Το ενδιαφέρον των κινεζικών επιχειρήσεων να διευρύνουν την παρουσία τους στον Ελλαδικό χώρο, κυρίως μέσω του τομέα της ναυτιλίας και των εμπορευματικών μεταφορών, αναμένεται να επιβεβαιωθεί κατά την επίσημη επίσκεψη του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην Κίνα από τις 15 έως τις 19 Μαΐου, συνοδεία περίπου 60 επιχειρηματιών, μετά από επίσημη πρόσκληση του πρωθυπουργού του Κρατικού Συμβουλίου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας.

Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, οι πατροπαράδοτα ζεστές και εποικοδομητικές σχέσεις των δύο χωρών ενισχύθηκαν ιδιαίτερα την προηγούμενη δεκαετία, υπό το φως της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων, το 2004 στην Αθήνα και το 2008 στο Πεκίνο.

Είναι η εποχή που σχεδόν σε μηνιαία βάση ελληνικές και κινεζικές αντιπροσωπείες συνομιλούσαν επισήμως με σκοπό την ενίσχυση των εμπορικών και πολιτιστικών σχέσεων των δύο χωρών όπου προϋπήρχαν στέρεες βάσεις.

Δυστυχώς η ανοδική πορεία των διμερών σχέσεων διεκόπη απότομα από την κρίση χρέους της Ελλάδας αλλά και τη γενικότερη οικονομική ύφεση.

Η επίσκεψη του πρωθυπουργού και της αντιπροσωπείας των Ελλήνων επιχειρηματιών είναι καλά προετοιμασμένη και έρχεται σε μια εποχή βελτιστοποίησης των οικονομικών δεικτών της χώρας γεγονός που μπορεί πλέον να αναθερμάνει άμεσα το ενδιαφέρον των κινεζικών επενδύσεων στην ελληνική αγορά.

Αναφορικά με την ατζέντα των συνομιλιών για τα θέματα ναυτιλίας, τα κυριότερα ζητήματα που μπαίνουν στο τραπέζι, είναι τα λιμάνια, τα ναυπηγεία και η ναυτική εκπαίδευση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εφοπλιστές Γιάννης Αγγελικούσης, Γιώργος Προκοπίου, Συμεών Παλιός, Νίκος Τσάκος, Θεόδωρος Βενιάμης, Δημήτρης Μελισσανίδης είναι ήδη μεταξύ των εφοπλιστών που έχουν προσκληθεί επίσημα απο την κινεζική πλευρά και θα μεταβούν στην Κίνα, ενώ αναμένεται απάντηση και από τους κυρίους Λιβανό και Μαρινάκη.

Σημειώνεται ότι μετά τη συμφωνία παραχώρησης των δύο σταθμών εμπορευματοκιβωτίων στην Cosco, την πρόσφατη συμφωνία με τη Hewlett Packard και τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού του Πειραιά στο Ικόνιο μέσω του Θριασίου Πεδίου με τη βόρεια Ελλάδα και από εκεί με την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, η κινεζική πλευρά δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα ελληνικά λιμάνια, που αποκτούν σημαντικά πλεονεκτήματα έναντι των βορείων λιμανιών της Ευρώπης, λόγω μείωσης του κόστους και του χρόνου στις εμπορευματικές μεταφορές.

Έως τώρα, η διαδικασία προώθησης προϊόντων από την Ασία προς τη βόρεια Ευρώπη ήταν πιο κοστοβόρα μέσω της διώρυγας του Σουέζ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο στόχαστρο του μεγαλύτερου διαχειριστή επενδυτικών κεφαλαίων της Κίνας, του SASAC, που είναι ο κύριος μέτοχος σε 168 μεγάλες κινεζικές εταιρίες, μεταξύ των οποίων και της COSCO, βρίσκονται τα μεγάλα ελληνικά λιμάνια και ειδικότερα οι εμπορευματικοί τους σταθμοί, τα Car Terminal, και οι προβλήτες κρουαζιέρας, που θα βρεθούν σύντομα σε διαδικασία αποκρατικοποίησης με τη μορφή συμβάσεων παραχώρησης μέσω του ΤΑΙΠΕΔ.

Σημειώνεται ότι το Δεκέμβριο του 2012 πολυμελής αντιπροσωπεία του Κινεζικού Οργανισμού με επικεφαλής τη γενική διευθύντρια Xie Lin,είχε συναντηθεί με τη διοίκηση του ΟΛΠ και είχε εκφραστεί έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον.

Στο πλαίσιο αυτό ερμηνεύεται και η μεγάλη κινητικότητα για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπου με αφορμή πρόσφατη επίσκεψη κλιμακίου του ΤΑΙΠΕΔ αναδείχθηκε το ενδιαφέρον μεγάλων ομίλων εκτός Κίνας για την εκμετάλλευσή του.

Σημειώνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει γνωστοποιήσει ακόμη το μοντέλο στρατηγικής ανάπτυξης των λιμανιών, ωστόσο πηγές αναφέρουν ότι το μοντέλο που προτείνεται είναι αυτό της ολικής παραχώρησης, είτε με την παραχώρηση δραστηριοτήτων, είτε με πώληση μετοχών.

Επίσης το δρόμο της Hewlett Packard, μετά τη συμφωνία για μεταφορά των προϊόντων της από την Ασία μέσω της Ελλάδα, φέρονται ότι θέλουν να ακολουθήσουν και άλλες διεθνείς επιχειρήσεις, καθώς διαβλέπουν μεγάλες ευκαιρίες στη χώρα μας και ιδιαίτερα στο λιμάνι του Πειραιά.

Μετά τη πρόσφατη συμφωνία της Hewlett Packard με Cosco και ΤΡΑΙΝΟΣΕ η Σουηδική ΙΚΕΑ, η LG από την Κορέα και η Lenovo από την Κίνα, έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για δραστηριοποίησή τους στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Παράγοντες της αγοράς, ανέφεραν στο ΑΜΠΕ ότι το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου μετά και τη ψήφιση του νέου πολυνομοσχεδίου «ανασυγκρότηση και άλλες διατάξεις» έχει δημιουργήσει ήδη τις θεσμικές προϋποθέσεις, για την οργανωτική αναδιάρθρωση του λιμενικού συστήματος της χώρας με στόχο τις επενδύσεις που θα φέρουν ανάπτυξη και απασχόληση.

Η κινεζική πλευρά θεωρεί επίσης ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι καλύτεροι πελάτες των κινεζικών ναυπηγείων, είναι οι Έλληνες εφοπλιστές οι οποίοι τα τελευταία χρόνια έχουν επενδύσει σημαντικά ποσά σε «χτίσιμο» πλοίων και επισκευές η μετασκευές.

Η κινεζική πλευρά χαρακτηρίζει «τιμή» την Ελληνική επιλογή να ναυπηγεί πλοία της στην Κίνα καθώς ένα σημαντικό ποσοστό μεταφοράς προϊόντων από και προς την Κίνα μέσω Ελλάδας γίνεται με πλοία ελληνικών συμφερόντων.

Σε αυτό το πλαίσιο, πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας ανέφεραν ότι ο Κωστής Μουσουρούλης που θα είναι και ένας από τους υπουργούς που θα συνοδεύει τον πρωθυπουργό, θα καταβάλει προσπάθειες προκειμένου να υπάρξουν οι προϋποθέσεις ώστε πλοία ελληνικών η κινεζικών συμφερόντων που δραστηριοποιούνται μέσω της χώρα μας σε εμπορευματικές μεταφορές, να πραγματοποιούν εργασίες επισκευής η συντήρησης σε ελληνικά ναυπηγεία.

Πληροφορίες αναφέρουν επίσης ότι κ.Μουσουρούλης εκμεταλλευόμενος το γεγονός ότι πλέον και στην Ελλάδα υπάρχουν καινοτόμες διαδικασίες στις μεγάλες πολυεθνικές που θα θελήσουν να βάλουν τη χώρα μας στα logistics της εφοδιαστικής τους αλυσίδας έναντι των χωρών της βόρειας Ευρώπης, θα αναπτύξει προς την κινεζική πλευρά όλα τα θέματα που άπτονται με την ανάπτυξη των λιμανιών, συμπεριλαμβανομένων της κρουαζιέρας αλλά και των μαρίνων. Επίσης θα συζητηθούν θέματα συνεργασίας για τη ναυτική εκπαίδευση και τις νέες τεχνολογίες.

Ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC, Γιώργιος Ξηραδάκης, μιας μεγάλης και έμπειρης ελληνικής εταιρείας που δραστηριοποιείται στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών εδώ και πολλά χρόνια στην Κίνα, μιλώντας στο ΑΜΠΕ, ανέφερε ότι η κινεζική αγορά πάντα φίλα προσκείμενη προς τη χώρα μας, περίμενε πολλά χρόνια τη σταθεροποίηση της ελληνικής οικονομίας.

Όπως σημείωσε η αξία των πλοίων ελλήνων εφοπλιστών, τα οποία έχουν ναυπηγηθεί στην Κίνα την τελευταία επταετία υπερβαίνει τα 17 δισ.δολ. ενώ περισσότερο από το 60% των εισαγωγών της Κίνας σε πετρέλαιο και φορτία μεταφέρεται από πλοία ελληνικών συμφερόντων. Από τα 1.857 πλοία που ναυπηγούνται σε κινεζικά ναυπηγεία τα 184 αφορούν ελληνικές εταιρείες.

Τονίζει ότι με τις διαρθρωτικές αλλαγές που συντελούνται στη χώρα μας, πλέον η Ελληνική αποστολή δύναται να τονώσει άμεσα το ενδιαφέρων των κινεζικών επενδυτών και εκφράζει τη βεβαιότητα ότι ο στόχος της θα στεφθεί από απόλυτη επιτυχία.

Αναφέρει εξάλλου ότι οι επόμενοι κύριοι στόχοι για την Ελληνική ναυτιλία είναι η προσέλκυση Κινέζικων τραπεζών στην Ελληνική αγορά, είτε με αγορά Ελληνικών τραπεζών, είτε με ίδρυση υποκαταστημάτων τους ή και γραφείο αντιπροσωπείας.

Την τελευταία διετία, προσθέτει έχουν γίνει αρκετές διερευνητικές επαφές Κινέζικων τραπεζών όπως της CDB, της ICBC και της Bank of China, με Έλληνες αξιωματούχους και ανθρώπους της αγοράς και έχει διαγνωστεί η επιθυμία τους να επεκταθούν στη χώρα μας.

Σημειώνεται ότι το 2010 υπογράφηκε Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ της Ελλάδας και της Κίνας σχετικά με τη συνεργασία στους τομείς των ναυτιλιακών μεταφορών και των ναυτιλιακών τεχνολογιών το οποίο επικυρώθηκε από τη Βουλή το 2013.

Η συνεργασία των δύο συμβαλλόμενων πλευρών εστιάζεται σε θέματα:

1. Ασφάλειας ναυσιπλοΐας, με εφαρμογή των διεθνών συμβάσεων και συνεργασίας στον τομέα επιθεωρήσεων πλοίων, η οποία θα υλοποιείται μέσω εξουσιοδότησης του Κινεζικού Νηογνώμονα για τη διενέργεια επιθεωρήσεων και την έκδοση πιστοποιητικών σε υπό ελληνική σημαία πλοία.

2. Της πρόληψης ρύπανσης από πλοία στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και τη διαχείριση του θαλάσσιου έρματος.

3. Της ανάπτυξης λιμένων με αύξηση των διακινούμενων φορτίων εκσυχρονισμό και αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχονται σε αυτά, την εισαγωγή καινοτόμων τεχνολογιών για τη διαχείριση και τη λειτουργία τους καθώς και τη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων.

4. Της ανταλλαγής ναυτιλιακών δεδομένων μεταξύ πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και λοιπών συναφών φορέων με προοπτική τη δημιουργία ενός ινστιτούτου ναυτιλιακής και λιμενικής τεχνολογίας και

5. Της εκπαίδευσης και απασχόλησης των ναυτικών με στόχο την εφαρμογή των συναφών συνθηκών καθώς και την παροχή διευκόλυνσης στους ναυτικούς κατά την παραμονή των πλοίων στα οποία απασχολούνται στα λιμάνια των δύο χωρών.

Το συγκεκριμένο μνημόνιο που θα μπορεί να τροποποιείται με τη σύμφωνη γνώμη των δύο πλευρών , έχει μεγάλη αξία για τη χώρα μας, λόγω της σημασίας της Κίνας στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές και της δυναμικής που διανοίγεται για πρόσθετες επενδύσεις στην Ελλάδα.

Πρόσφατα δύο ερευνητικές ομάδες από την Ελλάδα και την Κίνα ένωσαν τις δυνάμεις τους σε κοινό ερευνητικό πρόγραμμα για τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου ως εναλλακτικού τύπου καυσίμου των πλοίων.

Το πρόγραμμα που εγκρίθηκε από τη Γενική Γραμματεία Ερευνας και Τεχνολογίας του υπουργείου Ανάπτυξης και το τμήμα των διεθνών σχέσεων του υπουργείου Επιστήμης και Τεχνολογίας της Κίνας συγχρηματοδοτείται απο το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης ενώ τα αποτελέσματά του αναμένονται σε τρία χρόνια.
Τρία χρόνια COSCO

Η εταιρεία Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ Α.Ε.) το 2008 κέρδισε το διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση των προβλητών 2 και 3 του ΟΛΠ και υλοποίησε τη σύμβαση αυτή προχωρώντας σε συμβατικά ποσά επενδύσεων.

Ξεκίνησε επίσημα τις δραστηριότητές της το 2010 με στόχο να μετατραπεί στον πρώτο μεγάλης κλίμακας τερματικό σταθμό τελευταίας τεχνολογίας στην Ελλάδα.

Από το 2010 έως το 2012 η Cosco διακίνησε 3.911.674 εμπορευματοκιβώτια σε TEU(μονάδα μέτρησης των κοντέινερ) σε 4191 πλοία.

Το 2010 διακίνησε 685.440 εμπορευματοκιβώτια σε TEU σε 965 πλοία, το 2011, 1.118.147 TEU σε 1359 πλοία και το 2012, 2.108.087 TEU και 1867 πλοία.

Το πρώτο τρίμηνο του 2013 διακινήθηκαν συνολικά 535.000 εμπορευματοκιβώτια.

Σήμερα ο κινεζικός κολοσσός απασχολεί στην Ελλάδα περίπου 1.000 Ελληνες εργαζόμενους. Περίπου 273 είναι υπάλληλοι της cosco και άλλοι 700 εργαζόμενοι από εργολαβικά συνεργεία.

Η ΣΕΠ διαθέτει τέσσερις υπάρχουσες αποβάθρες στον Προβλήτα ΙΙ, οι οποίες θα επεκταθούν σε έξι αποβάθρες όταν ολοκληρωθούν τα έργα του Προβλήτα ΙΙΙ.

Ο Προβλήτας ΙΙ Δυτικά έχει μήκος 700μ με βάθος 16μ, ενώ Ανατολικά έχει μήκος 787μ με βάθος 14μ. Το μήκος του Προβλήτα ΙΙΙ Ανατολικά θα είναι 600μ με βάθος 16μ και θα παραδοθεί σε λειτουργία το έτος 2015. 13 καινούριες γερανογέφυρες τύπου Super Post Panamax θα προστεθούν στους Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, επεκτείνοντας έτσι μέχρι το έτος 2015 σε 21 το συνολικό αριθμό γερανογέφυρων από τις υπάρχουσες 8.

Η ΣΕΠ καταλαμβάνει συνολική έκταση περίπου 763.998 τμ και διαθέτει μια τεράστια υποστηρικτική έκταση στοιβασίας εμπορευματοκιβωτίων, κατασκευασμένη με μπλοκ σκυροδέματος και σχεδιασμένη με ετήσια χωρητικότητα περίπου 3,7 εκατομμυρίων TEU όταν θα ολοκληρωθεί και ο Προβλήτας ΙΙΙ. Τα στοιβαγμένα εμπορευματοκιβώτια θα εξυπηρετούνται από 24 μονάδες RMG τελευταίας τεχνολογίας (Γερανοί Σταθερής Τροχιάς σε Ράγες) και θα υπάρχουν 1000 σημεία παροχής ρεύματος για τα ψυγεία-εμπορευματοκιβώτια.

Πρόσφατα η Cosco προχώρησε σε σημαντική συμφωνία με την αμερικανική εταιρεία HP.

Η συμφωνία προβλέπει, τα προϊόντα της αμερικανικής εταιρείας HP να διανέμονται, θαλάσσια με πλοία από την Ασία στο terminal της Cosco, και σιδηροδρομικά προς την κεντρική και ανατολική Ευρώπη από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Έως τώρα, η διαδικασία προώθησης προϊόντων από την Ασία προς την Ευρώπη ήταν κοστοβόρος και χρονοβόρος, ωστόσο με τη συμφωνία δίνεται η δυνατότητα στη Hewlett-Packard να διανέμει τα προϊόντα στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη κατά 10 μέρες νωρίτερα, σε σχέση με τη διαδρομή που ακολουθείτο έως τώβρα από άλλα λιμάνια της Ευρώπης.

Ο εμπορικός διευθυντής της Cosco Ελλάδας Τάσος Βαμβακίδης μιλώντας πρόσφατα στο συνέδριο του economist είπε ότι η πώληση μετοχών με παράλληλα εξασφάλιση εγγυήσεων τόσο για την ανάπτυξη όσο και για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας είναι η μόνη δόκιμη επιλογή για την αξιοποίηση των μεγάλων λιμανιών από την κυβέρνηση.
Σε ερώτηση αν υπάρχει ενδιαφέρον για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ είπε ότι μέχρι στιγμή δεν υπάρχει καμία επίσημη απόφαση της εταιρείας η οποία θα περιμένει τις επίσημες προτάσεις της κυβέρνησης για το μοντέλο αξιοποίηση των λιμανιών.