«Σύσσωμη η αντιπολίτευση καταψηφίζει τον εγκληματικό νόμο της επιτροπείας για τα ασυνόδευτα ανήλικα προσφυγόπουλα που επιχειρεί να αντικαταστήσει το νόμο 4554/18 του ΣΥΡΙΖΑ» τόνισε μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και αναπληρώτρια τομεάρχης κοινωνικής αλληλεγγύης Θεανώ Φωτίου, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου υπό τον τίτλο «Εθνικό Σύστημα επιτροπείας ασυνόδευτων ανήλικων και πλαίσιο φιλοξενίας ασυνόδευτων ανήλικων».

Όπως είπε, «η χώρα μας ψήφισε τον πρώτο νόμο για την Επιτροπεία τον Ιούλιο του 2018, Ένα νόμο που έτυχε εξαιρετικών εγκωμίων από διεθνείς φορείς ως καινοτόμος, απλός και πλήρης. Η ΝΔ, τρία χρόνια τώρα, αρνήθηκε να τον εφαρμόσει, και σήμερα επιχειρεί να τον αντικαταστήσει με ένα νόμο με τον οποίο το κράτος αποποιείται των ευθυνών του για τα Ασυνόδευτα Ανήλικα και καταπατά τα δικαιώματά τους, επειδή τα θεωρεί πρωτίστως πρόσφυγες και μετανάστες και όχι ανήλικα παιδιά. Τα εξαιρεί από το Ενιαίο Δημόσιο Σύστημα Παιδικής Προστασίας που παρέχεται για τα ελληνόπουλα από το Υπ. Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και το ΕΚΚΑ. Τα μεταφέρει στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, ένα φορέα με πλήρη έλλειψη εμπειρίας και επιστημονικής γνώσης ως προς την παιδική προστασία, που λειτουργεί με 48 μετακλητούς από διεθνείς φορείς και μόνον 12 τακτικούς υπαλλήλους. Το επαίσχυντο νομοσχέδιο δεν αναθέτει την Επιτροπεία σε ένα δημόσιο φορέα, όπως το ΕΚΚΑ, αλλά σε πλήθος φορέων κάθε λογής (σωματεία, ΑΜΚΕ, ΟΤΑ, ενώσεις πολιτών και κυρίως ΜΚΟ), που ονομάζει Φορείς Παροχής Υπηρεσιών Επιτροπείας – ΦΠΥΕ, χωρίς να απαιτεί από αυτούς, ούτε προηγούμενη πείρα, ούτε καν να διαθέτουν το κατάλληλο προσωπικό, αφού μπορούν να το προσλάβουν μετά την επιλογή τους, χωρίς ανώτατο όριο παιδιών. Οι ΦΠΥΕ αναθέτουν το έργο σε υπαλλήλους τους χωρίς πείρα, τους Εντεταλμένους Επιτροπείας και σε άλλους υπαλλήλους (τους συντονιστές), με 12μηνη πείρα, τον συντονισμό των εντεταλμένων».

Και πρόσθεσε: Σε όλον αυτόν τον κυκεώνα δεν υπάρχει πουθενά η λέξη «Επίτροπος». Δεν είναι τυχαίο. Ο ν. 4554/18 του ΣΥΡΙΖΑ προέβλεπε Επίτροπο με αυστηρά προσόντα που έπρεπε να διαμένει κοντά στον ανήλικο και να τον επισκέπτεται μια τουλάχιστον φορά την εβδομάδα, καταγράφοντας την κατάσταση στο τριμερές πληροφοριακό σύστημα του ΕΚΚΑ που διασταύρωνε καθημερινά τρία μητρώα: α) των ασυνόδευτων ανηλίκων, β) των Επιτρόπων και γ) των δομών διαβίωσης. Με το παρόν νομοσχέδιο το κράτος δεν έχει ποτέ πραγματική εικόνα της καθημερινότητας του ανήλικου, αντίθετα προβλέπει να αναθέσει τη φροντίδα του ακόμη και σε άτομο από το «φιλικό του περιβάλλον». Κατανοούμε όλοι τι προβλήματα μπορεί να προκαλέσει ένας τέτοιος «φίλος». Επινοεί δε άλλο ένα παράλληλο κύκλωμα, από κάθε λογής φορείς ιδιωτικού δικαίου, για συνοδούς κατά τις μετακινήσεις των Ασυνόδευτων. Είναι κι αυτό ένα μέσο για να προσληφθούν επιπλέον ημέτεροι. Η κα Βούλτεψη παραδέχθηκε ότι υπάρχει ήδη έτοιμος ο φορέας συνοδείας. Τέλος, για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των «χαμένων παιδιών» για το οποίο κατηγορήθηκε η χώρα, χωρίζει τα Ασυνόδευτα σε στεγασμένα και άστεγα. Και επειδή αυτά καταγράφονταν στο σύστημα του ΕΚΚΑ που λειτουργούσε από το 2017 ως «διαβιούντα σε επισφαλείς συνθήκες», η κα Βούλτεψη, το Σεπτέμβριο του 2021 εξαφάνισε το σχετικό πεδίο. Σε αντικατάσταση έφτιαξε τον Εθνικό Μηχανισμό Επείγουσας Ανταπόκρισης που στελεχώνεται από εργολαβικούς εργαζόμενους και δεν εντάσσεται στις μονάδες της Ειδικής Γραμματείας. Γι αυτό εισάγουν τώρα την «Αναγγελία Επιτροπείας». Δηλαδή να μπορούν και ιδιωτικοί φορείς, σε ένα ιδιότυπο κυνήγι μαγισσών, να καταγγέλλουν στις αρχές ότι βρήκαν ασυνόδευτο ανήλικο που είναι άστεγος ή διαμένων σε επισφαλείς συνθήκες».