Η ΕΕ εξαπέλυσε μια προειδοποιητική βολή κατά της Κίνας ενόψει των εμπορικών συνομιλιών υψηλού επιπέδου, απαιτώντας από το Πεκίνο να σημειώσει «πρόοδο» για τη μείωση του εμπορικού ελλείμματος, το οποίο έφτασε τα 396 δισ. ευρώ πέρυσι. Το μέγεθος του ελλείμματος, περιγράφεται από τον ανώτερο διπλωμάτη του ευρωπαϊκού μπλοκ στην Κίνα, ως «το υψηλότερο στην ιστορία της ανθρωπότητας».

Τα σχόλια έγιναν πριν από την άφιξη του Επιτρόπου Εμπορίου Βάλντις Ντομπρόβσκις στη Σαγκάη την Παρασκευή και εν μέσω κλιμάκωσης των εντάσεων μεταξύ της ΕΕ και της Κίνας. Το Πεκίνο εμφανίζεται οργισμένο για μια έρευνα της ΕΕ κατά των κινεζικών κρατικών επιδοτήσεων σε ηλεκτρικά οχήματα, αλλά και τους περιορισμούς που έχουν επιβληθεί – με εντολή ΗΠΑ – στις πωλήσεις ημιαγωγών στην Κίνα.  

«Το εμπορικό πλεόνασμα της Κίνας με την ΕΕ πέρυσι ήταν το υψηλότερο στην ιστορία της ανθρωπότητας», είπε ο Χόρχε Τολέδο, πρεσβευτής της ΕΕ στην Κίνα, σε συζήτηση στο Πεκίνο την Πέμπτη, σύμφωνα με τους Financial Times. Τα στοιχεία που επικαλέστηκε προκύπτουν από έκθεση του εμπορικού επιμελητηρίου της ΕΕ στην Κίνα, στην οποία απαριθμούνται περισσότερες από 1.000 συστάσεις για να ξεπεραστούν αυτά που χαρακτηρίζονται ως «εμπόδια της αγοράς».

Τα εμπορικά εμπόδια «γίνονταν χειρότερα», ανέφερε ο Χόρχε Τολέδο και πρόσθεσε: «Πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτό το ζήτημα και χρειαζόμαστε πρόοδο. Φοβάμαι ότι δεν έχουμε σημειώσει μεγάλη πρόοδο τα τελευταία τρία ή τέσσερα χρόνια».

Στο πλαίσιο της επίσκεψης στη Σανγκάη, ο Ντομπρόβσκις θα έχει οικονομικές και εμπορικές συζητήσεις υψηλού επιπέδου με κινέζους ομολόγους του. Οι δύο πλευρές, όπως αναφέρουν οι Financial Times, αναμένεται να παρουσιάσουν έναν μακρύ κατάλογο παραπόνων. Ο Ντομπρόβσκις έχει πει ότι η ΕΕ επιδιώκει να «προστατεύσει» τις αλυσίδες εφοδιασμού από τις γεωπολιτικές εντάσεις, αντί να επιδιώξει την πλήρη «αποσύνδεση» από τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.

Ο πόλεμος των αυτοκινητοβιομηχανιών και οι ημιαγωγοί

Στην κορυφή της λίστας για το Πεκίνο θα είναι η ανακοίνωση της ΕΕ την περασμένη εβδομάδα της έρευνας για το εάν τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, λόγω των κρατικών επιδοτήσεων, «στρεβλώνουν» την αγορά. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε επιβολή δασμών στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Σύμφωνα με τους Financial Times, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, κυρίως ηλεκτρικών οχημάτων, έχοντας πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, βλέπουν τις εξαγωγές στην Ευρώπη ως απαραίτητες για την επιβίωσή τους. Από την πλευρά τους, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ισχυρίζονται πως το χαμηλότερο κόστος εργασίας και ενέργειας δίνει στους ανταγωνιστές από την Κίνα ένα «αθέμιτο» πλεονέκτημα στην τιμολόγηση.

Το Πεκίνο εμφανίζεται επίσης εξοργισμένο για τους περιορισμούς εξαγωγών προς την Κίνα που έχουν επιβληθεί στους ημιαγωγούς, μια κίνηση που έχει ενορχηστρωθεί από τις ΗΠΑ. «Κάποιες χώρες δυστυχώς για να είναι πολιτικά ορθές υποκύπτουν στην πίεση μιας υπερδύναμης σε βάρος της ευημερίας και της σταθερότητας της Ευρώπης», είπε ο Γου Χονγκμπό, ειδικός εκπρόσωπος του Πεκίνου για τις ευρωπαϊκές υποθέσεις.

«Θα πρέπει να εναπόκειται στην Ευρώπη και τις ευρωπαϊκές χώρες να αποφασίσουν τι θα πουλήσουν στην Κίνα. Δεν πρέπει να είναι μια απόφαση που λαμβάνεται από κάποιον άλλο πέρα από τον Ατλαντικό Ωκεανό», πρόσθεσε.

Παραδοχή… υψηλής ανταγωνιστικότητας

Πάντως, ο Χόρχε Τολέδο, αλλά και άλλοι ευρωπαίοι πρεσβευτές, κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης στο Πεκίνο, σε μια ασυνήθιστα ειλικρινή παραδοχή, εξέφρασαν την άποψη πως το εμπορικό πλεόνασμα της Κίνας οφείλεται κυρίως στην ανταγωνιστικότητα των προϊόντων της. «Η Κίνα παράγει πολύ καλή ποιότητα σε πολύ καλές τιμές, δεν υπάρχει αμφιβολία για αυτό. Όμως δεν είναι λογικό να υπάρχουν πάνω από χίλια εμπόδια στην αγορά», είπε, επαναλαμβάνοντας τα στοιχεία της έρευνας του ευρωπαϊκού εμπορικού επιμελητηρίου.