Η Nissan, ως συνεργάτης της Bρετανικής Παραολυμπιακής Oμοσπονδίας (BPA), χρησιμοποίησε την εμπειρία της σαν αυτοκινητοβιομηχανία, προκειμένου να υποστηρίξει κάποιους από τους βρετανούς αθλητές που αγωνίστηκαν στους Παραολυμπιακούς Αγώνες του Ρίο 2016. Σε συνεργασία με το Αγγλικό Ινστιτούτο Αθλητισμού (EIS) και τη βρετανική ομοσπονδία ποδηλασίας, η Ομάδα Καινοτομίας της Nissan που εδρεύει στο Ευρωπαϊκό Τεχνικό Κέντρο της φίρμας (NTCE), ανέπτυξε ένα νέο trike για τον τρεις φορές χρυσό Παραολυμπιονίκη, David Stone.

trike1

Η Ομάδα Καινοτομίας της Nissan ξεκίνησε το συγκεκριμένο έργο το 2014, ακολουθώντας πολλές από τις ίδιες διαδικασίες που εμπλέκονται στο σχεδιασμό ενός αυτοκινήτου. Μετά από μια πλήρη τρισδιάστατη σάρωση με λέιζερ του υφιστάμενου trike του αθλητή από το Κέντρο Σχεδιασμού της φίρμας στην Ευρώπη, μια διαδικασία που συνήθως απαιτείται για τη διαμόρφωση των πρωτότυπων μοντέλων από πηλό (καλούπι), η ομάδα κατασκεύασε το νέο trike με χαμηλότερο βάρος σε σχέση με το υπάρχον, ενώ και η νέα χαμηλωμένη θέση οδήγησης θα βελτιώσει σημαντικά την ταχύτητα και σταθερότητα του.

Η ομάδα επέλεξε να σχεδιάσει το νέο trike με τη χρήση τιτανίου Grade9, επιτυγχάνοντας εξοικονόμηση βάρους κατά 18%. Η προσέγγιση που ακολούθησε, βασίζεται στο ίδιο υλικό, αλλά και σχεδιαστική φιλοσοφία που εφαρμόστηκε στο ελαφρύ σύστημα εξάτμισης από τιτάνιο για το GT-R Nismo. Κατά τον ίδιο τρόπο που ο οδηγός ενός GT-R θα αντιληφθεί το μειωμένο βάρος και την βελτιωμένη επιτάχυνση, ο David θα δει το νέο του trike να επιταχύνει πιο γρήγορα από τη γραμμή εκκίνησης και έξω από αργές στροφές.

trike2

Χρησιμοποιώντας τιτάνιο πάνω σε χάλυβα, η Nissan κατάφερε να αυξήσει το βαθμό ακαμψίας του πλαισίου, το οποίο αποτελεί «κλειδί» για τη μετάδοση της δύναμης από τον αναβάτη στο δρόμο. Για να μετρηθεί η ακαμψία του τρέχοντος trike του David, πραγματοποιήθηκε από τους μηχανικούς μια άκρως εξειδικευμένη ανάλυση, με τοποθέτηση αισθητήρων κατά μήκος του πλαισίου για τη μέτρηση του συντονισμού του. Παράλληλα, το νέο trike ενσωματώνει ένα διπλό σύστημα κίνησης που επιτρέπει και στους δύο τροχούς να κινούνται ανεξάρτητα, κάτι παρόμοιο με το πίσω διαφορικό σε ένα αυτοκίνητο.

Καθ’ όλη τη διαδικασία ανάπτυξης του νέου trike, οι τεχνικοί υιοθέτησαν πολλές πρωτοποριακές τεχνικές, παρόμοιες με αυτές που χρησιμοποιούνται στον υπολογισμό της αεροδυναμικής απόδοσης των αυτοκινήτων. Για τον λόγο αυτό, η Nissan επέτρεψε στον David να έχει πρόσβαση στον περιβαλλοντικό θάλαμο δοκιμών που διατηρεί, όπου και ο ίδιος ασκήθηκε σε συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών, ως μέρος του προπονητικού του προγράμματος.

Εκτός από την ανάπτυξη του συγκεκριμένου trike, η ιαπωνική φίρμα παρέχει και συμβουλευτικές υπηρεσίες στο Αγγλικό Ινστιτούτο Αθλητισμού, με σκοπό τη βελτιστοποίηση του εξοπλισμού της Βρετανικής Παραολυμπιακής ομάδας που συμμετείχε στους Παραολυμπιακούς του Ρίο. Μεταξύ άλλων, παρέχει υποστήριξη για την ανάπτυξη ενός νέου τύπου αναπηρικού αμαξίδιου για το ζέσταμα των αθλητών πριν από τους αγώνες, πολύτιμες συμβουλές σχετικά με τα υλικά για τα ειδικά γάντια των αθλητών, αλλά και για τις καλύτερες μεθόδους δοκιμών σε θέματα ελέγχου πρόσφυσης των ελαστικών των αναπηρικών αμαξιδίων, σε διάφορες καιρικές συνθήκες. trike3 Νίκος Τσάδαρης