in hybrid μοντέλο θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη συνέχιση του εξηλεκτρισμού της προϊοντικής γκάμας της μάρκας, οι μηχανικοί παρακολούθησαν με προσοχή τους χρόνους προθέρμανσης της μπαταρίας ιόντων λιθίου, για να βεβαιωθούν ότι η απόδοση των κυψελών πληροί τα πρότυπα της εμπειρίας ηλεκτροκίνησης ακόμα και σε ψυχρό καιρό.

«Βασανιστήρια» εντός/εκτός πίστας δοκιμών

Διαφορετικές παράμετροι αξιολογούνται στο Κέντρο Δοκιμών του Dudenhofen στη Γερμανία. Μηχανικοί από το κέντρο αριστείας για τα αυτοματοποιημένα συστήματα υποβοήθησης «ADAS» (Automated Driver Assistance Systems) στο Rüsselsheim χρησιμοποίησαν την οβάλ πίστα υψηλών ταχυτήτων και τη διάταξη της μεγάλης ευθείας για να ρυθμίσουν τα προηγμένα τεχνολογικά συστήματα του νέου Astra -από το Adaptive Cruise Control και Emergency Braking, μέχρι το Forward Collision Alert και Rear Cross Traffic Assist.

Τα αυτοκίνητα προ-παραγωγής που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτές τις δοκιμές έπρεπε επίσης να ανταποκρίνονται στις υψηλές απαιτήσεις της μεγάλης ευθείας του Dudenhofen. Εδώ, η επόμενη γενιά Astra έπρεπε να αποδείξει την αξιοπιστία της στην Autobahn, δηλαδή να παραμένει το όχημα ελεγχόμενο σε ταχύτητες πολύ πάνω από 140 χλμ./ώρα και σταθερό σε απότομο φρενάρισμα. Οδηγώντας σε υψηλές ταχύτητες στο οβάλ τμήμα, οι μηχανικοί είχαν επίσης την ευκαιρία να αξιολογήσουν εξαρτήματα όπως το καπό και οι υαλοκαθαριστήρες, ενώ σε καμία περίπτωση δεν είναι αποδεκτοί κραδασμοί ή ενοχλητικοί θόρυβοι.

Μετά τις δοκιμασίες υψηλών ταχυτήτων, το νέο μοντέλο συνέχισε με άλλες δοκιμασίες, όπως διασχίζοντας κοιλότητες με νερό σε διάφορα ύψη με ελάχιστο τα 25 εκ. Παρότι δημιουργείται μεγάλο κύμα νερού μπροστά από το αυτοκίνητο δοκιμών αυτό δεν πρέπει να εισέρχεται στο εσωτερικό, ενώ το κινητήριο σύνολο, το ηλεκτρικό σύστημα και το κάθε εξάρτημα κάτω από το καπό πρέπει να παραμένουν απολύτως προστατευμένα.

Πέρα από τις δοκιμασίες στο οβάλ τμήμα υψηλών ταχυτήτων, στο σιρκουί ελέγχου οδικής συμπεριφοράς και στη διάσχιση νερού, οι μηχανικοί πήγαν τα οχήματα δοκιμών στον κλιματικό θάλαμο του Dudenhofen. Αυτή η εγκατάσταση περιβαλλοντικών δοκιμών προορίζεται για την αξιολόγηση της λειτουργικότητας των οχημάτων, των υποσυστημάτων και των εξαρτημάτων σε ακραίες συνθήκες. Για την επόμενη γενιά Astra, ο κλιματικός θάλαμος δημιουργήθηκε για να δοκιμαστεί η στεγανοποίηση (τσιμούχες) του οχήματος από τη σκόνη και την άμμο.

Εκτός από τον κλιματικό θάλαμο, τα αυτοκίνητα δοκιμών οδηγούνται σε μία κλιματική αεροδυναμική σήραγγα προκειμένου να αξιολογηθεί η απόδοση σε ποικίλες συνθήκες λειτουργίας. Για παράδειγμα, η κλιματική αεροδυναμική σήραγγα προσομοίωνε οδήγηση σε μποτιλιαρίσματα, ανηφόρες και κατηφόρες, για να δοκιμαστεί η ψύξη των φρένων. Οι μηχανικοί μπόρεσαν να διαπιστώσουν εάν ο στροβιλισμός του χιονιού στο εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου μπορούσε να μπλοκάρει τις εισαγωγές αέρα.

Δοκιμές αξιολόγησης γύρω από τη βάση της Opel

Κλιματικές συνθήκες σχετικές με σκόνη, άμμο ή χιόνι δεν αναμένονταν κατά τη διάρκεια της τρέχουσας φάσης δοκιμών. Δοκιμές αξιολόγησης πραγματοποιούνται με πρωτότυπα και αυτοκίνητα εξέλιξης σε διάφορα στάδια της εξέλιξης ενός νέου μοντέλου. Αυτές προορίζονται για την επαλήθευση των συστημάτων και υποσυστημάτων και την επικύρωση της τελικής τους ενσωμάτωσης στο όχημα. Καθώς η εξέλιξη πλησιάζει στα τελευταία στάδια, μία πολυσυλλεκτική ομάδα μηχανικών και τεχνικών πλαισιώνεται από μέλη της ανώτερης ηγεσίας, όπως τα ίδιο το αφεντικό, ο CEO της Opel, Michael Lohscheller.

Οι πιο πρόσφατες δοκιμές αξιολόγησης του ακόμα καμουφλαρισμένου νέου Astra πραγματοποιήθηκαν τον Ιούνιο σε δημόσιους δρόμους στην περιοχή Rhine-Main γύρω από την έδρα της μάρκας και το εργοστάσιο του Rüsselsheim. Τους μηχανικούς και διευθυντές περιστασιακά πλαισίωναν εκπρόσωποι του τύπου.

Ηλεκτρομαγνητική θωράκιση

Ενώ κάποια από τα πρωτότυπα εξέλιξης και τα αυτοκίνητα προ-παραγωγής δοκιμάζονται στο μακρινό βορρά, στο Dudenhofen και τους δημόσιους δρόμους εντός και εκτός Γερμανίας, κάποια άλλα υπόκεινται σε εντατικές δοκιμές σε test rigs και εργαστήρια στο Rüsselsheim. Η Ηλεκτρομαγνητική Συμβατότητα – Electro-magnetic compatibility (EMC), για παράδειγμα, δοκιμάζεται σε όλη τη διάρκεια της εξέλιξης. Επιπλέον, κανένα αυτοκίνητο δεν μπορεί να πωλείται στην Ευρώπη αν δεν περάσει τις δοκιμές EMC κατά τη διάρκεια της διαδικασίας έγκρισης τύπου. Οι δοκιμές EMC διασφαλίζουν ότι τα ηλεκτρονικά συστήματα ενός αυτοκινήτου είναι απρόσβλητα από παρεμβολές.

Ο ομάδα των μηχανικών δοκίμασε τη θωράκιση του νέου Astra στις ηλεκτρομαγνητικές παρεμβολές σε ένα ειδικά κατασκευασμένο εργαστήριο EMC στο Rüsselsheim. Ενώ το αυτοκίνητο δοκιμών εκτίθεται σε παρεμβολές που εκπέμπονται σε μεγάλο εύρος συχνοτήτων, ειδικά υλικά στους τοίχους απορροφούν την ακτινοβολία ώστε να μην αντανακλάται στον θάλαμο. Επομένως, οι μηχανικοί αποκτούν καθαρά, αξιόπιστα δεδομένα. Το νέο μοντέλο παίρνει το «πράσινο φως» (και τελικά λαμβάνει την έγκριση τύπου) όταν όλα του τα συστήματα έχουν αποδείξει ότι είναι απρόσβλητα σε ηλεκτρομαγνητικές παρεμβολές.

Νίκος Τσάδαρης