«Η επιλογή της εταιρείας Reposition Strategy δεν έγινε από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αλλά από την ΕΔΥΤΕ, που ήταν η αναθέτουσα αρχή του έργου. Τα κριτήρια ήταν πως η εταιρεία αυτή είχε δώσει την οικονομικότερη προσφορά και είχε την ικανότητα να υλοποιήσει ένα τέτοιο έργο», κατέθεσε ο πρόεδρος του Εθνικού Δικτύου Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ ΑΕ), καθηγητής του ΕΜΠ, Στέφανος Κόλλιας, σχετικά με τις αναθέσεις συμβάσεων που έγιναν στην εταιρεία και αφορούσαν το τηλεφωνικό κέντρο υποστήριξης, της ταξιδιωτικής πλατφόρμας του PLF.
Οι τρείς συμβάσεις, με την διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, συνολικού ύψους 270.000 ευρώ, στην Reposition Strategy, αφορούν το σκέλος της διερεύνησης της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής σχετικά με την ενδεχόμενη χειραγώγηση των δημοσκοπήσεων καθώς η εταιρεία είναι θυγατρική της εταιρείας δημοσκοπήσεων Opinion Poll.
Ο πρόεδρος της ΕΔΥΤΕ ΑΕ είπε, λοιπόν, πως οι τρείς αυτές συμβάσεις χρειάσθηκαν να συναφθούν για την τηλεφωνική υποστήριξη της ταξιδιωτικής πλατφόρμας PLF που ξεκίνησε να λειτουργεί το καλοκαίρι του 2020 και αφού η προσπάθεια υποστήριξης από το υπουργείο δεν μπορούσε να ανταποκριθεί λόγου του μεγάλου όγκου κλήσεων που δέχθηκε.
Το υπουργείο, αρχικά, τον Ιούλιο πήρε δύο – τρείς άτυπες προσφορές από εταιρείες υπηρεσιών τηλεφωνικών κέντρων κάνοντας μια έρευνα αγοράς, ανέφερε ο ίδιος, σύμφωνα με το ΑΠΕ ΜΠΕ.
Στις 7 Ιουλίου 2020, το υπουργείο ζήτησε από την ΕΔΥΤΕ που είναι φορέας υλοποίησης των στρατηγικών επιλογών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, την υλοποίηση του έργου, με την τυπική διαδικασία που γίνονται όλες οι σχετικές αναθέσεις έργων στον φορέα, συνέχισε.
Η ΕΔΥΤΕ, ανέφερε ο κ. Κόλλιας, με βάση την εμπειρία που είχε από την λειτουργία του δικού της call center, έλαβε υπόψη της, ως βοηθητικό στοιχείο και όχι ως δέσμευση, την προεργασία που είχε γίνει με τις άτυπες προσφορές που είχαν δοθεί στο υπουργείο από την Reposition Strategy, την Mediatel και την Axion 2Work.
Κατέθεσε ακόμη πως «η επιλογή της Reposition Strategy δεν έγινε από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αλλά από την ΕΔΥΤΕ που ήταν η αναθέτουσα αρχή του έργου» και ότι τα κριτήρια αφορούσαν στο ότι «η εταιρεία αυτή είχε δώσει την οικονομικότερη προσφορά» καθώς και στην «ικανότητα της να υλοποιήσει ένα τέτοιο έργο». Κατέθεσε πως η επιλογή του αναδόχου πέρασε από όλα τα αρμόδια τμήματα της ΕΔΥΤΕ και μάλιστα ο ίδιος πριν έλθει η πρόταση στο Διοικητικό Συμβούλιο έλεγξε ότι και το έργο ήταν σωστό (ως προς το δημόσιο συμφέρον) και η εταιρεία είχε την εμπειρία να το εκτελέσει (feasibility).
Σημείωσε ότι το νομικό τμήματα της ΕΔΥΤΕ γνωμοδότησε ότι μπορούσε να γίνει απευθείας ανάθεση και πρόσθεσε πως εκ του αποτελέσματος «είμαι χαρούμενος γιατί έγινε πολύ καλή δουλειά».
Κατά τον κ. Κόλλια: Η πρώτη σύμβαση με την Reposition Strategy, ήταν ύψους 60.000 ευρώ και διάρκειας δύο μηνών, από 31-8-2020 έως 31-10-2020, καθώς κανείς τότε δεν μπορούσε να εκτιμήσει πως θα εξελισσόντουσαν τα πράγματα με την πανδημία. Μόλις ολοκληρώθηκε η σύμβαση αυτή και επειδή η ανάγκη της τηλεφωνικής υποστήριξης της πλατφόρμας ήταν μεγάλη, μας ζητήθηκε από το υπουργείο να γίνει μια δεύτερη σύμβαση για άλλους δύο μήνες (από 18-1-2021 έως 18-3-2021) και όταν ολοκληρώθηκε και αυτή μας ζητήθηκε να προχωρήσουμε σε μια πεντάμηνη σύμβαση (από 27-5-20 ως 27-10-2021), ώστε να καλυφθεί και το καλοκαίρι του 2021. Οι συμβάσεις αυτές, δεν ήταν ανανεώσεις αλλά νέες συμβάσεις, συνυπολογίζοντας την εμπειρία που είχε από τις προηγούμενες και τα αποτελέσματά της, γι’ αυτό και την επιλέξαμε ξανά. Από τη στιγμή που έχουμε μια πολύ καλή απόδοση της εταιρείας σε αυτό που έκανε, θα ήταν χαζό εκ μέρους μας να πούμε την απορρίπτουμε και αρχίζουμε από την αρχή, ειδικά όταν ήταν ένα θέμα που ήταν επείγον.
Ερωτηθείς γιατί κατά τη σύναψη της αρχικής σύμβασης με την Reposition Strategy, ζητήθηκε στις 28 Ιουλίου 2020 από την εταιρεία να καταθέσει την οικονομική της προσφορά ενώ είχε ληφθεί από τις 10 Ιουλίου 2020 η απόφαση του ΔΣ για την ανάθεση του έργου σε αυτήν, απάντησε πως για να προχωρήσει η σύναψη της σύμβασης, το νομικό τμήμα και ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΔΥΤΕ αποφάσισαν πως χρειάζεται η Reposition Strategy, να μας καταθέσει την προσφορά της, για να κάνουμε την αποδοχή της και να ορίσουμε και την επιτροπή παρακολούθησης και παραλαβής του έργου. Ήταν μια απευθείας ανάθεση, δεν χρειαζόταν να υπάρχουν προσφορές από άλλες εταιρείες, απλά εμείς, βοηθητικά λάβαμε την προεργασία έρευνας αγοράς που είχε προηγηθεί με τις τρείς εταιρείες από το υπουργείο και μας έγινε γνωστή. Δεν κάναμε καμία ανοικτή διαγωνιστική διαδικασία. Είχαμε μια απευθείας ανάθεση που μας ήρθε λόγω του κατεπείγοντος του θέματος.
Στις επανειλημμένες ερωτήσεις για το εάν η επιλογή της Reposition Strategy έγινε από το υπουργείο και εάν προϋπήρχε συνεργασία της εταιρείας με το υπουργείο, πριν την επιλογή της από την ΕΔΥΤΕ, επέμεινε πως αυτό δεν συνέβη. Ερωτηθείς εάν γνώριζε σειρά έργων που είχε λάβει με απευθείας αναθέσεις η ίδια εταιρεία, τα προηγούμενα χρόνια από το Δήμο Αμαρουσίου, μετά από την Περιφέρεια Αττικής και το Σύνδεσμο των Δήμων για την Προστασία και την Ανάπλαση του Πεντελικού απάντησε πως «εγώ δεν τα γνωρίζω αυτά αλλά και πάλι δεν αφορούν τον δικό μας διαγωνισμό, εμείς κοιτάξαμε τα τεχνικά στοιχεία της εταιρείας σε σχέση με το έργο».
Ο κ. Κόλλιας, κατέθεσε πως δεν γνώριζε ότι ο ιδιοκτήτης της Reposition Strategy είχε και άλλη θυγατρική εταιρεία και ότι το έμαθε τώρα, που αναδείχθηκε στην επικαιρότητα.
Το σχόλιο του ΣΥΡΙΖΑ
Οι βουλευτές, μέλη του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στην Επιτροπή, σχολίασαν την παραπάνω κατάθεση λέγοντας πως «σήμερα αποκαλύφθηκε γιατί το Μαξίμου Α.Ε. κρύβει εκτός από τον Στ. Πέτσα και τον ιδιοκτήτη της Opinion Poll Μιχ. Διαμαντή». Διότι «από τη σημερινή εξέταση του προέδρου της ΕΔΥΤΕ ΑΕ, Στ. Κόλλια προέκυψε ξεκάθαρα ότι:
- Την επιλογή της Reposition Strategy, ιδιοκτησίας Διαμαντή, για τις απευθείας αναθέσεις των 270.000 ευρώ, την έκανε ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Πιερρακάκης με εξωθεσμικό τρόπο. Μάλιστα το ΕΔΥΤΕ (Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας) δεν γνώριζε την εταιρεία πριν μάθει γι’ αυτήν από το υπουργείο. Και το πρωτοφανές: Ο ΕΔΥΤΕ πρώτα έκανε την απευθείας ανάθεση και στη συνέχεια έλαβε την οικονομική προσφορά της εταιρείας! Αξίζει να σημειωθεί ότι ποτέ ο ΕΔΥΤΕ δεν ζήτησε προσφορές από άλλες εταιρείες πλην της Reposition Strategy.
- Η απόφαση για outsource call CENTER προκειμένου να πληρωθεί η reposition, ήταν πολιτική, αφού υπήρχε η υποδομή να καλυφθεί από τον ΕΔΥΤΕ. Το παράδοξο είναι ότι το έργο της τηλεφωνικής υποστήριξης δόθηκε σε μια εταιρεία, που στο παραδοτέο κομμάτι του έργου, δεν υπήρχε καν τηλεφωνικός αριθμός για να εξυπηρετηθούν οι πολίτες!
- Το μοτίβο όπου ο κ. Διαμαντής, ιδιοκτήτης της Reposition Strategy και της Opinion Poll, παίρνει δημόσιο χρήμα με απευθείας αναθέσεις μέσω της πρώτης, και στη συνέχεια αποθεώνει με δημοσκοπήσεις την κυβέρνηση και γαλάζια στελέχη μέσω της δεύτερης, φαίνεται και στην περίπτωση του Δήμου Αμαρουσίου, την οποία επικαλέστηκε μάλιστα η ΕΔΥΤΕ ΣΕ για να δείξει την καταλληλόλητα της Reposition Strategy. Ο τότε δήμαρχος Αμαρουσίου κ. Πατούλης έδωσε τρεις απευθείας αναθέσεις σχεδόν 60.000 ευρώ στη συγκεκριμένη εταιρεία, κι από την άλλη η Opinion Poll τον έβγαζε πρώτο και με διαφορά για την Περιφέρεια Αττικής, χωρίς να είναι προεκλογική περίοδος και χωρίς να γνωρίζουμε ποιοι θα είναι υποψήφιοι για την Περιφέρεια».
Καταλήγοντας, οι βου6λευτές του ΣΥΡΙΖΑ σημειώνουν, στη σχετική ανακοίνωσή τους, πως «η ΝΔ πάνω στον πανικό της βιάστηκε χθες να μιλήσει για κατάθεση τριών προσφορών για το εν λόγω έργο, ενώ σήμερα αποκαλύφθηκε πανηγυρικά ότι όχι μόνο δεν κατατέθηκαν επίσημα αυτές οι προσφορές, αλλά και ότι το ΔΣ της ΕΔΥΤΕ ΑΕ ενέκρινε την απευθείας ανάθεση στην εταιρεία στις 10 Ιουλίου του 2020,ενώ η μόνη οικονομική προσφορά που ήταν σε γνώση του, ήταν αυτή που κατατέθηκε από την Reposition Strategy στις 28 Ιουλίου του 2020, 18 μέρες μετά δηλαδή από την έγκριση της απευθείας ανάθεσης!
Κατόπιν αυτών είναι αυτονόητο ότι ο Κ. Πιερρακάκης πρέπει να κληθεί στην Εξεταστική για εξηγήσεις».