Σαρωτικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο θα ταξιδεύουμε με πλοίο φέρνει η πανδημία του κορονοϊού.

Όπως αναφέρεται στο σχέδιο που απέστειλε το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, στα συμβατικά πλοία ο μέγιστος αριθμός επιβατών δεν θα πρέπει να ξεπερνά το 55% της προβλεπόμενης χωρητικότητας, ενώ στα ταχύπλοα το 50%.

Στα καθίσματα αεροπορικού τύπου θα καθόμαστε με μια θέση κενή δίπλα μας, κάτι αντίστοιχο με αυτό που μελετάται να συμβεί στα αεροσκάφη, ενώ στο κατάστρωμα προφανώς και θα πρέπει να τηρούνται αποστάσεις ενώ όλοι οι επιβαίνοντες θα φοράνε υποχρεωτικά υφασμάτινη μάσκα. Όσον αφορά τις καμπίνες θα τηρείται η αναλογία ενός επιβάτη ανά καμπίνα ή μέχρι 4 επιβάτες αν πρόκειται για οικογένεια με μια κράτηση. Η καμπίνα θα απολυμαίνεται για τη χρήση της από τον επόμενο επιβάτη.

Πώς θα διακινείται ο αέρας

Σε περίπτωση διακοπτόμενης λειτουργίας του πλοίου (το πλοίο δηλαδή λειτουργεί μόνο για συγκεκριμένες ώρες της ημέρας) θα πρέπει το σύστημα αερισμού να μην σταματάει καθόλου. Κατά την διάρκεια που είναι άδειο θα πρέπει να λειτουργεί το σύστημα αερισμού αλλά σε μειωμένη ταχύτητα. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να μειώνεται η παροχή του αέρα δύο ώρες μετά την εκκένωση του πλοίου και να ξανά αυξάνεται η ροή του αέρα στην ονομαστική παροχή δύο ώρες πριν την λειτουργία του πλοίου.

Από την άλλη πλευρά, ο εξαερισμός των αποχωρητηρίων θα πρέπει να λειτουργεί μόνιμα. Τα δε εξωτερικά παράθυρα και οι πόρτες του πλοίου θα πρέπει να ανοίγονται για περισσότερο χρόνο από ότι συνηθίζεται.

Τι θα γίνει με τα αποχωρητήρια

Όσον αφορά τα αποχωρητήρια, στην περίπτωση που διαθέτουν αυτόνομο σύστημα εξαερισμού (π.χ. με ανεμιστήρα, ή απλός αεραγωγό) τότε θα πρέπει να αποφεύγεται το άνοιγμα των παραθύρων των αποχωρητηρίων. Στην περίπτωση που υπάρχουν μόνο παράθυρα για τον εξαερισμό των αποχωρητηρίων θα πρέπει να ανοίγονται συγχρόνως και άλλα παράθυρα σε διπλανούς χώρους.

Σχέδιο αντιμετώπισης κρούσματος

Υποχρεωτικά όλα τα πλοία πρέπει να διαθέτουν σχέδιο για την πρόληψη και την αντιμετώπιση συμβάντων κορονοϊού το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και τις διαδικασίες απομόνωσης των ύποπτων περιστατικών. Ο ασθενής πρέπει να απομονωθεί σε καμπίνα ή σε άλλο ιδιαίτερο χώρο με ατομική τουαλέτα και σίτιση στην καμπίνα.

Η πόρτα της καμπίνας πρέπει να παραμένει κλειστή και συνιστάται η αποφυγή επισκεπτηρίου. Συνιστάται ακόμη να οριστεί συγκεκριμένο μέλος του πληρώματος για τη φροντίδα του ύποπτου κρούσματος, εάν είναι δυνατό, και να περιοριστεί στο ελάχιστο ο αριθμός των μελών πληρώματος που έρχονται σε επαφή με τον ασθενή.

Θερμομέτρηση πριν την επιβίβαση

Πριν την επιβίβαση προτείνεται να γίνεται θερμομέτρηση, παρά το γεγονός ότι όπως επισημαίνεται αυτό δεν λύνει εντελώς το πρόβλημα αφού μπορεί να υπάρχουν άτομα που παρουσιάζουν ήπια συμπτώματα αλλά δεν όχι πυρετό ή τα άτομα που βρίσκονται στο χρόνο επώασης, είναι ασυμπτωματικά ή προ-συμπτωματικά.

Επομένως μόνο ένα μικρό ποσοστό των κρουσμάτων θα μπορούσε να εντοπιστεί με τη μέτρηση της θερμοκρασίας του σώματος κατά την είσοδο τους στο πλοίο. Το πλήρωμα από την πλευρά του θα πρέπει να ενημερώνει τους επιβάτες κατά την επιβίβαση ότι η χρήση υφασμάτινης μάσκας ή υφάσματος για την κάλυψη της μύτης και του στόματος για όλη τη διάρκεια παραμονής των επιβατών σε όλους τους εσωτερικούς και τους εξωτερικούς χώρους των πλοίων είναι υποχρεωτική. Σε περίπτωση που οι επιβάτες δεν διαθέτουν μάσκες ή αρνούνται τη συμμόρφωση για τη χρήση μάσκας δεν θα επιτρέπεται η επιβίβαση.

Επιδαπέδια σήμανση

Επίσης θα πρέπει να υπάρχει ειδική επιδαπέδια σήμανση σε όλα τα πιθανά σημεία συγχρωτισμού επιβατών όπως reception, εξυπηρέτηση επιβατών σε μπαρ, εστιατόρια, σημεία πώλησης/καταστήματα, κοινόχρηστες τουαλέτες ώστε να τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις των 1,5 μέτρων. Για την προστασία των μελών του πληρώματος συνιστάται η τοποθέτηση προστατευτικού διαχωριστικού στις reception και εξυπηρέτηση επιβατών σε μπαρ και εστιατόρια.

Εκτός από την είσοδο του πλοίου θα πρέπει να υπάρχουν σταθμοί αντισηπτικών (περιεκτικότητας 70% σε αλκοόλη) και σε διάφορα σημεία του πλοίου όπως στις κοινόχρηστες τουαλέτες, στη reception, στα σημεία εξυπηρέτησης επιβατών όπως μπαρ και εστιατόρια.

Αποβίβαση ύποπτου κρούσματος στο πρώτο λιμάνι

Από τη στιγμή που θα εντοπιστεί ύποπτο κρούσμα COVID-19, στη συνέχεια του ταξιδιού και μέχρι να φτάσει το πλοίο στον τελικό του προορισμό δεν θα επιτρέπεται η επιβίβαση νέων επιβατών στους ενδιάμεσους προορισμούς αλλά μόνο η αποβίβαση επιβατών. Ο ασθενής θα αποβιβαστεί στο επόμενο λιμάνι το οποίο διαθέτει το απαραίτητο δυναμικό για τη διαχείριση του περιστατικού.

Όλες οι απαιτούμενες ενέργειες για την περαιτέρω διαχείριση του περιστατικού θα γίνονται σύμφωνα με την αρμόδια αρχή και τις οδηγίες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας.