Η αδυναμία των αρμοδίων να πουλήσουν τέσσερα αεροσκάφη της Ολυμπιακής Αεροπορίας προκάλεσε σημαντική ζημία για το ελληνικό Δημόσιο, όπως γράφει η εφημερίδα «Πρώτο Θέμα».

Από τα τέλη του 2008 η Κομισιόν άναψε το πράσινο φως για την αναδιάρθρωση της εταιρείας, ενώ τα συγκεκριμένα Airbus που εκτελούσαν μακρινές πτήσεις παρέμεναν να σαπίζουν στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Παρά τις όποιες προσπάθειες πώλησης, τα αεροπλάνα παρέμεναν αναξιοποίητα τα τελευταία 4μισι χρόνια. Η πώλησή τους ολοκληρώθηκε τελικά από το ΤΑΙΠΕΔ την περασμένη εβδομάδα. Το επόμενο στάδιο της πώλησής τους προβλέπει την έγκριση της διαδικασίας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ προς το παρόν το Δημόσιο καλείται να πληρώνει αρκετές δεκάδες χιλιάδες ευρώ το μήνα για φύλαξη, ασφάλεια και συντήρηση.

Όλα ξεκίνησαν λίγο μετά το Σεπτέμβριο του 2008 όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε το «οκ» για αναδιάρθρωση της Ολυμπιακής. Το Δημόσιο μετά την ολοκλήρωση του σχεδίου για την Ολυμπιακή κρατάει σταθμευμένα τα τέσσερα αεροπλάνα σε ειδικό χώρο του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, καταβάλλοντας σε μηνιαία βάση 60.000 – 80.000 ευρώ για ασφάλιση, φύλαξη, συντήρηση.

Λίγους μήνες μετά η κυβέρνηση Καραμανλή οδηγεί τη χώρα σε εκλογές και η διαδικασία παγώνει. Το θέμα επανέρχεται στο προσκήνιο το 2010 επί κυβέρνησης Παπανδρέου, όταν η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων, ανάβει το πράσινο φως για την προκήρυξη διαγωνισμού για την πώλησή τους.

Μετά από σειρά διαγωνισμών στον οποίο πλειοδοτούν η αμερικανική Cirrus, με 93.000.000 δολάρια, αλλά και ακόμα δύο εταιρείες εκ των οποίων η δεύτερη εταιρία αποχωρεί λόγω ενστάσεων του συμβούλου για το Διαγωνισμό – Lazard -, ενώ η πρόταση της τρίτης εταιρείας, απορρίπτεται – 36 εκατομμύρια επειδή είναι πολύ χαμηλή. Σημειώνουμε ότι ήδη από το διαγωνισμό είχε αποχωρήσει η Cirrus. Αποτέλεσμα να επαναληφθεί η διαδικασία από την Ειδική Γραμματεία Αποκρατικοποιήσεων του υπουργείου Οικονομίας, με επικεφαλής το Γιώργο Χριστουδουλάκη. Πλειοδοτεί η Apollo Aviation Group με 40,4 εκατομμύρια δολάρια.

Στην πορεία ο τεχνικός σύμβουλος πώλησης – η γαλλική Sl Engineering & Services – διαπιστώνει ότι πολλά από τα ανταλλακτικά τους έχουν αρχίσει να λήγουν και τα αεροσκάφη δεν είναι σε θέση να πετάξουν.

Παρά το γεγονός ότι ο διαγωνισμός ολοκληρώνεται τον Αύγουστο του 2011 τα αεροπλάνα δεν είναι σε θέση να πετάξουν και η Αpollo που είχε επικρατήσει στο διαγωνισμό ζητάει από το Ελληνικό Δημόσιο μείωση του τιμήματος των 40,4 εκατομμυρίων. Ταυτόχρονα η σύμβουλος του Δημοσίου, Lazard επισήμανε ότι αν αποκατασταθούν οι ελλείψεις το Δημόσιο θα πρέπει να πληρώσει άλλα 47 εκατομμύρια.

Υπογραμμίζουμε ότι η πώλησή τους ήταν μέρος του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και εντάσσεται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα που έχει συμφωνηθεί με την Τρόικα.

Τελικά και συγκεκριμένα την περασμένη Τετάρτη η διαδικασία ολοκληρώθηκε και αφού πρώτα ήρθε σε συμφωνία το ΤΑΙΠΕΔ με την Αpollo που ζητούσε κατά 17.200.000 δολάρια μειωμένο τίμημα. Παρ’ όλ’ αυτά πρέπει να καταβάλλουμε 60.000 ευρώ για φύλαξη και συντήρηση κατά το επόμενο, έως ότου το Ελεγκτικό εγκρίνει την πώλησή τους.