Η χειρονομία της πρώτης κυρίας της Γαλλίας, Μπριζίτ Μακρόν, πέρα από το αν ήταν δικαιολογημένη ή αδικαιολόγητη, γιατί κανείς δεν γνωρίζει τι την εξώθησε να συμπεριφερθεί έτσι δημόσια τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, αποτελεί μια συνήθη κατάσταση εδώ και δεκαετίες που απαιτεί όμως δραστικές λύσεις, προκειμένου να αποκατασταθεί το χαμένο γόητρο του προεδρικού ζευγαριού της Γαλλίας.

Περιστατικά σαν και αυτό αποτελούν αντικείμενο έρευνας σε αμερικανικά πανεπιστήμια ως ενότητα σε δημοσιογραφικά τμήματα με το κωδικό όνομα «PR Nightmare», με σκοπό την εξάλειψη κρίσεων που φέρνουν αρνητική δημοσιότητα και μπορούν να επηρεάσουν την οικονομική απόδοση, όταν έχουμε να κάνουμε με εταιρείες.

Από το «Σκάσε Αμαλία!» στο photoshop της πριγκίπισσας Κέιτ

Και στη χώρα μας υπήρξαν στο παρελθόν αντίστοιχες στιγμές που πλήγωσαν σημαντικά το γόητρο πολιτικών, όπως το περιβόητο «Σκάσε Αμαλία!» που ξεστόμισε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής από το ανοιχτό μικρόφωνο ή το περίφημο νεύμα του Ανδρέα Παπανδρέου στη Δήμητρα Λιάνη για να βγει από το αεροπλάνο και να κατέβει μαζί του τη σκάλα, μπροστά σε ένθερμους υποστηρικτές του κινήματος.

Και τα δύο αποτέλεσαν «PR Nightmares», όπως και ο ξέφρενος χορός της 24χρονης πριγκίπισσας Νταϊάνα με το Τζον Τραβόλτα που δημιούργησε πρόβλημα στο Παλάτι, το «Happy Birthday Mister President» της μεθυσμένης Μέριλιν προς τον Κένεντι στα 45α γενέθλιά του στο Madison Square Garden της Νέας Υόρκης το 1962, αλλά και το αποτυχημένο photoshop της πριγκίπισσας Κέιτ που οδήγησε σε σκάνδαλο και χάος τις ημέρες που ακολούθησαν την Παγκόσμια Ημέρα της μητέρας με τις ενημερώσεις από το Παλάτι να έρχονται στον Τύπο η μια πίσω από την άλλη.

Οι διασημότερες γκάφες που οδήγησαν σε «PR Nightmare»

Ανά τον κόσμο, τις τελευταίες δεκαετίες, το φαινόμενο των «PR Nightmare» φαίνεται να επαναλαμβάνεται αρκετά συχνά με πρωταγωνιστές είτε δημοφιλή πρόσωπα, αλλά και ολόκληρες εταιρείες. Όπως το 2022, με πρωταγωνιστές τη δημοφιλή Τέιλορ Σουίφτ και την εταιρεία «Ticketmaster» για την απόκτηση εισιτηρίων της πολυαναμενόμενης περιοδείας της που ονομαζόταν «Era’s Tour», αλλά και της εταιρείας Nestlé που με μια διαφήμιση-παρωδία βρέθηκε σε αντιπαράθεση με την Greenpeace.

Σε αυτή τη διαφήμιση η Nestlé απεικόνιζε έναν υπάλληλο γραφείου να απολαμβάνει ένα Kit-Kat που έμοιαζε με δάχτυλο πιθήκου που ήταν καλυμμένο με σοκολάτα αντί για τη συνηθισμένη λιχουδιά. Καθώς ο υπάλληλος δαγκώνει, ψεύτικο αίμα χύνεται πάνω στο πληκτρολόγιο και το κείμενο στην οθόνη έγραφε σε ελεύθερη μετάφραση: «Χρειάζεστε ένα διάλειμμα; Δώστε στον ουρακοτάγκο ένα διάλειμμα». Η Greenpeace σκόπευε να επικρίνει την εταιρεία για έλλειψη κοινωνικής ευθύνης, ενώ η εταιρεία κατηγορήθηκε εκείνη την εποχή ότι προμηθεύτηκε φοινικέλαιο από μια εταιρεία στην Ινδονησία, τη Sinar Mas, η οποία κατέστρεφε δάση όπου ζούσαν ουρακοτάγκοι παραβιάζοντας νόμους, για να παράγει περισσότερο φοινικέλαιο.

Η διαφημιστική καμπάνια κοινοποιήθηκε στο διαδίκτυο, οδηγώντας σε διαδηλώσεις, με απλό κόσμο να έχει ντυθεί με στολές ουρακοτάγκων και να διαμαρτύρεται έξω από τα γραφεία της Nestlé στη Βρετανία, επικρίνοντας τις περιβαλλοντικές πρακτικές της εταιρείας. Ύστερα από όλα αυτά η Nestlé προσπάθησε να αφαιρέσει το βίντεο από το YouΤube, αλλά η Greenpeace το αναδημοσίευσε στο Vimeo και το διέδωσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μέσα στη γενική κατακραυγή, η Nestlé αρχικά αρνήθηκε τις κατηγορίες και στη συνέχεια ανακοίνωσε πως άλλαξε προμηθευτή φοινικέλαιου.

Οκτώ διάσημες γκάφες που οδήγησαν σε «PR Nightmare»

Η συνέντευξη Χάρι και Μέγκαν το 2020 στην Όπρα και ο χαρακτηρισμός «αυτοί» που ξέφυγε και εστίαζε στα υπόλοιπα μέλη της Βασιλικής Οικογένειας της Αγγλίας.

Το hashtag «deleteUber» το 2017 μετά το διάταγμα μετανάστευσης του Τραμπ που προκάλεσε πόλεμο ανάμεσα στους εργαζόμενους στα ταξί της Νέας Υόρκης και στην Uber γύρω από τα αεροδρόμια της Νέας Υόρκης.

Η απομάκρυνση επιβατών της United Airlines σε υπεράριθμη πτήση και η βία που χρησιμοποιήθηκε. Με χαρακτηριστικότερη στιγμή το βίντεο που απεικόνιζε το ζεύγος David Dao να απομακρύνεται από το αεροπλάνο και να σύρεται στον διάδρομο του αεροδρομίου.

Η υπόθεση «Nipplegate» με πρωταγωνιστή την τραγουδίστρια Τζάνετ Τζάκσον και την εμφάνιση της στο Super Bowl του 2004. Το γεγονός ότι αποκαλύφθηκε το στήθος της δημοφιλούς τραγουδίστριας ζωντανά στην τηλεόραση και οι εικασίες αν αυτό ήταν στημένο από το προσωπικό του MTV.

Η πετρελαιοκηλίδα της BP στον κόλπο του Μεξικού το 2010 και ο ωχαδερφισμός του διευθύνοντα συμβούλου της εταιρείας Τόνι Χέιγουορντ για το γεγονός που συμπυκνώθηκε σε υποτιμητική φράση σχόλιό του που θεωρήθηκε στη συνέχεια ατυχές γεγονός.

Η διαφημιστική καμπάνια της Dove με τα σκίτσα πραγματικής ομορφιάς που προκάλεσε κριτική για την προώθηση και την επιβεβαίωση των παραδοσιακών προτύπων ομορφιάς από πλευράς της εταιρείας.

Το βίντεο του κλαμένου διευθύνοντα συμβούλου της «Hyper Social», Braden Wallake, με τίτλο «Το πιο ευάλωτο πράγμα που θα μοιραστώ ποτέ» μετά τις απολύσεις στην εν λόγω εταιρεία. Το βίντεο ανέβηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τον ίδιο και οδήγησε σε δημόσιο χλευασμό.

Η συνέντευξη του διευθύνοντα συμβούλου της Abercrombie & Fitch, Mike Jeffries, που υποστήριξε ότι η εταιρεία προτιμούσε «λευκούς και όμορφους ανθρώπους και κουλ παιδιά», γεγονός που προκάλεσε την οργή των Ellen DeGeneres και Kirsty Alley που κατηγόρησαν την εταιρεία ρούχων για «μεγέθυνση».

«Εφιάλτες» για Dolce & Gabbana και Ρονάλντο

Μια προσωπική στιγμή ενός ιδιαίτερα προβεβλημένου προσώπου μπορεί κάποια στιγμή στα μάτια του κοινού να φανεί σκόπιμη και να δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στους πρωταγωνιστές. Όπως συνέβη με τον Κριστιάνο Ρονάλντο και τον κολοσσό της Coca-Cola, όταν κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης Τύπου πριν από έναν αγώνα ο Ρονάλντο έκανε μια απλή κίνηση που κόστισε στον γίγαντα τέσσερα δισεκατομμύρια δολάρια.

Στο τραπέζι της ενημέρωσης του Τύπου υπήρχαν δυο μπουκάλια από το αεριούχο ποτό και ένα μπουκάλι με νερό. Ο αθλητής αποφάσισε να αφαιρέσει τα δύο μπουκάλια με την Coca-Cola και να κρατήσει μόνο το μπουκάλι με το νερό. Η Coca-Cola μετά την πτώση στην αξία της ύστερα από την προτίμηση του Ρονάλντο εξέδωσε μια απλή, σαφή δήλωση που ανέφερε: «Όλοι έχουν δικαίωμα στις προτιμήσεις τους για ποτά».

Από την άλλη ο οίκος μόδας «Dolce & Gabbana», επιδιώκοντας κάποια στιγμή να ανοιχτεί στις αγορές της Ασίας, κυκλοφόρησε μια σειρά διαφημιστικών βίντεο που παρουσίαζαν μια Κινέζα να προσπαθεί να φάει πίτσα με chopsticks. Στα βίντεο αυτά επίσης ο αφηγητής φαίνεται να προφέρει λάθος την επωνυμία του οίκου χλευάζοντας τον τρόπο που οι Ασιάτες προφέρουν την επωνυμία της εν λόγω μάρκας πολυτελών ειδών.

Μετά από όλο αυτό ένας blogger μόδας κοινοποίησε φερόμενα μηνύματα όπου ο σχεδιαστής Stefano Gabbana προσέβαλε την Κίνα. Κάτι που προκάλεσε διπλή οργή. Ταυτόχρονα αυτή η προσπάθεια εκμετάλλευσης, όπως ειπώθηκε, της κινεζικής κουλτούρας και νοοτροπίας, αναστάτωσε τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και άρχισε να γίνεται trending στο Weibo. Το Hashtag#boycottdolce έγινε trending οδηγώντας παράλληλα και σε μαζική απόσυρση Κινέζων ηθοποιών και μοντέλων από τις καμπάνιες του οίκου, αλλά και από τις πασαρέλες που πραγματοποίησε τα επόμενα χρόνια.