Ακόμα μία χρονιά επιτυχίας για την ελληνική ναυτιλία ήταν το 2024, καθώς ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος συνέχισε να κυριαρχεί στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές. Παρότι η διεθνής σκηνή χαρακτηρίστηκε από αναταράξεις, με γεωπολιτικούς κινδύνους, αλλαγές σε εμπορικές διαδρομές και σοβαρές προκλήσεις σε βασικές αγορές, τα ελληνικά πλοία όχι μόνο δεν επηρεάστηκαν αρνητικά, αλλά εμφάνισαν και αύξηση στη δραστηριότητά τους.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, της κορυφαίας διεθνούς υπηρεσίας παροχής δεδομένων, αναλύσεων και πληροφοριών που σχετίζονται με τη ναυτιλία, το παγκόσμιο εμπόριο και τις θαλάσσιες μεταφορές, τα ενεργά πλοία ελληνικών συμφερόντων έφτασαν πέρυσι τα 5.722, σημειώνοντας ελαφρά αύξηση από τα 5.666 του 2023. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκαν 157.634 προσεγγίσεις σε λιμάνια σε όλο τον κόσμο, αριθμός αυξημένος σε σχέση με τις 156.145 προσεγγίσεις του προηγούμενου έτους.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες διατηρούν τη στρατηγική τους επικέντρωση στη μεταφορά χύδην φορτίων, δηλαδή φορτίων που δεν είναι συσκευασμένα ή τοποθετημένα σε κοντέινερ, όπως σιτηρά, μεταλλεύματα ή κάρβουνο. Ο στόλος των bulkers αυξήθηκε σημαντικά, από 2.786 σε 2.894 πλοία μέσα σε έναν χρόνο – μια άνοδος της τάξης του 4%. Τα συγκεκριμένα πλοία αποτελούν βασικό εμπορικό μέσο μεταφοράς για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, και μόνο το 2024 αντιπροσώπευσαν το 36% όλων των αφίξεων ελληνικών πλοίων, υπολογισμένων σε μεταφορική ικανότητα (dwt). Από την άλλη, τα δεξαμενόπλοια, παρότι αριθμητικά είναι λιγότερα, κατέγραψαν τη μεγαλύτερη δραστηριότητα σε επίπεδο φορτίου, φτάνοντας το 39% της συνολικής χωρητικότητας.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε όμως και στην εσωτερική ναυτιλιακή δραστηριότητα. Το 2024 καταγράφηκαν 21.611 προσεγγίσεις ελληνικών πλοίων σε λιμάνια της χώρας, αριθμός που αντιστοιχεί στο 14% της συνολικής παγκόσμιας δραστηριότητάς τους. Οι λιμένες του Πειραιά και της Ελευσίνας υποδέχθηκαν τον μεγαλύτερο όγκο πλοίων – κυρίως δεξαμενόπλοια. Ωστόσο, όταν αξιολογούνται τα λιμάνια με βάση το συνολικό φορτίο που διακινήθηκε, τα ελληνικά λιμάνια βρίσκονται στη 18η θέση της παγκόσμιας κατάταξης.

Η εικόνα στο διεθνές πεδίο: Κορυφαία η Κίνα, δεύτερες οι ΗΠΑ

Σε διεθνές πεδίο, η Κίνα παρέμεινε η κορυφαία χώρα – προορισμός για τα ελληνόκτητα πλοία, τόσο σε αριθμό προσεγγίσεων όσο και σε συνολική μεταφορική ικανότητα. Το περασμένο έτος, τα ελληνικά πλοία έφτασαν στην Κίνα 13.304 φορές, μεταφέροντας συνολικά περίπου 1,35 δισεκατομμύρια dwt. Αν και καταγράφηκε μείωση στην κίνηση των δεξαμενόπλοιων και των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου κατά 9% και 3% αντίστοιχα, η δραστηριότητα των bulkers αυξήθηκε σημαντικά: από 713,1 εκατομμύρια dwt το 2023 σε 767,5 εκατομμύρια dwt το 2024 – δηλαδή αύξηση 8%.

Στη δεύτερη θέση της λίστας προορισμών βρέθηκαν οι Ηνωμένες Πολιτείες, όπου παρατηρήθηκε μικρή πτώση της συνολικής κίνησης για πρώτη φορά από το 2021. Το 2024 οι αφίξεις ελληνικών πλοίων σε αμερικανικά λιμάνια αντιστοιχούσαν σε 670 εκατομμύρια dwt, μειωμένες από τα 695 εκατομμύρια της προηγούμενης χρονιάς. Η υποχώρηση εντοπίστηκε κυρίως σε containerships, δεξαμενόπλοια αργού και πλοία φυσικού αερίου. Αντίθετα, τα bulkers και τα πλοία μεταφοράς υγραερίου εμφάνισαν ανοδική πορεία, με τα bulkers να αυξάνουν κατά 20% τον μεταφερόμενο όγκο: από 138 σε 165 εκατομμύρια dwt, ενώ και οι προσεγγίσεις αυξήθηκαν σημαντικά, από 2.374 το 2023 σε 2.837 το 2024.

Τρίτη στην κατάταξη των χωρών που υποδέχθηκαν τα περισσότερα ελληνικά πλοία ήταν η Βραζιλία και ακολούθησε η Ινδία. Συνολικά, ο ελληνικός στόλος έπιασε λιμάνι σε 176 διαφορετικές χώρες μέσα στο 2024. Ανάμεσά τους, η Ρωσία καταγράφει πτώση στον αριθμό των ελληνικών αφίξεων, κάτι που είναι λογικό, εξαιτίας των γεωπολιτικών εξελίξεων που επηρεάζουν το διεθνές εμπόριο. Τέλος, είχαμε απότομη μείωση του αριθμού των ελληνόκτητων πλοίων που ταξίδεψαν στην Ερυθρά Θάλασσα. Κι αυτό, λόγω των συνεχών επιθέσεων από τους αντάρτες Χούθι που ανάγκασε πολλούς πλοιοκτήτες να αλλάξουν ρότα.