Για την «ανείπωτη τραγωδία» του Ολοκαυτώματος και την «άβυσσο» που αποτέλεσε για την ανθρωπότητα, μίλησε ο Πάπας Φραγκίσκος κατά την επίσκεψή του στο μνημείο του Γιαντ Βασέμ που έχει αναγερθεί για να θυμίζει την εξόντωση έξι εκατομμυρίων εβραίων στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης.

«Αδάμ, πού είσαι; Δεν σε αναγνωρίζω πλέον…Όχι, αυτή η άβυσσος δεν μπορεί να είναι μόνο δικό σου έργο, το έργο των χεριών σου, της καρδιάς σου…Ποιος σε διέφθειρε; Ποιος σε παραμόρφωσε…Ω Κύριε, ποτέ πια, ποτέ πια!».

O Κύριος «γνώριζε τον κίνδυνο της ελευθερίας: ήξερε ότι ο γιος του θα μπορούσε να χαθεί…Αλλά ίσως, ούτε ο Πατέρας δεν μπορούσε να φανταστεί μια τέτοια πτώση, μια τέτοια άβυσσο!», δήλωσε ο Φραγκίσκος μέσα στην «Αίθουσα Μνήμης» παρουσία του προέδρου Σιμόν Πέρες , του πρωθυπουργού Μπενιαμίν Νετανιάχου και των ραβίνων του μνημείου.

Ο Πάπας Φραγκίσκος άναψε τη φλόγα του μνημείου, κατέθεσε ένα στεφάνι με λουλούδια και χαιρέτησε επιζήσαντες του Ολοκαυτώματος.

Αυτή η «κραυγή» του Θεού «εδώ, απέναντι στην ανείπωτη τραγωδία του Ολοκαυτώματος, ηχεί σαν μια φωνή που χάνεται σε μια άβυσσο χωρίς τέλος», πρόσθεσε.

«Άνθρωπε, ποιος είσαι; Δεν σε αναγνωρίζω πλέον. Τι απέγινες; Για ποια φρίκη υπήρξες ικανός; Τι σε έκανε να πέσεις τόσο χαμηλά; Δεν είναι το χώμα απ’ όπου προήλθες. Το χώμα είναι καλό πράγμα, έργο των δικών μου χεριών», πρόσθεσε.

Μετά την άφιξή του στο Ισραήλ χθες το απόγευμα, ο ποντίφικας κατήγγειλε απερίφραστα το Ολοκαύτωμα και τον αντισημιτισμό και απηύθυνε έκκληση για μια εκπαίδευση που υπερνικά τις προκαταλήψεις και διδάσκει το διάλογο.

Οι δηλώσεις του αυτές έγιναν δεκτές με μεγάλη ικανοποίηση στο Ισραήλ, όπου η μνήμη του χριστιανικού αντι-ιουδαϊσμού της Εκκλησίας, η οποία πριν από τη Β’ Σύνοδο του Βατικανού (1962-1965) αποκαλούσε τους «Εβραίους δόλιους» παραμένει νωπή.

Ο Πάπας Φραγκίσκος στηρίζεται στη συνοδική δήλωση «Nostra Aetate» που εκφράζει το μεγάλο σεβασμό των καθολικών για τους Εβραίους. Ο προκάτοχός του Ιωάννης Παύλος Β΄αποκαλούσε τους εβραίους «μεγαλύτερους αδελφούς» και ο Βενέδικτος ΙΣΤ’ «πατέρες στην πίστη».

Παράλληλα σήμερα κατά την επίσκεψή του στους αρχιραβίνους της Ιερουσαλήμ, ο Πάπας ευχήθηκε να δει να αυξάνεται το «ενδιαφέρον» των Εβραίων και κυρίως των νεότερων «για τη γνώση του χριστιανισμού» στο Ισραήλ και αλλού στον κόσμο.

«Από πλευράς της Καθολικής Εκκλησίας, υπάρχει σίγουρα η πρόθεση να εξεταστεί πλήρως η έννοια των εβραϊκών ριζών στη δική της πίστη. Πιστεύω, με τη βοήθειά σας, να διατηρηθεί και από εβραϊκής πλευράς και αν είναι δυνατόν να αυξηθεί, το ενδιαφέρον για τη γνώση του χριστιανισμού (…) και κυρίως μεταξύ των νέων γενιών», δήλωσε ο ποντίφικας.

«Η αμοιβαία γνώση της πνευματικής μας κληρονομιάς, η εκτίμηση για όσο έχουμε κοινά και ο σεβασμός ενώπιον αυτών που μας χωρίζουν, θα μπορέσουν να χρησιμεύσουν ως οδηγός στη μελλοντική ανάπτυξη των σχέσεών μας», δήλωσε ενώπιον των ραβίνων Νταβίντ Λάου και Γιτζάκ Γιόζεφ.

Η άγνοια, η αδιαφορία και μερικές φορές η εχθρότητα ορισμένων νεαρών Εβραίων απέναντι στο χριστιανισμό, κυρίως λόγω αιώνων «διδασκαλίας της περιφρόνησης» από την Εκκλησία εναντίον των Εβραίων και το Ολοκαύτωμα στη χριστιανική Ευρώπη υπογραμμίστηκαν με οδυνηρό τρόπο από ορισμένους χριστιανικούς κύκλους.

Αντίθετα, πολλοί χριστιανοί θεολόγοι έχουν μεγάλο ενδιαφέρον για τον Ιουδαϊσμό και πολλοί έχουν δεσμευτεί στο διαθρησκευτικό διάλογο.

Ο Πάπας χαιρέτισε «τη δέσμευση πάμπολλων θαρραλέων και γενναιόδωρων προσώπων, τόσο Εβραίων όσο και χριστιανών» κυρίως στο διάλογο μεταξύ του Μεγάλου Ραβινάτου και της Επιτροπής της Αγίας Έδρας για τις σχέσεις με τον Ιουδαϊσμό.