Ο μαραθώνιος του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι (WRC) 2023, ξεκίνησε στις 19 Ιανουαρίου παραδοσιακά από το Ράλι Μόντε Κάρλο με επίκεντρο το Πριγκιπάτο του Μονακό. Όμως, αυτός που δεν τήρησε την παράδοση ήταν ο καιρός που πιστός στην κλιματική αλλαγή δεν «στόλισε» με χιόνι και πάγο τις πολύ στενές ασφάλτινες διαδρομές της Νότιας Γαλλίας, με αποτέλεσμα να έχουμε το πιο στεγνό Μόντε των τελευταίων δεκαετιών.

Με τις συνθήκες αυτές δεν ήταν λίγοι αυτοί που έλεγαν πως το φαβορί για τη νίκη στον αγώνα, οι Γάλλοι Οζιέ – Λαντέ (Toyota Yaris Rally1) θα τα εύρισκαν δύσκολα απέναντι σε νεότερους ηλικιακά αντιπάλους, με δίψα για τη νίκη και πολύ καλές επιδόσεις στην άσφαλτο. Αμ δε…

Ο 40χρονος πλέον 8άκις παγκόσμιος πρωταθλητής Σεμπαστιάν Οζιέ (8 φορές μέχρι τότε νικητής του αγώνα) δεν άφησε σε κανένα περιθώριο να αμφισβητήσει το περιβραχιόνιο του αρχηγού των ράλι που το φοράει από το 2013. Ξεκινώντας με δυο εμφατικές νίκες στις πρώτες νυχτερινές ειδικές διαδρομές (εκεί που λόγω ηλικίας – θεωρητικά – υστερούσε από τους κατά πολύ νεότερους αντιπάλους) τέθηκε εξ αρχής επικεφαλής του αγώνα και την επομένη, όταν ο ήλιος έλουσε τις πολύ δύσκολες διαδρομές συνέχισε με ένα ακόμα σερί τριών ειδικών για να βάλει τέλος στα σενάρια του ποιος άλλος θα μπορούσε να κερδίσει τον αγώνα του Πριγκιπάτου.

Τελικά το κοντέρ του Αλσατού σταμάτησε στις 9 νίκες (σε 18 ειδικές), με αποτέλεσμα την ένατη νίκη (8 WRC & 1 IRC) του στο Μόντε Κάρλο, γεγονός που το θέλει επικεφαλής στον πίνακα των πολυνίκων του διάσημου αγώνα, εμπρός από τον ομοεθνή του Σεμπαστιάν Λεμπ (8 νίκες WRC) που αυτή την φορά απείχε του αγώνα λόγω συμμετοχής του στο ράλι Ντακάρ.

Ουσιαστικά, κάπου εδώ θα έπρεπε να τελειώνει και η περιγραφή για το φετινό Μόντε Κάρλο, αλλά μια και είναι ακόμα αρχή του πρωταθλήματος καλό είναι να αναφερθούμε επιγραμματικά και στον συναγωνισμό (;;;) των νικητών.

Όσον αφορά τις ομάδες, τα Yaris δείχνουν να υπερέχουν τόσο των Hyundai i20 N, όσο (ακόμα περισσότερο) των Ford Puma Rally1. Όμως ας πάρουμε τα γεγονότα με την σειρά.

Το κρεσέντο του Οζιέ μπόρεσαν να παρακολουθήσουν μόνο οι Έβανς – Μάρτιν και Ροβάνπερα – Χάλτουνεν με τα δυο από τα 4 Yaris της Toyota. Κάπου εκεί ανάμεσά τους μόλις μετα βίας μπορούσαν να σταθούν οι Νεβίλ – Βίνταγκε με το Hyundai i20 N, την ώρα που τα άλλα δυο i20 με τους Σόρντο – Καρέρα και Λάπι – Φερμ έδιναν την μάχη των …οπισθοφυλακών ταλαιπωρούμενοι πολλές φορές από τους Κατσούτα – Τζόνστον με το 4ο Yaris και τον Ιάπωνα βαφτισιμιό του Akio Toyota να είναι πλέον οδηγός πρώτης γραμμής. Όσο για τα Ford, μαύρη παρέμεινε η νύχτα στα βουνά της Γαλλίας ακόμα και όταν ξημέρωσε, αφού η πολύκροτη μεταγραφή των Τάνακ – Γιαρβεόγια στην ομάδα του Γουίλσον δεν κατάφερε στο καλημέρα να αποδώσει τα αναμενόμενα, με χρόνους που κυμαίνονταν συνήθως στην 5η – 6η θέση της κατάταξης.

Ακόμα χειρότερα ο νεαρός Πιερ Λουί Λουμπέ (συνοδηγός ο Νικολά Γκιλσούλ) στον οποίο εμπιστεύτηκε η M-Sport το 2ο Puma δεν δείχνει έτοιμος να εκπροσωπήσει σε επίπεδο τελικού αποτελέσματος μια ομάδα που θέλει (και πρέπει) να διεκδικεί την κορυφή. Ο νεαρός Γάλλος όντας σε κάποιες περιπτώσεις πιο γρήγορος από τον Τάνακ, έκανε αλλεπάλληλα λάθη με αποτέλεσμα να εγκαταλείψει δις και δεν περιλαμβάνεται στη λίστα των τερματισάντων.

Επιστρέφοντας στην κορυφή, πίσω από τον Οζιέ, ο Έβανς έκανε ότι καλύτερο μπορούσε, μέχρι που ένα κλαταρισμένο ελαστικό εξανέμισε τις ελπίδες του για βάθρο. Την ευκαιρία άρπαξε αρχικά ο Νεβίλ, ο οποίος όμως γρήγορα υποχώρησε τρίτος, όταν ο αισθητά βελτιωμένος στην άσφαλτο περσινός πρωταθλητής Κάλε Ροβάνπερα ανέβασε ρυθμό παρά το ότι το Yaris του ξεκινώντας πρώτο «σκούπιζε» το αλάτι που είχαν οι περισσότερες διαδρομές.

Κάπως έτσι διαμορφώθηκε η τριάδα του βάθρου (Οζιέ, Ροβάνπερα, Νεβίλ), με τον Έβανς τέταρτο και τον Τάνακ τελικά 5ο και τυχερό, καθώς στην τελευταία ειδική ο Κατσούτα που είχε φτάσει πίσω του μόλις στο δέκατο του δευτερολέπτου, είχε μια σπασμένη πίσω ανάρτηση στο Yaris του και περιορίστηκε έκτος. Ακολούθησαν τα Hyundai i20 N των Σόρντο και Λάπι, ενώ την δεκάδα έκλεισαν δυο από τα 41 αυτοκίνητα του WRC2. Στην κατηγορία αυτοί κάτι αντίστοιχο με τον Οζιέ, έκαναν οι Ρώσοι Κριάζιν – Αλεξαντρώφ με το νέο Skoda Fabia RS, αλλά τελικά δεν κέρδισαν αφού μετά από ένσταση των δεύτερων Ροσέλ – Ντινάν (Citroen C3), τιμωρήθηκαν με 5 δευτερόλεπτα ποινής γιατί «έκοψαν δρόμο» σε μια στροφή, ποινή που δεν είμαστε σίγουροι πως θα είχαν πάρει αν ανήκαν σε άλλη εθνικότητα… Τρίτοι στην κατηγορία WRC2 τερμάτισαν οι Ισπανοί Λοπέζ – Ροζάντα με Hyundai i20 N, ενώ η καλύτερη επίδοση έγινε από τους Όλιβερ Σόλμπεργκ – Ένμοντσον με ένα Skoda Fabia RS, οι οποίοι όμως έμειναν μόλις 6οι εξ αιτίας κλαταρισμένου ελαστικού την πρώτη ημέρα του αγώνα. Στην 5η θέση WRC2 τερμάτισαν οι Φουρμό – Κόρια με το Ford Fiesta MkII να δείχνει εκτός συναγωνισμού.

Τα ελληνικά χρώματα εκπροσώπησε ο Ιορδάνης Σερδερίδης που οδήγησε ένα Puma Rally1 με συνοδηγό τον Βέλγο Φρανσουά Μικλό, τερματίζοντας 24οι γενικής κατάταξης από τα 67 πληρώματα που τερμάτισαν (εκκίνησαν 75).

Με το Μόντε Κάρλο 2023 να περνά στην ιστορία και εν αναμονή του Ράλι Σουηδίας (9-12/2) η βαθμολογία διαμορφώνεται ως εξής:

  • Οδηγοί: Οζιέ 26, Ροβάνπερα 23, Νεβίλ 17
  • Ομάδες: Toyota 51, Hyundai 27, Ford 16.