Η κεντροδεξιά κυβέρνηση της Πορτογαλίας αποφάσισε σήμερα να συνεχίσει την ιδιωτικοποίηση της δημόσιας αεροπορικής εταιρείας TAP, αψηφώντας την απόφαση του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου της χώρας η οποία ανέστειλε τη διαδικασία λόγω παρατυπιών.

Η κυβέρνηση υιοθέτησε «μια απόφαση η οποία βασίζεται στην ανάγκη προστασίας του δημοσίου συμφέροντος» και προβλέπει την εφαρμογή του καθορισμένου χρονοδιαγράμματος της ιδιωτικοποίησης, δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Λουίς Μάρκες Γκέντες μιλώντας σε δημοσιογράφους μετά την ολοκλήρωση του πορτογαλικού υπουργικού συμβουλίου.

Η απόφαση, η οποία θα υποβληθεί στο δικαστήριο, «δικαιολογείται από την επείγουσα ανάγκη συνέχισης της διαδικασίας της ιδιωτικοποίησης η οποία θα επιτρέψει την ταχεία ανακεφαλαιοποίηση της επιχείρησης», πρόσθεσε ο Γκέντες.

Η κεντροδεξιά κυβέρνηση επιβεβαίωσε επίσης ότι η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή των οριστικών προσφορών των δύο υποψηφίων αγοραστών—οι οποίοι καλούνται να βελτιώσουν τις αρχικές τους προτάσεις όσον αφορά τους χρηματοδοτικούς όρους και την τήρηση διαφόρων προδιαγραφών του διαγωνισμού—είναι η αυριανή ημέρα.

Το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο της Πορτογαλίας είχε δώσει εντολή χθες να ανασταλεί η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της TAP. Η κυβέρνηση, η οποία είχε βρεθεί αντιμέτωπη με μια παρόμοια απόφαση της πορτογαλικής δικαιοσύνης τον Μάιο, είχε ήδη επικαλεστεί το «γενικό συμφέρον» για να αμφισβητήσει την ετυμηγορία.

Στην δικαιοσύνη είχε προσφύγει το κίνημα πολιτών «Peço a palavra» («Ζητώ τον λόγο»), το οποίο κατηγορεί την κυβέρνηση ότι δεν προκήρυξε διαγωνισμό για να γίνει από δύο ανεξάρτητες εταιρείες ορκωτών λογιστών μια εκτίμηση της οικονομικής και χρηματοοικονομικής κατάστασης της TAP.

Η κυβέρνηση θεωρεί από τα τέλη του Μαΐου ως επικρατέστερους δύο υποψήφιους αγοραστές: τον λατινοαμερικάνο μεγιστάνα Χερμάν Εφρόμοβιτς, τον ιδιοκτήτη της κολομβιάνικης αεροπορικής εταιρείας Avianca, και τον Αμερικανοβραζιλιάνο Ντέιβιντ Νίλιμαν, τον ιδρυτή, μεταξύ άλλων, της βραζιλιάνικης ανταγωνίστριάς της Azul.

Μετά την αποτυχία της πρώτης προσπάθειας ιδιωτικοποίησης της εταιρείας, τον Δεκέμβριο του 2012, η κυβέρνηση αποφάσισε στα μέσα του περασμένου Νοεμβρίου να εκποιήσει το 66% του μετοχικού κεφαλαίου του ομίλου της TAP, άλλο ένα 5% του οποίου διακρατούν οι εργαζόμενοι.

Ο Εφρόμοβιτς, ο μόνος υποψήφιος αγοραστής στην πρώτη διαδικασία, προτείνει να ενισχύσει με 250 εκατ. ευρώ την TAP, να της μεταβιβάσει 12 αεροσκάφη προερχόμενα από την Avianca και να παραγγείλει άλλα 38.

Ο Νίλιμαν προτείνει να συμμετάσχει με 350 εκατ. ευρώ στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας και να παραγγείλει 53 νέα αεροσκάφη.

Οι δύο υποψήφιοι υπόσχονται ακόμη να διανείμουν 10% ως 20% των τυχόν μελλοντικών μερισμάτων στους εργαζόμενους, σε μια προσπάθεια να αποκαταστήσουν την ομαλότητα στην εταιρεία, η οποία έχει πληγεί από μια σειρά απεργιακών κινητοποιήσεων.

Η TAP, η οποία κατέγραψε ζημίες 46 εκατ. το 2014, έχει ελάχιστο ρευστό ενώ οι δανειακές της υποχρεώσεις ξεπερνούν το 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Τον περασμένο Μάιο, ο πρωθυπουργός Πέδρου Πάσους Κοέλιου είχε προειδοποιήσει πως εάν δεν ιδιωτικοποιηθεί η εταιρεία, η εναλλακτική λύση είναι «η αναδιάρθρωσή της», η οποία είναι βέβαιο πως θα σήμαινε απολύσεις και μείωση των προορισμών που εξυπηρετεί ο πορτογαλικός εθνικός αερομεταφορέας.