Οι διαφωνίες της Βόρειας Ιρλανδίας για το σύνορο στη Θάλασσα της Ιρλανδίας μετά το Brexit, αλλά και ο βαθμός ετοιμότητας για την εγκατάσταση ηλεκτρονικών συστημάτων για τις ειδικές ρυθμίσεις που θα ισχύουν στη βρετανική επαρχία, αναμένεται να αποτελέσουν για την κυβέρνηση του Μπόρις Τζόνσον σημαντικό εμπόδιο στην υλοποίηση του στόχου της. Ειδικοί αναλυτές προειδοποιούν ότι η αποτυχία συμμόρφωσης με τα προβλεπόμενα στη συμφωνία αποχώρησης σχετικά με το νέο σύστημα ελέγχων θα μπορούσε να οδηγήσει τη Βρετανία στα δικαστήρια από μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η κυβέρνηση του Μπόρις Τζόνσον διαβεβαιώνει ότι δεν θα υπάρξουν έλεγχοι ούτε νέα συστήματα κοινοποίησης πληροφοριών σε εμπορεύματα που διασχίζουν την Θάλασσα της Ιρλανδίας, ωστόσο η Ιρλανδία και η ΕΕ επιμένουν ότι αυτά είναι απαραίτητο να λειτουργήσουν για να υπάρξουν τα απαιτούμενα από την ΕΕ μέτρα προστασίας, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Στη σημερινή του επίσκεψη στο Μπέλφαστ, με αφορμή την επαναλειτουργία του κοινοβουλίου (Στόρμοντ) έπειτα από τρία χρόνια διακοπής των εργασιών, όπου συναντήθηκε με τη νέα αποκεντρωμένη κυβέρνηση της βρετανικής επαρχίας, ο Βρετανός πρωθυπουργός επανέλαβε ότι δεν θα υπάρξουν έλεγχοι για τα εμπορεύματα που διακινούνται από την Βόρεια Ιρλανδία προς τη Βρετανία, παρά μόνο για αυτά που εισέρχονται στη Βόρεια Ιρλανδία από την Βρετανία με τελικό προορισμό την Ιρλανδία και μόνο στην περίπτωση που δεν καταφέρει η κυβέρνησή του να διαπραγματευτεί μία εμπορική συμφωνία για μηδενικούς δασμούς με την ΕΕ.

Σε νέα του έκθεση, το ανεξάρτητο think tank Ινστιτούτο για την Διακυβέρνηση (IfG), επισημαίνει ότι «η συμφωνία για το Brexit δεν έχει υποστήριξη από κανένα κόμμα της Βόρειας Ιρλανδίας και φαίνεται σχεδόν αδύνατο να ολοκληρωθούν οι πρακτικές αλλαγές για την κυβέρνηση και τις επιχειρήσεις μέχρι το τέλος του έτους. Η αποτυχία συμμόρφωσης με την συμφωνία αποχώρησης θα μπορούσε να εκκινήσει μία διαδικασία παραβίασης από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και να οδηγήσει το Ηνωμένο Βασίλειο στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο».

Το IfG επικαλείται ακόμη προηγούμενη αναφορά του υπουργείου Οικονομικών ότι παρόμοια συστήματα, όπως αυτά που προτείνονται για τις τελωνειακές διευθετήσεις στη Βόρεια Ιρλανδία, δεν μπορούν να αναπτυχθούν και να εφαρμοστούν νωρίτερα από μία πενταετία.

Στην έκθεση υπογραμμίζεται ότι, αν και την 31η Ιανουαρίου η Βρετανία θα αποχωρήσει από την ΕΕ με την επικύρωση της συμφωνίας αποχώρησης, ωστόσο πολλά από τα θέματα που συνεπάγεται η πράξη αυτή θα συνεχίσουν να απασχολούν την κυβέρνηση για πολλά χρόνια ακόμη, καθώς πρόκειται για ένα από τα πιο απαιτητικά ζητήματα που έχει αντιμετωπίσει ποτέ μία κυβέρνηση εδώ και δεκαετίες.

Σε ό,τι αφορά την περιπλοκότητα του νέου συστήματος τελωνειακών ελέγχων, το IfG επισημαίνει ότι τα νέα συστήματα πληροφορικής για τους δασμούς και τις επιστροφές σε δασμούς δεν μπορεί να τα σχεδιάσει ούτε το υπουργείο Οικονομικών, αλλά ούτε και οι εμπλεκόμενοι φορείς, όπως οι ναυτιλιακές εταιρίες, οι κατασκευαστές και οι προμηθευτές των προϊόντων, μέχρι να επιτευχθεί μία εμπορική συμφωνία με την ΕΕ. «Με ασαφείς ακόμη τις λεπτομέρειες λειτουργίας των συνόρων και με καμία προεργασία για ελέγχους ανάμεσα στη Μ. Βρετανία και τη Βόρεια Ιρλανδία, οι 11 μήνες που απομένουν ως χρονικό περιθώριο (για τη διαπραγμάτευση νέας εμπορικής συμφωνίας) είναι βέβαιο ότι δεν επαρκούν», αναφέρεται στην έκθεση.