Ο άνθρωπος που άλλαξε τη θεωρητική σκέψη Καρλ Μαρξ

Ο σπουδαίος φιλόσοφος, κοινωνιολόγος, ιστορικός και πολιτικός οικονομολόγος!


ΠΟΡΤΡΑΙΤΑ
11:46
23/12/2013
Ο άνθρωπος που άλλαξε τη θεωρητική σκέψη Καρλ Μαρξ
41
loading

Ο «άοπλος προφήτης», όπως τον αποκαλεί ο διανοούμενος Έρικ Χομπσμπάουμ, ενέπνευσε κοσμοϊστορικές αλλαγές μέσα από το θεωρητικό του κληροδότημα, μεταμορφώνοντας τόσο την πολιτική κοσμοθεώρηση όσο και το κοινωνικό εποικοδόμημα.

Ο πρώσος φιλόσοφος που συνέλαβε την ιδέα του ιστορικού υλισμού διερεύνησε με την πένα του τις κοινωνικο-πολιτικές θεωρίες του καιρού του και ανέλυσε την ιστορία υπό το πρίσμα της πάλης των τάξεων, καταλήγοντας ότι κεφαλαιοκράτες και εργαζόμενοι θα διακατέχονται πάντα από διαμετρικά αντίθετα συμφέροντα.

Τα σοσιαλιστικά του κηρύγματα θα τον εκδίωκαν τόσο από τη Γερμανία όσο και τη Γαλλία, με τον ίδιο να συγγράφει το 1848 -από κοινού με τον Φρίντριχ Ένγκελς- το περίφημο «Κομμουνιστικό Μανιφέστο», που θα κατέληγε στην Οκτωβριανή Επανάσταση στη Ρωσία και τη γέννηση του δεύτερου κόσμου.

Και βέβαια στη νέα εξορία του στο σαφώς πιο φιλελεύθερο Λονδίνο, όπου θα περάσει το υπόλοιπο της ζωής του, θα γράψει τον πρώτο τόμο του «Κεφαλαίου», που παραμένει μια βαθιά τομή στην πολιτική οικονομία καθώς έδινε για πρώτη φορά επιστημονική βάση στον σοσιαλισμό και επομένως σε όλο το εργατικό κίνημα της εποχής.

Αυτός ήταν ο Καρλ Μαρξ, ο φιλόσοφος που άλλαξε την πορεία της διανόησης, καθώς κάθε θεωρητικός νους έπειτα από αυτόν δεν μπορούσε να μην αναμετρηθεί μαζί του, είτε συμφωνώντας είτε διαφωνώντας...

Πρώτα χρόνια

Ο Καρλ Χάινριχ Μαρξ γεννιέται στις 5 Μαΐου 1818 στο Τρίερ της Πρωσίας, μέσα στην πολυπληθή (9 παιδιά), προοδευτική, φιλελεύθερη και ευκατάστατη μεσο-αστική φαμίλια του Χάινριχ και της Ενριέτα Μαρξ. Ο πατέρας του, πετυχημένος δικηγόρος και λαμπρό πνεύμα, ήταν ένας άνθρωπος παθιασμένος με τα κοινά. Παρά το γεγονός ότι και οι δύο γονείς της οικογένειας ήταν εβραϊκής καταγωγής, με ραβινικές μάλιστα καταβολές, ο πατέρας του Καρλ αποφασίζει να μεταστραφεί στον χριστιανισμό το 1816, με τη φαμίλια να ακολουθεί πια το προτεσταντικό δόγμα.

Η απόφασή του για αλλαγή θρησκεύματος προήλθε ως επαγγελματική απάντηση στον πρωσικό αντισημιτικό νόμο του 1815 που απαγόρευε στους πολίτες εβραϊκής καταγωγής να ασκούν ανώτερα καθήκοντα. Ο νεαρός Καρλ βαπτίζεται λοιπόν σε ηλικία 6 ετών, όπως και τα υπόλοιπα παιδιά της οικογένειας, και η μητέρα ακολουθεί πολύ αργότερα, μετά τον θάνατο του συζύγου της.

Ο Καρλ ως μαθητής είχε μέτριες επιδόσεις: μέχρι την ηλικία των 12 ετών έλαβε τη βασική εκπαίδευση στο σπίτι και κατόπιν πέρασε 5 χρόνια, από το 1830-1835, στο σεβαστό ιησουητικό γυμνάσιο της πόλης.

Εκπαίδευση και πρώτα επαγγελματικά βήματα

Τον Οκτώβριο του 1835, ο Μαρξ γίνεται δεκτός στο Πανεπιστήμιο της Βόνης με κατεύθυνση φιλοσοφία και λογοτεχνία. Στο φιλελεύθερο κλίμα της σχολής, ο 17χρονος Μαρξ ζει τη φοιτητική ζωή ως το μεδούλι της: στα δύο εξάμηνα που θα περάσει εκεί, θα συλληφθεί για μέθη και διατάραξη κοινής ησυχίας, θα αφήσει χρέη, μέχρι και σε μονομαχία θα εμπλακεί! Στο τέλος της χρονιάς ωστόσο ο εξαγριωμένος πατέρας τον γράφει στο πιο σοβαρό και «ακαδημαϊκό» Πανεπιστήμιο του Βερολίνου.

Στο Βερολίνο λοιπόν ο Μαρξ θα σπουδάσει νομικά και φιλοσοφία και θα έρθει σε επαφή με τις ιδέες του Χέγκελ, ο οποίος δίδασκε στο συγκεκριμένο εκπαιδευτικό ίδρυμα μέχρι τον θάνατό του το 1831. Προοδευτικά, ο νεαρός Καρλ θα στρεφόταν ολοένα και περισσότερο στην επικράτεια της φιλοσοφίας, επηρεασμένος σαφώς από τη διαλεκτική του Χέγκελ: συμμετέχει στη φοιτητική ομάδα Νέοι Εγελιανοί, μια επαναστατική κολεκτίβα που έθεσε στο θεωρητικό της στόχαστρο τους πολιτικούς και θρησκευτικούς θεσμούς της πρωσικής κοινωνίας, διαβάζοντας τον Χέγκελ μέσα από αθεϊστικό και επαναστατικό πρίσμα.

Από το 1836, ο Μαρξ θα γίνει πολιτικά πιο ενεργός, με τον ριζοσπαστισμό των ιδεών του να εξαγριώνουν τον συντηρητικότερο πατέρα του. Όπως φυσικά και ο μυστικός αρραβώνας του με την Jenny von Westphalen, την κόρη μιας αξιοσέβαστης οικογένειας της ανώτερης τάξης του Τρίερ, που ήταν κατά 4 χρόνια μεγαλύτερή του.

Οι ακραίες, για τα πολιτικά ήθη του καιρού, απόψεις του Μαρξ για την κοινωνία και τη θρησκεία τον αναγκάζουν να καταθέσει τη διδακτορική του διατριβή όχι στο ίδρυμα όπου σπούδασε, το οποίο δεν εκτιμούσε καθόλου τα επαναστατικά λαμπρά πνεύματα, αλλά στο Πανεπιστήμιο της Ιένας το 1841. Παρά το γεγονός ότι η εργασία γίνεται δεκτή, η συμμετοχή του Μαρξ στους Νέους Εγελιανούς του στερεί τη δυνατότητα να εξασφαλίσει πανεπιστημιακή θέση, με τον ίδιο εξοργισμένο να εγκαταλείπει τη σταδιοδρομία του καθηγητή, η οποία εξάλλου δεν είχε καμία τύχη μέσα στο αντιδραστικό κλίμα της εποχής.

Στρέφεται έτσι στη δημοσιογραφία και το 1842 αρχίζει να γράφει για λογαριασμό της «Rheinische Zeitung», μιας φιλελεύθερης εφημερίδας της Κολονίας, τη λειτουργία της οποίας θα αναστείλει η πρωσική κυβέρνηση τον Απρίλιο του 1843, αφήνοντας τον Μαρξ χωρίς δουλειά (είχε γίνει εν τω μεταξύ διευθυντής της).

Δύο μήνες αργότερα, τον Ιούνιο, θα επισημοποιήσει τη σχέση του με την αριστοκράτισσα Jenny von Westphalen και τον Οκτώβριο το νιόπαντρο ζευγάρι θα εγκατασταθεί στο Παρίσι, το πολιτικό κέντρο της Ευρώπης εκείνα τα χρόνια, στο οποίο ο Μαρξ είχε σκοπό να εκδώσει ένα ριζοσπαστικό περιοδικό...

Η εποχή του Παρισιού

Στο Παρίσι του 1843 ο Μαρξ ιδρύει πράγματι, από κοινού με τον φίλο του και επίσης Αριστερό Εγελιανό Arnold Ruge, την πολιτική επιθεώρηση «Deutsch-Französische Jahrbücher» (Γερμανο-Γαλλικά Χρονικά). Μόλις το πρώτο τεύχος ωστόσο θα κυκλοφορήσει στην αγορά, καθώς οι φιλοσοφικές διαφορές των δύο συνεργατών αλλά και οι δυσκολίες από την παράνομη διάθεσή του στη Γερμανία θα φέρουν απρόοπτο τέλος στην κοινή εκδοτική προσπάθεια.

Παρά το σύντομο της έκδοσης ωστόσο, ο Μαρξ θα προλάβει στα άρθρα του να πάρει επαναστατική θέση, κηρύσσοντας «αμείλικτη κριτική σε καθετί που υπάρχει» και ιδιαίτερα «κριτική των όπλων», την ίδια ώρα που κάνει έκκληση στις μάζες και το προλεταριάτο. Από το 1843 θα αρχίσει να εκδίδει σταθερά δοκίμια και κριτικές, γεγονός που θα τον κάνει γνωστό σε κάποιους κύκλους και διαβόητο επαναστάτη σε κάποιους άλλους!

Τον Αύγουστο του 1844, σε μια αίσια τροπή της μοίρας, θα έρθει στο Παρίσι για λίγες μέρες ο μελλοντικός στενός συνεργάτης και καρδιακός φίλος του Μαρξ, Φρίντριχ Ένγκελς! Η συνάντηση των δύο αντρών θα κατέληγε σε μια αρμονική και πολύχρονη συνεργασία, που θα στρεφόταν σε δριμεία φιλοσοφική και πολιτική κριτική τόσο στη σκέψη των Νεο-Εγελιανών (Μπρούνο Μπάουερ κ.λπ.) όσο και στις αντιδραστικές δυνάμεις της εποχής.

Οι δύο άντρες θα πάρουν ενεργότατο μέρος στην κοχλάζουσα ζωή των επαναστατικών ομάδων του Παρισιού, με τα κοινά τους πια γραπτά να επιφέρουν σφοδρές αντιδράσεις. Κι έτσι το 1845, υστέρα από σφοδρή επιμονή της πρωσικής κυβέρνησης, ο Μαρξ απελάθηκε από το Παρίσι ως επικίνδυνος επαναστάτης, βρίσκοντας καταφύγιο στις Βρυξέλλες...

Οι περιπέτειες των Βρυξελλών

Στο Βέλγιο είναι που η σκέψη του Μαρξ θα κόψει κάθε δεσμό με τις φιλοσοφικές ακροβασίες των Νεο-Εγελιανών και θα ανοιχθεί σε ένα σαφώς πιο επαναστατικό σοσιαλιστικό σύμπαν. Στις Βρυξέλλες συγγράφει τη μνημειώδη «Γερμανική Ιδεολογία», από κοινού με τον μόνιμο συνεργάτη του πια Ένγκελς, το πόνημα όπου αναπτύσσεται για πρώτη φορά ο ιστορικός υλισμός, η κατεξοχήν μαρξιστική συνεισφορά στη φιλοσοφία!

Το έργο παρέμεινε μεν ανέκδοτο μέχρι τον θάνατο του Μαρξ, καθώς κανένας εκδότης δεν δεχόταν να το ρίξει στην αγορά, κυκλοφόρησε όμως στους αριστερούς κύκλους Γαλλίας και Γερμανίας. Το κριτικό αυτό δοκίμιο αλλά και το κατοπινό, η «Αθλιότητα της Φιλοσοφίας», αποτέλεσαν τη βάση για το σπουδαίο «Κομμουνιστικό Μανιφέστο»: την άνοιξη του 1847, οι Μαρξ και Ένγκελς προσχώρησαν σε μια μυστική προπαγανδιστική εταιρία, την «Ένωση των Κομμουνιστών», που είχε σκοπό να φέρει τους σοσιαλιστές της Ευρώπης σε επαφή, και πήραν μέρος στο δεύτερο συνέδριό της (Νοέμβρης 1847) στο Λονδίνο, όπου αμφότεροι διαδραμάτισαν σημαίνοντα ρόλο. Με εντολή του συνεδρίου λοιπόν συνέταξαν το περίφημο «Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος» (Manifest der Kommunistischen Partei) που κυκλοφόρησε τον Φλεβάρη του 1848.


Για το μνημειώδες πόνημα, παρατηρεί ο Λένιν: «Στο έργο αυτό εκτίθεται με μεγαλοφυή σαφήνεια και διαύγεια η νέα κοσμοαντίληψη, ο συνεπής υλισμός που αγκαλιάζει και την περιοχή της κοινωνικής ζωής, η διαλεκτική σαν η πιο ολόπλευρη και βαθιά διδασκαλία της εξέλιξης, η θεωρία της ταξικής πάλης και ο κοσμοϊστορικός επαναστατικός ρόλος του προλεταριάτου, του δημιουργού της νέας, της κομμουνιστικής κοινωνίας».

Η επίδραση του «Μανιφέστου» υπήρξε καταλυτική για τις λαϊκές επαναστάσεις που ξέσπασαν την ίδια χρονιά στην Ευρώπη. Λόγω της εξέγερσης του Βελγίου, ο Μαρξ εκδιώκεται από τη χώρα και επιστρέφει στη Γερμανία, καθώς φημολογούνταν ότι εκείνος χρηματοδότησε τμήμα του ένοπλου αγώνα του βελγικού προλεταριάτου. Τα επαναστατικά γεγονότα του 1848-1849 σε Γερμανία και Γαλλία θα φέρουν τον συνεπή υποστηρικτή τους Μαρξ στις αντίστοιχες επικράτειες, θα απελαθεί ωστόσο για άλλη μια φορά τόσο από την Κολονία όσο και το Παρίσι!

Κι όταν και η Πρωσία αρνήθηκε να επαναπατρίσει τον σοσιαλιστή ακτιβιστή, ο μόνος δρόμος γι' αυτόν ήταν το Λονδίνο: παρά το γεγονός ότι η Βρετανία του αρνήθηκε την υπηκοότητα, ο ίδιος παρέμεινε στην πρωτεύουσά της μέχρι τον θάνατό του...

Τα κατοπινά χρόνια του Λονδίνου



Οι περιπέτειες της ζωής και οι συνεχείς διωγμοί του τον άφησαν ωστόσο στην ψάθα και ήταν ακριβώς η αδιάκοπη οικονομική ενίσχυση του καρδιακού φίλου και συνοδοιπόρου Ένγκελς που του επέτρεψαν να παλέψει τη φτώχεια, αλλά και να ολοκληρώσει το πλέον μνημειώδες σύγγραμμά του, το έργο που θα τον κατέτασσε αυτομάτως στους «πατέρες» της κοινωνιολογίας, το ορόσημο της πολιτικής σκέψης «Κεφάλαιο».

Στο Λονδίνο λοιπόν, ο Μαρξ εμπλέκεται ενεργά με το νεοσύστατο Κομμουνιστικό Κόμμα και αναλαμβάνει και πάλι καθήκοντα δημοσιογράφου για τα προς το ζην, εγκαινιάζοντας έτσι τη 10χρονη συνεργασία του με την εφημερίδα «New York Tribune» (1852-1862). Είναι όμως υποχρεωμένος να αποκρούει λυσσαλέες προσωπικές επιθέσεις και να εντατικοποιεί τον θεωρητικό του αγώνα κατά των αντιδραστικών κινημάτων, με τη θεωρητική του σκέψη να οξύνεται ως επακόλουθο: η υλιστική του θεωρία ραφινάρεται και η πολιτική οικονομία γίνεται πλέον το νέο πεδίο αντιπαράθεσης.

Τόσο η «Κριτική της Πολιτικής Οικονομίας» (1859) όσο κυρίως το «Κεφάλαιο» (πρώτος τόμος: 1867), ριζοσπαστικοποιούν την πολιτική οικονομία, καθώς ο Μαρξ επικεντρώνει την κριτική του πένα στον καπιταλισμό και τις επικρατούσες οικονομικές θεωρίες.

Ο Μαρξ θα περάσει το υπόλοιπο της θεωρητικής του ζωής γράφοντας πυρετωδώς ιστορικά και πολιτικά έργα, ενώ ταυτοχρόνως αναθεωρούσε παλιότερα χειρόγραφα για να συμπεριληφθούν στους κατοπινούς τόμους του «Κεφαλαίου», έργο που δεν ευοδωνόταν βέβαια ποτέ. Οι δύο επόμενοι τόμοι «συναρμολογήθηκαν» από την κριτική ματιά του Ένγκελς και εκδόθηκαν μετά τον θάνατο του Μαρξ.

Ο ίδιος, συνεπής ακτιβιστής, δεν θα μείνει ωστόσο μόνο στο θεωρητικό έργο αλλά θα μετρήσει και πρακτική δράση: το 1864 (28 Σεπτεμβρίου) θα αποτελέσει πρωταρχικό παράγοντα για τη σύγκληση της «Πρώτης Σοσιαλιστικής Διεθνούς» (Διεθνής Εργατική Ένωση, αρχικά), της πρώτης δηλαδή ιστορικής απόπειρας οργάνωσης του εργατικού κινήματος που θα κατέληγε στην ίδρυση λαϊκών κομμάτων στις χώρες της Ευρώπης. Ο Μαρξ συγγράφει την Πρώτη Διακήρυξη της ένωσης και συμβάλλει ενεργά στη μαζικοποίηση των εργατικών σοσιαλιστικών κινημάτων σε Γηραιά Ήπειρο και Νέο Κόσμο...

Θάνατος και κληρονομιά

Η συνεχής δράση και η φτώχεια άφησε ωστόσο το στίγμα της στην υγεία του Καρλ Μαρξ. Αφού έχασε τη σύζυγό του το 1881, στις 14 Μαρτίου 1883 ήρθε και η σειρά του, με τον ίδιο να πεθαίνει ήρεμα στο σπίτι του πιθανότατα από πλευρίτιδα. Στον τάφο του μάλιστα δεν υπήρχε αρχικά καμία επιγραφή και μόνο αργότερα το Κομμουνιστικό Κόμμα της Βρετανίας ανέγειρε μια επιτύμβια στήλη και την προτομή του Μαρξ (1954).

Όσο για το κληροδότημά του, τον μαρξισμό, άσκησε τεράστια επιρροή όχι μόνο στην κοινωνική σκέψη και τη διανόηση, αλλά και στην πολιτική δράση, από τον προπερασμένο αιώνα μέχρι και τις μέρες μας. Ο Μαρξ άλλωστε δεν ήταν μόνο θεωρητικός και ερευνητής, ήταν ένας πολιτικά ενεργός διανοητής, που προσπάθησε να θέσει τα εξαγόμενα της ανάλυσής του στην υπηρεσία του εργατικού κινήματος και των επαναστάσεων, οι οποίες ήταν εξάλλου στην ημερήσια διάταξη της εποχής του.

Γι' αυτό και στην επιτύμβια πέτρα του τάφου του χαράχτηκε η τελευταία φράση από το «Κομμουνιστικό Μανιφέστο»: «Εργάτες όλου του κόσμου, ενωθείτε»...

Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr

ΚΑΝΤΕ LIKE ΣΤΟ NEWSBEAST.GR

41
σχόλια
  1. avatar Pirate

    Ο κουμουνισμός είναι το αντίβαρο του καπιταλισμού. Μόνο αυτό φοβούνται τα μεγάλα λόμπυ. Τώρα - που δεν υπάρχουν χώρες που προσπαθούν να εφαρμόσουν τον κουμουνισμό και εχουν προδώσει όλη την ιστορια του κινηματος τώρα θα έχουμε κρίσεις οικονομικές πολυ πιο συχνά και φυσικά τα εργασιακά δικαιώματα θα εξαφανιστούν! Δεν έχουν πλέον να φοβούνται κανέναν! Τέλος η ανεξαρτησία και των λαών και των κρατών!

  2. avatar Ενωτικός

    Και ο Χριστος κομμουνιστης ητανε. Αν κανουμε ακριβως αυτα που ειπε τοτε δεν θα χρειαζομαστε κανενα Μαρξ.

    1. avatar Pirate

      πότε μίλησε ο Χριστός για πάλη των τάξεων και επανάσταση του προλεταριάτου και δεν το ξέρω? ότι θέλει γράφει ο καθένας!

  3. avatar Johnnie Skywalker

    Ο κομμουνισμος οσο καλος και να φανταζει στην θεωρια, δυστυχως δεν μπορει να εφαρμοστει:
    Ο ανθρωπος ειναι ενα εγωιστικο και απληστο ον , που επιδιωκει δυναμη και εξουσια, εις βαρος αλλων.
    Ποτε δεν του φτανει οτι εχει και παντοτε επιθυμει κατι παραπανω
    Η προσωπικη εναντι της συλλογικης ευτυχιας εχει κεντρικο ρολο στην ζωη μας
    Η ζωη καθε ανθρωπου ειναι ενας αγωνας για την αποκτηση υλικων αγαθων, που δεν εχουν κανενα απολυτως νοημα
    Τι τον νοιαζει τωρα τον αλλον οτι δεν εχουν να πιουν νερο στην κενυα η οτι στο μπαγκλαντες δουλευουν παιδια για 10 σεντς την ημερα?
    Ας ειμαι εγω καλα και θα παω τα χριστουγεννα να ψωνισω και τα καλβιν κλειν και τα μπερμπερι μου.....
    Αν η ανθρωπινη κοινωνια λειτουργουσε συλλογικα , και ο καθενας νιαζοταν για τον πλησιον του και ειχε καποια αισθηματα αλτρουισμου, ολη η ανθρωποτητα θα συνεργαζοταν για την προοδευση και την διαιωνηση του ειδους μας.
    Μα τι λεω...
    Θα αντεχε ο ανθρωπος να βαζει το συμφερον του συνολου πανω απο το δικο του?

    1. avatar politis panagiotis

      Τι λες τώρα…. Να βάλει το πάνω από το ατομικό του συμφέρον το γενικό? Αν είναι δυνατό να τα αρπάξει όλα…….. εδώ υπάρχουν άτομα που μισούν εκείνους που καν δεν γνωρίζουν?

    2. avatar Σατανάς

      Μα η ίδια η θεωρία του κουμμουνισμού βασίζεται στη βία, στην πάλη των τάξεων και στη βίαια ισοπέδωση των διαφορών, αποκλειστικά και μόνο για προσπορισμό των υλικών αγαθών που αναφέρεις... δεν υπάρχει αλτρουσιμός στον κουμμουνισμό, παρά μονάχα η (βίαια) δικαίωση της μιας τάξης έναντι της άλλης...
      Μη τα μπερδεύεις, άλλος είχε πει αυτά που αναφέρεις 2000 χρόνια πριν περίπου. Ο αλτρουσιμός είναι η βάση του κοινωνικού μηνύματος του χριστιανισμού. Ο κουμμουνισμός αντίθετα είναι μια πολιτική θεώρηση βίας.

      1. avatar Johnnie Skywalker

        @Σατανα
        Θα σε πειραζε πολυ δηλαδη να ειναι ολοι ανθρωποι ισοι??
        Οι ανθρωποι να μην τοποθετουνται σε ταξεις αναλογα με τον υλικο τους πλουτο??
        Θα σε πειραζε πολυ να μην υπαρχουν φτωχοι και πλουσιοι , αλλα μονο ανθρωποι??
        Η θεωρια του κουμμουνισμου βασιζεται επανω στην ανθρωπινη αλληλλεγγυη.
        Η βια χρησιμοποιηθηκε απο καποιους "εξυπνους" που προσπαθησαν να τον εφαρμοσουν ανεπιτυχως.
        Η ωμη αληθεια ειναι οτι ο κουμμουνισμος ειναι ΑΝΕΦΑΡΜΑΣΤΟΣ , διοτι προκειμενου να επιτευχθει πρεπει η ιδια η ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ ΝΑ ΤΟ ΘΕΛΗΣΕΙ.
        Να ξυπνησει ο αλλος και να αναρωτηθει:
        χμμμμ.... ειναι σωστο να μενω εγω σε βιλα στο μαλιμπου , ενω τα παιδια στην νιγηρια μενουν σε τρωγλες??

      2. avatar politis panagiotis

        Σε μια ανταγωνιστική κοινωνία των τεράστιων ανισοτήτων η πάλη των τάξεων είναι δεδομένη το ίδιο ισχύει και για τη βία. Όταν το άτομο δέχεται βία από τον εργοδότη του φυσικό είναι να την ανταπόδοση. Στον καπιταλισμό υπάρχει αλτρουισμός?

  4. avatar Q mark

    Η θεωρία του Μαρξ είναι μια κοινωνικά διχαστική θεωρία που στοίχισε τη ζωή δεκάδων εκατομμυρίων ΑΘΩΩΝ ανθρώπων! (δεν είναι μόνο ο Στάλιν, αλλά έχει και Μάο - εκεί να δεις μιλλούνια, έχει και Πολ Ποτ, έχει και Βελουχιώτη άμα θες, χώρια ο κάθε Χότζα και ο κάθε Τσαουσέσκου...)
    ΌΠΟΥ πάτησε το πόδι του ο κομμουνισμός δεν έλυσε κανένα πρόβλημα. Απλά τους έκανε όλους ίσους στη φτώχεια, συγχαρητήρια! Και πάλι δημιουργήθηκε μια νέα άρχουσα τάξη, και μάλιστα στενότερη, αυτή της κομματικής/ κρατικής ιεραρχίας.
    Ο Μαρξ σου λέει ότι "δε φταις εσύ, φταίει αυτός" και σου διοχετεύει απύθμενο "μίσος ταξικό". Δε χρειάζεται να προσπαθήσεις, απλά να σκοτώσεις!
    Με τη λέξη "πάλη των τάξεων", περιέγραψε εξ'απαλών ονύχων μαζικές εξοντώσεις πληθυσμών, για να τρώνε μετά με χρυσά κουτάλια οι υπόλοιποι και καλά (αμ, δε).
    Ένα δικτατορικό καθεστώς που επιβάλει τις απόψεις του δια της βίας "για το καλό του λαού". Μετά λέμε ότι η Β. Κορέα είναι δικτατορία, όχι κομμουνιστικό καθεστώς. Μα, ποια η διαφορά?
    Οι κομμουνιστές έχουν μάλιστα και το θράσος να αυτοαποκαλούνται "προοδευτικές & δημοκρατικές δυνάμεις"!
    Η ζωή του ανθρώπου δεν έχει αξία στον κομμουνισμό. Μιλάει για μάζες, λαούς, τάξεις, αλλά όχι για ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ! ΔΕΝ είναι μια ουμανιστική θεωρία (σύμφωνα μάλιστα με τον ίδιο τον Καστοριάδη, κομμουνιστικών καταβολών, είναι η άλλη όψη του καπιταλισμού).
    Αυτά για όσους πιστεύουν ότι θα γίνει μια "προσωρινή" πάλη των τάξεων και μετά η δικτατορία του προλεταριάτου θα αυτοδιαλυθεί (!!! ας σας εξηγήσει ο κάθε Στάλιν τι παραμύθα είναι αυτή...) για να ζήσουμε στον επίγειο παράδεισο εις τους αιώνας των αιώνων ..

    1. avatar κλαβις

      Ο κουμουνισμος του σταλλιν και μαο εαν μπορουμε να τον ονομασουμε ετσι δεν εχει καμια σχεση με εκοινον που ο μαρξ οραμαριστηκε.Αμα ηξερεσ τα βασικα και ειχεσ διδαχθει λιγο μαρξ θα καταλαβαινεσ .Αλλα βεβαι ο καθενας σημερα εχει αποψη και απλα την λεει.

    2. avatar Theks

      Q mark Μπράβο !!!!

    3. avatar dimitris

      Πρωτων ο Μαρξ δεν πιστευε στην ενοπλη παλη,πιστευε στην μεταβατικοτητα του συστηματος,δευτερον θελοντας και μη ακομα και με αυτους τους δολοφονους που ειπες το συστημα μας εγινε καλυτερο,τα καλα χρονια του καπιταλισμου ηταν αυτα του ανταγωνισμου του με τον καπιταλισμο και περισσοτερο της μικτης τοτε οικονομιας,κοιτα λιγο ποσο ανεβηκε ο αριθμος ανισσοτητας μετα το 80,ποσο πλουτισαν καποιοι και ποσο γενικα "φτωχενει"ο κοσμος,τριτον ακομα ο καπιταλισμος εχει σκοτωσει και αυτος ατομα,στην Αφρικη οι δικτακτορες την εχουν?Πατερας γιος Μπους και ποσα αλλα [...] μπορω να σκεφτω,δεν σκοτωνουν τα συστηματα αλλα οι ανθρωποι,στην Ανατ.Γερμανια και στο Βιετμναμ γιατι δεν ειχαμε τετοια περιστατηκα και τελος ο Μαρξ ηταν ενας απο τους μεγαλυτερους οικονομολογους και κοινωνιολογους που περασαν,το οχταωρο,τις αδειες,τις επιδρασεις των μηχανων και της χειραφετησης των γυναικων στην εργασια,ενω εδωσε ενα διαφορετικο τροπο οργανωσης της κοινωνιας,αυτη την γειωση που κανεις να λες οτι αυτος μας χορησε σε μαζες,ειναι σαν να λες οτι ο μεγας Ανταμ Σμιθ μας χωρισε σε νουμερα..

      1. avatar Q mark

        dimitris, (τι μου κάνετε βραδιάτικα)
        1. Πες μου πως αλλιώς γίνεται ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ! Με σφαλιαρίτσες? Με σπρωξιματάκια?
        Μια ταξική "πάλη" δε γίνεται παρά μόνο με αίμα! Ποιά "μεταβατικότητα"..
        2. Οκ, τότε ας ξαναεφαρμόσουμε την κομμουνιστική "πρακτική". Για να αραιώνουμε λίγο, ας καθαρίσουμε μερικά 'μύρια (μην ανησυχείς, αστοί θα είναι, σιγά). Πόσα θες, 100? 200? φτάνουν? 500? Μπα, μπροστά στα 7 δις και πάλι λίγα δεν είναι? Νομίζω 1 με 2 δις "θα είναι καλά".
        (τη δεκαετία του '80 ήμασταν και 3 δις λιγότεροι, αλλά είπαμε, όλα είναι "καπιταλισμός")
        3. Μα, δεν υπερασπίζομαι κάποια άλλη δικτατορία, αντί της κομμουνιστικής!
        Τυπική αριστερή λογική: η στρεψοδικία. Ή αλλιώς, η μπάλα στην εξέδρα: "γιατί, ο καπιταλισμός είναι καλύτερος?". Καλύτερος ή χειρότερος, ούτε ο κομμουνισμός είναι λύση λέμε!
        Όσο για την Ανατ. Γερμανία, δε θυμάμαι να χτίστηκε το τείχος από τους δυτικούς για να μην περνάνε "απέναντι" οι δικοί τους. Το αντίθετο φυσικά, και με κίνδυνο ζωής!
        Και για το Βιετνάμ ποιός σου είπε ότι όλα οκ? ΚΑΙ ο Χο Τσι Μινχ μαζικές ταξικές εκκαθαρίσεις έκανε!
        Τέλος, πάψετε οι αριστεροί να καπηλεύεστε πράγματα που δε σας ανήκουν.
        To 8-ωρο το πρωτοκαθιέρωσε ένας εργοστασιάρχης, πριν γράψει το 'Κεφάλαιο' ο Μάρξ, στην Αγγλία της βιομηχανικής επανάστασης, καλός άνθρωπος (παράδοξο, έτσι? αφού, εργοστασιάρχης=κεφάλαιο=κακός=να πεθάνει) κάνοντας αλλαγές στο ίδιο του το εργοστάσιο (Όουεν, από τον ποδοσφαιριστή). Στην Ελλάδα, by the way, το καθιέρωσε ο Μεταξάς.
        Όσο για τη γυναικεία χειραφέτηση, έχει πολύ παλαιότερη ιστορία του κομμουνισμού. Ο Επίκουρος π.χ. (4ος -3ος π.Χ.) χειραφετούσε όχι μόνο την γυναίκα αλλά και τους δούλους (πολύ προχώ τότε, αν ζούσε τότεο Μαρξ, δεν ξέρω αν θα το σκέφτονταν καν!)

        1. avatar dimitris

          1 δεν ειμαι κουμμουνιστης και ουτε τον προστατευω,απλους δεν μου αρεσε ο μηδενισμος προς ενα μεγαλο προσωπο,ουτε κακο= κεφαλαιο,ακομα το συστημα μεταβασης,ειναι ο σοσιαλισμος,το ιδιο που πρεσβευει και ο ευρωκομμουνισμος,ακομα δεν λεω οτι ηταν καλοι οι Σταλιν,Μαλλιν δεν ξερω εγω ποιος αλλος,αλλα αυτη ειναι η αληθεια πως να το κανουμε,ο φοβος του κουμμουνισμου εκανε καλυτερες τις κοινωνιες,αυτο με την αυξηση του πληθυσμου δεν το σχολιαζω κοιτα μονο την υπογεννητικοτητα στις δυτικες χωρες,δεν αυξανομαστε λογο καπιταλισμου μην γελιωμαστε,ακομα ο Χο Τσι Μινχ εδωσε ακομα και θεσεις στους δεξιους,τωρα αμα σκοτωσε τους συνεργατες των Αμερικανων,ειναι σαν να κατηγορουμε τον Κολοκοτρωνη για το φωτια και τσεκουρι,ουτε σφαγες υπηρχαν στην Ανατ.Γερμανια υπηρχαν,παντου υπηρχαν ατομα που δεν ηθελαν το συστημα γιατιδεν υπηρχαν στην Δυτικη Γερμανια?Το 8 ωρο δεν παρθηκε επειδη το αποφασισε ενας εργοσταρχιαρχης,εγιναν ολοκληροι αγωνες και φυσικα δεν ηταν μονο απο κομμουνιστες ηταν και απο απλους εργατες,ο Μαρξ ηταν ο πρωτος που το εβαλε μεσα στην οικονομικη του θεωρεια,ουτε λεει για την γυναικεια χειραφετηση,που ειρθρε μετα απο 50 χρονια απο τον θανατο του Μαρξ,αλλα για την θεωρησει των μισθων αναλογα με την αξια τους λογο τις αυξησεις των εργατων,ο συγχρονος καπιταλισμος εχει παρει πολλα απο αυτον.

          1. avatar Q mark

            Θεώρησα, νομίζω εύλογα, από τα γραφόμενά σου είσαι κομμουνιστής. Εφ'όσον όχι, συγνώμη, και χαίρομαι γιατί λογικά θα υπάρχει βάση συνεννόησης.
            Δεν είπα κάτι μειωτικό προς το πρόσωπο του Μαρξ, ή την αξία του ως θεωρητικού, αλλά για το περιεχόμενο και τα αποτελέσματα της θεωρίας του.
            Αν θες την άποψή μου, είχε γνήσια κίνητρα, ζώντας στην εποχή του εργατικού κινήματος της βιομηχανικής επανάστασης "στα χαι" της, με τις απάνθρωπες τότε συνθήκες εργασίας (σημερινό ανάλογο αν θες τα sweat factories της Κίνας) και προσπάθησε να θεμελιώσει θεωρητικά την αντεπανάσταση.
            Πιστεύω όμως ότι μετά από πολλά, πολλά χρόνια συγγραφής και σκέψης, στο τέλος δεν του βγήκε!
            Ξεκινάει ορθά και τετράγωνα με τον ιστορικό υλισμό, ότι δλδ (και ας με διορθώσουν οι κομμουνιστές της παρέας) οι 'πραγματικές', υλικές συνθήκες (οικονομικές & κοινωνικές) 'οδηγούν' ιστορικά την εξέλιξη της "πνευματικής σφαίρας" (ιδέες, θρησκείες, αντιλήψεις, κλπ). Το υλικό Unterbau ("υποδομή") κατευθύνει & επηρεάζει το 'πνευματικό', 'άυλο' Oberbau ("επιδομή", ας το πούμε).
            Αν τα λέω σωστά, τότε είμαι σύμφωνος ως εδώ.
            Στη συνέχεια όμως αρχίζουν τα λογικά για μένα άλματα και στο τέλος, μην το πολυκουράζουμε, καταλήγει σε μια ακρατική, αταξική, ειρηνική, κλπ κλπ κοινωνία. Μα, αυτό είναι νομίζω περισσότερο ένα χάπυ εντ ελληνικής ταινίας, η Βασιλεία των Ουρανών στο τέλος της Αποκάλυψης, παρά μια σοβαρή συνέχεια και κατάληξη του ιστορικού υλισμού που πατάει στα πόδια της!
            Θεωρώ υπερβολή το ότι είναι "Ο άνθρωπος που άλλαξε τη θεωρητική σκέψη". Ναι, άφησε έντονα το στίγμα του (με πολύ αίμα τελικά) αλλά έχουν προηγηθεί πάμπολλοι γίγαντες του πνεύματος, ειδικά στον ιερό αυτόν τόπο που ζούμε!

          2. avatar dimitris

            Και ο Πλατωνας στην Ουτοπια(που πηρε πολλα ο Μαρξ)ηταν ουτοπικος και αλλοι Αυγουστινος,Τομας Μουρ,αυτο δεν ριχνει την αξια των κειμενων του που δυστυχως δεν προλαβε να ολοκληρωσει,Ακομα εχει και σαν θεωρεια αρκετα λαθη(μη αξιοκρατια,αρκετα προσκολλημενη οικονομια στον πρωτογενη τομεα)αλλα δεν μπορουμε να πουμε οτι δεν εχει και πολλα οφελειμα προς το ιδιο το συστημα,κοιτα τα Βορειοευρωπαικα κρατη τα συστηματα που εχουν,στηριζονται αρκετα στις θεωριες του.Ακομα αυτο που με πειραξε, οτι με καποιο λογο τονυ "εριξες"τους θανατους του κομμουνισμου και αυτο πιστευω οτι ηταν λιγο αδικο,αμα ητν επρεπε να κανουμε το ιδιο και για τον Μεγα Ανταμ Σμιθ

    4. avatar politis panagiotis

      Δεδομένου ότι οι άνθρωποι θέλουν να σκέφτονται με φαντασιώσεις και όχι με πραγματικότητες και προτιμούν να εξαπατούν τον εαυτό τους και τους άλλους για τα γεγονότα που βασίζεται η ατομική και κοινωνική ζωή, ήταν πραγματικά υποχρεωμένοι αντικρίζουν το Μαρξ σαν αλαζονικό και ψυχρό, η κρίση αυτή όμως χαρακτηρίζει περισσότερο αυτούς και λιγότερο το Μαρξ. Στο όνομα του χριστιανισμού για το καλό των ανθρώπων έγιναν αμέτρητα εγκλήματα, να υποθέσουμε ότι υπεύθυνη ήταν η χριστιανική θρησκεία και ο χριστός, και όχι οι εγκληματίες?

      1. avatar Q mark

        Μα, ακριβώς φίλε μου!
        Πως είναι στο τέλος δυνατόν να είναι ΑΠΟΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟΣ ο Χριστιανισμός από τα, αμέτρητα όπως λές - ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΑ προσθέτω εγώ - εγκλήματά του?
        Μιλάει ο Χριστός 'επί του όρους' στο Κατά Ματθαίον ζ' 16-20:
        "ΑΠΟ ΤΩΝ ΚΑΡΠΩΝ αυτών θέλετε γνωρίσει αυτούς [..]
        ούτω παν δένδρον καλόν κάμνει καλούς καρπούς, το δε ΣΑΠΡΟΝ δένδρον κάμνει ΚΑΚΟΥΣ καρπούς.
        ΔΕΝ δύναται δένδρον ΚΑΛΟΝ να κάμνη καρπούς ΚΑΚΟΥΣ, ΟΥΔΕ δένδρον σαπρόν να κάμνη καρπούς καλούς [..]
        ΑΡΑ, από ΤΩΝ ΚΑΡΠΩΝ αυτών θέλετε γνωρίσει αυτούς."
        Οκ Κύριε, ΣΥ είπας!
        Και τότε πως γίνεται "η θρησκεία της αγάπης" να φταίει για εγκλήματα?
        Μα, "εκ του καρπού" (=εγκλήματα) τουλάχιστον, δε γίνεται αλλιώς.
        Και γιατί φταίει?..
        Γιατί πίσω από τη βιτρίνα της αγάπης, επιτρέπεται το μίσος: προς το Σατανά αλλά και προς ΤΑ ΤΕΚΝΑ αυτού! Έχεις κι εδώ "εχθρό", όχι ταξικό αλλά θρησκευτικό.
        Πχ, Αποκάλυψη β' 4-6 (ομιλεί ο ίδιος ο Κύριος):
        "... έχω εναντίον σου αυτό, ότι την αγάπη σου την πρώτη άφησες [..] Αλλά έχεις αυτό, ότι ΜΙΣΕΙΣ τα έργα των Νικολαϊτών που ΚΙ ΕΓΩ ΜΙΣΩ."
        Εδώ ο Κύριος ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΕΙ το "σωστό" μίσος!
        Παράλληλα , σε ΑΠΟΣΤΕΛΕΙ προς τα έθνη, άρα "πρέπει" να επεκταθείς!
        Και όλα αυτά με στερήσεις.
        Έτσι, την πλήρωσαν αμέτρητοι πολιτισμοί, πρώτος-πρώτος ο δικός μας..
        Σιγά που δεν ευθύνεται ο Χριστιανισμός! ΠΟΛΛΕΣ άλλες θρησκείες, πχ η Ελληνική, έκαναν ελάχιστα ή καθόλου τέτοια εγκλήματα!
        Φυσικά και φταίει λοιπόν (και) το θεωρητικό υπόβαθρο για τα εγκλήματα του κομμουνισμού, όπως και του Χριστιανισμού. Και οι δύο '-ισμοί' (όχι μόνο αυτοί φυσικά) όπλισαν με ιδεολογία φανατικές & μονοδιάστατες, τελικά επιθετικές, προσωπικότητες.
        Άμα πας να ΕΠΙΒΑΛΕΙΣ το Μαρξισμό ή το Χριστιανισμό, πάνω-κάτω αυτά "θα χρειαστεί" να κάνεις.

        1. avatar Σατανάς

          @ Κ μαρκ: Ο τρόπος που διαβάζεις και ερμηνεύεις τα κείμενα δυστυχώς δείχνει ότι δεν έχεις την αρχαιοελληνική σκέψη που ευαγγελίζεσαι...
          Με την ίδια λογική και η ελληνική μυθολογία μας προτρέπει προς την αιμομειξία, το φόνο, το βασανισμό και τη διαστροφή. Αν αφαιρέσεις το συμβολισμό αυτό μένει...

          1. avatar Q mark

            Ούτε ερμηνείες, ούτε συμβολισμοί @Σατανά. Αλλιώς θα διαβάζεις "Α" και θα το ερμηνεύεις (κατά το δοκούν) ως Β, Γ, Δ ή όλα αυτά μαζί, όπως και γίνεται άλλωστε..
            Ούτε ευαγγελίζομαι κάποια δήθεν εξεζητημένη σκέψη. Τη δική μου σκέψη εκφράζω, όπως ο καθένας εδώ!
            Αν λέω αυτό, τότε σα να λέω ότι οι Χριστιανοί το άλλο.
            Αν λέω το άλλο, τότε σα να μας προτείνει η ελληνική μυθολογία αυτό.
            Άμα μιλάω για μάζες, τότε είναι σα να λέω ότι ο Άνταμ Σμιθ αυτό κι εκείνο.
            Λέω αυτό που πιστεύω και με τα δικά μου λογάκια.
            ...και πάνω κάτω λες κι εσύ τα ίδια στο σχόλιό σου στον Skywalker, αν και ιδιαίτερα αμφιβάλω για το πόσο πραγματικά πιστεύει στον αλτρουισμό ο Χριστιανισμός. Πάρε ένα ακόμα εδάφιο χωρίς "ερμηνία", (σορρυ):
            Προς Γαλάτας, στ' 10: "Άρα, λοιπόν, όσο έχουμε καιρό, ας εργαζόμαστε το αγαθό προς όλους, ΜΑΛΙΣΤΑ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΟΙΚΕΙΟΥΣ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ", στους "δικούς μας" και πάλι δηλαδή..
            Βάλε εσύ τώρα το σωστό συμβολισμό για να "φτιάξει" το νόημα.

          2. avatar Σατανάς

            @ Κ μαρκ: Το ότι ο χριστιανισμός δεν πιστεύει στον "αλτρουισμό" ειλικρινά είναι ως ιδέα εξαιρετικά πρωτότυπο.. μπορεί βέβαια και να ισχύει, υπό την έννοια ότι ο αλτρουισμός είναι το ενδιαφέρον προς τον άλλον ως διακριτή έννοια, ενώ η χριστιανική "αγάπη προς τον πλησίον" φτάνει τόσο βαθειά ώστε να μη διαχωρίζει τον ευαυτόν από τον άλλον ως έννοια αξίας. "Και αν πουλήσω όλη την περιουσία μου για να χορτάσω με ψωμί όλους τους φτωχούς, και αv παραδώσω το σώμα μου για να καεί, αλλά αγάπη δεν έχω, τότε σε τίποτε δεν ωφελούμαι." προς Κορινθίους, Αʹη επιστολή...
            Όσο για τη φράση από τους γαλάτες που αναφέρεις αποσπασματικά, αν διάβαζες και το υπόλοιπο κεφάλαιο θα έβλεπες ότι αναφέρεται σε παραπτώματα, και ως ΑΓΑΘΟ σαφώς εννοεί τη ΔΙΔΑΧΗ και την κατήχηση, η οποία λογικά και πρέπει περισσότερο να ασκείται προς τους ήδη οικείους της πίστεως....
            Η "ερμηνεία" για την έλλειψη της οποίας μου ζητάς συγνώμη είναι απλά η γνώση των αρχαίων ελληνικών....

          3. avatar Q mark

            Αν και παραθέτω αποσπασματικά εδάφια (αναγκαστικά, όπως κι εσύ, λόγω χώρου) έχω διαβάσει όλη τη Γραφή αρκετές φορές, ακόμα περισσότερες την Καινή Διαθήκη, και να μου επιτρέπεις να έχω άποψη για το όλο "πνεύμα" των γραφών, που δεν είναι μόνο αγάπη, αγάπη, αγάπη, αλλά κινείται σε πολλά επίπεδα (και, συγνώμη για τα ελληνικά μου, αλλά μπορώ να κατανοήσω ένα κείμενο, ευχαριστώ).
            Αποκαλείσαι Σατανάς αν και υπερασπίζεσαι το κήρυγμα του Ευαγγελίου. Στο avatar σου, αν βλέπω καλά, μιλάς για CHE-DOLF με τη φάτσα του φύρερ στο μαλί του Γκεβάρα. Μου θυμίζεις τους ευαγγελικούς "λύκους με ένδυμα προβάτου", ίσως ένας να ήταν και ο che-dolf που λες.
            Μήπως ένας άλλος είναι και ο ίδιος ο Χριστιανισμός?
            Ναι, μιλάει (ΚΑΙ) για αγάπη. Ναι, επί Χριστιανισμού καθιερώθηκαν τα πρώτα νοσοκομεία, ορφανοτροφεία, κλπ. Αυτά όμως, ΑΦΟΥ έδειξε το επιθετικό του πρόσωπο στους "μη-οικείους της πίστεως"! Ο αλτρουισμός είναι ΜΕΡΙΚΟΣ, δύο μέτρων και δύο σταθμών. Έχει και την όψη της έλλειψης ανοχής προς την πίστη του άλλου και τους μαζικούς διωγμούς ...

    5. avatar politis panagiotis

      Όταν ο άνθρωπος συσχετίζεται μέσω των ικανοτήτων του με τον αντικειμενικό κόσμο τότε ο εξωτερικός κόσμος γίνεται πραγματικός, γιατί εκείνο που μαθαίνει τον άνθρωπο να πιστεύει αληθινά στην πραγματικότητα του αντικειμενικού κόσμου έξω απ’ αυτόν είναι μόνο η αγάπη. Υποκείμενο και αντικείμενο δεν μπορούν να διαχωριστούν. Το μάτι έχει γίνει ανθρώπινο μάτι, όπως το αντικείμενό του έχει γίνει ένα κοινωνικό και ανθρώπινο αντικείμενο που προέρχεται από τον άνθρωπο και προορίζεται για τον άνθρωπο. ΜΑΡΞ

      1. avatar Σατανάς

        ..κάποιος εβραίος αντιγράφει τον απόστολο Παύλο (προς Εφεσίους, ακριβώς το ίδιο νόημα) ή μου φαίνεται? Αν έμενε βέβαια στην αντιγραφή και μόνο, θα είχε γλυτώσει από πολλά δεινά ο κόσμος.

  5. avatar Νικος

    εβραιος και κομμουνιστης;;;;γινονται αυτα τα πραγματα;

  6. avatar petmath

    Αποτυχημένες φιλισοφίες!!! Ρωτήστε τα 500 εκατομ.πρώην ανατολικούς !!

    1. avatar Nick

      άλλο τι υποστήριζε ο μάρξ,άλλο τι έπραξε ο στάλιν και τα λοιπά μπουμπούκια στο όνομα του.
      τι σου λέω όμως και σένα ε...
      (εγκυκλοπαιδικά,δεν είμαι κομμουνιστής)

    2. avatar testament

      να ρωτησουμε καλυτερα 5-6000 οικογενειες που εχουν αυτοκτονησει μελη τους και τους αποψηφιους να χασουν τα σπιτια τους απο το υπεροχο καπιταλιστικο συστημα της χωρας μας.ε;πιο καλα δεν ειναι;

  7. avatar Stayros Fournogerakis

    ωραίο άρθρο μπράβο για την γνώση που μας δώσατε
    ......

  8. avatar daidalos

    Αυτα τα άρθρα έρχονται κατευθείαν απο τον περισσό?

  9. avatar ΤΡΙΨΕΛΙΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗ ΕΝΩΣΙΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

    Ο ανθέλληνας εβραιος ειχε πει ότι οι ελληνες είναι σλαβικης καταγωγης.

    1. avatar dimitris

      Που το ελεγε αυτο?

      1. avatar politis panagiotis

        dimitris
        Είναι από το βιβλίο του Έριχ Φρομ Η εικόνα του ανθρώπου στον Μαρξ. Χρόνια πολλά και καλά.

      2. avatar Σατανάς

        πουθενά φυσικά... [...] την είχε ο Μαρξ την Ελλάδα όπως και τη Ρωσσία εξάλλου.. οι χώρες αυτές δεν είχαν προλεταριάτο άρα εξ ορισμού δε μπορούσε να βρει εφαρμογή ο μαρξισμός στην καθαρή του έννοια...

      3. avatar testament

        εκει που δινουν γενοσημα στον ΤΡΙΨΕΛΙΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗ ΕΝΩΣΙΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

      4. avatar ΤΡΙΨΕΛΙΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗ ΕΝΩΣΙΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

        Ο μαρξ εγραφε αρθρα σε εφημερίδες για βιοποριστικούς λογους,το εγραψε σε ένα αρθρο του στην εφημεριδα νιου γιορκ τριμπιουν.

    2. avatar Σατανάς

      .. έλπιζε μάλλον στη διάδωση της δικτατορίας του προλεταιράτου και εδώ, γιατί απ όσο φαίνεται οι σλάβοι είχαν εγγενή ροπή προς τον ολοκληρωτισμό.. Αν και απ ότι βλέπω τελευταία, μάλλον δίκιο έχει, δεν είναι δυνατόν έλληνες να υποστηρίζουν απόλυτους αρχηγούς και δικτατορίες...

      1. avatar politis panagiotis

        Στον καπιταλισμό κάθε άνθρωπος υπολογίζει στον άλλο μια καινούρια ανάγκη για να τον εκβιάσει σε μια καινούρια θυσία, για να του προσάψει μια καινούρια εξάρτηση και για να τον παραπλανήσει σ’ ένα καινούριο τρόπο απόλαυσης και επομένως οικονομικού αφανισμού. Ο καθένας γυρεύει να επιβάλει στον μια ξένη ουσιαστική δύναμη, για να ικανοποιήσει την δική του ιδιοτελεί ανάγκη. Όπως στη θρησκεία ο άνθρωπος κυριαρχείτε από τα περιττώματα του κεφαλιού του, έτσι και στην καπιταλιστική παραγωγή κυριαρχείται από τα περιττώματα των χεριών του. Η μηχανή προσαρμόζεται στην αδυναμία του ανθρώπου, για να μεταβάλει τον αδύναμο άνθρωπο μηχανή.
        Όταν ο άνθρωπος συσχετίζεται μέσω των ικανοτήτων του με τον αντικειμενικό κόσμο τότε ο εξωτερικός κόσμος γίνεται πραγματικός, γιατί εκείνο που μαθαίνει τον άνθρωπο να πιστεύει αληθινά στην πραγματικότητα του αντικειμενικού κόσμου έξω απ’ αυτόν είναι μόνο η αγάπη. Υποκείμενο και αντικείμενο δεν μπορούν να διαχωριστούν. Το μάτι έχει γίνει ανθρώπινο μάτι, όπως το αντικείμενό του έχει γίνει ένα κοινωνικό και ανθρώπινο αντικείμενο που προέρχεται από τον άνθρωπο και προορίζεται για τον άνθρωπο.

  10. avatar ΤΡΙΨΕΛΙΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗ ΕΝΩΣΙΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

    Ο μαρξ εβραιος-μαρδοχαι κισελι-,τροτσκυ εβραιος-λεβ μπροσταιν,ενγκελς εβραιος-μωυσης μολυναν την ευρωπη ας τους χαιρονται τα σλαβοκομμουνια συριζαιοι κουκουέδες.

    1. avatar testament

      πες τα...η ευρωπη εζησε τη μεγαλυτερη της ακμη απο το 1933 εως το 1945 που κυβερνουσαν φωστηρες με υπεροχες ιδεες

  11. avatar dimitris

    Περιμενω σχολια απο κατω,απο λοιπους φωστηρες...

Παρακαλούμε περιμένετε ...
Το newsbeast επιλέγει
Το newsbeast προτείνει