Ένας μαύρος υπερήρωας σε ταινία δράσης, μια ταινία για μια αυτόχθονη υπηρέτρια στο Μεξικό, το πορτρέτο ενός γκέι, μετανάστη ροκ σταρ. Το πρώτο ‘Οσκαρ του Σπάικ Λι.

Τα φετινά ‘Οσκαρ δόθηκαν σε ταινίες των οποίων οι ιστορίες εστιάζουν σε φυλετικές και πολιτιστικές πλευρές σηματοδοτώντας μια μεγάλη αλλαγή τρία χρόνια μετά τη βραδιά των ‘Οσκαρ κατά την οποία η επιτροπή που δίνει τα μεγαλύτερα αμερικανικά κινηματογραφικά βραβεία επικρίθηκε ότι παραβλέπει τη δουλειά μη λευκών καλλιτεχνών.

Το «Πράσινο Βιβλίο», μια ταινία για τις αδικίες λόγω φυλετικών διακρίσεων στον αμερικανικό νότο της δεκαετίας του 1960, σύμβολο του φυλετικού διχασμού, πήρε το βραβείο καλύτερης ταινίας, το σημαντικότερο των ‘Οσκαρ. Παραλαμβάνοντας το χρυσό του αγαλματίδιο, ο σκηνοθέτης Πίτερ Φαρέλι είπε ότι η ταινία μιλά για έναν μαύρο πιανίστα και τον λευκό σοφέρ του και για την «αγάπη μεταξύ τους παρά τις διαφορές τους».

Το «Πράσινο Βιβλίο» απέσπασε τρία βραβεία όπως και το «Ρόμα», μια ασπρόμαυρη ισπανόφωνη ταινία για μια αυτόχθονη υπηρέτρια, όπως και ο «Μαύρος Πάνθηρας», μαύρος υπερήρωας της Marvel, με σχεδόν όλους τους ηθοποιούς της ταινίας να είναι μαύροι. Τιμήθηκε επίσης η ταινία «BlacKkKlansman» («Η παρείσφρυση») του Σπάι Λι που αναφέρεται σε έναν μαύρο αστυνομικό ο οποίος διεισδύει στην «οργάνωση της λευκής υπεροχής» Κου Κλουξ Κλαν.

«Είναι πράγματι μεγάλη πρόοδος που μια ταινία για τις φυλετικές διακρίσεις κερδίζει», είπε ο Αφροαμερικανός Κέβιν Γουίλμοτ που είναι ένας από τους σεναριογράφους της «BlacKkKlansman» η οποία απέσπασε το ‘Οσκαρ για το σενάριό της. «Όταν έκανα τα πρώτα μου βήματα στην (κινηματογραφική) βιομηχανία, ήταν πράγματι άσχημα. Έκτοτε διανύσαμε πολύ δρόμο».

Ο Μαχερσάλα ‘Αλι, ένας από τους πρωταγωνιστές του «Πράσινου Βιβλίου» ήταν ο ένας από τους δύο μαύρους ηθοποιούς που διεκδικούσαν βραβείο για την ερμηνεία τους, γύρισε στο σπίτι του με το ‘Οσκαρ β΄ανδρικού ρόλου. Η Ρετζίνα Κινγκ, που υποδύεται την προστατευτική μαμά στην ταινία «If Beale Street Could Talk» («Αν η οδός Μπιλ μπορούσε να μιλήσει») απέσπασε το ‘Οσκαρ β’ γυναικείου ρόλου.

Ο 37χρονος Ράμι Μάλεκ, οι γονείς του οποίου μετανάστευσαν από την Αίγυπτο στις ΗΠΑ, κέρδισε το ‘Οσκαρ α΄ανδρικού ρόλου υποδυόμενος τον Φρέντι Μέρκιουρι στην ταινία «Bohemian Rhapsody». Ο ίδιος είπε ότι ως παιδί ήταν διστακτικός για τις προοπτικές που θα είχε στο Χόλιγουντ λόγω της καταγωγής του. «Ουδέποτε είδα κάποιον σε πρωταγωνιστικό ρόλο σαν εμένα», τόνισε.

Ο Σπάικ Λι ο διάσημος Αφροαμερικανός σκηνοθέτης, πήρε χθες βράδυ το πρώτο του ‘Οσκαρ, για το καλύτερο διασκευασμένο σενάριο για την ταινία «BlacKkKlansman» έπειτα από μια καριέρα δεκαετιών και συμπεριλαμβανομένης της περιβόητης απώλειας του ‘Οσκαρ το 1989 για την ταινία του «Do The Right Thing» («Κάνε το Σωστό»).

Ο Σπάι Λι είπε ότι δεν θα είχε κερδίσει το ‘Οσκαρ αν δεν υπήρχε η εκστρατεία #OscarSoWhite που ξεκίνησε το 2015 και συνεχίστηκε το 2016, ενώ αναφερόμενος στη Σέριλ Μπουν ‘Αιζαακς, την πρώην πρόεδρο της Ακαδημίας, είπε ότι επέβλεπε τις προσπάθειες για να υπάρξει ποικιλομορφία στα μέλη της.

«Άνοιξαν την Ακαδημία για να την κάνουν να μοιάσει περισσότερο στην Αμερική», είπε ο Λι τονίζοντας ότι την Κυριακή βραβεύτηκαν επίσης οι Αφροαμερικανίδες Ρουθ Κάρτερ και Χάνα Μπίτσλερ, σχεδιάστρια κοστουμιών και σχεδιάστρια παραγωγής αντίστοιχα για τον «Μαύρο Πάνθηρα».

Ο Μεξικανός Αλφόνσο Κουαρόν που απέσπασε τα βραβεία σκηνοθεσίας, διεύθυνσης φωτογραφίας και ξενόγλωσσης ταινίας για το «Ρόμα» στην ομιλία του ευχαρίστησε την Ακαδημία γιατί αναγνώρισε μια ταινία ο βασικός χαρακτήρας της οποίας «είχε διαχρονικά δευτερεύουσα σημασία στο backgound του κινηματογράφου».