Στη μεταφορά ενός σημαντικού μέρους της παραγωγής της στην Ελλάδα προχωρά η ΕΛΑΪΣ-Unilever Hellas, όπως ανέφερε ο Jean Francois Etienne, Γενικός Διευθυντής Unilever Ελλάδος, Κύπρου και Νοτιανατολικής Ευρώπης, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικό ταξιδιού στο εργοστάσιο της εταιρείας στη Γαστούνη Ηλείας, στο οποίο παραβρέθηκε το newsbeast.gr. Συγκεκριμένα, σχεδιάζεται η μεταφορά της παραγωγής των προϊόντων Lux από τη Σαουδική Αραβία στη χώρα μας, στο πλαίσιο των υφιστάμενων συνεργασιών με τρίτους, ενώ μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2019 αναμένεται να ξεκινήσει η εγχώρια παραγωγή και διάθεση στην αγορά υγρών απορρυπαντικών από το εργοστάσιο στο Ρέντη. Ουσιαστικά, πρόκειται για μεταφορά παραγωγής 10.000 τόνων απορρυπαντικών από την Ιταλία. Επίσης, θα γίνει και η μεταφορά της γραμμής παραγωγής μαργαρινών στην «Ελάνθη», κινήσεις που φτάνουν ένα ύψος επένδυση 5 εκατ. ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο γαλλο-ολλανδικός όμιλος, στη διάρκεια της κρίσης, έχει επενδύσει στην Ελλάδα γύρω στα 120 εκατ. ευρώ, όπως ανέφερε ο κ. Etienne. Εκτός από την κάλυψη των αναγκών της εγχώριας αγοράς. η ΕΛΑΪΣ-Unilever Hellas στοχεύει να ενισχύσει σταδιακά τις εξαγωγές από την Ελλάδα. Όλα αυτά, βεβαίως -και σύμφωνα με τον κ. Etienne είναι να πραγματοποιηθούν με τη διατήρηση του μοντέλου επιχειρηματικότητας, που συνδέει άμεσα την ανάπτυξη με την αειφορία και με το θετικό αποτύπωμά της στην κοινωνία και στο περιβάλλον. Κάτι που ξεκίνησε το 2010, όταν η Unilever ανακοίνωσε την πρόθεσή της να υλοποιήσει το φιλόδοξο αυτό πρόγραμμα, που περιλαμβάνει μεγάλη ποικιλία δράσεων σε όλο τον κόσμο. Το πρόγραμμα αυτό ονομάστηκε «Παγκόσμιο Σχέδιο Δράσης της Unilever για την Αειφορία». pummaro5 Στο πλαίσιο αυτό τέθηκαν τρεις κεντρικοί στόχοι για την εταιρεία:

  • Μέχρι το 2020, να βοηθήσει περισσότερους από 1 δισεκατομμύριο ανθρώπους να βελτιώσουν την υγεία και την ευεξία τους
  • Μέχρι το 2030, να μειώσει στο μισό το περιβαλλοντικό αποτύπωμα από την παραγωγή και χρήση των προϊόντων της
  • Μέχρι το 2020, να βελτιώσει τις συνθήκες διαβίωσης 1 εκατομμυρίου ανθρώπων σε όλο το φάσμα της επιχείρησης και της εφοδιαστικής αλυσίδας της

Ήδη, μέσα στα επτά χρόνια που μεσολάβησαν από την αναγγελία του σχεδίου και διανύοντας το όγδοο, η πρόοδος στους περισσότερους στόχους και στις υποκατηγορίες τους είναι σταθερή, τόσο στο εξωτερικό όσο και την Ελλάδα, που, επίσης, δεσμεύτηκε εξαρχής να καταστήσει την αειφορία τρόπο σκέψης για όλες τις δραστηριότητές της και έχει συμβάλλει ενεργά στην πρόοδο που επετεύχθη. Πιο συγκεκριμένα, έως το τέλος του 2017, η Unilever: Βελτίωσε τις συνθήκες υγείας και υγιεινής για περισσότερους από 600 εκ. ανθρώπους, μέσα από προγράμματα παροχής ασφαλούς πόσιμου νερού, προαγωγής της στοματικής υγείας, βελτίωσης της αυτοεκτίμησης των νέων. Στην Ελλάδα, η ΑΙΜ, μέσα από το πρόγραμμα «Βουρτσίζουμε Μαζί» και μέσα από συνεργασίες με εθελοντές οδοντιάτρους και την Ομάδα Αιγαίου έχει προσφέρει περισσότερους από 360.000 δωρεάν οδοντιατρικούς ελέγχους, ενημέρωση και εκπαίδευση σε μικρούς και μεγάλους. Αντίστοιχα, το Κοινωνικό Πλυντήριο SKIP, το οποίο προσφέρει το δικαίωμα στο καθαρό ρούχο σε οικογένειες που στερούνται αυτονόητα αγαθά, έχει ήδη πραγματοποιήσει περισσότερες από 10.000 «πλύσεις αγάπης» στον ένα χρόνο λειτουργίας του. Ενώ, μέσα από την πρωτοβουλία «Καθαροί Ζούμε στο Σχολείο», η Klinex προσφέρει δωρεάν καθαριστικά προϊόντα για όλη τη σχολική χρονιά, σε 250 Δημόσια Δημοτικά Σχολεία της Ελλάδας, συμβάλλοντας στη δημιουργία των προϋποθέσεων, ώστε το περιβάλλον μέσα στο οποίο τα παιδιά μαθαίνουν, παίζουν και αναπτύσσονται να είναι υγιεινά καθαρό και ασφαλές. Κατάφερε παγκοσμίως να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 47%, την κατανάλωση νερού κατά 39% και τη ρίψη απορριμμάτων στις χωματερές κατά 98%, ανά τόνο παραγωγής. Σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση, στη χώρα μας η ΕΛΑΪΣ-Unilever Hellas είναι η πρώτη εταιρεία που, από το 2014, δίνει για ανακύκλωση ή άλλη αξιοποίηση το 100% των επιστροφών όλων των προϊόντων της, με αποτέλεσμα να μην στέλνει καθόλου στερεά απόβλητα στις χωματερές. Ειδικά για τα κοντόληκτα μη εμπορεύσιμα προϊόντα, η εταιρεία συνεργάζεται με την Τράπεζα Τροφίμων, την Αποστολή και άλλες Μη Κερδοσκοπικές Οργανώσεις, διαθέτοντας δωρεάν κάθε χρόνο πάνω από 200.000 προϊόντα για τη σίτιση ευπαθών ομάδων. Επίσης, εφαρμόζει πρωτοποριακές πρακτικές logistics μέσα από τις οποίες από το 2012 μέχρι το τέλος του 2017 έχει πετύχει μείωση άνω του 55% στις εκπομπές CO2. pummaro11 Επίσης, προμηθεύεται ήδη πάνω από το μισό (56%) των γεωργικών πρώτων υλών της από αειφόρες πηγές, τόσο για την παραγωγή των προϊόντων της όσο και για τα γραφεία της εταιρείας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα προϊόντων που κυκλοφορούν και στην Ελλάδα είναι οι μαγιονέζες Hellmann’s με αυγά ελευθέρας βοσκής, τα παγωτά Ben & Jerry’s με βανίλια, κακάο, μπανάνες, κ.ά. πιστοποιημένα από το Fairtrade, το τσάι Lipton πιστοποιημένο από τη ΜΚΟ Rainforest Alliance ήδη από το 2010. Στηρίζει και δίνει ευκαιρίες σε πάνω από 3,5 εκατ. (3.575.000) γεωργούς και μικροπωλητές μέσω προγραμμάτων εκπαίδευσης και ίσων ευκαιριών, με στόχο να βελτιώσουν τις συνθήκες διαβίωσής τους.

Το παράδειγμα της αειφόρου ανάπτυξης στη Γαστούνη

pummaro6 Πριν γίνει η σχετική ενημέρωση μέσα από την παρουσίαση του κ. Etienne, η ΕΛΑΪΣ-Unilever Hellas φρόντισε να δείξει μέρος όλων των παραπάνω στην πράξη, με το χαρακτηριστικό παράδειγμα του προγράμματος συμβολαιακής και αειφόρου καλλιέργειας τομάτας στην Ελλάδα, που εξελίσσεται στη Γαστούνη Ηλείας. Εκεί περνά στην πράξη το πώς η εφαρμογή αειφόρων πρακτικών μπορεί να οδηγήσει σε βελτίωση στις συνθήκες ζωής των αγροτών, των οικογενειών τους και της ευρύτερης τοπικής κοινωνίας. Στα χωράφια, λοιπόν, μαζί με τον κ. Etienne, τον Γρηγόρη Αντωνιάδη, πρόεδρος του ΣΔΕ και του ΣΕΒΙΤΕΛ και αντιπρόεδρος και σύμβουλος επικοινωνίας της ΕΛΑΪΣ-Unilever Hellas, την Στέλλα Γεωργανά, διευθύντρια εργοστασίου στη Γαστούνη, τον Δημήτρη Ευθυμιόπουλο, γεωπόνο της εταιρείας στην περιοχή, αλλά και με την παρουσία των παραγωγών, έγινε η παρουσίαση δια ζώσης του πώς γίνεται -και με τη βοήθεια της τεχνολογίας- να φτάσει μια εξαιρετική τομάτα κατευθείαν στο τραπέζι μας, μέσω των προϊόντων της Pummaro. Πέρα από την καλύτερη ποιότητα τομάτας, τη μείωση του κόστους καλλιέργειας, τη βελτίωση των περιβαλλοντικών δεικτών, το σημαντικότερο και πιο αισιόδοξο αποτέλεσμα του πρωτοποριακού αυτού προγράμματος είναι ότι 100 νέοι αγρότες επιλέγουν να παραμείνουν στον τόπο της καταγωγής τους και να καλλιεργήσουν τα οικογενειακά χωράφια. Όπως σε κάθε τέτοια πρωτοβουλιών, η δύναμη που την κινεί και τη θέτει σε λειτουργεία είναι οι εργαζόμενοι, οι οποίοι συμβάλλουν καθημερινά στην επίτευξη της αειφορίας σε όλο τον κύκλο ζωής των προϊόντων της Unilever. Έχοντας τους ανθρώπους της στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, η εταιρεία πραγματοποιεί δράσεις για τη βελτίωση της υγείας, της διατροφής και της ασφάλειάς τους. Παραδείγματα αποτελούν τα σεμινάρια ασφαλούς οδήγησης, το μοντέλο ευέλικτης εργασίας και το πρόγραμμα προώθησης του μητρικού θηλασμού, καθώς και το πρόγραμμα ολιστικής ευζωίας (wellbeing) THRIVE που εφαρμόζεται στην ΕΛΑΪΣ-Unilever Hellas από το 2017. Ο κ. Etienne ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η μάχη για την κατάκτηση της αειφορίας είναι καθημερινή. Πρέπει πρώτα απ’ όλα να εμπεδώσουμε εμείς οι ίδιοι μια νέα κουλτούρα ζωής και, στη συνέχεια, να μεταδώσουμε και στους καταναλωτές το μήνυμα για την ανάγκη δημιουργίας αειφόρων συνηθειών. Οι συνάδελφοι μου στην Ελλάδα με έχουν εκπλήξει με τη ζέση και τη δημιουργικότητα που αντιμετωπίζουν τη συγκεκριμένη πρόκληση και θεωρώ ότι, πολλά από τα προγράμματα που εφαρμόζονται εδώ είναι πραγματικά πρωτοποριακά». pummaro7pummaro-360