Σάλος στην υπόθεση Κάρλος Γκοσν: ο πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, ο οποίος προετοίμαζε τη δίκη του στην Ιαπωνία ενώ ήταν ελεύθερος υπό όρους, επιβεβαίωσε την Τρίτη ότι βρίσκεται στον Λίβανο, απ’ όπου υποσχέθηκε ότι θα μιλήσει ελεύθερα στον Τύπο, αφήνοντας «κατάπληκτη» την υπερασπιστική ομάδα του στην Ιαπωνία.

«Βρίσκομαι τώρα στον Λίβανο. Δεν είμαι πια όμηρος ενός μεροληπτικού ιαπωνικού δικαστικού συστήματος, όπου επικρατεί το τεκμήριο της ενοχής», έγραψε ο Γκοσν, ο οποίος έχει τις υπηκοότητες του Λιβάνου, της Γαλλίας και της Βραζιλίας, σύμφωνα με ανακοίνωση που δόθηκε στη δημοσιότητα από τους εκπροσώπους του.

«Δεν διέφυγα από τη δικαιοσύνη, ξέφυγα από την αδικία και την πολιτική δίωξη. Μπορώ επιτέλους να επικοινωνώ ελεύθερα με τα μέσα ενημέρωσης, πράγμα που θα κάνω από την ερχόμενη εβδομάδα», πρόσθεσε ο επιχειρηματίας, ο οποίος έχει ένα σπίτι στη Βηρυτό.

«Ήταν εντελώς ξαφνικό, είμαι κατάπληκτος», δήλωσε στα μέσα ενημέρωσης ο βασικός συνήγορός του στην Ιαπωνία, ο Τζουνιτσίρο Χιρονάκα, υποστηρίζοντας πως ο Γκοσν δεν είχε έρθει σε επαφή μαζί του και πως πληροφορήθηκε «από την τηλεόραση» ότι ο πελάτης του διέφυγε από την Ιαπωνία, όπου έχουν απαγγελθεί σε βάρος του τέσσερις κατηγορίες για οικονομικά αδικήματα.

Πρόκειται για μια αναπάντεχη εξέλιξη για τον έκπτωτο μεγιστάνα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος βρισκόταν μέχρι τώρα υπό κατ’ οίκον περιορισμό στο Τόκιο.

Ο Κάρλος Γκοσν έφθασε χθες, Δευτέρα, στο αεροδρόμιο της Βηρυτού, σύμφωνα με πηγή στις λιβανικές δυνάμεις ασφαλείας.

Εκατόν τριάντα ημέρες στη φυλακή

«Δεν είναι σαφής ο τρόπος με τον οποίο αναχώρησε από την Ιαπωνία», διευκρίνισε στο Γαλλικό Πρακτορείο μια άλλη πηγή στον Λίβανο, χώρα που συγκλονίζεται από ένα πρωτοφανές κίνημα αμφισβήτησης που έχει επιφέρει σοβαρή πολιτική κρίση, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Σύμφωνα με τη λιβανική εφημερίδα Αλ-Τζουμχουρία, η οποία αποκάλυψε την πληροφορία, ο καθαιρεθείς επικεφαλής της συμμαχίας Renault-Nissan-Mitsubishi έφθασε στη Βηρυτό με αεροπλάνο προερχόμενο από την Τουρκία.

Τίποτε στη στάση του τις τελευταίες ημέρες δεν άφηνε να διαφανεί πως θα αναχωρούσε από την Ιαπωνία, δήλωσαν στο Γαλλικό Πρακτορείο πρόσωπα τα οποία είχε πρόσφατα συναναστραφεί.

«Κατά τις τακτικές μας συναντήσεις, συνέχιζε να προετοιμάζει τη δίκη του», διαβεβαίωσε και ο συνήγορός του.

Μετά τη σύλληψή του, στις 19 Νοεμβρίου 2018 στο Τόκιο, οι δικηγόροι του και η οικογένειά του κατήγγειλαν έντονα τις συνθήκες κράτησής του και τον τρόπο με τον οποίο η ιαπωνική δικαιοσύνη διεξάγει τη διαδικασία στην υπόθεση αυτή.

Ο Γκοσν είχε απελευθερωθεί με εγγύηση στα τέλη Απριλίου, αλλά του είχαν επιβληθεί αυστηροί όροι: του είχε απαγορευθεί κυρίως να δει ή να έρθει σε επαφή με τη σύζυγό του, την Καρόλ.

Στα μέσα Νοεμβρίου, είχε μπορέσει να της μιλήσει μέσω βιντεοδιάσκεψης, για πρώτη φορά σε διάστημα σχεδόν οκτώ μηνών. Μερικές ημέρες νωρίτερα, τα παιδιά του είχαν ζητήσει μια «δίκαιη» δίκη για τον πατέρα τους, με άρθρο τους που δημοσιεύθηκε από τον ιστότοπο του δημόσιου γαλλικού ραδιοσταθμού Franceinfo.

Σύμφωνα με τους συνηγόρους του και την επικοινωνιακή ομάδα του, ο Κάρλος Γκοσν ζητούσε «την πλήρη άρση» των διαφόρων απαγορεύσεων που του είχαν επιβληθεί επειδή τις θεωρούσε «υπερβολικές, ωμές και απάνθρωπες», καθώς και «για να γίνουν σεβαστά τα θεμελιώδη δικαιώματά του καθώς και αυτά της συζύγου του».

Ο άνθρωπος που είχε άλλοτε χαιρετισθεί ως «ο σωτήρας της Nissan» μετά την έλευσή του στον ιαπωνικό όμιλο το 1999, πέρασε συνολικά 130 ημέρες στη φυλακή από τον Νοέμβριο 2018 μέχρι τον Απρίλιο 2019, είτε υπό κράτηση είτε ως προφυλακισμένος.

Σε βάρος του Γκοσν, ο οποίος υπήρξε ο πιο καλοπληρωμένος επικεφαλής επιχείρησης στην Ιαπωνία, απαγγέλθηκαν στη χώρα αυτή τέσσερις κατηγορίες: δύο κατηγορίες για εισοδήματα που δεν δηλώθηκαν από την Nissan στις οικονομικές αρχές (η εταιρεία διώκεται επίσης για την πτυχή αυτή) και δύο άλλες για κατάχρηση εμπιστοσύνης με επιβαρυντικές περιστάσεις.

Ο γαλλο-λιβανο-βραζιλιάνος επικεφαλής της επιχείρησης καθαιρέθηκε από τις θέσεις του προέδρου της Nissan και της Mitsubishi Motors (3ο μέλος της συμμαχίας) τις ημέρες που ακολούθησαν τη σύλληψή του πριν από 13 μήνες. Στη συνέχεια παραιτήθηκε από την προεδρία της Renault, πριν καν ξεκινήσουν άλλες έρευνες σε βάρος του στη Γαλλία.

«Στρεβλές» κατηγορίες

Από την αρχή της υπόθεσης, ο Κάρλος Γκοσν καταγγέλλει μια «συνωμοσία» εκ μέρους της Nissan που ήθελε να εμποδίσει ένα σχέδιο μεγαλύτερης ολοκλήρωσής της με τη Renault.

Στη διάρκεια προκαταρκτικής ακροαματικής συνεδρίασης τον Οκτώβριο, οι συνήγοροί του ζήτησαν την ακύρωση των διώξεων σε βάρος του στην Ιαπωνία, κατηγορώντας τους εισαγγελείς για συνέργεια με τον Ιάπωνα πρώην εργοδότη του για να «ρίξουν» τον Γκοσν.

Οι απαγγελίες κατηγοριών έχουν «εξαρχής πολιτικά κίνητρα, είναι θεμελιωδώς στρεβλές», κατήγγελλαν οι συνήγοροί του.

Στους όρους για την απελευθέρωση του πρώην προέδρου και διευθύνοντος συμβούλιου της Renault-Nissan διευκρινιζόταν πως οι δικηγόροι του θα κρατούσαν τα διαβατήριά του και θα ήταν οι εγγυητές των κανόνων που του επέβαλε η δικαιοσύνη.

Ο κατ’ οίκον περιορισμός του στο Τόκιο του επέτρεπε να ταξιδεύει μέσα στην Ιαπωνία, όμως η διάρκεια της απουσίας του από την κατοικία του ρυθμιζόταν από τους όρους της αποφυλάκισής του.