Ο τίτλος αυτής της δοκιμής δεν αφορά την αξία του Geely EX5 Tech που διαπραγματεύεται αυτό το άρθρο, όσο το πόσο προχώρησε η συγκεκριμένη μάρκα, αλλά και κατ’ επέκταση η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία την τελευταία 20ετία.
Και εξηγούμαι ευθύς αμέσως. Όταν στις αρχές της τρίτης χιλιετίας, ήμουν συνεργάτης σε μια εισαγωγική εταιρεία αυτοκινήτων, ο διευθύνων σύμβουλος μου ζήτησε να οδηγήσω και να αξιολογήσω έξι ή οκτώ (δεν θυμάμαι πλέον) μοντέλα της Geely που είχε φέρει στην Ελλάδα, με το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε μόνιμη μελλοντική συνεργασία. Όπερ και εγένετο.
Πήγαμε μαζί με συνεργάτες οδηγούς και μηχανικούς στην πίστα των Μεγάρων, οδηγήσαμε, στρίψαμε, φρενάραμε, ανοίξαμε καπό, πέσαμε από κάτω και γενικά «ακτινογραφήσαμε» τα κινέζικα οχήματα, ενώ στη συνέχεια επιφορτίστηκα να γράψω από μια μικρή αναφορά για το καθένα.
Βέβαια, τόσα χρόνια μετά (νομίζω ήταν 2002) δεν θυμάμαι τι έγραψα αναλυτικά, αλλά θυμάμαι την κεντρική ιδέα που ήταν «made in …φτιάξτο μόνος σου», οπότε το project εγκαταλείφθηκε.
Αποκάλυψη τώρα

Με αυτές τις σκέψεις, έφτασα στο σημείο παραλαβής του ηλεκτρικού SUV Geely EX5 που είναι το εισαγωγικό μοντέλο στην ελληνική αγορά της Geo Mobility Hellas, που εισάγει τα Geely.
«Τι είν΄ τούτο;;;». Αν τους τελευταίους μήνες δεν είχα οδηγήσει μερικά κινέζικα μοντέλα, θα νόμιζα ότι μου έκαναν πλάκα.
Οι άνθρωποι του «φτιάξτο μόνος σου», κατασκεύασαν ένα εντυπωσιακό όχημα ελευθέρου χρόνου, με μήκος 4,615 μέτρων, ηλεκτρική «καρδιά» και σύγχρονη εμφάνιση χωρίς σχεδιαστικές φιοριτούρες και απόσταση από το έδαφος 173 χιλιοστά.
Προσπάθησα να βρω οπτικές ατέλειες στους αρμούς, στις γλίστρες των παραθύρων, στα σημεία συναρμογής διαφορετικών υλικών, αλλά τίποτα. Ανοιγόκλεισα παράθυρα και πόρτες και είχα αίσθηση χρηματοκιβωτίου.
Μπήκα μέσα και βρέθηκα σε ένα hi-tech εσωτερικό (οδήγησα την πλούσια έκδοση Tech), υπέρ το δέον εξοπλισμένο, με τη μεγάλη οθόνη αφής των 15,4 ιντσών να δεσπόζει στο κέντρο του ταμπλό και ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,2 ιντσών. Η ποιότητα υλικών και συναρμογής – τουλάχιστον σε πρώτο χρόνο – δεν επιδέχεται κριτικής.
Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει μεταξύ άλλων θερμαινόμενα και αεριζόμενα καθίσματα (ευλογία τους καλοκαιρινούς μήνες), φιμέ πίσω παράθυρα, ζάντες 18 ιντσών, ηχοσύστημα με 8 ηχεία, σύστημα infotainment που αξιοποιεί τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης (AI), Head Up Display 13,4 ιντσών, πανοραμική ηλιοροφή, εμπρός καθίσματα με δυνατότητα μασάζ, ηλεκτρική πόρτα χώρου αποσκευών, ηχοσύστημα με 16 ηχεία, ζάντες 19 ιντσών και ανακλινόμενο κάθισμα συνοδηγού με υποπόδιο.
Επιπλέον, τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, όπως η αυτόματη αλλαγή λωρίδας, οι κάμερες 360 μοιρών που επιτρέπουν εύκολο παρκάρισμα και η προειδοποίηση για διερχόμενα οχήματα, πεζούς ή ποδηλάτες όταν πάει να ανοίξει η πόρτα, θωρακίζουν τους επιβάτες.
Αυτό που δεν βρήκαμε, όσο κι αν ψάξαμε, ήταν Android Auto & Apple Car Play, αξεσουάρ που στις μέρες μας είναι must, ακόμα και στους οδηγούς μιας κάποιας ηλικίας.
Παράλληλα, χάρη στο μεταξόνιο των 2.750 χιλιοστών και το επίπεδο πάτωμα, οι χώροι περισσεύουν για 4 ή και 5 ενήλικους επιβάτες, η άνεση για τους πίσω κρίνεται υποδειγματική, ενώ η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ κυμαίνεται από 461 έως και 1.877 λίτρα (διπλωμένα τα πίσω καθίσματα).
Η περιφερειακή ορατότητα δεν υστερεί, το πολυγωνικό τιμόνι ξαφνιάζει αρχικά αλλά αποδεικνύεται χρηστικό και μεταξύ οδηγού – συνοδηγού υπάρχει μία μεγάλη κονσόλα με περιστροφικό χειριστήριο, ντουλαπάκι κάτω από το υποβραχιόνιο, δύο θέσεις για κινητά (η μία με ασύρματη φόρτιση) και επιπλέον αποθηκευτικός χώρος στο εσωτερικό της.
Κινητήρας τόσο, όσο

Η κίνηση του Geely EX5 εξασφαλίζεται από ένα ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 218 ίππων (160 kW) και ροπής 320 Nm. Το έργο του κινητήρα μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου μιας σχέσης και έχει να αντιμετωπίσει βάρος αμαξώματος περίπου 1.800 κιλών, που δεν θεωρείται υψηλό για ένα όχημα αυτού του μεγέθους.
Έτσι, τα κιλά ανά kW, δίνουν αξιοπρεπείς επιδόσεις με 0-100 χλμ./ώρα σε 6,9 δεύτερα και τελική ταχύτητα 175 χλμ./ώρα.
Ο κινητήρας αντλεί ενέργεια από μπαταρία (Short Blade) 60,22 kWh, υποσχόμενη 430 χιλιόμετρα αυτονομίας με μια φόρτιση, αριθμός που δεν απέχει πολύ από την πράξη, καθώς στη διάρκεια της δοκιμής μας η μέση κατανάλωση ήταν 16 kWh/100 χλμ.
Όσον αφορά την επαναφόρτιση, αν αυτή γίνει σε ταχυφορτιστή 100 kW, μπορεί να πάει από το 30 στο 80% της χωρητικότητας σε μόλις 20 λεπτά.
Επιπλέον, υπάρχει και σύστημα V2L, δηλαδή δυνατότητα φόρτισης εξωτερικών ηλεκτρικών συσκευών με ισχύ έως και 3,3 kW.
Εκεί που διαφοροποιείται το EX5 σε σχέση με τα περισσότερα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, είναι το ότι, η δύναμη αποδίδεται γραμμικά, χωρίς να ξαφνιάζει τον οδηγό. Η ρύθμισή του κινητήριου συστήματος επιτρέπει στο μεγάλο SUV να επιταχύνει ομαλά, ακόμα και στο προφίλ Sport (υπάρχει ακόμα Eco & Comfort) τρόπο. Στο ίδιο μοτίβο κινείται και το σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα, καθώς η επιβράδυνση είναι ήπια ακόμα και στο πιο έντονο από τα τρία επίπεδα που έχει στη διάθεσή του ο οδηγός, οπότε όσοι περιμένουν το γνωστό πλέον one pedal drive ας το ξεχάσουν με το EX5.
Από τη θέση του οδηγού

Ξεπερνώντας το σοκ της χαοτικής διαφοράς από τα Geely που είχα οδηγήσει το 2002, προσπάθησα να μην παρασυρθώ σε υπερθετικές κριτικές, καθώς το συγκριτικό στοιχείο δεν είναι τα κινέζικα μοντέλα του παρελθόντος, αλλά τα αυτοκίνητα της κατηγορίας που φιλοδοξούν να πρωταγωνιστήσουν στην ευρωπαϊκή αγορά.
Η ψηλή θέση οδήγησης θα βολέψει την πλειονότητα των σωματότυπων, ενώ η περιφερειακή ορατότητα διευκολύνει σε κάθε είδος μετακίνησης, ειδικά στον αστικό ιστό και ειδικότερα στο παρκάρισμα.
Το πολυγωνικό τιμόνι που αρχικά ξαφνιάζει, δεν παρουσιάζει λειτουργικά προβλήματα και έχει ανάλαφρη αίσθηση στοιχείο που βολεύει στην πόλη, αλλά αποκόπτει την αίσθηση του δρόμου, κάτι που χρειάζεται ο οδηγός όταν ανέβει ο ρυθμός κίνησης.
Ο κινητήρας ανταποκρίνεται ομαλά στο πάτημα του γκαζιού και σχεδόν ποτέ οι κινητήριοι τροχοί δεν έχουν τάση σπιναρίσματος. Η καλή ποιότητα κατασκευής και η σχεδόν παντελής έλλειψη θορύβων μέσα στην καμπίνα, απομονώνει τον οδηγό από το περιβάλλον και επιβάλλει αυξημένη προσοχή προκειμένου να είναι παρών στα δρώμενα.
Την ίδια ώρα η ανάρτηση παρά το ότι είναι προσανατολισμένη στην άνετη μετακίνηση των επιβατών, συχνά πυκνά αποδεικνύεται σκληρούτσικη, χωρίς όμως να επιτρέπει αναπηδήσεις του αμαξώματος στις έντονες ανωμαλίες των δρόμων. Ταυτόχρονα, περιορίζει τις κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές και αποδεικνύεται άριστη στον αυτοκινητόδρομο, διευκολύνοντας τις διαδρομές μεγάλων αποστάσεων.
Στις «στριφτερές» διαδρομές, τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά, η τροχιά του EX5 στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι ουδέτερη και τα ηλεκτρονικά κάνουν σπανίως την εμφάνισή τους με διακριτικό τρόπο.
Ευχάριστη έκπληξη (που σπανίως συμβαίνει είτε σε ηλεκτρικούς είτε σε θερμικούς κινητήρες) ήταν η μέση κατανάλωση, που με 16 kWh/100 χλμ (παρά τη συνεχή χρήση κλιματισμού & τον σχετικά σβέλτο ρυθμό) αγγίζει τις προδιαγραφές του κατασκευαστή, δίνοντας σχεδόν βέβαιη αυτονομία περίπου 400 χιλιομέτρων.
Στα ατού της κατασκευής επίσης εντάσσουμε τα δυνατά και με αίσθηση φρένα, καθώς και τα φωτιστικά σώματα που κάνουν τη νύχτα, ημέρα.
Δια ταύτα

Η Geely ήρθε (για μένα ξανάρθε…) στην Ελλάδα με το EX5 αποφασισμένη να πρωταγωνιστήσει. Προσφέρει εμφάνιση, ποιότητα, χώρους, πλούσιο εξοπλισμό, άνω του μέσου όρου οδική συμπεριφορά και (πολύ σημαντικό για τα ηλεκτρικά οχήματα) χαμηλή κατανάλωση με πλήρη λειτουργία βασικών και δευτερευόντων συστημάτων του EX5.
Αν σε όλα τα παραπάνω προσθέσεις την τιμή κτήσης (33.990 € με την κρατική επιδότηση) και τις εγγυήσεις για όχημα (6 έτη ή 150.000 χλμ) – μπαταρία (8 έτη ή 200.000 χλμ), το Geely EX5 έχει κάθε λόγο για να τραβήξει την προσοχή όσων πιστεύουν στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.
Όσο για αυτούς που έχουν αμφιβολίες για το κύρος και την αξιοπιστία της εταιρείας κάτι πολύ φυσικό μετά από αυτή την επέλαση «παγκοσμίως αγνώστων» μαρκών από την Κίνα, θα κλείσουμε με το εξής:
Η Zhejiang Geely Holding Group (το πλήρες όνομα της μάρκας) είναι η «μαμά» εταιρεία της Volvo, της Lotus, της Polestar και της… μισής Smart.
Υπέρ
- Εργονομία – Ορατότητα
- Χώροι επιβατών – αποσκευών
- Βοηθητικοί χώροι αποσκευών
- Εξοπλισμός
- Ποιότητα κύλισης
- Κατανάλωση
- Φρένα – Φώτα
- Τιμή
Κατά
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Έλλειψη Android Auto & Apple Car Play
- Αίσθηση τιμονιού
- Σφιχτή ανάρτηση
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, μεσαίο επιβατικό SUV
- Διαστάσεις: 4.615 Χ 1.901 Χ 1.670 χλστ
- Μεταξόνιο: 2.750 χλστ
- Χώρος αποσκευών: 461/1.877 λίτρα
- Βάρος: περίπου 1.840 κιλά
- Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη
- Ισχύς: 218 ίπποι
- Ροπή (Nm): 320
- Μπαταρία: Short Blade 60,22 kWh
- Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο μονής σχέσης
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω πολλαπλών συνδέσμων
- Τροχοί: 235/50/19
- Φρένα: Εμπρός αεριζόμενοι δίσκοι – Πίσω απλοί δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: ηλεκτρική υποβοήθηση με κύκλο στροφής: 10,8 μ.
- Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 6.9΄΄
- Τελική ταχύτητα: 175 χλμ/ώρα
- Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): περίπου 370 χλμ
- Κατανάλωση ενέργειας (δοκιμής): 16,0 kWh/100 χλμ
- Διάρκεια φόρτισης μπαταρίας: 30 – 80% (ταχυφορτιστής 100 kW) 20 λεπτά
- Εγγυήσεις: βασική 6 έτη/150.000 χλμ, μπαταρίας 8 έτη/150.000 χλμ & 6 έτη δωρεάν οδική βοήθεια
- Τέλη κυκλοφορίας: 0 ευρώ Τιμή: 33.990 € (με την κρατική επιδότηση)










