Αναλυτικές εξηγήσεις, γιατί το σχέδιο «Ηρακλής» είναι καλύτερη επιλογή από την δημιουργία μιας λεγόμενης «εθνικής bad bank» που θα αναλάμβανε όλα τα κόκκινα δάνεια, έδωσε στην ολομέλεια της Βουλής ο υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Ζαββός, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τις μικροχρηματοδοτήσεις.

Ο κ. Ζαββός, απαντώντας στις αιτιάσεις του κοινοβουλευτικού εκπροσώπους του ΚΙΝΑΛ, Ανδρέα Λοβέρδου, για την επιλογή αυτού του σχήματος αντί της λεγόμενης bad bank, εξήγησε ότι, όπως έχει αναφέρει πρόσφατα σε συνέντευξή του σε διεθνές πρακτορείο ειδήσεων ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, η κυβέρνηση έχει δημιουργήσει ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο μείωσης των «κόκκινων» δανείων που είναι ο «Ηρακλής».

Το σχέδιο δημιουργίας μιας bad bank, είπε ο υφυπουργός, το έχουν επεξεργαστεί, τόσο η Τράπεζα της Ελλάδος όσο και άλλοι.

«Είναι ενδεχομένως μια χρήσιμη ιδέα, αλλά δεν είναι αυτής της στιγμής» καθώς υπάρχουν δύο μεγάλα προβλήματα που το καθιστούν αδύνατον να δημιουργηθεί. Το πρώτο, είπε, που θα πρέπει να επεξεργαστούμε, είναι το εάν θα μπορούσε να υπάρξει μια bad bank, είτε αυτή θα ήταν σε ευρωπαϊκό επίπεδο, είτε σε εθνικό επίπεδο. Εάν μιλάμε για μια ευρωπαϊκή bad bank, αυτή θα έπρεπε να αναλάβει ένα βάρος 500-600 δισεκατομμυρίων από «κόκκινα» δάνεια, και το κόστος αυτό να το αναλαμβάνουν τα ευρωπαϊκά ταμεία – μια απόφαση που δεν θα μπορούσε να υπάρξει από την Ε.Ε..

Η δεύτερη επιλογή να δημιουργηθεί μια εθνική bad bank, όπου το δημοσιονομικό της κόστος θα είναι περίπου 10 δισεκατομμύρια ευρώ και αυτό το κόστος να το αναλάβει να το πληρώσει ο Έλληνας φορολογούμενος».

Αντιθέτως, τόνισε ο υφυπουργός, ο «Ηρακλής» αποτελεί «την κορυφαία επιλογή και επιτυχία της ελληνικής κυβέρνησης, ακριβώς γιατί επιφορτίζει το κόστος του εγχειρήματος στον επενδυτή και όχι στον Έλληνα φορολογούμενο. Αυτή είναι η τεράστια διαφορά του “Ηρακλή”, σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο» σημείωσε ο κ. Ζαββός.

Το δεύτερο στοιχείο που δεν κάνει καλή την επιλογή δημιουργίας μιας εθνικής bad bank, είναι όπως ανέλυσε ο υφυπουργός, «το εποπτικό κόστος, δηλαδή τα κεφάλαια θα πρέπει να ‘κάψουν’ οι τράπεζες για να πετύχουν αυτό το πράγμα».

Ο υφυπουργός υπογράμμισε ότι «ο “Ηρακλής” υπήρξε ένα εγχείρημα της ελληνικής κυβέρνησης το οποίο ξεκίνησε περίπου έναν χρόνο πριν, όταν δεν υπήρχε κυριολεκτικά τίποτε, ούτε σαν σχέδιο, ούτε σαν σκέψη, παρά μόνο κάποιες ιδέες που απλά κυκλοφορούσαν».

Το σχέδιο «Ηρακλής» είπε «αντιμετωπίζει με συστηματικό τρόπο ένα από τα κορυφαία θέματα που είναι το θέμα των “κόκκινων’” δανείων. Το αντιμετωπίζει με τα λεφτά των επενδυτών και όχι του Έλληνα φορολογούμενου. Στο εγχείρημα αυτό στοιχίστηκαν και οι τέσσερις συστημικές τράπεζες, όπως ξέρετε, γι’ αυτό είναι και επιτυχημένο. Το επικρότησαν και το επικροτούν όλοι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί, ο executive vice president της Ευρωπαϊκής Ένωσης κ. Ντομπρόσκι, η κυρία Βεστάγκερ, ο κ. Ρέγκλιγκ, άπαντες.

Έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Με τεράστιες προσπάθειες μόνο της Ελληνικής Κυβέρνησης πετύχαμε τη μηδενική στάθμιση που είναι κολοσσιαίας σημασίας για μια χώρα η οποία δεν ήταν επενδυτικής βαθμίδας, δηλαδή δώσαμε ένα εργαλείο στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα στο άμεσο μέλλον να βγει από τον βάλτο των κόκκινων δανείων, όχι με τα λεφτά του Έλληνα φορολογούμενου».

«Το χρηματοπιστωτικό σύστημα για έναν επενδυτή θα πρέπει να εμπνέει αξιοπιστία»

«Το χρηματοπιστωτικό σύστημα για έναν επενδυτή θα πρέπει να εμπνέει αξιοπιστία, εμπιστοσύνη και ασφάλεια και το νομοσχέδιο για την κεφαλαιαγορά», υπογράμμισε επιπλέον ο Γιώργος Ζαββός κατά την πρώτη ημέρα επεξεργασίας στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής του σχεδίου νόμου «Εταιρική διακυβέρνηση ανωνύμων εταιρειών, σύγχρονη αγορά κεφαλαίου, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, μέτρα προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1131 και άλλες διατάξεις».

Ο υφυπουργός Οικονομικών επισήμανε ότι αυτό το σχέδιο νόμου έρχεται σε «μια περίοδο η οποία είναι κρίσιμη και σημαντική, ιδιαίτερα γιατί καθώς βρισκόμαστε στην επαύριον του σκανδάλου, της Folli-Follie, που ξέρουμε πόσο καταρράκωσε και αμαύρωσε την εικόνα της χώρας μας στη διεθνή επενδυτική κοινότητα».

Επιδιώκουμε, τόνισε ο κ. Γ. Ζαββός «σύντομα και με στέρεα βήματα, να αναβαθμίσουμε, να ανατάξουμε την ελληνική κεφαλαιαγορά, το ελληνικό χρηματιστήριο και το ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα» γιατί από το σκάνδαλο της Folli-Follie «πολλοί έχασαν τα λεφτά τους και στιγμάτισε ολόκληρη την εγχώρια επιχειρηματική και χρηματιστηριακή κοινότητα ιδιαίτερα σε μια συγκυρία που η χώρα μας παλεύει να προσελκύσει διεθνείς επενδυτές». «Αυτές οι κερκόπορτες πρέπει να κλείσουν» είπε.

Αναφερόμενος στις διατάξεις του νομοσχεδίου, ο υφυπουργός, ανέφερε πως με τις παρεμβάσεις που θεσπίζονται «αποσκοπούμε στην προστασία ακριβώς των επενδυτών και στην ενίσχυση της αξιοπιστίας της ελληνικής κεφαλαιαγοράς». Γιατί «όλη η αλυσίδα εκείνων των παραγόντων που λειτουργεί ως ιμάντας άντλησης πόρων από το χρηματιστήριο πρέπει να διέπεται από κανόνες διαφάνειας και επάρκειας» Στόχοι μας είπε ο κ. Ζαββός είναι να «χτυπηθεί» η μορφή του παρασιτικού και κερδοσκοπικού χαρακτήρα του Χρηματιστηρίου. Να αναδείξουμε τον επενδυτικό και αναπτυξιακό του χαρακτήρα, που θα προστατεύει τους επενδυτές και ιδιαίτερα τους μικρομετόχους». Τόνισε «τη σημασία που έχει στο διοικητικό συμβούλιο των εισηγμένων εταιρειών, να υπάρχει θέσπιση κριτηρίων καταλληλότητας, δηλαδή τα λεγόμενα “fitem prober” στοιχεία. Να υπάρχουν διακριτές εσωτερικές επιτροπές για τη διασφάλιση της θεσμικής λειτουργίας των εισηγμένων εταιρειών.

Ο υφυπουργός, ειδικά για τους ορκωτούς ελεγκτές ανέφερε πως επειδή αποτελούν ένα σημαντικό κρίκο αυτής της «αλυσίδας» επενδυτικής αξιοπιστίας. θεσπίζεται ο πρόεδρος της ΕΛΤΕ, δηλαδή των ορκωτών λογιστών, να είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Επίσης έχει ζητηθεί από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και από την ΕΛΤΕ στο άμεσο επόμενο διάστημα, να ετοιμάσουν “memorandum aderstarden” στο οποίο θα προβλέπονται αυτοματοποιημένοι μηχανισμοί ανταλλαγής πληροφοριών και πορισμάτων ελέγχων, για τη διευκόλυνση του έργου των εποπτικών αρχών. Και ανέφερε πως το υπουργείο θα προτείνει ποινές, που φτάνουν το ένα εκατομμύριο για παραβάσεις στις οποίες υποκύπτουν ορκωτοί ελεγκτές.

Βεσυρόπουλος: «Θα υπάρξει και νέα δέσμη μέτρων στήριξης για τον τουρισμό»

Ο υφυπουργός Οικονομικών Απόστολος Βεσυρόπουλος από την δική του πλευρά εστίασε σε φορολογικές διατάξεις λέγοντας πως «θα υπάρξει και νέα δέσμη μέτρων στήριξης για τον τουρισμό, για τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους, όταν θα έχουμε μια καθαρότερη εικόνα για την πορεία και τα μεγέθη του ελληνικού τουρισμού το επόμενο διάστημα. Στόχος μας είναι να “ανακουφίσουμε” και να διευκολύνουμε τους πολίτες και τις επιχειρήσεις σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία για να μπορέσουν να “κρατηθούν όρθιοι” και να διευκολυνθούν στην εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους». Στο πλαίσιο αυτό με το άρθρο 83 του νομοσχεδίου παρέχεται η αύξηση του αριθμού των δόσεων για την εξόφληση του φόρου εισοδήματος και του ΕΝΦΙΑ. Έτσι ο φόρος εισοδήματος τόσο για τα φυσικά όσο και για τα νομικά πρόσωπα θα καταβληθεί σε οκτώ ισόποσες μηνιαίες δόσεις, που μέχρι σήμερα η καταβολή γινόταν σε τρεις ισόποσες διμηνιαίες δόσεις για τα φυσικά πρόσωπα και σε έξι κατ’ ανώτατο όριο, ισόποσες μηνιαίες δόσεις για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες. Ειδικά για φέτος τόσο για τα φυσικά όσο και για τα νομικά πρόσωπα η καταβολή των δόσεων θα γίνει από τον Ιούλιο του 2020 έως και τον Φεβρουάριο του 2021. Ο ΕΝΦΙΑ θα πληρωθεί σε έξι μηνιαίες δόσεις, αντί για πέντε που ίσχυε μέχρι σήμερα, αρχής γενομένης από τον Σεπτέμβριο. Μάλιστα, προβλέπεται ότι σε περίπτωση που η πράξη προσδιορισμού του φόρου εκδοθεί εντός του Σεπτεμβρίου 2020 η πρώτη δόση του ΕΝΦΙΑ θα πρέπει να καταβληθεί μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου του 2020 και η τελευταία μέχρι και τις 26 Φεβρουαρίου του 2021. Τα φυσικά πρόσωπα, δηλαδή οι φορολογούμενοι πολίτες που θα καταβάλουν εφάπαξ το φόρο εισοδήματος θα έχουν έκπτωση φόρου σε ποσοστό 2%. Έχουμε είπε ο κ. Απόστολος Βεσυρόπουλος «πλήρη επίγνωση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι πολίτες και οι παρεμβάσεις μας θα είναι διαρκείς.

Το επόμενο διάστημα θα ανακοινωθεί η μείωση της προκαταβολής φόρου που θα είναι «γενναία», ιδίως για επιχειρήσεις και επαγγελματίες που έχουν «πληγεί» καίρια από την κρίση και όταν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος, αυτός θα αξιοποιηθεί στην κατεύθυνση της μείωσης ή κατάργησης των φορολογικών επιβαρύνσεων».

ΣΥΡΙΖΑ: «Βαρύ το νομοσχέδιο»

Νωρίτερα, επί του νομοσχεδίου, ο εισηγητής της μειοψηφίας, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Μιλτιάδης Χατζηγιαννάκης, επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί για το πως θα τοποθετηθεί το κόμμα της αξιωματική αντιπολίτευσης μετά την ακρόαση των φορέων. Χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «βαρύ» εκφράζοντας τις επιφυλάξεις του σχετικά με κάποιες βασικές νομικές του αδυναμίες και επισημαίνοντας ότι από την κατάθεση του σχεδίου νόμου μέχρι τη συζήτηση δόθηκε στα κόμματα και τους βουλευτές ελάχιστος χρόνος για να το επεξεργαστούν. Ο κ. Μιλτιάδης Χατζηγιαννάκης επεσήμανε στον υπουργό Οικονομικών την προβληματική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με το πρόγραμμα ΤΕΠΙΧ ΙΙ, σημειώνοντας πως «πέρα από το γεγονός ότι μόλις μία στις δέκα επιχειρήσεις είδε την αίτησή της για δανειοδότηση να γίνεται δεκτή, το ακόμα χειρότερο είναι πως από το σύνολο των 2 δισ. ευρώ ελάχιστα χρήματα ήταν τελικά που κατέληξαν στην ήδη αφαιμαγμένη αγορά, καθώς οι τράπεζες προτίμησαν να εξασφαλίσουν προηγούμενες δανειακές υποχρεώσεις, αφήνοντας την ελληνική οικονομία και τις πληττόμενες επιχειρήσεις χωρίς καμία ουσιαστική ενίσχυση την περίοδο που προσπαθούν να επουλώσουν τις πληγές τους από τις συνέπειες της πανδημίας του κορονοϊού».

Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Γιώργος Αρβανιτίδης δήλωσε πως το κόμμα του είναι θετικό επί της Αρχής και επιφυλάχθηκε να καταθέσει βελτιώσεις για τις ειδικότερες διαδικασίες επί των άρθρων, μετά την ακρόαση αύριο των φορέων. Χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «αργοπορημένο» καθώς «η κυβέρνηση άργησε πολύ να φέρει το παρόν νομοσχέδιο «και «άτολμο» επειδή» υπάρχει ένας ιδεολογικός εγκλωβισμό της στο ότι οι αγορές μπορεί να αυτορυθμίζονται».

Αναγνώρισε όμως ότι με το νομοσχέδιο αυτό επιχειρείται «να ενισχυθεί ο πυλώνας της κεφαλαιαγοράς με μακροπρόθεσμο στόχο την ενίσχυση της ρευστότητας».

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης είπε πως το κόμμα του απορρίπτει το νομοσχέδιο που στην πραγματικότητα «κάνει ένα ακόμη βήμα αναμόρφωσης και εκσυγχρονισμού του εταιρικού δικαίου που διέπει τη λειτουργία των ανωνύμων εταιρειών στην άρση κάθε εμποδίου για την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς και της ενιαίας λειτουργίας της στην Ευρωπαϊκή Ένωση». Τόνισε πως αυτό «βρίσκεται έξω και πέρα από τις πραγματικές ανάγκες του λαού. Μετοχικές εταιρείες και μονοπώλια σημαίνουν παρασιτισμός. Δημοκρατία των λίγων, να εκμεταλλεύονται και να παρασιτούν εις βάρος των πολλών. Δεν μπορεί να ταιριάξουν εργάτες και μονοπώλια. Έχουν εκ διαμέτρου αντίθετα συμφέροντα και βρίσκονται, προφανώς, σε μία ανειρήνευτη σύγκρουση. Καμία εταιρική διακυβέρνηση δεν μπορεί και δεν πρόκειται να αλλάξει το σιδερένιο νόμο αυτού του συστήματος, για τον χαρακτήρα και το σκοπό του κεφαλαίου, που είναι η επιδίωξη του μέγιστου κέρδους, με την πιο σκληρή εκμετάλλευση της εργατικής δύναμης. Και αυτό, μπορεί να αλλάξει και θα αλλάξει, μόνο όταν η εργατική τάξη αποφασίσει να καταργήσει την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο».

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλειος Βιλιάρδος ανέφερε πως «το πρόβλημα δεν είναι οι κανονισμοί αλλά οι άνθρωποι που τους υπηρετούν και το γενικότερο οικονομικό συμφέρον, το οικονομικό κλίμα στο οποίο σίγουρα δεν βοήθησαν η ευρωπαϊκή αλληλεγγύη και τα μνημόνια». Σημείωσε πως με το παρόν νομοσχέδιο «εισάγονται κάποιες συνηθισμένες πρακτικές του εξωτερικού στην ελληνική κεφαλαιαγορά, γεγονός που εμείς θεωρούμε ως μία ενδιαφέρουσα θεωρητική άσκηση σε μία οικονομία που είναι σε τέλμα, χωρίς χρηματοδότηση, με μία αναιμική κεφαλαιαγορά, χωρίς κανένα σχέδιο ανάπτυξης, με πολυεθνικές που κυριαρχούν στις υπηρεσίες, αλλά λίγες από αυτές παράγουν στην Ελλάδα» και αναρωτήθηκε εάν κανείς πιστεύει πως «με την υιοθέτηση ενός νέου θεσμικού πλαισίου μπορεί να αλλάξει κάτι αυτόματα στην πραγματική οικονομία; Προφανώς, – όχι» , είπε.

Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25 Μαρία Απατζίδη ανάφερε πως αναφορικά με την προϊστορία των σκανδάλων του Χρηματιστηρίου και των επιχειρήσεων «θα περιμέναμε ότι ένα σχετικό νομοσχέδιο θα ήταν κατά το δυνατό ολοκληρωμένο και εμπεριστατωμένο. Τέτοιες αρετές δεν φαίνεται να διαθέτει. Αντιθέτως, σε μια πρώτη ανάγνωση, διακρίνεται από πληθώρα ασαφειών και αντιφάσεων στις διατάξεις του», για αυτό «έχουμε αμφιβολίες ως προς την πληρότητα και τη σαφήνεια των προβλέψεων του εν λόγω σχεδίου νόμου και επιφυλασσόμεθα να τοποθετηθούμε στην Ολομέλεια».

Αύριο στις 11.30 το πρωί, έχουν κληθεί στην ακρόαση των φορέων να τοποθετηθούν εκπρόσωποι από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, τη Λέσχη μη Εκτελεστικών Μελών Διοικητικών Συμβουλίων, τον Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών, το Ελληνικό Συμβούλιο Εταιρικής Διακυβέρνησης, τον Σύνδεσμο Επαγγελματιών Κανονιστικής Συμμόρφωσης Ελλάδος, από την Ένωση Εισηγμένων Εταιρειών, την Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων, την Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών, τα Ελληνικά Χρηματιστήρια, Χρηματιστήριο Αθηνών, το Σώμα Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών, τον Σύνδεσμο Μελών Χρηματιστηρίου Αθηνών και τον Σύλλογο Εργαζομένων της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.