Ο δεύτερος γύρος του WRC 2019 τελείωσε το μεσημέρι της Κυριακής στη σουηδική πόλη Τόρσμπι, με θρίαμβο των Εσθονών Οτ Τάνακ – Μάρτιν Γιαρβέολα και του Toyota Yaris WRC που οδηγούσαν. Οι νικητές, ήταν στο μεγαλύτερο μέρος του αγώνα επικεφαλής, κερδίζοντας 6 από τις 19 ειδικές του πολύ δύσκολου αγώνα, μεταξύ των οποίων και την power stage, που δίνει επιπλέον βαθμούς.

Η νίκη τους αυτή, τους τοποθετεί πρώτους στη βαθμολογία οδηγών/συνοδηγών, ενώ σε συνδυασμό με την 6η θέση που κατέλαβαν οι Κρις Μικ -Σεμπάστιαν Μάρσαλ με ένα ακόμα Yaris WRC, η ομάδα της Toyota προηγείται στη βαθμολογία των κατασκευαστών.

Ήταν ένα πολύ δύσκολο τετραήμερο εκεί στη Σουηδία, γιατί οι σχετικά υψηλές για την εποχή και περιοχή θερμοκρασίες, δεν κρατούσαν παγωμένο το χιόνι, με αποτέλεσμα οι ειδικές διαδρομές στις περισσότερες των περιπτώσεων, να είναι ένα ακαθόριστο μίγμα από χιόνι, λάσπη και νερό, που έκανε περίπλοκο το έργο των οδηγών, γεγονός το οποίο επηρέαζε κάθε λίγο την κατάταξη (από την πρώτη θέση, πέρασαν τέσσερα διαφορετικά πληρώματα).

Πάντως, είναι γεγονός ότι, η ομάδα των Toyota με αρχηγό τον τετράκις πρώην παγκόσμιο πρωταθλητή, Τόμι Μάκινεν, ήταν ένα «κλικ» πάνω από τον συναγωνισμό και έτσι κατάφερε να φύγει με τη μεγαλύτερη συγκομιδή βαθμών, παρά το ότι έχασε σχετικά νωρίς από την μάχη το τρίτο της αυτοκίνητο, αυτό που οδηγούσε ο Φινλανδός Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα, που έχει πλέον το ρεκόρ συμμετοχών (197) στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, προσπερνώντας τον Ισπανό Κάρλος Σάινθ.

Με εξαίρεση τους νικητές, οι μόνοι που έδειξαν πως θα μπορούσαν να διεκδικήσουν τη νίκη, ήταν οι Φινλανδοί Τεέμου Σούνινεν – Μάρκο Σάλμινεν, που οδηγούσαν ένα από τα τρία Ford Fiesta WRC της ομάδας M-Sport, που στη Σουηδία έδειξε τουλάχιστον το ίδιο ικανή και αποτελεσματική με τις άλλες τρεις εργοστασιακές ομάδες, παρά το ότι -θεωρητικά τουλάχιστον- είναι ιδιωτική. Ο 25χρονος Σούνινεν ήταν μπροστά μέχρι την 8η ειδική, πέρασε δεύτερος στην 9η με μικρή διαφορά, για να κάνει το λάθος στη συνέχεια και να πέσει στην 7η θέση, ενώ ένα ακόμα λάθος του στοίχισε τον «τραυματισμό» στο roll bar (αψίδα ασφαλείας) του Fiesta, με αποτέλεσμα να βγει εντελώς έξω από τους βαθμούς της δεκάδας.

Εκτός μάχης είχε τεθεί και από την 6η ειδική διαδρομή ο 6άκις παγκόσμιος πρωταθλητής Σεμπαστιάν Οζιέ, το Citroen C3 WRC του οποίου «παραστράτησε», κόλλησε σε ένα σωρό από χιόνι και έριξε πίσω στη βαθμολογία των οδηγών, τον νικητή του Ράλι Μόντε Κάρλο, ο οποίος φεύγει από τη Σουηδία με μόνο 2 βαθμούς στις αποσκευές του, αυτούς που πήρε από την 4η θέση στην power stage.

Η ατυχία του Οζιέ άναψε «πράσινο φως» στον δεύτερο οδηγό της Citroen, τον Φινλανδό Εσαπέκα Λάπι, που με συνοδηγό τον συμπατριώτη του Γιάνε Φερμ, «απογείωσαν» το C3 WRC, τερματίζοντας πειστικά στη δεύτερη θέση της κατάταξης.

Πίσω από τους Φινλανδούς, τερμάτισαν οι για μια ακόμα χρονιά επίδοξοι πρωταθλητές, οι Βέλγοι Τιερί Νεβίλ – Νικολά Γκιλσούλ, με το Hyundai i20 WRC, που ξεκίνησαν καλά κερδίζοντας την υπερειδική διαδρομή στον θρυλικό ιππόδρομο του Karlstad, αλλά ταλαιπωρήθηκαν στη συνέχεια με μικρολάθη και τις ρυθμίσεις του αυτοκινήτου τους.

Με ίδιο αυτοκίνητο, τερμάτισαν στην 4η θέση οι Νορβηγοί Αντρέας Μίκελσεν – Άντερς Γέγκερ-Άμλαντ, που ήταν μέχρι την τελευταία ημέρα στο κυνήγι της 2ης θέσης και είναι πιθανόν να υποχώρησαν, προκειμένου να μην στερήσουν βαθμούς από τον Νεβίλ.

Στην 5η θέση, μετά από θαυμάσια εμφάνιση, τερμάτισαν (σε απόσταση… αναπνοής από τους 4ους) οι Βρετανοί έλφιν Έβανς – Σκοτ Μάρτιν, στο τιμόνι ενός Ford Fiesta WRC, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική της ομάδας του Μάλκολμ Γουίλσον.

Την εξάδα έκλεισε ο για πολλούς αμφιλεγόμενος, αλλά αναμφισβήτητα πολύ γρήγορος Ιρλανδός Κρις Μικ, που με συνοδηγό τον συμπατριώτη του Σεμπάστιαν Μάρσαλ, οδήγησαν γρήγορα, αλλά συνετά το Yaris WRC, δίνοντας πολύτιμους βαθμούς στην Ιαπωνοφινλανδική ομάδα στο κυνήγι του δεύτερου τίτλου της, από την προ τριετίας επάνοδό της στα Ράλι.

Οι οδηγοί από το Ηνωμένο Βασίλειο είχαν μάχη για την 6η θέση, με τους Γάλλους – θρύλους των Ράλι, τους 9άκις παγκόσμιους πρωταθλητές Σεμπαστιάν Λεμπ  -Ντανιέλ Ελενά, οι οποίοι όμως δεν μπόρεσαν ποτέ να βρουν τον γνωστό τους ρυθμό στο τιμόνι τους Hyundai i20 WRC. Έτσι, νομοτελειακά περιορίστηκαν 7οι, κερδίζοντας στα ίσια μόνο το τρίτο Ford Fiesta WRC, που οδηγούσαν ο Σουηδός Πόντους Τίντερμαντ, με συνοδηγό τον Νορβηγό Όλα Φλένε και οι οποίοι δεν δείχνουν να βρίσκουν ρυθμό στη δεύτερή τους εμφάνιση με αυτοκίνητο επιπέδου WRC.

Αντίθετα, ο «υποβαθμισμένος» από το WRC στο WRC2PRO Νορβηγός Ματς Όστμπεργκ, οδηγώντας για πρώτη φορά το Citroen C3 R5 είχε μια καθαρή νίκη στην κατηγορία, βάζοντας βάσεις για τον τίτλο, που βέβαια θα διεκδικήσει και ο… ρούκι Κάλε Ροβανπέρα με Skoda Fabia R5, αν και στη Σουηδία έκανε μια σειρά από λάθη.

Στην κατηγορία JuniorWRC, που γίνεται με αυτοκίνητα Ford Fiesta, νικητής αναδείχθηκε ο Σουηδός Τομ Κρίστενσον, επωφελούμενος από την έξοδο που είχε το απόγευμα του Σαββάτου ο εξ αρχής επικεφαλής του αγώνα, επίσης Σουηδός Ντένις Ράντστρομ.

Μια ακόμα συμμετοχή που συγκέντρωσε πάνω της τα φώτα της δημοσιότητας, ήταν αυτή του δις παγκόσμιου πρωταθλητή ράλι, 51χρονου Φινλανδού Μάρκους Γκρόνχολμ (του επονομαζόμενου και «σανίδα»), μαζί με τον μόνιμο συνοδηγό του Tίμο Ραουτιάινεν, στο τιμόνι ενός «ιδιωτικού» Toyota Yaris WRC της ομάδας του Τόμι Μάκινεν. Ο πέντε φορές νικητής του Σουηδικού Ράλι, επανερχόμενος στην δράση μετά από εννιά χρόνια απραξίας, δεν έβαλε… φωτιά στον δρόμο (καλύτερη θέση η 8η στην υπερειδική όπου κέρδισε τον Λεμπ), αλλά κόσμησε με την παρουσία του ένα αγώνα που η διοργάνωσή του, οι εναλλαγές στις θέσεις και η «σκηνική παρουσία», του εξασφαλίζει μια θέση ανάμεσα στους 14 αγώνες της χρονιάς.

Κλείνοντας, και εν όψη του Ράλι στο Μεξικό (07-10/03), όπου αρχίζει η πραγματική μάχη για τους τίτλους, στη βαθμολογία των οδηγών προηγείται ο Tάνακ με 47 βαθμούς, ακολουθεί ο Nεβίλ με 40 και τρίτος ο Οζιέ με 31, ενώ στους κατασκευαστές η Toyota έχει 58 βαθμούς, η Hyundai 57, η Citroen 47 και η M-Sport (Ford) 30.

Νίκος Τσάδαρης