«Ένεση» ρευστότητας ύψους 4,3 – 5,7 δις. ευρώ την τριετία 2011-2013 στην ασθμαίνουσα ελληνική επιχειρηματικότητα «υπόσχεται» ο νέος αναπτυξιακός νόμος ο οποίος δόθηκε χθες από το υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας σε δημόσια διαβούλευση η οποία θα διαρκέσει έως την Δευτέρα 23 Αυγούστου.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό του ΥΠΟΙΑΝ και όπως ανακοίνωσε πρόσφατα η υπουργός, Λούκα Κατσέλη, η ετήσια εκταμίευση για το 2011 προβλέπεται ότι θα ανέλθει στο ποσό των 1,3-1,7 δις ευρώ, για το 2012 στο ποσό των 1,5-2 δις ευρώ και για το 2013 στο ποσό των 1,5-2 δις ευρώ. Δηλαδή για την περίοδο 2011-2013 προβλέπεται, δηλαδή, η συνολική εκταμίευση του ποσού των 4,3 – 5,7 δις ευρώ.

Σκοπός των παρεχόμενων ενισχύσεων είναι η υποστήριξη των ιδιωτικών επενδύσεων, ώστε να προωθηθεί η βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη, η περιφερειακή σύγκλιση, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και η οικονομική και κοινωνική συνοχή της χώρας.

Η σημαντικότερη τομή ως προς τις μορφές ενίσχυσης, που προβλέπει ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, αφορά στο φορολογικό κίνητρο, όπου τροποποιείται τόσο ο τρόπος ενίσχυσης όσο και η επιλεξιμότητα των σχεδίων, που μπορούν να υπαχθούν στο καθεστώς αυτό.
Οι προτάσεις υποβάλλονται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, ενώ δυνατότητα υποβολής προτάσεων έχουν όλοι σχεδόν οι κλάδοι, καθώς και εκείνοι που υπάγονται σε ειδικά καθεστώτα. Εξαιρούνται κλάδοι με δραστηριότητες που απαγορεύονται από την κοινοτική νομοθεσία, και άλλοι που αφορούν στην παροχή δημόσιων αγαθών και υπηρεσιών.

Η διαδικασία προσκλήσεων θα διενεργείται δύο φορές ετησίως, εντός δύο εξαμηνιαίων περιόδων με τις αιτήσεις υπαγωγής να υποβάλλονται τον Ιανουάριο και τον Ιούλιο κάθε έτους.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι στο νέο νόμο αυξήθηκε το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό του επενδυτικού σχεδίου στα 200.000 ευρώ, δεδομένου ότι επενδύσεις χαμηλότερες δύναται να καλυφθούν από άλλα αναπτυξιακά εργαλεία.

Σημειώνεται επίσης ότι ο νέος νόμος προβλέπει, πέρα από τη δημιουργία του μητρώου αξιολογητών, ενέργειες που διασφαλίζουν την προαγωγή της διαφάνειας : Σύσταση Σώματος Εσωτερικών Ελεγκτών και Συμβούλιου Παρακολούθησης & Αξιολόγησης της Εφαρμογής του Νόμου, αλλά και ανάρτηση και παρακολούθηση των επενδυτικών σχεδίων στο διαδίκτυο.

Ποσοστά και ύψος των περιφερειακών ενισχύσεων

Το ποσοστό ενίσχυσης κάθε επενδυτικού σχεδίου εξαρτάται από το μέγεθος του φορέα της επένδυσης και τον Νομό στον οποίο υλοποιείται. Στην Αʼ Ζώνη κινήτρων όπου ανήκουν οι Νομοί της Αττικής και της Βοιωτίας, τα ποσοστά ενίσχυσης ανέρχονται καταρχήν σε 15% για Μεγάλες επιχειρήσεις, 20% για Μεσαίες επιχειρήσεις και 25% για Μικρές και Πολύ Μικρές επιχειρήσεις.

Στη Βʼ Ζώνη κινήτρων που ανήκουν οι Νομοί Φθιώτιδος, Φωκίδος, Ευβοίας, Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Κοζάνης, Λάρισας, Μαγνησίας, Ηρακλείου, Χανίων, Λασιθίου, Ρεθύμνου, Κορινθίας, Αρκαδίας, Αργολίδας, και Αχαΐας τα ποσοστά ενίσχυσης ανέρχονται καταρχήν σε 30% για Μεγάλες επιχειρήσεις, 35% για Μεσαίες επιχειρήσεις και 40% για Μικρές και Πολύ Μικρές επιχειρήσεις.

Στη Γ’ Ζώνη κινήτρων ανήκουν, η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, τα νησιά των Περιφερειών Νοτίου και Βορείου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων, τα νησιά που ανήκουν διοικητικά σε νομούς της ηπειρωτικής Ελλάδας, καθώς και οι παραμεθόριοι Νομοί της χώρας, τα ποσοστά ενίσχυσης ανέρχονται καταρχήν σε 40% για Μεγάλες επιχειρήσεις, 45% για Μεσαίες επιχειρήσεις και 50% για Μικρές και Πολύ Μικρές επιχειρήσεις.

Στα νησιά που ανήκουν διοικητικά σε Νομούς της ηπειρωτικής Ελλάδας παρέχονται τα ποσοστά ενίσχυσης που προβλέπονται από τον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, προσαυξανόμενα κατά 10% για Μεσαίες επιχειρήσεις και 20% για Μικρές και Πολύ Μικρές επιχειρήσεις, δεν μπορούν όμως να υπερβαίνουν σε καμία περίπτωση το 50% της ενισχυόμενης δαπάνης.

Στην περίπτωση που το ποσοστό ενίσχυσης για τις μεγάλες επιχειρήσεις που προβλέπεται από τον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων ανέρχεται στο 40%, αυτό προσαυξάνεται κατά 5% για τις Μεσαίες επιχειρήσεις και 10% για τις Μικρές και Πολύ Μικρές επιχειρήσεις.

Μορφή των ενισχύσεων

Η σημαντικότερη τομή ως προς τις μορφές ενίσχυσης, που προβλέπει ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, αφορά στο φορολογικό κίνητρο, όπου τροποποιείται τόσο ο τρόπος ενίσχυσης όσο και η επιλεξιμότητα των σχεδίων, που μπορούν να υπαχθούν στο καθεστώς αυτό. Συγκεκριμένα οι ενισχύσεις που χορηγούνται στα επενδυτικά σχέδια, υπολογίζονται ως Ακαθάριστα Ισοδύναμα Επιχορήγησης (ΑΙΕ) και έχουν την ακόλουθη μορφή:

Επιχορήγηση κεφαλαίου που συνίσταται στη δωρεάν παροχή από το Δημόσιο χρηματικού ποσού για την κάλυψη τμήματος της ενισχυόμενης δαπάνης του επενδυτικού σχεδίου.

Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης που συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο τμήματος των καταβαλλόμενων δόσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης που συνάπτεται για την απόκτηση καινούργιου σύγχρονου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού. Η επιδότηση αυτή παρέχεται υπό την προϋπόθεση ότι μετά τη λήξη της χρηματοδοτικής μίσθωσης ο εξοπλισμός θα περιέρχεται στην κυριότητα της επιχείρησης. Η διάρκεια της χρηματοδοτικής μίσθωσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 7 έτη.

Επιχορήγηση χρεολυσίου μακροπρόθεσμου δανείου που συνίσταται στην κάλυψη από το Ελληνικό Δημόσιο τμήματος των χρεολυτικών δόσεων για δάνεια διάρκειας μεγαλύτερης των τεσσάρων ετών, που λαμβάνονται για την υλοποίηση της ενισχυόμενης δαπάνης της επένδυσης. Το ποσό του δανείου δεν μπορεί να υπερβαίνει το 65% του κόστους της επένδυσης, ενώ τα δάνεια αυτά θα πρέπει να έχουν εξαμηνιαία συχνότητα πληρωμής δόσεων κεφαλαίου.

Επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης από το επενδυτικό σχέδιο απασχόλησης που συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο, για μια διετία, τμήματος του μισθολογικού κόστους των δημιουργούμενων, εντός της πρώτης τριετίας από την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, θέσεων απασχόλησης.

Φορολογική απαλλαγή που συνίσταται στην απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος, επί των πραγματοποιούμενων κερδών από το σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης, εντός διαστήματος δέκα ετών από την πραγματοποίηση του επενδυτικού σχεδίου.

Το ποσό του φόρου που απαλλάσσεται μεταφέρεται σε λογαριασμό αφορολόγητου αποθεματικού ή συνιστά αφορολόγητο αποθεματικό. Τα κέρδη που διανέμονται με τη μορφή μερισμάτων υποβάλλονται στη συνέχεια στην πληρωμή του αναλογούντος πρόσθετου φόρου.

Το συνολικό όφελος από τη φορολογική απαλλαγή δεν δύναται να ξεπερνά το Ακαθάριστο Ισοδύναμο Επιχορήγησης που αντιστοιχεί στον Νομό που πραγματοποιείται η επένδυση και στο μέγεθος της επιχείρησης. Όλες οι μορφές ενισχύσεων μπορούν να παρέχονται μεμονωμένα ή συνδυαστικά, πλην της φορολογικής απαλλαγής και του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, τα οποία παρέχονται πάντοτε μεμονωμένα.

Καταβολή των ενισχύσεων

Η καταβολή του ποσού της επιχορήγησης κεφαλαίου πραγματοποιείται σε δόσεις.

Συγκεκριμένα παρέχεται η δυνατότητα προκαταβολής που συνολικά δεν μπορεί να υπερβαίνει το 25% της προβλεπόμενης στη σχετική απόφαση υπαγωγής επιχορήγησης, με την προσκόμιση ισόποσης εγγυητικής επιστολής προσαυξημένης κατά 10% από τράπεζα.

Η ανωτέρω προκαταβολή αποτελεί μέρος της συνολικά καταβαλλόμενης επιχορήγησης. Το 25% του ποσού της επιχορήγησης καταβάλλεται μετά την υλοποίηση του 50% της επένδυσης και μετά από πιστοποίηση του αρμόδιου οργάνου ελέγχου ότι υλοποιήθηκε το τμήμα αυτό του έργου και ότι ο επενδυτής συμμορφώθηκε με τους όρους και τις προϋποθέσεις της απόφασης υπαγωγής. Σε περίπτωση που ο επενδυτής δεν έχει λάβει ολόκληρη ή μέρος της προκαταβολής της περίπτωσης α’, το ποσοστό αυτής ή το μη καταβληθέν τμήμα της καταβάλλεται στο παρόν στάδιο.

Το 40% του ποσού της επιχορήγησης καταβάλλεται μετά την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και της έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης από το αρμόδιο όργανο ελέγχου. Το υπόλοιπο 10% του ποσού της επιχορήγησης καταβάλλεται τρία έτη μετά την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης και κατόπιν ελέγχου από το αρμόδιο όργανο ελέγχου.

Η επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης καταβάλλεται εφόσον το σύνολο του μισθωμένου εξοπλισμού βάσει της σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης έχει εγκατασταθεί στη μονάδα και μετά από πιστοποίηση από το αρμόδιο όργανο ελέγχου. Ποσό ανερχόμενο μέχρι το 50% της ενισχυόμενης δαπάνης της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης καταβάλλεται μέχρι τη λήξη του χρόνου ολοκλήρωσης που προβλέπεται στην απόφαση υπαγωγής. Μετά την παρέλευση αυτής καταβάλλεται το υπόλοιπο, εφόσον έχει πιστοποιηθεί η ολοκλήρωση της επένδυσης και η έναρξη της παραγωγικής της λειτουργίας.

Η επιχορήγηση του χρεολυσίου καταβάλλεται μετά την εκάστοτε πληρωμή των τοκοχρεολυτικών δόσεων του δανείου. Ποσό ανερχόμενο μέχρι το 50% της ενισχυόμενης δαπάνης καταβάλλεται μέχρι τη λήξη του χρόνου ολοκλήρωσης που προβλέπεται στην απόφαση υπαγωγής. Μετά την παρέλευση αυτής καταβάλλεται το υπόλοιπο, εφόσον έχει πιστοποιηθεί η ολοκλήρωση της επένδυσης και η έναρξη της παραγωγικής της λειτουργίας.

Η επιχορήγηση του κόστους απασχόλησης καταβάλλεται ανά εξάμηνο μετά από αίτηση του επενδυτή.

Το ποσό της ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής θα διαμορφώνεται κατ’ έτος με τους ακόλουθους περιορισμούς. Κατά το πρώτο έτος από την ολοκλήρωση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης η μέγιστη φορολογική απαλλαγή μπορεί να ανέρχεται μέχρι το 1/3 της κάλυψης του ποσοστού της αξίας της ενισχυόμενης επένδυσης ή της αξίας κτήσης του εξοπλισμού που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση.

Κατά το δεύτερο έτος από την ολοκλήρωση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης η μέγιστη φορολογική απαλλαγή μπορεί να ανέρχεται μέχρι τα 2/3 της κάλυψης του ποσοστού της αξίας της ενισχυόμενης επένδυσης ή της αξίας κτήσης του εξοπλισμού που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση. Από το τρίτο έως και το 10ο έτος από την ολοκλήρωση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης η μέγιστη φορολογική απαλλαγή μπορεί να ανέρχεται μέχρι το σύνολο του ποσοστού της αξίας της ενισχυόμενης επένδυσης ή της αξίας κτήσης του εξοπλισμού που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση.

Ειδικότερα, η φορολογική απαλλαγή αφορά στον φόρο εισοδήματος που βαρύνει τον φορέα, βάσει των φορολογητέων κερδών χρήσης, που δηλώνονται στις εμπρόθεσμες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, προκύπτουν από τα τηρούμενα βιβλία και εμφανίζονται στον ισολογισμό με τη μορφή αφορολόγητου αποθεματικού.

Ελάχιστο ύψος επενδυτικού σχεδίου

Το ελάχιστο ύψος που πρέπει να έχουν τα επενδυτικά σχέδια για να υπαχθούν στις ενισχύσεις του παρόντος Νόμου ορίζεται, για μεγάλες επιχειρήσεις, στο ποσό του 1 εκατ. ευρώ, για μεσαίες επιχειρήσεις, στο ποσό των 500.000 ευρώ, για μικρές επιχειρήσεις, στο ποσό των 300.000 ευρώ και για πολύ μικρές επιχειρήσεις, στο ποσό των 200.000 ευρώ.

Ειδικά καθεστώτα

Αξίζει επίσης να αναφέρουμε ότι εκτός από την επιδότηση επενδυτικών σχεδίων βάσει του νέου νόμου θα είναι επιλέξιμα και επενδυτικά σχέδια που σχετίζονται με τις ειδικές συνθήκες που επικρατούν στην οικονομία ή σε μια τοπική αγορά. Μεταξύ αυτών προβληματικές επιχειρήσεις, μπορούν να υποβάλλουν ένα ολοκληρωμένο πολυετές επιχειρηματικό σχέδιο διάσωσης και αναδιάρθρωσης, που θα περιλαμβάνει τον τεχνολογικό, διοικητικό, οργανωτικό και επιχειρησιακό εκσυγχρονισμό, την εξυγίανση και ανάπτυξή τους και ενδεχομένως τις απαραίτητες ενέργειες κατάρτισης των εργαζομένων.

Επίσης, προβλέπονται ειδικές ρυθμίσεις για επενδυτικά σχέδια σε Ζώνες Καινοτομίας, Επιχειρηματικά και Τεχνολογικά Πάρκα.

Επίσης Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και του κατά σχετικά με τις ενισχύσεις για μεγάλα επενδυτικά σχέδια, μπορούν να καθορίζονται ειδικές ρυθμίσεις για την υπαγωγή στις διατάξεις του παρόντος Νόμου επενδύσεων, ύψους 500.000.000 ευρώ και άνω, με σημαντική επίπτωση στη διεθνή ανταγωνιστικότητα της χώρας και στην απασχόληση.

Πηγή: euro2day