Ένας ιμάμης από το χωριό Τρνόβι στη βορειοδυτική Βοσνία-Ερζεγοβίνη αποφάσισε να μην συμμετέχει πλέον σε δημόσιες συζητήσεις για τους εξτρεμιστές ισλαμιστές καθώς, όπως λέει, αυτό τού έφερε μόνο μπελάδες…

«Αποσύρομαι από όλες τις συζητήσεις στα κοινωνικά δίκτυα. Απλώς δεν έχω πλέον δύναμη να συζητώ και να εξηγώ τις θέσεις μου σε κανέναν πια» δήλωσε ο Σελβεντίν Μπεγκάνοβιτς, σε αποκλειστική τηλεφωνική του συνέντευξη στο Balkan Insight.

Ο Μπεγκάνοβιτς βρέθηκε στο επίκεντρο της δημόσιας προσοχής στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη, αλλά και πέραν αυτής, ύστερα από τρεις επιθέσεις που δέχθηκε σε λιγότερο από έναν μήνα.

Λέγεται πως οι επιθέσεις αυτές σχετίζονται με την επαναλαμβανόμενη κριτική που ασκούσε στα κηρύγματά του, αλλά και σε δημόσιες συζητήσεις και σχόλια σε κοινωνικά δίκτυα για τους ισλαμιστές, οι οποίοι εγκαταλείπουν τη Βοσνία προκειμένου να πολεμήσουν στο πλευρό του Ισλαμικού Κράτους ή της αλ Κάιντα, στη Συρία και το Ιράκ.

Ο ιμάμης προκάλεσε τον θυμό ορισμένων «σκληροπυρηνικών» λέγοντας ότι ο ιερός πόλεμος ή τζιχάντ θα πρέπει να αφορά τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και όχι το να πηγαίνει κάποιος στην πρώτη γραμμή των μαχών στο εξωτερικό.

Σε δηλώσεις του στο Associated Press (AP), πριν από μερικές ημέρες, είχε αναφέρει χαρακτηριστικά: «ο δικός μας τζιχάντ στη Βοσνία είναι η μάχη κατά της ανεργίας. Η φροντίδα των γονιών μας, που έχουν μικρές συντάξεις. Η φροντίδα των κοινωνικά αδύναμων».

Ο Μπεγκάνοβιτς, ο οποίος κηρύττει κάθε εβδομάδα σε ένα τζαμί γεμάτο κόσμο, λέει στους πιστούς που έρχονται για να τον ακούσουν ότι το Ισλαμικό Κράτος διδάσκει μια «εκμαυλισμένη εκδοχή του Ισλάμ», αναφέρεται στο σχετικό τηλεγράφημα του AP.

«Πότε ο (προφήτης) Μωάμεθ αποκεφάλισε κάποιον. Πότε πήρε μαχαίρι για να σφαγιάσει έναν αθώο δημοσιογράφο» αναρωτήθηκε ο Βόσνιος ιμάμης, ο οποίος από τα 99 ονόματα – χαρακτηρισμούς του Θεού κατά το Ισλάμ προτιμά αυτά που αναφέρονται στη συγχώρεση και τη φιλευσπλαχνία. “Αυτά είναι που διδάσκουμε τα παιδιά μας εδώ” είχε αναφέρει χαρακτηριστικά.

Ο Σελβεντίν Μπεγκάνοβιτς δέχθηκε την πρώτη από τις τρεις τελευταίες επιθέσεις στις 8 Δεκεμβρίου 2014, όταν έπεσε θύμα ξυλοδαρμού. Λίγες ημέρες αργότερα -και συγκεκριμένα στις 13 Δεκεμβρίου- έπεσε εκ νέου θύμα ξυλοδαρμού, μπροστά από το τζαμί, στο οποίο κηρύττει. Η τρίτη επίθεση εναντίον του σημειώθηκε ανήμερα της Πρωτοχρονιάς, από άτομο με καλυμμένα τα χαρακτηριστικά του προσώπου του (όπως και στις δύο προηγούμενες περιπτώσεις), ο οποίος τού κατάφερε δυο μαχαιριές.

Εκπρόσωπος του υπουργείου Εσωτερικών στην περιοχή δήλωσε στο Balkan Insight ότι οι έρευνες των αστυνομικών για τις τρεις αυτές επιθέσεις συνεχίζονται σε αρκετές κατευθύνσεις, συμπεριλαμβανομένης και της τοπικής κοινότητας των ουαχαμπιτών.

Ωστόσο, όπως διευκρίνισε, δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής στοιχεία που να υποδηλώνουν εμπλοκή κάποιου μέλους της συγκεκριμένης κοινότητας στα τρία αυτά περιστατικά.

Ειδικοί στον τομέα της ασφάλειας και αξιωματούχοι των υπηρεσιών πληροφοριών αναφέρουν -σύμφωνα με το Balkan Insight- ότι περίπου 400 Βόσνιοι έχουν φύγει τα τελευταία χρόνια στο εξωτερικό προκειμένου να πολεμήσουν σε ξένες χώρες, εκ των οποίων οι 160 τους τελευταίους μήνες. Ένας αριθμός αυτών φέρεται να έχει χάσει τη ζωή του είτε στη διάρκεια κάποιας μάχης είτε σε αποστολές αυτοκτονίας.

Πέρυσι, στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη ψηφίστηκε ένας νόμος που απαγορεύει σε πολίτες της χώρας να πολεμούν σε ξένες χώρες. Η αστυνομία και οι υπηρεσίες ασφάλειας της χώρας, τους τελευταίους μήνες, έχουν συλλάβει αρκετά άτομα, εξτρεμιστές ισλαμιστές, είτε επειδή υπάρχουν υποψίες ότι πήγαν και πολέμησαν στο εξωτερικό είτε επειδή στρατολογούσαν άλλους για τον ίδιο σκοπό.

Ηγετική μορφή σε αυτή την ομάδα φέρεται να είναι ο Χουσεΐν Μπόσνικ -γνωστός ως Μπιλάλ- ο οποίος παραμένει υπό κράτηση, μετά την καταδίκη του για τρομοκρατική δράση, τη στρατολόγηση ατόμων με σκοπό την οργάνωση τρομοκρατικής ομάδας καθώς και διάδοση του ριζοσπαστικού Ισλάμ.

Η Ισλαμική Κοινότητα της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης έχει καταδικάσει τέτοιου είδους κριτικές και έχει λάβει αποστάσεις από φαινόμενα ισλαμικού εξτρεμισμού, που έκαναν την εμφάνισή τους στη χώρα στις αρχές της δεκαετίας του 1990, κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου.

Ο Σελβεντίν Μπεγκάνοβιτς δήλωσε στο Balkan Insight ότι οι αναρτήσεις του πλέον στα κοινωνικά δίκτυα και τα δημόσια σχόλιά του θα περιορίζονται σε θρησκευτικά ζητήματα και δεν θα προβαίνει πλέον σε αρνητική κριτική επί αυτών των θεμάτων.