Κόντρα έχει ξεσπάσει μεταξύ του πρωθυπουργού και του προέδρου της Ρουμανία με αφορμή την αύξηση του φόρου στα καύσιμα, που τίθεται σε ισχύ από σήμερα.

Ο πρωθυπουργός της χώρας, Βίκτορ Πόντα, σε συνέντευξη που παραχώρησε χθες στον ιδιωτικό τηλεοπτικό σταθμό Antena 3, δήλωσε αντίθετος στην εισαγωγή οποιουδήποτε άμεσου φόρου, που θα επηρέαζε το βιοτικό επίπεδο των πολιτών της Ρουμανίας, καθώς και στις περικοπές συντάξεων και μισθών «έστω και κατά ένα λέι».

«Είναι μία θεμελιώδης αρχή, αν θέλετε, στον τρόπο διακυβέρνησης. Δεν έχω περικόψει, αντιθέτως έχω αυξήσει τους μισθούς και όπου αυτό δεν ήταν δυνατό, διατήρησα τους τρέχοντες (μισθούς)», σημείωσε ο κ. Πόντα.

Αναφερόμενος στον πρόσθετο ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα, που εισάγεται από σήμερα 1η Απριλίου, ο επικεφαλής της ρουμανικής κυβέρνησης επεσήμανε ότι ήταν μια απόφαση απαραίτητη για τη χώρα.

«Εάν επιθυμούμε να έχουμε στη χώρα αυτή -όχι φέτος, το 2014, αλλά στα επόμενα χρόνια- υποδομές που να καθιστούν εφικτό να μην απαιτούνται επτά ώρες οδήγησης από την Κλουζ στο Βουκουρέστι, αλλά τέσσερις ώρες, να μη δαπανούμε για ανταλλακτικά αυτοκινήτων 40% περισσότερα χρήματα από ό,τι (δαπανούν) άλλες δυτικές χώρες, να μην έχουμε τόσο πολλά τροχαία ατυχήματα και τόσους πολλούς νεκρούς, εξαιτίας των φορτηγών που διασχίζουν τα χωριά και τις κοινότητες, θα πρέπει να επενδύσουμε τα χρήματα αυτά στα χρόνια που ακολουθούν», σημείωσε ο κ. Πόντα.

Σύμφωνα με τον Ρουμάνο πρωθυπουργό, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στα καύσιμα θα εξασφαλίσει ετήσια έσοδα στον κρατικό προϋπολογισμό, ύψους 2,4 δισ. λέι (538,1 εκατ. ευρώ), ενώ κάποια από τα χρήματα αυτά θα κατευθυνθούν σε έργα υποδομών ανάπτυξης, συγχρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Την πάγια αντίθεσή του στην εισαγωγή του αυξημένου φόρου στα καύσιμα επανέλαβε, εξάλλου, ο πρόεδρος της Ρουμανίας, Τραϊάν Μπασέσκου, αντικρούοντας το επιχείρημα που προέβαλε ο κ. Πόντα, με τον ισχυρισμό ότι «δεν υπάρχει ανάγκη να αυξηθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης καυσίμων για να κατασκευαστούν αυτοκινητόδρομοι, δεδομένου ότι τα χρήματα για τον σκοπό αυτό- 1,5 δισ. ευρώ- υπάρχουν ήδη».

«Όλοι οι υπουργοί Μεταφορών είχαν θεωρήσει ως προτεραιότητα την αποκατάσταση των υφιστάμενων εθνικών οδών, που ήταν πολύ στενές και τώρα έχουν διαπλατυνθεί. Έπρεπε να θέσουν αυτό ως προτεραιότητα, αντί των αυτοκινητοδρόμων, που είναι πολύ πιο ακριβοί. Βεβαίως, όμως, τώρα μπορούμε να τους κατασκευάσουμε (τους αυτοκινητοδρόμους), αλλά είναι αναληθής ο ισχυρισμός ότι εξακολουθούμε να χρειαζόμαστε ένα πρόσθετο φόρο για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε με αυτό. Είναι ένα ψέμα. Από σχετική έκθεση της 28ης Φεβρουαρίου 2014 προκύπτει ότι 1,38 δισ. ευρώ εξαφανίστηκαν κατά κάποιο τρόπο, ωστόσο 3 δισ. ευρώ εξακολουθούν να είναι διαθέσιμα, ώστε να διατεθούν για υποδομές αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρόμων, 1,5 δισ. ευρώ για αυτοκινητοδρόμους και 1,5 δισ. ευρώ για σιδηροδρόμους», επεσήμανε ο κ. Μπασέσκου, σε συνέντευξή του στον ραδιοτηλεοπτικό σταθμό B1 Tv.

Σημείωσε ακόμη ότι δεν είναι αληθές ότι η συνεισφορά της Ρουμανίας (στα συγχρηματοδοτούμενα έργα) θα πρέπει να αντιστοιχεί σε ποσοστό 25%, καθώς όπως είπε, η χώρα τελεί υπό το καθεστώς προγράμματος με το ΔΝΤ, ενώ η συνεισφορά της ΕΕ αντιστοιχεί σε 95%.

(Σημειώνεται πως 1 ευρώ=4,46 λέι)