Σε αντίθετες πορείες κινούνται οι δύο ισχυροί της ΕΕ, Γαλλία και Γερμανία, για τα θέματα ενέργειας και των αυτοκινητοβιομηχανιών. Όπως αναφέρει το Politico, η Σύνοδος Κορυφής της ΕΕ, που θα πραγματοποιηθεί τη Πέμπτη και την Παρασκευή στις Βρυξέλλες, θα δείξει αν μπορούν οι διαφορές των δύο πλευρών να γεφυρωθούν άμεσα ή αν το χάσμα θα συνεχίσει να υφίσταται.

Υπενθυμίζεται πως η ΕΕ σχεδιάζει την απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης παλιάς τεχνολογίας από το 2035, ωστόσο η Γερμανία, μαζί με την Ιταλία, ζητάει εξαιρέσεις για τα «πράσινα» αυτοκίνητα με συνθετικά καύσιμα, προωθώντας τα συμφέροντα της αυτοκινητοβιομηχανίας της. Το αίτημα της Γερμανίας έχει απορριφθεί ήδη δύο φορές στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, ενώ βρίσκει αντίθετα και πολλά κράτη μέλη, προεξαρχούσης της Γαλλίας.

Το Παρίσι ταυτόχρονα προωθεί τις δικές του εξαιρέσεις για τη χρήση των πυρηνικών στην παραγωγή ενέργειας, υποστηρίζοντας πως η πυρηνική ενέργεια είναι βασικό «εργαλείο» για την απεξάρτηση από τη βιομηχανία του άνθρακα. Πρόκειται για μια θέση που αποτελεί «κόκκινη γραμμή» για το Βερολίνο, καθώς στην κυβέρνηση του Όλαφ Σολτς συμμετέχει το κόμμα των Πρασίνων το οποίο αντιτίθεται κατηγορηματικά στα πυρηνικά.

Η Γαλλία ζητά η πυρηνική ενέργεια να αναγνωριστεί ως «πράσινη» και να ενταχθεί στο πακέτο για τις μηδενικές εκπομπές ρύπων που αφορά την βιομηχανία και την μεταποίηση. Όπως αναφέρει το Politico, το γεγονός πως η Κομισιόν, σε αυτή τη φάση, υπό την πίεση του Βερολίνου έχει υποβαθμίσει το ρόλο της πυρηνικής ενέργειας στο σχετικό «πράσινο πακέτο» έχει εξοργίσει τους Γάλλους.

Εν τω μεταξύ η Γερμανία φέρεται να βρίσκεται σε εντατικές παρασκηνιακές διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν για να περάσει τις δικές της εξαιρέσεις στο θέμα των αυτοκινήτων, με τον Σολτς να θέλει το ζήτημα να έχει επιλυθεί πριν από τη Σύνοδο Κορυφής της Πέμπτης. Ο λόγος, όπως σημειώνουν αξιωματούχοι, είναι να αποφευχθεί μια μεγαλύτερη συζήτηση μεταξύ των ηγετών στη Σύνοδο.

Πάντως εκτιμάται πως ακόμη κι αν τελικά υπάρξει συμφωνία μεταξύ Κομισιόν – Βερολίνου, η Γαλλία θα αντιδράσει δημόσια, ενώ το ίδιο αναμένεται να κάνει και το ευρωκοινοβούλιο.

Είναι ενδεικτικό πως ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών, Κλεμάν Μπον, χαρακτήρισε «επικίνδυνη» τη στάση και τις πιέσεις της Γερμανίας, υπογραμμίζοντας πως το ζήτημα θα μπορούσε να συζητηθεί στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής. Από την πλευρά της, η πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Ρομπέρτα Μετσόλα, σε επιστολή διαμαρτυρίας προς το Συμβούλιο της ΕΕ, ανέφερε πως το Βερολίνο επιχειρεί την τελευταία στιγμή να αλλάξει τη νομοθεσία για τα αυτοκίνητα που έχει ήδη συμφωνηθεί. Όπως ανέφερε, σύμφωνα με πληροφορίες του Politico, η στάση αυτή «θα μπορούσε να υπονομεύσει την αξιοπιστία της νομοθετικής διαδικασίας».

Το χειρότερο για τη Γερμανία όμως δεν είναι οι αντιδράσεις. Σύμφωνα με το Politico, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι πως οι παρασκηνιακές πιέσεις της – που κατά πολλούς έχουν ξεπεράσει τα «όρια» –  είναι πιθανόν να αποτύχουν. «Κάτι τέτοιο όχι μόνο θα υπονόμευε την αξιοπιστία του Βερολίνου, αλλά ταυτόχρονα αποδυναμώνει και τη θέση του», σχολίασαν Γερμανοί αξιωματούχοι.