Ήταν ένα από τα πιο διάσημα φιλιά του 20ού αιώνα, που απαθανάτιζε μια μεταπολεμική στιγμή, η οποία έμελλε να γίνει φαινόμενο τη δεκαετία του 1980. Μαζί με τη φήμη, όμως, ήρθαν και οι δικαστικές διαμάχες.

Η Françoise Bornet, η νεαρή γυναίκα που απαθανατίστηκε στη φωτογραφία «The Kiss by the Hôtel de Ville» του γάλλου φωτογράφου Robert Doisneau, πέθανε σε ηλικία 93 ετών. Αν και το όνομά της ήταν σχεδόν άγνωστο, η πόζα της Bornet στην αγκαλιά του τότε φίλου της στο κέντρο του Παρισιού, την άνοιξη του 1950, έγινε μια από τις πιο διάσημες εικόνες της πόλης.

Η Bornet, η οποία εκείνη την εποχή χρησιμοποιούσε το πατρικό της όνομα, Delbart, ήταν 20χρονη φοιτήτρια στη δραματική σχολή, όταν την εντόπισε ο Doisneau μαζί με τον συμφοιτητή και φίλο της, Jacques Carteaud, σε μια καφετέρια. Του είχε ανατεθεί από το αμερικανικό περιοδικό «Life» να δημιουργήσει μια σειρά φωτογραφιών που απεικόνιζαν τον έρωτα στο Παρίσι.

Η Bornet είχε μιλήσει στη γαλλική τηλεόραση για το πώς τους πλησίασε ο Doisneau: «Μας είπε “είμαι ο Robert Doisneau, σας βρίσκω και τους δύο γοητευτικούς και αναρωτιόμουν αν θα δεχόσασταν να φιληθείτε ξανά μπροστά στην κάμερά μου”». Έβγαλαν αρκετές φωτογραφίες μαζί του σε διάφορες τοποθεσίες του Παρισιού. Πέρυσι, η Bornet δήλωσε στο «La Dépêche d’Évreux», σύμφωνα με τη Guardian: «Ήμουν με τον φίλο μου. Δεν μπορούσαμε να σταματήσουμε να φιλιόμαστε. Φιλιόμασταν παντού, όλη την ώρα. Ο Robert Doisneau ήταν στο μπαρ. Μας ζήτησε να ποζάρουμε γι’ αυτόν».

Πώς ξεκίνησε η δικαστική διαμάχη

Η φωτογραφία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Life», όμως ξεχάστηκε γρήγορα. Τη δεκαετία του 1980 ήρθε ξανά στην επιφάνεια, όταν μεταμορφώθηκε σε αφίσες και καρτ ποστάλ, που αποτύπωναν τον ρομαντισμό του Παρισιού, ενώ αποτυπώθηκε σε εμπορεύματα, όπως καλύμματα παπλώματος και κουρτίνες μπάνιου, ημερολόγια και κούπες. Τριάντα χρόνια μετά τη λήψη της φωτογραφίας έφτασε να αντιπροσωπεύει ένα είδος ασπρόμαυρης νοσταλγίας του Παρισιού και ένα μνημείο του νεανικού έρωτα και του αυθόρμητου πάθους.

Όταν η φωτογραφία εμφανίστηκε στο εξώφυλλο του γαλλικού περιοδικού «Télérama» το 1988, αρκετά ζευγάρια ισχυρίστηκαν ότι ήταν οι εραστές που φωτογραφήθηκαν στο δρόμο και προσέφυγαν στα δικαστήρια για τα δικαιώματα της εικόνας τους, αλλά οι υποθέσεις απορρίφθηκαν δικαστικά.

Για την Bornet επιβεβαιώθηκε πως ήταν το μοντέλο της φωτογραφίας, αλλά δεν της επιδικάστηκαν χρήματα για τα δικαιώματα της εικόνας, επειδή θεωρήθηκε ότι δεν αναγνωριζόταν εύκολα, καθώς το πρόσωπό της ήταν καλυμμένο. Τότε, η ίδια δήλωσε στα γαλλικά μέσα ενημέρωσης ότι ήταν αναστατωμένη από το γεγονός πως άλλα ζευγάρια είχαν εμφανιστεί και ισχυρίζονταν ότι ήταν εκείνη και ο Carteaud. «Ήταν σαν να είχαν κλέψει τις αναμνήσεις μου – και ήταν οι αναμνήσεις της νιότης μου, ευχάριστες και τρυφερές», είπε.

Το 2005 πούλησε ένα αντίγραφο της πρωτότυπης φωτογραφίας, που της έδωσε ο Doisneau, το οποίο αγοράστηκε σε δημοπρασία και απέφερε το τότε πολύ υψηλό ποσό των 150.000 ευρώ.

«Ο κόσμος που προσπάθησα να δείξω ήταν ένας κόσμος στον οποίο θα ένιωθα καλά»

Σε μια πολυετή καριέρα, ο Robert Doisneau απαθανάτισε καθημερινές σκηνές στο Παρίσι και σε ολόκληρη τη Γαλλία, αλλά και σε άλλες περιοχές, όπως το Palm Springs τη δεκαετία του 1960. Το 1990 δήλωσε στην έκδοση Entre Vues: «Ο κόσμος που προσπάθησα να δείξω ήταν ένας κόσμος στον οποίο θα ένιωθα καλά, όπου οι άνθρωποι ήταν ευγενικοί, όπου βρήκα την τρυφερότητα που θέλω να λάβω. Οι φωτογραφίες μου ήταν σαν απόδειξη ότι αυτός ο κόσμος μπορούσε να υπάρξει».

Τα έργα του Doisneau στο Παρίσι και το Palm Springs, συμπεριλαμβανομένου του «The Kiss by the Hôtel de Ville», αποτελούν μέρος της έκθεσης Robert Doisneau στη Νίκαια «Le Merveilleux Quotidien», που θα διαρκέσει έως τις 28 Ιανουαρίου.