Για μια τολμηρή μεταρρύθμιση στην Παιδεία που έρχεται να αναβαθμίσει το περιεχόμενο της γνώσης από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο έκανε λόγο ο πρωθυπουργός κατά την ομιλία του στη Βουλή στη συζήτηση για το εκπαιδευτικό νομοσχέδιο, που αφορά μεταξύ άλλων την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στα πανεπιστήμια και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

«Ερχόμαστε να εμπιστευτούμε την εκπαίδευση των παιδιών μας στους δασκάλους και τους καθηγητές τους. Αναθέτουμε τη μάθηση στους πραγματικούς πρωταγωνιστές της. Εμπλουτίζουμε το σχολείο με διαδικασίες, μέσα και έμψυχο υλικό και το πλαισιώνουμε με πίστη στις δυνατότητες των λειτουργών της» σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Παράλληλα, ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι η δημόσια παιδεία είναι εθνική υπόθεση και για αυτό ζήτησε από τα κόμματα της αντιπολίτευσης να χαμηλώσουν τους τόνους, εξηγώντας ότι κάθε ψύχραιμος παρατηρητής θα μπορεί να διακρίνει το πραγματικά προοδευτικό πνεύμα που διαπνέει το νομοσχέδιο. Απευθυνόμενος στην αξιωματική αντιπολίτευση επικαλέστηκε μία φράση του εμβληματικού ηγέτη της ιταλικής αριστεράς, Ενρίκο Μπερλινγκουέρ, ο οποίος έλεγε: «Σύντροφοι είναι ώρα να αναπτύξουμε μία ιδιότητα που μας λείπει: να ψάχνουμε την αλήθεια που κρύβεται στα λόγια του αντιπάλου μας» και ζήτησε από τον ΣΥΡΙΖΑ και τα στελέχη του «να πάψετε ενστικτωδώς να λέτε καληνύχτα όταν οι άλλοι σας λένε καλημέρα. Μπορεί όντως να έχει ξημερώσει μία καλή ημέρα» κατέληξε.

Εκσυγχρονίζεται το δημόσιο σχολείο

«Το δημόσιο σχολείο της επόμενης δεκαετίας θα διακινεί γνώση με χαρούμενους μαθητές και απελευθερωμένους και δημιουργικούς τους δασκάλους. Το σχολείο οφείλει να είναι απαιτητικό τόσο προς τους δημιουργούς τους, όσο και προς τους μαθητές του» τόνισε ο πρωθυπουργός και ξεκαθάρισε: «Η απελευθέρωση του δημόσιου σχολείου αποβαίνει σε όφελος των πιο αδύναμων, ενώ η αποσάρθρωση αποβαίνει σε βάρος τους. Γιατί τα εθίζει στην ήσσονα προσπάθεια». Απευθυνόμενος δε στον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα είπε: «Οικοδομείτε μέσα από αυτές τις πολιτικές παθητικούς πολίτες που ζητούν κάποιον πατερούλη. Που ακούστηκε ότι δεν χρειάζεται τάχα να ενισχυθεί η κατάρτιση σε μία χώρα που παράγει σωρηδόν άνεργους πτυχιούχους έχει 15% έλλειψη καταρτισμένων εργαζόμενων. Ποιος είναι λοιπόν ελιτιστής;» και συνέχισε:

Σύμφωνα με τη Eurostat από τους 100 νέους που εισάγονται στα πανεπιστήμιά μας, το 59% αποφοιτεί- είναι η χειρότερη επίδοση στην Ευρώπη- και αντί να δούμε τι φταίει κάποιοι επιμένουν να μοιράζουν ψεύτικες υποσχέσεις. Είναι καιρός κε Τσίπρα να σοβαρευτείτε και να σταματήσετε να δηλητηριάζετε όσους αντέχουν να σας ακούν: δεν γίνεται να μην υπάρχει στοιχειώδης βάση εισαγωγής για τα πανεπιστήμια, όπως δεν γίνεται να μην έχουν λόγο τα πανεπιστήμια για τον αριθμό των φοιτητών που υποδέχονται. Και τέλος, ξανασκεφτείτε την υπόσχεση που τόσο εύκολα εκτοξεύσατε ότι δήθεν οι υποψήφιοι θα κρατούν τους βαθμούς τους για ένα χρόνο: είναι μια κατάφορη αδικία για την επόμενη γενιά τον επόμενο χρόνο που θέλει να διεκδικήσει είσοδο στα ΑΕΙ. Υπόσχεστε τι; Ότι θα έρθετε αναδρομικά να τους βάλετε στο πανεπιστήμιο από την πίσω πόρτα, όταν γνωρίζετε πολύ καλά τα πραγματικά στοιχεία από τα ποσοστά αποφοίτησης, ειδικά για μια σειρά από τμήματα στα οποία καταλήγουν φοιτητές που δεν έχουν καμία διάθεση να σπουδάσουν;

Απαραίτητο αντίβαρο η αξιολόγηση

«Η αξιολόγηση είναι το απαραίτητο αντίβαρο που πρέπει να υπάρχει. Είναι μια απαραίτητη δικλείδα ασφαλείας για την αποφυγή προνομιακών σχέσεων μεταξύ συναδέλφων αλλά και κατάχρησης μιας ηγετικής θέσης. Είναι εργαλείο διαρκούς βελτίωσης του εκπαιδευτικού έργου. Εφαρμόζεται παντού στον αναπτυγμένο κόσμο. Η αξιολόγηση αφορά δύο επίπεδα, τη σχολική μονάδα και τους λειτουργούς της. Κάθε σχολείο θα έχει τη δική του ιστοσελίδα και η πρόοδος προγραμμάτων θα αποτυπώνεται σε ανώνυμα τεστ αξιολόγησης των μαθητών.

Πια ανά 4ετία ή 2ετία, οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται για το έργο τους και την επιχειρησιακή τους συνέπεια. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης θα αναλογούν είτε με μεγαλύτερη ευκολία στην ανάθεση θέσεων ευθύνης, είτε σε επιμόρφωση. Και οι αξιολογητές θα αξιολογούνται. Ο διευθυντής του σχολείου θα υπόκειται στη κρίση του διευθυντή εκπαίδευσης. Η αξιολόγηση αποτελεί πια ώριμο αίτημα της κοινωνίας. 7 στους 10 πολίτες κρίνουν απαραίτητη την αξιολόγηση στα σχολεία και 9 στους 10 συμφωνούν με τις νέες θεματικές ενότητες.

Στο εξωτερικό, παντού στην Ευρώπη, η αξιολόγηση είναι κανόνας. Αποτελεί συστατικό στης εκπαιδευτικής διαδικασίας» εξήγησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και συμπλήρωσε: «Οι σύμβουλοι εκπαίδευσης αυξάνονται σε 800 και προσλαμβάνονται ακόμα 1100 ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί. Ανά ομάδα σχολείων θα λειτουργούν γραφεία συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού. Ο σκοπός μου είναι να αναδείξω το κοινωνικό περιεχόμενο αυτής της μεταρρύθμισης, τον εκσυγχρονιστικό της χαρακτήρα και τον αναπτυξιακό της δρόμο. Αν υπάρχει μία δύναμη που κινεί την εθνική οικονομία είναι η δημόσια παιδεία».

Πώς θα γίνεται η αξιολόγηση

Τα σχολεία θα έχουν επίσης την ελευθερία να συγκροτούν τα δικά τους προγράμματα, να δημιουργούν ομίλους, να συνεργάζονται με άλλους φορείς.

Ο διευθυντής αναλαμβάνει το ρόλο που δηλώνει ο τίτλος του. Διευθύνει, συνεργάζεται και αξιολογεί τους υφισταμένους του.

Ο προϊστάμενος κάθε μονάδας πια αποκτά και καινούργιους συνεργάτες. Θα συνδράμουν το διευθυντή οι υποδιευθυντές και άλλοι θεσμοί όπως οι ενδοσχολικοί συντονιστές και οι υπεύθυνοι διασύνδεσης στα επαγγελματικά λύκεια. Η θητεία του διευθυντή αυξάνεται από τα 3 χρόνια στα 4.