Ήταν πολλά τα θέματα που συζητήθηκαν με πάθος στα «πηγαδάκια» της Βαρκελώνης, κατά τη διάρκεια του εκεί GP. Τα λάστιχα και οι κινητήρες ήταν δύο κοινά θέματα στις κατηγορίες MotoGP και Moto2.

Τα νέα λάστιχα της Bidgestone αποτέλεσαν κοινό πρόβλημα για όλους. Το μαλακό εμπρός παρουσιάζει έντονες στρεβλώσεις, ειδικά στο φρενάρισμα, αφαιρώντας ακρίβεια από τη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας, ενώ το υπερσκληρό πίσω δεν φτάνει ποτέ σχεδόν σε θερμοκρασία λειτουργίας.

Όμως το δεύτερο πρόβλημα ήταν ιδιαίτερο των Yamaha. Και ίσως παίξει καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη του πρωταθλήματος, επηρεάζοντας τη δυνατότητα του Jorge Lorenzo να υπεραμυνθεί του τίτλου του.

Οι πρώτες αναφορές για πρόβλημα αξιοπιστίας των τετρακύλινδρων εν σειρά της Yamaha εμφανίστηκαν αμέσως μετά τον αγώνα στην Jerez, τον τρίτο της σαιζόν. Η ισπανική ιστοσελίδα Motocuatro ανέφερε τη χρήση και του 3ου κινητήρα στον αγώνα εκείνο από το Lorenzo, ο οποίος είχε αναφέρει πρόβλημα στον κινητήρα Νο1 κατά τη διάρκεια του warm-up.

Αμέσως οι μηχανικοί τον άλλαξαν και ύστερα η Yamaha ζήτησε την αφαίρεσή του από το σύνολο των 5 επιτρεπόμενων. Δηλαδή ο Lorenzo έχει μείνει με 4 κινητήρες.

Όμως πρόβλημα ανέφερε με τον κινητήρα Νο2 και ο Rossi μετά το Mugello, με αποτέλεσμα κι αυτός να αφαιρεθεί από την ετήσια σούμα. Τουλάχιστον εκείνος είχε ήδη 28 δοκιμαστικές περιόδους στην πλάτη του.

Οι ισπανοί δημοσιογράφοι που βρίσκονται καθημερινά και σε κάθε αγώνα στα πάντοκ, παρακολουθούν από κοντά το ατελείωτο γαϊτανάκι αλλαγών κινητήρων στις μοτοσυκλέτες των Lorenzo και Rossi, πρακτική που επίσης μαρτυρά την ύπαρξη προβλήματος. Και καταθέτουν ότι ο κινητήρας Νο1 του Rossi δεν έχει χρησιμοποιηθεί ποτέ σε αγώνα, ενώ μετά τη Jerez, ούτε και σε χρονομετρημένα δοκιμαστικά.

Οι κινητήρες του Cal Crutchlow μοιάζουν όλοι εντάξει, αν και στη Βαρκελώνη οι Νο 1 και 2 δεν εμφανίστηκαν καθόλου. Τι σημαίνουν αυτά; Ότι ο μεν Rossi διαθέτει μόνον 4 κινητήρες για 13 αγώνες, ενώ ο Lorenzo 4 για 15 αγώνες.

Αν κάτι δεν πάει καλά και δεν αποδώσουν την αναμενόμενη αξιοπιστία, αναγκάζοντας την Yamaha να ζητήσει και τη σφράγιση 6ου κινητήρα, η μοτοσυκλέτα θα αναγκαστεί να ξεκινήσει από την ευθεία των pit. Μια προοπτική που σίγουρα ανησυχεί τους Ramon Forcada και Zilco Zeelenberg, γιατί τότε η υπόθεση τίτλος από απλό θρίλερ, θα γίνει «Horror Story».

Φαίνεται ότι από σχεδιασμού υπάρχει κάποια αστοχία στον κινητήρα της Yamaha, τόσο ελαφρά που χρειάστηκε να ξεκινήσει η σαιζόν με την οριακή και πολύωρη πίεση των αγώνων για να φανεί. Στα δοκιμαστικά του χειμώνα δεν είχε παρατηρηθεί πρόβλημα.

Τι ακριβώς συμβαίνει είναι άγνωστο, πάντως το πρόβλημα είναι υπαρκτό και η Yamaha έχει λάβει ιδιαίτερα μέτρα ώστε να μην πιέζονται διαρκώς στο όριο. Κανονικά οι μηχανικοί τους θα μπορέσουν να τους κρατήσουν ζωντανούς για το υπόλοιπος της χρονιάς, επιδιδόμενοι σε «ζογκλερικά», δηλαδή στη συνεχή εναλλαγή των κινητήρων ανάμεσα σε ελεύθερα και χρονομετρημένα δοκιμαστικά, warm-up και αγώνες.

Οι παλιοί κινητήρες θα καλύψουν τα ελεύθερα και χρονομετρημένα, οι νεότεροι (με λιγότερα χιλιόμετρα) τα warm-up και τους αγώνες. Όμως η πρακτική αυτή σημαίνει ότι οι μηχανικοί των δύο αναβατών θα είναι συνέχεια στην πίεση για να προλάβουν το χρόνο. Και αυτό μπορεί να σημαίνει ότι κάποια στιγμή, επειδή άνθρωποι είναι και αυτοί, θα κάνουν ίσως κάποια ασυνήθιστα λάθη.

Συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις, δημιουργείται πρόσθετος μηχανισμός ελέγχου, αλλά γεγονός είναι ότι αυξάνοντας την πίεση, αυξάνονται και οι πιθανότητες λαθών.

Αντίθετα οι εργοστασιακές Honda και δορυφορικές, χρησιμοποιούν ακόμη τους κινητήρες Νο 1 και 2 (από τους επιτρεπόμενους 5). Η Honda έχει παροιμιώδη αξιοπιστία:  Ήδη το 2011, πρώτη χρονιά με περιορισμό κινητήρων, ο Stoner είχε κερδίσει τον τίτλο χρησιμοποιώντας μόνο 5 από τους 6 επιτρεπόμενους.

Το ανέκδοτο μάλιστα που κυκλοφορεί στα πάντοκ αυτές τις μέρες αναφέρει πως η Honda θέλει να μειώσει τον αριθμό των κινητήρων ανά σαιζόν στους 2 ή άντε 3 το πολύ για να διευκολύνει τα υπόλοιπα εργοστάσια.

Πέρα από τα ανέκδοτα, μια παράπλευρη απώλεια για την Yamaha θα είναι η εγκατάλειψη κάθε σκέψης για παρουσίαση του seamless κιβωτίου της, δύο χρόνια μετά την Honda και ένα μετά τη Ducati. Κανείς δεν θέλει να ρισκάρει έναν ακόμα παράγοντα αβεβαιότητας σε έναν ήδη πιεσμένο και επίφοβο κινητήρα.

Το κιβώτιο δεν θα δοκιμαστεί αυτή τη βδομάδα στην Aragon και άρα δεν θα χρησιμοποιηθεί φέτος. Εάν εμφανιστεί στις επόμενες επίσημες δοκιμές στο Misano τον Σεπτέμβριο, τότε θα χρησιμοποιηθεί σίγουρα από το 2014.

Αλλά μέχρι τότε οι μαχητές της Yamaha έχουν μακρύ και δύσβατο δρόμο.