Γράφει ο Πάνος Νικολακόπουλος
Τι θα συνέβαινε αν η Σταχτοπούτα δεν έχανε το γοβάκι, αλλά ο πρίγκιπας; Αν η Ραπουνζέλ δεν περίμενε βοήθεια, αλλά έκοβε τα μαλλιά της για να απομακρύνει τον πρίγκιπα; Αν η Πεντάμορφη ήταν το «τέρας» και ο Πρίγκιπας ο όμορφος ερωτευμένος;
Μια νέα σειρά εικονογραφημένων σκηνών που κυκλοφόρησε online ανατρέπει με δημιουργικότητα τους πιο κλασικούς μύθους της παιδικής μας ηλικίας, δίνοντας σε κάθε ιστορία μια σύγχρονη, φεμινιστική και βαθιά συμβολική τροπή.
• Χιονάτη: Ξυπνά μόνη της και αντικρίζει τον πρίγκιπα να κοιμάται στο γυάλινο φέρετρο, δίπλα του ένα δαγκωμένο μήλο. Η «σωτηρία» αλλάζει χέρια.

• Σταχτοπούτα: Ο πρίγκιπας είναι αυτός που χάνει το παπούτσι του, τρέχοντας προς την κολοκυθο-άμαξα. Η ηρωίδα τον κοιτάει, με ένα χαμόγελο που λέει πολλά.

• Ραπουνζέλ: Δεν περιμένει πια κανέναν. Κρατά τα μακριά της μαλλιά, τα κόβει και ανεξαρτητοποιείται — ενώ ο πρίγκιπας δεν φτάνει καν στο παράθυρό της.

• Μικρή Γοργόνα: Εκείνη έχει πόδια και κυριαρχεί στη στεριά. Ο πρίγκιπας, γοητευμένος, μετατρέπεται σε γοργόνος για να την ακολουθήσει στον κόσμο της.

• Ωραία Κοιμωμένη: Είναι ξύπνια — και αυτή τη φορά, είναι η «κακιά» που κοιμάται, πληγωμένη από το ίδιο της το αδράχτι.

• Γιασμίν και το χαλί: Η πριγκίπισσα ταξιδεύει μόνη της στον ουρανό με το μαγικό χαλί και το λυχνάρι στα χέρια. Κάτω, ο νεαρός την κοιτά από μακριά.

• Πεντάμορφη και το Τέρας: Η “Πεντάμορφη” είναι εκείνη με την κίτρινη τουαλέτα και τα κέρατα, ένα θηλυκό “τέρας”. Ο πρίγκιπας, γοητευμένος, κρατά το χέρι της.

Αυτές οι εναλλακτικές εικόνες δεν είναι απλώς δημιουργικές φαντασίες, αλλά βαθύτερα κοινωνικά σχόλια. Θέτουν ερωτήματα για το ποιος έχει τη δύναμη, ποιος σώζει ποιον, και πώς επαναπροσδιορίζεται η έννοια της αγάπης, της ανεξαρτησίας και της ισότητας.
Η τέχνη έχει τη δύναμη να μεταμορφώνει την αφήγηση. Κι αυτά τα «παραμύθια ανάποδα» μάς δείχνουν πως ο ρομαντισμός, η μαγεία και το φανταστικό μπορούν να συνυπάρξουν με φρέσκιες, απελευθερωτικές ιδέες.