Με πάνω από 1000 οδηγούς να παραμένουν ακόμα εγκλωβισμένοι στην Αττική Οδό και άλλους να έχουν εγκαταλείψει τα αυτοκίνητά τους σε κεντρικά σημεία της πόλης, φάνηκε ότι η αχίλλειος πτέρνα της χτεσινής κακοκαιρίας δεν ήταν όπως πέρυσι η αμέλεια στη φροντίδα των δέντρων στους δήμους αλλά η διαχείριση της κυκλοφορίας των οχημάτων που οδήγησε σε αυτό το δράμα.

Εξηγώντας τις αιτίες για αυτή τη ζοφερή κατάσταση που διαμορφώθηκε και συνεχίζεται για πλήθος πολιτών με επίκεντρο σήμερα την Αττική Οδό, ο Κωνσταντίνος Λαγουβάρδος υπογραμμίζει κατ’ αρχάς ότι οι μετεωρολόγοι στο σύνολο τους είχαν προειδοποιήσει πολλές μέρες πριν για την κατάσταση με την οποία θα ερχόμασταν αντιμέτωποι σε όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και μάλιστα πολλές φορές. «Η ενημέρωση δηλαδή υπήρχε» μας λέει ο ίδιος χαρακτηριστικά.

Ο ίδιος μάλιστα βρέθηκε την Κυριακή (23/01/2022) στη σύσκεψη με τον περιφερειάρχη Αττικής Γιώργο Πατούλη και τους δημάρχους της Αθήνας για να συστήσει σε όλους τους τόνους το κλείσιμο των σχολείων, πράγμα που τελικά συνέβη. «Τους είπα ότι θα έχουμε ακαριαία χιονόστρωση με το που ξεκινήσει η χιονόπτωση και ότι ακόμα θα έχουμε και το ισχυρό φαινόμενο των χιονοκαταιγίδων με τους κεραυνούς».

Μπλοκαρισμένα αυτοκίνητα στο χιόνι


»Άρα, αυτό που πρέπει να συμβαίνει στο κεντρικό επίπεδο είναι να αξιοποιούνται ευρέως οι πληροφορίες των επιστημόνων και τα διαφορετικά καιρικά μοντέλα έτσι ώστε να δημιουργείται ένα μπουκέτο πληροφορίων δεδομένου ότι και η Πολιτεία είχε ήδη ακούσει τους μετεωρολόγους να υπερτονίζουν στα μέσα μαζικής ενημέρωσης αυτές τις πληροφορίες. Η μετεωρολογική ενημέρωση προς την Πολιτεία πρέπει να γίνεται πιο συλλογικά και μετά να μεταφέρεται από το κράτος στους πολίτες με πειθώ και σαφήνεια. Αυτό δεν συνέβη σε αυτή την περίπτωση. Φάνηκε από την κίνηση στους δρόμους την Δευτέρα το πρωί ότι ο κόσμος δεν είχε καταλάβει ακριβώς περί τίνος πρόκειται»

Τελικά τα σχολεία έμειναν κλειστά αλλά όχι οι δουλειές. «Ευτυχώς που ξεκίνησε η χιονόπτωση και λίγο νωρίτερα από ο, τι το περιμέναμε, γιατί αυτό έδωσε ένα σήμα στον κόσμο από νωρίς το πρωί να μην μετακινηθεί τελικά και να μην πάει στην εργασία του» λέει ο κος Λαγουβάρδος και αναρωτιέται «Γιατί λοιπόν δεν δόθηκε η εντολή να κλείσουν και οι εργασίες; Αργία θεωρήθηκε η σημερινή μέρα και όχι η χτεσινή».

Και ενώ πολύς κόσμος πήγε τελικά στην εργασία του, από νωρίς το μεσημέρι χθες πάρθηκε η απόφαση να αποσυρθούν λεωφορεία και τρόλεϊ από την κυκλοφορία ενώ ασθμαίνοντας προχωρούσαν τα τρένα του ηλεκτρικού. Όπως μάλιστα τονίζει ο κος Λαγουβάρδος: « Σας θυμίζω ότι πέρυσι στην “Μήδεια” ο κόσμος δεν κυκλοφορούσε λόγω της πανδημίας και των γενικευμένων μέτρων και για αυτό αποφύγαμε τις θεσινες εικόνες».

Η διαφορά της κακοκαιρίας Ελπίδα με την περσινή Μήδεια

«Αυτό που συνέβη χτες ήταν μια κακοκαιρία αξιομνημόνευτη, εφάμιλλη με τη “Μήδεια”» κάνει και τη σύγκριση ανάμεσα στα δύο φαινόμενα ο κος Λαγουβάρδος και προσθέτει: «Σε κάποιες περιοχές είχε περισσότερο χιόνι από την Μήδεια σε άλλες λιγότερο αλλά σε κάθε περίπτωση, η χθεσινή ήταν μια κακοκαιρία πάρα πολύ ισχυρή. Είναι μέσα στις 10 κακοκαιρίες των τελευταίων 50 ετών την οποία θα μνημονεύουμε.

Χιόνια στην Αττική

»Και είναι κρίμα γιατί ενώ πια διαθέτουμε τα εργαλεία να προγνώσουμε τέτοιες καταστάσεις σε σχέση με το 2002 για παράδειγμα, που είχαμε επίσης μια αξιομνημόνευτη κακοκαιρία αλλά τότε ήμασταν πολύ πίσω και τεχνολογικά και ως προς την παρατήρηση και ως προς την πρόγνωση, 20 χρόνια μετά να βλέπουμε αυτό το χάος, γιατί αυτή η τεχνολογική πρόοδος αγνοήθηκε από το κράτος».

Όσον αφορά στα δέντρα που αυτή τη φορά δεν ήταν το επίκεντρο του προβλήματος ο κος Λαγουβάρδος σημειώνει: «Αυτή τη φορά ήταν διαφορετική η υφή του χιονιού. Ήταν πιο κρύο και δεν είχε άρα αυτό το βάρος που είχε πέρυσι. Επίσης πέρυσι ‘ξεσκαρτάρισε’ και έφυγε σε πολύ μεγάλο βαθμό αυτό το κακό κομμάτι των κλαδιών και των δέντρων. Αυτή τη φορά λοιπόν το πρόβλημα ήταν η διαχείριση της μετακίνησης».