Κάποτε, οι αγγελίες εργασίας για μια κοπέλα «εμφανίσιμη» ήταν συχνές και θεωρούνταν απόλυτα φυσιολογικές για επαγγέλματα που είχαν να κάνουν για παράδειγμα με τον τουρισμό, την εστίαση ή με θέσεις, όπως αεροσυνοδός. Τα τελευταία χρόνια, καθώς η κοινωνία προοδεύει ολοένα και περισσότερο σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με την ταυτότητα, το φύλο και τις διακρίσεις γύρω από αυτά αλλά και με την εξωτερική εμφάνιση, ο προσδιορισμός «εμφανίσιμη» -μια και στο 99% των περιπτώσεων σε γυναίκες απευθύνεται- έχουν σχεδόν εξαφανιστεί, τουλάχιστον από τις μεγάλες και γνωστές πλατφόρμες εύρεσης εργασίας. Εκεί και να γκουγκλάρει κάποιος τη λέξη «εμφανίσιμη» θα βρει ελάχιστα ή καθόλου αποτελέσματα.

Οι συγκεκριμένες αγγελίες βρίσκουν τελικά μια θέση σε τριτοκλασάτα έως και ευκαιριακά site αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων. Μερικές… μυρίζουν μπαρούτι από χιλιόμετρα. Άλλες, είναι λιγότερο ύποπτες αλλά και πάλι δίνουν την αίσθηση ότι «κάτι δεν πηγαίνει καλά». Όπως όταν για μια δουλειά που δεν απαιτούνται πτυχία – παρά μόνο σκληρές αντοχές στη νυχτερινή εργασία- ο μισθός είναι 2000 και 3000 ευρώ, τα τριπλάσια δηλαδή περίπου απ’ ό,τι ο μέσος μισθός αυτή τη στιγμή στη χώρα μας.

Παραδείγματα:

-ΚΟΠΕΛΕΣ ΓΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΕ ΜΠΑΡΑΚΙ.ΚΑΛΗ ΑΜΟΙΒΗ,ΕΧΟΥΜΕ ΘΕΣΗ ΓΙΑ ΣΕΡΒΙΣ.ΓΙΑ ΜΠΑΡΓΟΥΜΑΝ ΓΙΑ ΥΠΟΔΟΧΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ-ΜΙΣΘΟΣ 2000 ΕΥΡΩ
-ΖΗΤΟΥΝΤΑΙ ΚΟΠΕΛΕΣ ΓΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΕ ΜΠΑΡ ΜΕ ΠΟΛΥ ΚΑΛΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ- ΜΙΣΘΟΣ 3000 ΕΥΡΩ

Σε εμάς πάντως, περίεργη, σαν να περιγράφει ας πούμε έναν sugar daddy, φάνηκε και η παρακάτω αγγελία:
«Νεαρή δεσποινίδα (κατά προτίμηση με σπουδές οικονομικής κατεύθυνσης) ζητείται για personal assistant στον managing director της εταιρείας. Η υποψήφια θα πρέπει να είναι πολύ εμφανίσιμη, ευπαρουσίαστη, ευγενική, να έχει ευχέρεια λόγου, ευέλικτο πρόγραμμα για να μπορεί να συνοδεύει τον προϊστάμενο της σε πλειάδα υποχρεώσεων και άνεση μετακινήσεων και ταξιδιών. Επίσης δεν θα πρέπει να έχει άλλες οικογενειακές ή λοιπές υποχρεώσεις. Αγγλικά υπολογιστές απαραίτητα».

Κάποιες άλλες αγγελίες αφορούν σε προώθηση προϊόντων-ποτών ενώ υπάρχουν και αυτές που μάλλον δικαιολογούν περισσότερο από όλες το κριτήριο της εμφάνισης μιας και ζητούν μοντέλα και φωτομοντέλα.

Όχι βέβαια ότι και σε αυτές τις περιπτώσεις οι αγγελίες δεν φαίνονται κάπως ύποπτες αλλά σε κάθε περίπτωση είναι ξεκάθαρες- βλ. για παράδειγμα: – ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ μόδας, ζητεί εμφανίσιμες κοπέλες έως 35 ετών, χωρίς καθόλου εμπειρία, για συμμετοχή σε Project Καλλιτεχνικών Φωτογραφίσεων (εσώρουχα, καλσόν, see-through και καλλιτεχνικό ημίγυμνο). Προσφέρεται άμεση έναρξη συνεργασίας, αυθημερόν πληρωμές, υψηλές απολαβές και ευέλικτο ωράριο. Aμοιβή 1.800€, μερική απασχόληση, αορίστου χρόνου, στον εργασιακό χώρο».

Σεξεργασία «καμουφλαρισμένη» σε μασάζ

Σε αυτό το σημείο, δοκιμάσαμε να κάνουμε ένα τηλεφώνημα σε μια αγγελία για κοπέλα «εμφανίσιμη». Η αγγελία αφορά σε μασάζ στην περιοχή της Θεσσαλονίκης και σύμφωνα με τα λεγόμενα της δεν χρειάζεται κάποιο πτυχίο ή οποιαδήποτε γνώση μασάζ. Όταν καλούμε στο τηλέφωνο, ο υπεύθυνος της δουλειάς μας λέει γρήγορα-γρήγορα πως καμία πληροφορία δεν μπορεί να δοθεί με τηλεφωνική συζήτηση, μόνο μέσω μιας γνωστής πλατφόρμας ανταλλαγής μηνυμάτων.
Μεταφέρουμε τη συζήτηση εκεί με τον αριθμό που έχουμε καλέσει να εμφανίζεται στην πλατφόρμα ως «Εξυπηρέτηση Πελάτων». Ο διάλογος αλλάζει πίστες πολύ γρήγορα:

-Ηλικία;

-33

-Ωραία. Ερωτικά ραντεβού είναι η δουλειά με ήδη γνωστά άτομα που έχουν κάνει ήδη ραντεβού. Σε ενδιαφέρει να ασχοληθείς σοβαρά;

-Ήδη γνωστά όταν λέτε;

-Υπάρχον πελάτες

-Α οκ, εννοείτε τσεκαρισμένοι;

-Ναι

-Φουλ ερωτικά;

-Τι εννοείς φουλ; Λίγο σεξ κάνουν, να μιλάνε θέλουν πιο πολύ. Στυλ γνωριμίας έχει γίνει.

-Μεγάλοι;

-Αν θες να ασχοληθείς σοβαρά τότε να γίνει συνάντηση. 20 έως 45 χρονών το 95%

-Πείτε μου και λεφτά

-Λεφτά ανάλογα παίζει πως μιλάς, αν είσαι μορφωμένη, συμπεριφορά, εμφάνιση, απόσταση ραντεβού και τι προγράμματα θα κάνεις. Αυτά από κοντά.

-Τι εννοείτε προγράμματα;

-Π.χ. αν κάνεις από πίσω είναι έξτρα για εσένα. {…} Επαρχία να πας είναι καλύτερα. Οι πελάτες των Αθηνών έχουν πιο μεγάλες απαιτήσεις, οπότε δεν το συνιστώ. Έχουμε πελατολόγιο Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη και Ρόδο. Εκεί δεν ζητάνε πολλά και κάνουν τα ραντεβού επειδή δεν υπάρχουν κοπέλες. Όποτε θες στείλε. Αν έχεις φίλες που θέλουν να ασχοληθούν πες τες.

Τηλεφώνημα δεύτερο

Πιστεύοντας ότι όλες αυτές οι εκατοντάδες αγγελίες για μασάζ που πλημμυρίζουν το διαδίκτυο, δεν είναι όλες κεκαλυμμένη σεξεργασία δοκιμάζουμε να καλέσουμε σε άλλη μία, όπου οι πληροφορίες είναι περισσότερες και πιο αναλυτικές.

«Ζητάμε 5 ΚΟΠΕΛΕΣ Μασερ – Αισθητικούς – Massage Spa therapist
έως 40 Ετών για άμεση εργασία με υψηλές αποδοχές
για μασαζ στο σπιτι + Hotel σε αθηνα και πειραια
στη νόμιμη εταιρία του …»
Το τηλέφωνο ανήκει σε γυναίκα. Την καλούμε. H συνομιλία είναι τηλεφωνική.

-Έχεις εμπειρία; Στο μασάζ; Στο κατ’ οίκον;

-Λίγο. Ερασιτεχνικά

-Αν έχεις «καλό χέρι» δεν μας πειράζουν οι σπουδές και οι γνώσεις. Κατ’ οίκον ;

-Όχι

-Η τιμή η δική μας είναι 60 ευρώ για μια ώρα. Τα χρήματα είναι μισά- μισά. Στη μιάμιση ώρα που επίσης ζητείται πολύ από τους πελάτες είναι 40 ευρώ εσύ- 40 ευρώ εμείς. Πρέπει να κανονίσουμε μια συνάντηση σε ένα café όμως για να πούμε από κοντά και τις υπόλοιπες λεπτομέρειες. {…} Εμείς δεν θα σε στέλνουμε σε ξενοδοχεία ημιδιαμονής. Συνεργαζόμαστε με καλά ξενοδοχεία, που στέλνουν και τα ίδια γυναίκες για μασάζ. {…} Γενικά εμείς πάμε να κάνουμε κάτι πολύ εναλλακτικό. Θα απευθυνθούμε και σε γυναίκες εγκύους. Αυτό που θέλουμε από τις συνεργαζόμενες είναι να είναι ευγενικές με τον πελάτη».

Προσπάθεια τρίτη: Μηνύματα με φαντασία

Ένα κομμάτι των αγγελιών, οι οποίες δεν κάνουν λόγο για «εμφανίσιμη» αλλά ζητάνε όμως σε μεγάλο ποσοστό κοπέλες και εκ πρώτης όψεως δεν μπορούμε να καταλάβουμε τι ζητούν είναι αυτές για τον λεγόμενο «Διαμοσελαβητή Συνομιλίας». Μπαίνουμε για να περιηγηθούμε σε ένα τέτοιο site και όλα μοιάζουν… καλογυαλισμένα και αθώα. Στο βασικό φόντο της φωτεινής, με παστέλ χρώματα εικόνας, μια νέα γυναίκα πολύ σεμνά ντυμένη γράφει στα όρθια στο λάπτοπ της. Τα γραφικά μοιάζουν να έχουν ξεπηδήσει από παιδικά προγράμματα. Το τι ακριβώς κάνει όμως κάποιος σε αυτή την εργασία δεν είναι σαφές γι’ αυτό και οι οδηγίες λένε να κάνουμε αίτηση και σε ένα mail που θα μας έρθει εντός 48 ωρών, θα μάθουμε όλες τις λεπτομέρειες. Άλλωστε: «οι εργαζόμενοι του Ανθρώπινου Δυναμικού θα απαντήσουν σε όλες τις ερωτήσεις σας». Μάλιστα, υπάρχει και η (υποτιθέμενη) μαρτυρία ενός άντρα που περιγράφει πόσο πολύ τον βόλεψε αυτή η ευέλικτη δουλειά από τότε που έγινε μπαμπάς.

Συμπληρώνουμε τη φόρμα και το mail μας έρχεται αμέσως. Εκεί μαθαίνουμε περί τίνος πρόκειται: «Θα έχετε συνομιλίες με τους πελάτες για την καθημερινή τους ζωή ή θα τους αφήσετε να μιλήσουν για τα όνειρά τους και τις φαντασιώσεις τους, μαζί σας. Με αυτόν τον τρόπο παρέχετε υπέροχη και ουσιαστική υποστήριξη. ΔΕΝ θα σας ζητήσουμε το βιογραφικό σας στη διαδικασία υποβολής αίτησης.

Δεν δεχόμαστε να εργάζονται ανήλικοι στην πλατφόρμα συνομιλίας. Θα απαντάτε σε μηνύματα από πραγματικά άτομα με πραγματικές επιθυμίες και μια πείνα για το να έχουν αληθινές συνομιλίες. Οι διαμεσολαβητές συνομιλίας βοηθούν χιλιάδες ανθρώπους να αισθάνονται λιγότερο μοναχικοί κάθε μέρα. Ως μέρος της διαδικασίας υποβολής αιτήσεως, θα σας ζητηθεί να αποδείξετε την ηλικία σας. Ανάλογα με το πόσο χρόνο και προσπάθεια έχετε αφιερώσει, ένας μέσος διαμεσολαβητής κερδίζει περίπου 200-400 ευρώ την εβδομάδα. Αυτά μπορεί να γίνουν πολύ περισσότερα εάν είστε πρόθυμοι να κάνετε κάτι παραπάνω. Παρέχουμε μπόνους όταν γράφετε πολλά μηνύματα και έξτρα τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες. Τα θέματα των συζητήσεων μπορούν να είναι οτιδήποτε. Ίσως να σας ζητηθεί να παίξετε έναν χαρακτήρα ή να είστε μέρος της φαντασίας κάποιων, μόνο η δική σας δημιουργικότητα σας περιορίζει. Σας πληρώνουμε για κάθε μήνυμα που στέλνετε και όσο περισσότερο διαρκεί η συνομιλία, τόσο περισσότερο θα πληρώνεστε. Επιπλέον παρέχουμε ευκαιρίες να κερδίσετε έξτρα χρήματα με ενδιαφέροντα προγράμματα μπόνους. Ακόμα ενδιαφέρεστε;».

H πραγματικότητα για την «κοπέλα εμφανίσιμη» όπως την συμπυκνώνει ένας εργασιακός σύμβουλος

Ο Νίκος Πατσέλης, ιδρυτής και επιστημονικός υπεύθυνος της εταιρείας Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού και Διαχείρισης Θέσεων Εργασίας ‘Career In Progress’ μίλησε στο Newsbeast για την πραγματικότητα του όρου «εμφανίσιμη» στο πέλαγος των αγγελιών εργασίας. Ιδού τι μας είπε:
«Κατ’ αρχάς, είναι πολύ βασικό να πούμε πως απαγορεύεται από τον νόμο η διάκριση σε ηλικία, φύλο, ταυτότητα, εξωτερική εμφάνιση κτλ. Επομένως οι αγγελίες για “εμφανίσιμες”, κανονικά, δεν πρέπει να εμφανίζονται. Οι όροι για την τήρηση του GDPR ή του Diversity γίνονται πια ολοένα και πιο αυστηροί και οι μεγάλες πλατφόρμες για την εύρεση εργασίας με τις οποίες και συνεργαζόμαστε είναι πια πολύ αυστηρές με όλα αυτά. Σκεφτείτε ότι πολλοί εργασιακοί σύμβουλοι πιστεύουμε πως δεν πρέπει καν πια ένας υποψήφιος να στέλνει φωτογραφία μαζί με το βιογραφικό. Υπάρχει το επαγγελματικό δίκτυο Linkedin και όποιος θέλει να δει το πρόσωπο του υποψηφίου μπορεί να το βρει εκεί.

Πατσέλης
Νίκος Πατσέλης

Μια αγγελία λοιπόν που εμφανίζει όρους όπως το “εμφανίσιμη” καλό είναι οι υποψήφιοι να την αποφύγουν. Ένα έμπειρο μάτι μπορεί να καταλάβει τις ύποπτες αγγελίες όχι όμως και μια νεαρή κοπέλα ή ένα αγόρι που θέλουν πολύ να βρουν εργασία. Γι’ αυτό και οι μεγάλες πλατφόρμες εύρεσης εργασίας προσπαθούν πια να δημιουργούν ένα πλέγμα προστασίας γύρω από τους υποψήφιους.
Και ναι, στα cabin crew των αεροπορικών εταιρειών υπάρχουν κάποια προαπαιτούμενα σε σχέση με το ύψος και το βάρος του εργαζόμενου, λόγω και της ίδια της ιδιομορφίας του χώρου αλλά να ξέρετε, και εκεί αυτά τα κριτήρια έχουν αρχίσει να απαλείφονται σε μεγάλο βαθμό. Αυτό που πρέπει να παίρνει ο ταξιδιώτης είναι η ευγένεια και η καλή ατμόσφαιρα, όχι η ομορφιά ενός προσώπου.
Από την άλλη, τα ζητούμενα χρόνια εμπειρίας σε μια αγγελία είναι ένα λογικό φιλτράρισμα- μια εταιρεία μπορεί να ζητά έναν νεότερο εργαζόμενο αν προτίθεται να τον εκπαιδεύσει η ίδια και θέλει να δώσει τον βασικό μισθό ή χρειάζεται κάποιον με μεγάλη πείρα και είναι πρόθυμη να τον πληρώσει ανάλογα.

Σε μια reception όμως γιατί να πρέπει κάποιος να έχει συγκεκριμένο χρώμα μαλλιών ή ματιών; Το 2022 τέτοιες αγγελίες δεν θα έπρεπε να υπάρχουν. Αν ο πάροχος της εργασίας επιμένει σε συγκεκριμένα κριτήρια εμφάνισης ή ταυτότητας/φύλου, αποφασίζει η πλατφόρμα εργασίας αν θα φιλοξενήσει μια τέτοια αγγελία και προφανώς και εμφανίζονται τελικά και μερικές τέτοιες σε μια πλατφόρμα όπου οι αγγελίες είναι χιλιάδες. Τονίζω όμως ξανά ότι στις σοβαρές πλατφόρμες αυτές οι αγγελίες είναι ελάχιστες.

Τα επαγγέλματα σήμερα αλλάζουν με τόσο ραγδαίο ρυθμό και ειδικά στον τομέα της τεχνολογίας που σε αρκετές περιπτώσεις ούτε το ακαδημαϊκό περιβάλλον δεν προλαβαίνει να παρακολουθήσει τις αλλαγές. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, το κριτήριο της εμφανίσιμης είναι τουλάχιστον παρωχημένο αν όχι και προσβλητικό. Μια πραγματικά σοβαρή επιχείρηση το τελευταίο που τη νοιάζει είναι αυτό».