Η ανάγκη ποσότητας και η έλλειψη σχεδιασμού είναι δύο βασικοί παράγοντες για τη σημερινή εικόνα της Αθήνας. Είναι οι μόνοι λόγοι που έχουν διαμορφώσει μια τόσο ιστορική πόλη σε μια αρχιτεκτονική Βαβέλ; Μάλλον όχι. Τη μεγαλύτερη ευθύνη, όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, την έχει η Πολιτεία και οι διαχρονικές πολιτικές που επέτρεπαν να χτιστεί στην Αθήνα ό,τι ήθελε ο κάθε ιδιοκτήτης. Φταίει και το σύστημα της αντιπαροχής, αλλά όχι τόσο όσο νομίζουμε. Αυτό, τουλάχιστον, υποστηρίζει ο Μάνος Κρανίδης.

Καλεσμένος στο podcast του Newsbeast, είναι ο έμπειρος πολιτικός μηχανικός και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και Γραμματέας Ενημέρωσης της ΠΟΜΙΔΑ. «Η Αθήνα έχει χάσει την ταυτότητά της. Θα μπορούσε να έχει ταυτότητα. Δεν έχει αξιοποιήσει τα νεοκλασικά της κτήρια. Δεν έχει ένα αρχιτεκτονικό πρότυπο – που θα έπρεπε να έχει. Έστω στις όψεις. Αυτό συμβαίνει πολλά χρόνια, ακόμη και πριν τον Τρίτση», λέει ο κύριος Κρανίδης.

«Μεταπολεμικά είχαμε ανάγκη την οικονομική ανάπτυξη και η Αθήνα παρασύρθηκε. Αυτό δεν μπόρεσε να συνδυαστεί με ποιότητα στο αρχιτεκτονικό κομμάτι. Ίσως να μην ήταν εφικτό, γιατί υπήρχε η ταχύτητα. Υπήρξε ο θεσμός της αντιπαροχής. Οι πολυκατοικίες με τα μεγάλα ύψη. Η συνεχής δόμηση παντού. Την ίδια ώρα δεν υπήρξαν αντίστοιχες κοινόχρηστες υποδομές. Δεν μπορούσε να καλυφθεί αυτός ο κτιριακός όγκος», συμπληρώνει το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και Γραμματέας Ενημέρωσης της ΠΟΜΙΔΑ.

«Η αστυφιλία έφερε τα κτίρια κουτιά – αυτές τις πολυκατοικίες που βλέπουμε. Κάποιες έχουν ένα χαρακτήρα γιατί υπήρχαν και μεγάλοι αρχιτέκτονες τότε, αλλά δεν ήταν μια τάση. Υπήρχε η ανάγκη ποσότητας. Τότε χάθηκε η μεγάλη ευκαιρία για την Αθήνα. Αν υπήρχε ένα πολεοδομικό σχέδιο το οποίο να στηριζόταν στη δημιουργία μιας αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και ταυτότητας – με ανάδειξη των διατηρητέων, με ανάδειξη των νεοκλασικών κτιρίων ή τη δημιουργία ενός νέου αρχιτεκτονικού προτύπου που να συνδέεται με αυτά και κοινόχρηστων υποδομών ταυτόχρονα, θα είχαμε μια άλλη πόλη», υποστηρίζει ο κύριος Κρανίδης.

«Μια βελτιωμένη Αθήνα θα βοηθούσε περισσότερο στην οικονομία, στις συγκοινωνίες, στην ομορφιά. Παντού», συμπληρώνει ο έμπειρος πολιτικός μηχανικός.

Ακούστε την ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον Μάνο Κρανίδη στο podcast του Newsbeast

Timeline

0:52 Η αρχιτεκτονική ταυτότητα της Αθήνας.

2:03 Οι εποχές και οι αρχιτεκτονικές τάσεις που συναντώνται στους δρόμους της πρωτεύουσας.

3:15 Υπήρξε σχέδιο για τη μεταπολεμική εξέλιξη της Αθήνας ή παρασύρθηκε από την έκρηξη της οικοδομικής ανάπτυξης;

4:51 Η μεγάλη ευκαιρία για να φτιαχτεί η πρωτεύουσα με ένα σωστό πολεοδομικό σχέδιο.

6:00 Είναι το μέτρο της αντιπαροχής η σημαντικότερη αιτία για τη σημερινή εικόνα της Αθήνας;

7:29 Η πολιτική του κράτους για τα διατηρητέα κτίρια.

13:14 Ποιοι δρόμοι της πρωτεύουσας μπορούν να χαρακτηριστούν ευρωπαϊκοί;

15:31 Τελικά, η Αθήνα είναι ωραία ή άσχημη πόλη;

Podcast Newsbeast

Μάνος Κρανίδης: «Τα λάθη που κάνουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων – Τα μυστικά του real estate – Πώς δίνουμε αξία στην περιουσία μας»

Θεμιστοκλής Μπάκας: Πρόγραμμα «Σπίτι μου»: Ποιοι δικαιούνται χαμηλότοκα δάνεια – Πού υπάρχουν διαθέσιμα σπίτια στην Αθήνα – Οι προϋποθέσεις

Δημήτρης Αναστασόπουλος: Κόκκινα δάνεια: Καμία κατοικία δεν προστατεύεται, τι μπορεί να κάνει ο δανειολήπτης – Η μεγάλη παγίδα για τους εγγυητές

Νίκος Τσάδαρης: Τέσσερις μύθοι και τρεις αλήθειες για την οδήγηση και τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου

Βασίλης Κορκίδης: «Αυτό είναι το επάγγελμα του μέλλοντος που μπορεί να αναπτυχθεί στην Ελλάδα – Η σύγκριση της Κρήτης και της Ρόδου»