Σημαντική αύξηση παρουσιάζει η ικανοποίηση των πολιτών για την συνολική εικόνα της δημόσιας τηλεόρασης, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία Marc για λογαριασμό της ΕΡΤ.

Στόχος της έρευνας που πραγματοποιήθηκε από τις 18 Δεκεμβρίου ως τις 4 Ιανουαρίου, ήταν να διερευνήσει τα τα αισθήματα της κοινής γνώμης για τον νέο ενημερωτικό χαρακτήρα της ΕΡΤ και τα νέα ψυχαγωγικά της προγράμματα.

Όπως προκύπτει από την έρευνα, το 72,8% των πολιτών δηλώνουν ότι η ΕΡΤ έχει βελτιωθεί αισθητά τον τελευταίο χρόνο, ενώ επιπλέον το 65,1% εκφράζουν την ικανοποίησή τους από την συνολική εικόνα της δημόσιας τηλεόρασης, όταν το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόλις 50,6% πριν από ένα χρόνο. Την διαπίστωση αυτή την κάνουν οι πολίτες ανεξαρτήτως της κομματικής τους προτίμησης στις τελευταίες εκλογές.

Η ικανοποίηση από τη συνολική εικόνα της δημόσιας τηλεόρασης, έχει σημειώσει επομένως αύξηση της τάξης του 15% σε σύγκριση με έρευνα που πραγματοποιήθηκε ένα χρόνο πριν, κάτι που, όπως παρατήρησε o διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Marc, Θωμάς Γεράκης, είναι μια εξαιρετικά υψηλή μεταβολή σε τέτοιο σύντομο χρονικό διάστημα, «ιδιαίτερα για ένα brand που είναι τόσο ταλαιπωρημένο».

«Όταν αναλάβαμε πριν από περίπου ενάμιση χρόνο την ευθύνη της ΕΡΤ, κάναμε μια έρευνα της κοινής γνώμης που δεν δημοσιοποιήσαμε. Στόχος μας ήταν να διερευνήσουμε πώς αντιμετώπιζαν οι πολίτες την ΕΡΤ και κυρίως τι περιμένουν από τη δημόσια ραδιοτηλεόραση. Τα αποτελέσματα ήταν, θα έλεγα, αποκαρδιωτικά. Όχι μόνο γιατί η ΕΡΤ χαρακτηριζόταν ως το πιο παλιομοδίτικο, γερασμένο και αναχρονιστικό δίκτυο. Αλλά γιατί αυτό που διαπιστώσαμε, ήταν ότι για την πλειονότητα των πολιτών, είχε θα έλεγε κανείς χαθεί η ελπίδα ότι κάτι μπορεί να αλλάξει προς το καλύτερο. Η ΕΡΤ ενημερωτικά θεωρείτο εντελώς ανυπόληπτη και ψυχαγωγικά πλήρως απαξιωμένη. Θα σας πω ένα μόνο στοιχείο. Στα επί μέρους ευρήματα της έρευνας που κάναμε πριν από ένα ακριβώς χρόνο, 3 στους 10 πολίτες δήλωναν ευθαρσώς ότι δεν τους αφορά η δημόσια τηλεόραση, δεν κάνουν καν ζάπινγκ στα κανάλια της ΕΡΤ, όταν το ποσοστό αυτό είναι μικρότερο από 5% στα ιδιωτικά δίκτυα» επεσήμανε, ξεκινώντας την εισήγησή του στη συνέντευξη Τύπου κατά την οποία παρουσιάστηκαν τα ευρήματα της έρευνας, ο πρόεδρος της ΕΡΤ, Κωνσταντίνος Ζούλας.

Ένα χρόνο μετά, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων θεωρεί την ΕΡΤ σοβαρή, ποιοτική, εκπαιδευτική, οικογενειακή, με καλές ενημερωτικές εκπομπές, σύγχρονη, με καλές ψυχαγωγικές εκπομπές και σειρές, με καλούς παρουσιαστές, με καλό δημοσιογραφικό επιτελείο, αντικειμενική και αξιόπιστη. Ειδικότερα, η ΕΡΤ στην έρευνα χαρακτηρίζεται «σοβαρή» από το 87,9% των πολιτών, «ποιοτική» από το 83%, «σύγχρονη» από το 63,5% και «αντικειμενική και αξιόπιστη» από το 61,1%.

Στις επιμέρους ερωτήσεις που αφορούν ειδικά τα δελτία ειδήσεων της ΕΡΤ, το 40,9% όσων τα παρακολουθούν έστω και περιστασιακά, δηλώνουν ότι συγκριτικά με το παρελθόν η δημόσια τηλεόραση είναι «πιο αντικειμενική, πλουραλιστική και ουδέτερη», έναντι μόλις του 7,4% που απαντούν το αντίθετο. Επιπλέον, το 42% προτιμά τα δελτία ειδήσεων της ΕΡΤ, γιατί είναι «αξιόπιστα και αντικειμενικά», το 27,6% επειδή είναι «σοβαρά και ψύχραιμα» και το 21,1% για τον πολυθεματικό τους χαρακτήρα.

Αρκετά μεγάλη αποδοχή έχουν σύμφωνα με την έρευνα και οι νέες σειρές μυθοπλασίας της ΕΡΤ και εν γένει οι ψυχαγωγικές εκπομπές. Το 75,2% των πολιτών απάντησαν στην έρευνα ότι το ψυχαγωγικό της πρόγραμμα έχει βελτιωθεί τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ το 63,2% των ερωτηθέντων αναδεικνύουν ως μεγάλο πλεονέκτημα της ΕΡΤ το ψυχαγωγικό της πρόγραμμα, όταν το ποσοστό αυτό ήταν μόλις 43,1% προ έτους. Πολλοί είναι μάλιστα αυτοί που παρακολουθούν τα ψυχαγωγικά προγράμματα με μη γραμμικό τρόπο, μέσω της πλατφόρμας ERTFLIX, που φαίνεται να κερδίζει ολοένα και περισσότερο την προσοχή των τηλεθεατών, ιδιαίτερα των νέων έως 35 ετών. ‘Αλλωστε, το ERTFLIX που προσφέρει δωρεάν περιεχόμενο, φαίνεται να είναι ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους οι τηλεθεατές έχουν αρχίσει να σχηματίζουν διαφορετική άποψη για τη δημόσια τηλεόραση.

Όπως αποκαλύπτει η έρευνα, την πλατφόρμα αυτή γνωρίζει το 59,1% των πολιτών (από 34,2% τον προηγούμενο Μάιο), με τη συντριπτική πλειονότητα (86,6%) να δηλώνουν ικανοποιημένοι από το πλούσιο περιεχόμενο της.

«Μέσα σε μόλις ένα χρόνο δημιουργήσαμε 17 νέες ψυχαγωγικές εκπομπές, 13 πολιτιστικού περιεχομένου και 7 ενημερωτικές, ανανεώνοντας επιπλέον 22 προγράμματα που υπήρχαν ήδη στην ΕΡΤ», τόνισε ο κ. Ζούλας.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η αύξηση της ικανοποίησης των τηλεθεατών από την ΕΡΤ, αφορά τόσο τον ειδησεογραφικό, όσο τον ψυχαγωγικό τομέα. Συγκεκριμένα, το 47.5% θεωρεί πως ο ενημερωτικός τομέας της ΕΡΤ κινείται προς το καλύτερο, ενώ το 28.3% θεωρούν ότι οι ειδήσεις και η ενημέρωση χαρακτηρίζονται από περισσότερη αντικειμενικότητα.

Αναφερόμενος στις αλλαγές που έχουν γίνει τους τελευταίους μήνες στην ΕΡΤ, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΤ, Γιώργος Γαμπρίτσος τόνισε: «Στην ΕΡΤ έχουμε συνειδητοποιήσει τη σημαντικότητα των επερχόμενων αλλαγών και προετοιμαζόμαστε πριν τα γεγονότα μας ξεπεράσουν. Σ’ αυτό το πλαίσιο, τον τελευταίο χρόνο έγιναν πολλά, πάρα πολλά στην ΕΡΤ, τα οποία θέλω να πιστεύω ότι σταδιακά θα βελτιώσουν την πορεία της. Η ΕΡΤ αισθάνεται ξανά ζωντανή, με σθένος και με προοπτική. Η όποια επιτυχία της ΕΡΤ δεν θα έρθει τυχαία. Βασίζεται σε όραμα, προγραμματισμό, μεθοδική υλοποίηση και συλλογική προσπάθεια. Όραμά μας και στόχος μας είναι να αναμορφώσουμε την ΕΡΤ, ώστε να πρωταγωνιστήσει στα ραδιοτηλεοπτικά δρώμενα της χώρας».

Θέμα τηλεθέασης έθεσε ο πρόεδρος της ΕΡΤ

Στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε με αφορμή την έρευνα της Marc, o διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Θωμάς Γεράκης, τόνισε μεταξύ άλλων: «Θα μπορούσε κανείς να μιλήσει κάλλιστα για την απαρχή ενός επιτυχημένου rebranding, ή ακόμη και για ένα απροσδόκητο success story σε εξέλιξη. Διότι αυτό που φαίνεται ήδη να καταφέρνει η ΕΡΤ, είναι η ολική επανεκκίνησή της που την επανατοποθετεί στον τηλεοπτικό χάρτη και την κάνει την έκπληξη της φετινής τηλεοπτικής χρονιάς».

Κλείνοντας την εισήγησή του, ο πρόεδρος της ΕΡΤ έθεσε το θέμα των μετρήσεων της τηλεθέασης των τηλεοπτικών προγραμμάτων, καθώς όπως είπε, έχει αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο, οι νέοι ιδιαίτερα, παρακολουθούν τηλεοπτικά προγράμματα.

«Έχω την αίσθηση ότι θα πρέπει πλέον να ανοίξει μια δημόσια συζήτηση και όλοι μας να προβληματιστούμε για τον τρόπο της αξιολόγησης των τηλεοπτικών προγραμμάτων, όπως προκύπτει από τα καθημερινά νούμερα τηλεθέασης. Διαβάζω για παράδειγμα συχνά να αναφέρονται ως «δυναμικό κοινό» οι ηλικίες 18-54, όταν πια όλοι γνωρίζουμε ότι οι νεότεροι δεν βλέπουν τηλεόραση και ότι είναι εντελώς υποκριτικό να θεωρούμε δυναμικό τηλεοπτικό κοινό κάποιον 20άρη και όχι κάποιον 55άρη ή και 60αρη, που αποδεδειγμένα παρακολουθεί περισσότερο γραμμική τηλεόραση. Πόσο μάλλον να εμφανίζεται αυτό το δήθεν δυναμικό κοινό, ως δείκτης αξιολόγησης ακόμη και των δελτίων ειδήσεων. Λες και οι μεγαλύτεροι δεν ενημερώνονται, ή και σαν να είναι τάχα στόχος των δελτίων ειδήσεων να προσελκύσουν εμπορικές διαφημίσεις και όχι να κρίνονται δημοσιογραφικά, όπως θα έπρεπε, για την αξιοπιστία, την αμεροληψία, και την πολυφωνία τους. Παρεπιμπτόντως, και επειδή και σε αυτό κάναμε μια έρευνα, στην συντριπτική πλειονότητα των χωρών της Ευρώπης, ως τηλεοπτικό κοινό με έντονο διαφημιστικό ενδιαφέρον λογίζονται εδώ και καιρό οι ηλικίες 35-59, ενώ στα ενημερωτικά προγράμματα δεν γίνονται βέβαια τέτοιες ηλικιακές διακρίσεις, καθώς εκ των πραγμάτων η ενημέρωση οφείλει να απευθύνεται και να αφορά το σύνολο του πληθυσμού», κατέληξε ο Κωνσταντίνος Ζούλας.