H δημιουργία ηλεκτρονικού νηολογίου, προκειμένου να μειωθεί η γραφειοκρατία και να αναρτήσουν περισσότερα πλοία την ελληνική σημαία, αποτελεί θέμα άμεσης προτεραιότητας για το υπουργείο Ναυτιλίας, με στόχο την αντιμετώπιση της ανεργίας στους Έλληνες ναυτικούς.

Όπως ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας, ένα θέμα που θα βοηθήσει επίσης στην αντιμετώπιση της ανεργίας των Ελλήνων ναυτικών, είναι η δυνατότητα που δίνεται μέσω του πολυνομοσχεδίου (ανασυγκρότηση του υπουργείου Ναυτιλίας και άλλες διατάξεις ) που αναμένεται να κατατεθεί στη βουλή, για την υπογραφή ατομικών συμβάσεων εργασίας στα κατώτερα πληρώματα της ποντοπόρου ναυτιλίας και τα σκάφη αναψυχής, καθώς όπως τόνισαν, είναι τομείς που πιέζονται έντονα από το διεθνή ανταγωνισμό σε ότι αφορά στο κόστος εργασίας.

Κύκλοι της Ακτής Μιαούλη, δήλωσαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι οι Έλληνες που εργάζονται ως κατώτερα πληρώματα στην ποντοπόρο ναυτιλία και τα σκάφη αναψυχής είναι ελάχιστοι, καθώς πολλές εταιρείες επιλέγουν πλέον κατώτερα πληρώματα από άλλες χώρες με πιο φθηνή εργασία.

Πάντως, για το θέμα των ατομικών συμβάσεων εργασίας στα κατώτερα πληρώματα της ποντοπόρου ναυτιλίας και των σκαφών αναψυχής, αντιδρούν τα ναυτεργατικά σωματεία, τα οποία ζητούν την απόσυρση της συγκεκριμένης διάταξης και κάνουν λόγω για προηγούμενο, με το οποίο διεμβολίζεται η υποχρεωτικότητα των υπαρχουσών συλλογικών συμβάσεων εργασίας και του καθορισμού της αμοιβής.

Οι άνεργοι Έλληνες ναυτικοί το Δεκέμβριο του 2012, σύμφωνα με το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, έφθαναν τους 4.355.

Η εύρεση εργασίας στους ναυτικούς διενεργείται υποχρεωτικά μέσω του Γραφείου Εύρεσης Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ) που εδρεύει στον Πειραιά και λειτουργεί σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Διεθνούς Σύμβασης της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO) που έχει κυρώσει και εφαρμόζει η χώρα μας, ενώ διοικείται από Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ισότιμα, τόσο εκπρόσωποι των ναυτικών, όσο των πλοιοκτητών.

Κάθε συγκεκριμένη καταγγελία που αφορά στη μεσιτεία για εξεύρεση ναυτικής εργασίας, εκτός του προρρηθέντος πλαισίου, ελέγχεται επισταμένως και σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης, κινείται η διαδικασία επιβολής των αυστηρών κυρώσεων που προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία.

Όπως αναφέρει στην έκθεσή του το ΙΟΒΕ για την ελληνόκτητο ναυτιλία, που επικαλείται στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ, το έτος 2008 απασχολήθηκαν 15.721 Έλληνες ναυτικοί όλων των ειδικοτήτων και 11.172 ξένοι ναυτικοί στα ελληνικής διαχείρισης πλοία ανεξαρτήτως σημαίας.

Οι Έλληνες εφοπλιστές εξακολουθούν να εμπιστεύονται τους εξειδικευμένους έλληνες ναυτικούς για την κάλυψη υψηλόβαθμων θέσεων.

Ενδεικτικά, το 98% των πλοιάρχων στα ελληνόκτητα πλοία που είναι συμβεβλημένα με το ΝΑΤ ήταν Έλληνες σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ.

Από τα 3760 πλοία ελληνικών συμφερόντων, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Committee για το 2012, τα υπό ελληνική σημαία ήταν 862 αντί 917 το 2011 και 969 το 2010.

Το πρωί, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης, συμμετείχε μαζί με τέσσερις γενικούς γραμματείς του υπουργείου, σε σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό, όπου ζητήθηκε η επιτάχυνση του έργου του υπουργείου, με πρώτο στόχο την αντιμετώπιση της ανεργίας.