Το καλοκαίρι του περασμένου χρόνου ήρθαμε για πρώτη φορά σε επαφή με το νέο VW Amarok, το pick-up της γερμανικής μάρκας, η παραγωγή του οποίου είχε διακοπεί το 2021 λόγω covid. Η 2η γενιά Amarok δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την Ford και είναι ένα σύγχρονο διπλοκάμπινο φορτηγάκι με πολλά στοιχεία από SUV και μεγάλες δυνατότητες χρήσης τόσο σαν εργαλείο όσο και σαν μέσο μεταφοράς και ψυχαγωγίας.

Το νέο Amarok έχει μεγαλύτερες δυνατότητες φόρτωσης και εκτός δρόμου κίνησης, ενώ το πολυτελές εσωτερικό του διαθέτει τις πλέον σύγχρονες τεχνολογίες της μάρκας.

Σχεδίαση – Δυνατότητες

Το νέο Amarok μοιράζεται το ίδιο πάτωμα με το Ford Ranger, με το οποίο μοιράζεται την ίδια γραμμή παραγωγής στη Νότια Αφρική. Όμως, η γερμανική έκδοση σχεδιαστικά βρίσκεται πιο κοντά στα ευρωπαϊκά δεδομένα, μακριά από το ορθογωνικό σχήμα της 1ης γενιάς.

Με μήκος 5.350 χλστ, το Amarok 2ης γενιάς είναι 96 χλστ μακρύτερο από το προηγούμενο μοντέλο, ενώ το μεταξόνιο των 3.270 χλστ αντιστοιχεί σε αύξηση 173 χλστ. Το τελευταίο εξασφαλίζει περισσότερο χώρο στη διπλή καμπίνα και η μεγάλη αύξηση του μεταξονίου έχει σαν αποτέλεσμα τη μείωση των προβόλων του αμαξώματος, στοιχείο που βελτιώνει την ικανότητα χρήσης εκτός δρόμου καθώς οι γωνίες κλίσης αυξήθηκαν σε έως 30 μοίρες (μπροστά) και 26 μοίρες (πίσω).

Ο χώρος φόρτωσης έχει μήκος 1.624 χλστ και πλάτος 1.227 χλστ (μεταξύ των θόλων των πίσω τροχών), διαστάσεις που επιτρέπουν την εγκάρσια ή διαμήκη τοποθέτηση μίας ευρωπαλέτας (1.200×800 χλστ). Επιπλέον, οι 3 ανά πλευρά κρίκοι πρόσδεσης μαζί με τις ράγες με τους μετατοπιζόμενους σφιγκτήρες στο πάνω μέρος της καρότσας στερεώνουν άριστα το όποιο φορτίο, που στην περίπτωση του Amarok Panamericana φτάνει τα 1.002 κιλά.

Το μέγιστο ύψος του παραπέτου φόρτωσης έχει αυξηθεί ανάλογα με τον εξοπλισμό έως 21 χλστ (σύνολο 529 χλστ), μπορεί να ασφαλιστεί με ένα συρόμενο κάλυμμα που ανοίγει και κλείνει ηλεκτρικά, ενώ διαθέτει φωτισμό LED στα πλαϊνά τοιχώματα.

Σημαντικό στοιχείο είναι η αύξηση στο βάθος διέλευσης από νερό, που αυξήθηκε από τα 500 στα 800 χλστ, με την απόσταση από το έδαφος να έχει φτάσει τα 237 χλστ.

Τέλος, το επιτρεπόμενο συνολικό βάρος οχήματος και ρυμουλκούμενου αυξήθηκε σε έως 6,5 τόνους.

Εσωτερικό

Στην καμπίνα του Γερμανικού μικρού φορτηγού και ειδικά στην έκδοση Panamericana που δοκιμάσαμε, είναι σαν να βρίσκεσαι στο εσωτερικό πολυτελούς επιβατικού. Η εξαιρετική ποιότητα υλικών – κατασκευής συνδυάζεται με απόλυτα ψηφιακό περιβάλλον. O οδηγός έχει μπροστά του το ψηφιακό 12,3 ιντσών καντράν, ενώ στην κεντρική κονσόλα δεσπόζει η κατακόρυφα τοποθετημένη ευανάγνωστη οθόνη αφής (12΄΄), αντίστοιχη με αυτή της ηλεκτρικής Mustang. Κάτω ακριβώς από την οθόνη υπάρχουν οι απαραίτητοι φυσικοί διακόπτες.

Το σύστημα πολυμέσων είναι εύχρηστο και λειτουργικό, με μικρή δυσκολία σε κάποιους διακόπτες αφής οι οποίοι μπερδεύουν μερικές φορές όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με το σύστημα.

Στην βάση της κεντρικής κονσόλας βρίσκονται ο επιλογέας του αυτόματου κιβωτίου και ο περιστρεφόμενος διακόπτης για την μετάδοση της κίνησης.

Στο «χλιδάτο» και με δερμάτινες επενδύσεις εσωτερικό του Amarok μπορούν να χωρέσουν έως και πέντε επιβάτες, οι οποίοι έχουν στη διάθεση τους πολλές θήκες αποθήκευσης μικροαντικειμένων, αλλά δεν υπάρχει ούτε ένας κρυφός χώρος για να αφήσεις ένα back pack ή ένα lap top.

Πρόβλημα αποδεικνύεται και η τοποθέτηση σκαλοπατιών στα πλευρά της καμπίνας, τα οποία αφενός δυσκολεύουν το μπες βγες (τουλάχιστον για συνήθεις σωματότυπους), λερώνουν τα παντελόνια και μειώνουν της εκτός δρόμου δυνατότητες του οχήματος.

Όσον αφορά το επίπεδο εξοπλισμού, είναι κυριολεκτικά πλήρες με σημαντικό πλεονέκτημα την ασύρματη σύνδεση Android Auto και Apple CarPlay, ενώ διατίθενται περισσότερα από 20 συστήματα υποβοήθησης του οδηγού.

Κινητήρας – Μετάδοση

Το Amarok της δοκιμής μας «φορούσε» τον 3λιτρο, 6κύλινδρο πετρελαιοκινητήρα (με ψεκασμό common-rail και σύστημα turbo VTG) απόδοσης 240 ίππων στις 3.250 στροφές και ροπής 600 Nm διαθέσιμων από τις 1.750 έως τις 2.250 στροφές. Ο κινητήρας αυτός συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο των 10 σχέσεων που μεταφέρει την κίνηση στους δυο πίσω ή και στους τέσσερις τροχούς, ανάλογα με τις επιθυμίες του οδηγού που ρυθμίζονται από ένα περιστροφικό διακόπτη στη βάση της κονσόλας σε 4 θέσεις (2Η, 4Α, 4Η & 4L). Η μετάδοση της κίνησης στους τέσσερις τροχούς, γίνεται μέσω του συστήματος τετρακίνησης 4MOTION, που επιτρέπει την ρυθμιζόμενη κατανομή της ισχύος μέσω ενός πολύδισκου συμπλέκτη. Στην περίπτωση της αυτόματης τετρακίνησης (4Α), το σύστημα κατανέμει την ισχύ του κινητήρα ανάλογα με την πρόσφυση και την επιτάχυνση αυτόματα μεταξύ των τεσσάρων τροχών. Με όλα τα προγράμματα τετρακίνησης συνδυάζεται η λειτουργία μπλοκέ διαφορικού στον πίσω άξονα.

Πίσω από τον επιλογέα μετάδοσης υπάρχουν οι διακόπτες για την διευκόλυνση του οδηγού σε απότομη γλιστερή κατωφέρεια και το ξεκόλλημα από μια ελάχιστης πρόσφυσης επιφάνεια.
Ο οδηγός έχει στη διάθεση του έξι προγράμματα οδήγησης που ελέγχονται μέσω του Drive Mode Control. Τα eco και normal αφορούν την καθημερινή οδήγηση, ενώ τα Mud/Ruts, Sand και Slippery χρησιμοποιούνται στις εκτός δρόμου δραστηριότητες. Επιπλέον, η επιλογή του Load/Trailer γίνεται στη ρυμούλκηση ή στην περίπτωση επιπλέον φορτίου.

Όσον αφορά τις επιδόσεις, το σχεδόν 2,5 τόνων βάρους όχημα επιταχύνεται από στάση στα 100 χλμ/ώρα μέσα σε 8.8΄΄ και φτάνει την τελική των 180 χλμ/ώρα, ενώ η μεγάλη ροπή που αποδίδεται σε χαμηλές στροφές του δίνουν ασφαλείς ενδιάμεσες επιταχύνσεις ακόμα και με πλήρες φορτίο.
Όλα τα παραπάνω βέβαια έχουν το κόστος τους, καθώς η κατανάλωση πολύ δύσκολα πέφτει κάτω από τα 12 λίτρα (11,7 πετύχαμε με πολύ κόπο στη δοκιμή μας), τιμή που φυσικά ανεβαίνει αισθητά όταν έχουμε φορτίο.

Από τη θέση του οδηγού

Αν δεν αναγκαζόμαστε να «σκαρφαλώσουμε» στην καμπίνα υπερπηδώντας το άβολο σκαλοπάτι, δύσκολα θα καταλαβαίναμε ότι η θέση οδήγησης του Amarok, αφορά φορτηγό. Η πολυτέλεια και η οδηγοκεντρική σχεδίαση του κόκπιτ, υπερτερεί αυτών που έχουν πολλά ακριβά επιβατικά, ενώ από τα πρώτα κιόλας μέτρα κίνησης αντιλαμβάνεσαι την υψηλή ποιότητα κύλισης, τουλάχιστον μέχρι να έρθουν οι πρώτες εγκάρσιες ανωμαλίες του οδοστρώματος και εφόσον ο χώρος φόρτωσης είναι άδειος.

Εδώ κρύβεται και το μυστικό της άνεσης στην κίνηση των ελαφρών φορτηγών, τα οποία όσο και μελετημένη να είναι η ανάρτησή τους, υστερούν σε άνεση (και κατευθυντικότητα) όταν είναι άδεια, καθώς ο πίσω άκαμπτος άξονας αναπηδά σε κάθε έντονη ανωμαλία του δρόμου. Αυτός είναι και ο λόγος που στις περιπτώσεις μειωμένης πρόσφυσης, καλό θα είναι να επιλέγουμε 4Η ή 4Α, όσον αφορά την μετάδοση κίνησης.

Την ποιότητα κύλισης πάντως συνοδεύει και η εξαιρετική ηχομόνωση που (με κλειστά τζάμια) κρατά εκτός καμπίνας τον αυξημένο ήχο του πετρελαιοκινητήρα, τους αεροδυναμικούς θορύβους και τους όποιους θορύβους από τα κινούμενα μηχανικά μέρη.

Όπως είναι φυσικό, το αστικό περιβάλλον δεν ταιριάζει και δεν βολεύει το σχεδόν 5,5 μέτρων αμάξωμα, τόσο στο παρκάρισμα, όσο και στα σοκάκια. Αντίθετα στον αυτοκινητόδρομο, η συμπεριφορά είναι εφάμιλλη ενός ακριβού SUV, ενώ στους επαρχιακούς γεμάτους στροφές δρόμους η οδήγηση του ογκώδους pick-up αποδεικνύεται ευχάριστη και σβέλτη αρκεί να υπολογίζεις το αργό αλλά σαφές τιμόνι, τους περιορισμούς του πίσω μέρους (όταν είναι άδειο) και τα φρένα (όταν είναι έμφορτο).

Στους ασφαλτόδρομους η οδική συμπεριφορά είναι προβλέψιμη και ασφαλής, αρκεί να συνηθίσει ο οδηγός την υστέρηση απόκρισης που έχουν όλα τα βασισμένα σε ανεξάρτητο πλαίσιο (σασί) οχήματα, καθώς και την νευρικότητα του πίσω μέρους όταν το όχημα είναι άδειο.

Η μεγάλη διαφορά πάντως (σε σχέση με τα κάθε είδους τζιποειδή) προκύπτει στους χωματόδρομους όπου το Amarok (ειδικά η πιο extreme έκδοση Panamericana που οδηγήσαμε) δείχνει να είναι στο στοιχείο του και αν ο οδηγός εκμεταλλευτεί όλα τα συστήματα υποστήριξης, μπορεί να φτάσει έως εκεί που του επιτρέπουν τα ελαστικά του (εδώ βοηθά και η δυνατότητα κλειδώματος του πίσω διαφορικού & η ύπαρξη «αληθινής» ρεζέρβας). Η ανάρτηση υποστηρίζει τον γρήγορο ρυθμό σε κακοτράχαλους δρόμους και το μόνο ενοχλητικό είναι τα ηλεκτρονικά συστήματα (δεν αφαιρούνται πλήρως) που όταν διαγνώσουν σημαντική απόκλιση από τα δεδομένα τους επεμβαίνουν «βάρβαρα» προκειμένου να επαναφέρουν το βαρύ αμάξωμα στο δρόμο του… θεού.

Ο V6 κινητήρας εντυπωσιάζει με την ροπή του στις χαμηλές στροφές, γεμίζει μέχρι τις 4.000 και σε όλο το φάσμα συνεργάζεται ιδανικά με το 10άρι κιβώτιο. Το τελευταίο στην αυτόματη λειτουργία είναι σχετικά αργό, αλλά η χρήση του σαν χειροκίνητο δεν βολεύει καθώς τα δύο μικρά κουμπιά στο πλάι του επιλογέα κάνουν γρίφο για ελάχιστους λύτες την αλλαγή των σχέσεων.

Δια ταύτα

Σε γενικές γραμμές το νέο Amarok είναι ένα «πολυεργαλείο» με το οποίο μπορεί ο επαγγελματίας ή ο λάτρης των πάσης φύσεως εποχούμενων μετακινήσεων να ικανοποιήσει τις ανάγκες του χωρίς συμβιβασμούς.

Πρόκειται για ένα όχημα παντός εδάφους, το οποίο θα σε δυσκολεύει μόνο μέσα στις πόλεις και θα σε ευχαριστεί σε .όλες τις άλλες δραστηριότητες με υψηλή ποιότητα παροχής υπηρεσιών. Στη λογική αυτή, είναι κρίμα που η ελληνική νομοθεσία το περιορίζει μόνο στην κατηγορία των επαγγελματικών οχημάτων, καθώς υπερτερεί των ακριβών SUV σε πολλά σημεία.

Η τιμή του ξεκινά από τα 48.200 ευρώ για την 2λιτρη (205 ίπποι), τετρακίνητη έκδοση, ενώ στην έκδοση της δοκιμής μας το κόστος ανεβαίνει στα 61.500 ευρώ.

Υπέρ

  • Ποιότητα υλικών – κατασκευής
  • Χώροι επιβατών – φόρτωσης
  • Εξοπλισμός – Συστήματα υποστήριξης
  • Τεχνολογίες
  • Κινητήρας – Κιβώτιο
  • Οδική συμπεριφορά
  • Δυνατότητες εκτός ασφαλτόδρομου

Κατά

  • Τιμή
  • Πλευρικά σκαλοπάτια
  • Έλλειψη κρυφού εσωτερικού χώρου αποθήκευσης
  • Αντιδράσεις πίσω άξονα χωρίς φορτίο
  • Κουμπιά χειροκίνητης επιλογής κιβωτίου

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 4θυρο, 5θέσιο, pick-up
  • Διαστάσεις: 5.390/1.910/1.884 χλστ
  • Μεταξόνιο: 3.270 χλστ
  • Απόσταση από το έδαφος: 237 χλστ
  • Γωνία προσέγγισης/φυγής/ράμπας: 30/23/21 μοίρες
  • Ωφέλιμο φορτίο: 1.002 κιλά
  • Δυνατότητα ρυμούλκησης με/χωρίς φρένα: 3.500/750 κιλά
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων: 80 λτ
  • Βάρος: 2.348 κιλά
  • Κινητήρας: diesel, V6, 24βάλβιδος, turbo, 2.993 κ.εκ., Euro 6d-ISC-FCM
  • Ισχύς: 240 ίπποι/3.250 σαλ
  • Ροπή (Nm @ σαλ): 600/1.750-2.250 σαλ
  • Μετάδοση: 4 ΜΟΤΙΟΝ
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο 10 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός τριγωνικά ψαλίδια / Άκαμπτος άξονας με φύλλα σούστας
  • Τροχοί: 255/65/18
  • Φρένα: Αεριζόμενοι Δίσκοι Εμπρός / Πίσω
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 12,9 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 8.8΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 180 χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 11,7 λτ/100χλμ
  • Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 269,0 γρ/χλμ
  • Τιμή: από 48.200 ευρώ (2λιτρο, 4Motion) (αυτ/το δοκιμής 61.500 ευρώ) ευρώ.