Πολλά παιδιά αρνούνται να μελετήσουν τα μαθήματά τους κάτι που στενοχωρεί τους γονείς τους και τους προβληματίζει καθώς ιδιαίτερα για τις μεγαλύτερες τάξεις του σχολείου.

Ωστόσο, ορισμένοι γονείς κάνουν το λάθος είτε να μαλώνουν το παιδί είτε να «απαντούν» στην άρνησή του κάνοντας οι ίδιοι τις ασκήσεις του. Εκείνο με τη σειρά του παίρνει το μήνυμα ότι δεν είναι ικανό μόνο του, και κατά συνέπεια μειώνεται το κίνητρό του για μάθηση και εγκαταλείπει τα «όπλα».

Οι λόγοι που κάνουν το διάβασμα όχι και τόσο αγαπημένη συνήθεια μπορεί να σχετίζονται με:

– Έλλειψη κινήτρου για τη μελέτη, την σχολική απόδοση, το σχολικό πλαίσιο.
– Χαμηλή αυτοεκτίμηση, φόβο αποτυχίας και απόσυρση ως τρόπο διαχείρισης του άγχους.
– Περιβάλλον μη υποστηρικτικό, που δεν καθοδηγεί το παιδί ως προς τους στόχους του και τις ευθύνες του.

Περιβάλλον υπερβολικά αυταρχικό, που ταυτίζει τη μελέτη με την ίδια την
υπόθεση της ζωής και την αυταξία του παιδιού ευνουχίζοντας το κίνητρό
του.
– Ανασφάλεια, παθητικότητα, εξάρτηση από τους
γονείς, προσδοκία ότι «τα πράγματα μάς έρχονται και δεν τα δημιουργούμε
μόνοι μας».
– Κατάθλιψη, μαθησιακές δυσκολίες, διάσπαση προσοχής,
αλλά και σπανιότερα ύπαρξη βαθιών συναισθηματικών δυσκολιών ή
ψυχιατρικού υποβάθρου.

Αντίθετα, το παιδί που από την πρώτη τάξη του δημοτικού πρέπει να μαθαίνει να διαβάζει μόνο του χτίζει μέσα του την πολύτιμη αυτονομία.

Πώς μπορούμε να κινητοποιήσουμε το παιδί μας στη σχολική μελέτη;

Οι γονείς θα πρέπει:

– Να ενθαρρύνουν το παιδί τους να προσπαθεί να διαβάζει, ανεξάρτητα από τον τελικό βαθμό και να δέχονται μία μικρότερη από την ιδεώδη απόδοση.
– Να το βοηθούν να μην εγκαταλείπει τη μελέτη όταν παρουσιάζονται δυσκολίες στην κατανόηση, αλλά να τις συγκεντρώνει στο τέλος του ημέρας και να τις συζητάει με τον γονιό ή ακόμη καλύτερα με τον δάσκαλο.
– Να το κινητοποιούν να ελέγχει μόνο του στο τέλος της μελέτης την επάρκεια των γνώσεων που έχει αφομοιώσει, π.χ. κάνοντας τις ερωτήσεις στον εαυτό του που θα του έκανε ο δάσκαλος.
– Να μη δωροδοκούν το παιδί όταν διαβάζει, γιατί τότε εκείνο ταυτίζει το διάβασμα με την ανταπόδοση.