Στην Υπαίθρια Γλυπτοθήκη στο Παλαιό Ψυχικό θα γίνονται ξεναγήσεις στον θαυμαστό κόσμο του Γιώργου Ζογγολόπουλου την πρώτη Κυριακή κάθε μήνα.

Το πρώτο ραντεβού ορίστηκε για την Κυριακή 3 Μαρτίου, στις 12 το μεσημέρι. Στην όμορφα διαμορφωμένη πλατεία, επί της λεωφόρου Δημοκρατίας, δίπλα στον ιερό ναό του Αγίου Δημητρίου και σε μικρή απόσταση από το σπίτι-εργαστήρι, όπου έζησε ο γλύπτης (1903-2004) με την γυναίκα του Ελένη, έξι μεγάλης κλίμακας έργα του έχουν τοποθετηθεί από τον δήμο Ψυχικού σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ζογγολόπουλου, ήδη, από το 2010 και περιμένουν να τα ανακαλύψουμε. Είναι βέβαιο ότι η γοητευτική Υπαίθρια Γλυπτοθήκη «Γιώργου Ζογγολόπουλου, είναι λιγότερο γνωστή από τις αέρινες «Ομπρέλες» του, το μεγάλο γλυπτό που έχει στηθεί από το 1998, στο Φάρο Ψυχικού.

Τα έξι έργα (πέντε του Ιδρύματος Γιώργου Ζογγολόπουλου και ένα που παραχώρησε ο συλλέκτης Ζαχαρίας Πορταλάκης), είναι οδηγός όχι μόνο για την καλλιτεχνική διαδρομή του γλύπτη στον μοντερινισμό αλλά και για τη σχετικά σύντομη ιστορία του δήμου Ψυχικού.

Όπως ο «Αλέξανδρος», το χάλκινο γλυπτό, ύψους 2 μέτρων, που φιλοτέχνησε το 1968, αποδίδοντας αφαιρετικά τον μικρασιάτη περιπλανώμενο τσαγκάρη, υπαρκτό πρόσωπο κάποτε, στην περιοχή. Ο Αλέξανδρος «από την Ανατολή βρέθηκε να γυρίζει στους δρόμους του Ψυχικού σαν επιδιορθωτής παπουτσιών, κουβαλώντας στον σάκο του τα ίδια πρωτόγονα εργαλεία της Ανατολής και φορώντας την ίδια ποδιά της δουλειάς του. Με τη βιβλική ξερακιανή μορφή του ήταν μια έντονη έκπληξη μέσα στους δρόμους της δήθεν κηπούπολης του Ψυχικού» έγραφε με τρυφερότητα γι’ αυτόν τον υπαίθριο τσαγκάρη, ο Γιώργος Ζογγολόπουλος.

Επίσης, για πρώτη φορά σε δημόσιο χώρο, τοποθετήθηκε η «Ειράνα», (δωρικός τύπος του ονόματος Ειρήνη), ύψους 6 μέτρων, έργο του 2001, ενώ, οι «Ολυμπιακοί κύκλοι», από χάλυβα, ύψους σχεδόν 2 μέτρων, ανακαλούν το όμοιο έργο, ύψους 15 μέτρων, που βρίσκεται εγκατεστημένο στον διεθνή αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Πεποίθηση του Γ. Ζογγολόπουλου ήταν ότι τα γλυπτά δεν πρέπει να βρίσκονται μόνο σε μουσεία αλλά, κυρίως, στους δημόσιους χώρους, όπως συνηθιζόταν στην αρχαιότητα.

Στη Γλυπτοθήκη της πλατείας Ζογγολόπουλου, ο επισκέπτης έρχεται σε επαφή με κάποια από τα ιστορικά γλυπτά του, όπως τη Στήλη, έργο του οποίου το όμοιο, σε μεγαλύτερο μέγεθος, εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μπιενάλε της Βενετίας το 1999 ή το γλυπτό του 1966, που όμοιό του, είναι τοποθετημένο στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.

Τέλος, όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, στην Υπαίθρια Γλυπτοθήκη, εγκαταστάθηκε το βραβευμένο έργο του «Ποσειδώνας», που αποτέλεσε μέρος της πρότασης του γλύπτη για τη διαμόρφωση της πλατείας Ομονοίας το 1958, η οποία εγκαινιάστηκε το 1960 με τους γνωστούς υδάτινους πίδακες, χωρίς, όμως, ποτέ να τοποθετηθεί το γλυπτό.

«Υπάρχουν προοπτικές, ο Ποσειδώνας, ύψους 4 μέτρων, να τοποθετηθεί το 2014 στην πλατεία Τζωρτζ Ουάσινγκτον, στην Ουάσινγκτον των ΗΠΑ» είπε σήμερα στους δημοσιογράφους, ο διευθυντής του Ιδρύματος Ζογγολόπουλου, Άγγελος Μωρέτης. Επίσης, υπάρχει προοπτική ο Ποσειδώνας, στην υψηλότερη εκδοχή του – όπως είχε φανταστεί το γλυπτό ο Γιώργος Ζογγολόπουλος – να τοποθετηθεί στην πλατεία Ομονοίας για την οποία είχε σχεδιαστεί, αφού πρώτα μετακινηθεί σε άλλο κεντρικό σημείο της Αθήνας, το υδροκίνητο γλυπτό του Ζογγολόπουλου «Πεντάκυκλο» (είχε εντυπωσιάσει στη Μπιενάλε Βενετίας το 2001), ενόψει της ανασυγκρότησης του κέντρου μέσω του πρότζεκτ ‘«Re-Think Athens».