Τέλος σε ένα θρίλερ σχεδόν μιας εβδομάδας μπήκε τη Δευτέρα 29 Μαρτίου, σε μια εξέλιξη που προκάλεσε την ανακούφιση της διεθνούς κιινότητας. Η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) έκανε γνωστή την επανέναρξη της κυκλοφορίας των πλοίων, έπειτα από το μπλοκάρισμα της θαλάσσιας αυτής διόδου από ένα γιγαντιαίο πλοίο εμπορευματοκιβωτίων, το «Ever Given», το οποίο τέθηκε τελικά σε πλεύση.

Το πλοίο μήκους 400 μέτρων και περισσότερων από 220.000 τόνων, με σημαία Παναμά, άρχισε να κινείται, μετά την απελευθέρωση της πρύμνης του, που ήταν ακινητοποιημένη μέχρι τότε στη δυτική όχθη της διώρυγας. Αυτό ήταν το πρώτο σημάδι ότι το μποτιλιάρισμα στο σημείο θα σταματήσει και η κατάσταση θα ξεκινήσει να ομαλοποιείται.

Η δορυφορική εικόνα αποκάλυψε το μέγεθος του προβλήματος που προκλήθηκε στη διώρυγα του Σουέζ, όταν και το «Ever Given» έκλεισε αυτήν την κρίσιμη δίοδο για την παγκόσμια εμπορική ναυσιπλοΐα. Η συμφόρηση που προκλήθηκε ήταν τεράστια, με δεκάδες πλοία να περιμένουν αποκλεισμένα στα δύο άκρα του καναλιού, καθώς και στην περιοχή αναμονής στο κέντρο της διώρυγας.

Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα να υπάρξουν σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις πετρελαίου και άλλων προϊόντων, ενώ γενικότερα η παγκόσμια οικονομία δέχθηκε ένα «ηλεκτροσόκ».

Ο διάπλους δεν είναι μια απλή υπόθεση

Πολλά έχουν αλλάξει τα τελευταία χρόνια στη μορφολογία του καναλιού. Το πρώτο και καλύτερο είναι η κατασκευή του χωριού Νέα Ισμαϊλία που το συναντούν οι ναυτικοί που έχουν ρότα προς τη Μεσόγειο, από νότο προς τον βορρά. Εκεί έχει κατασκευαστεί νέο παράλληλο προς το παλαιότερο κανάλι, ώστε να μην συναντιούνται τα κομβόι που έρχονται από αντίθετη κατεύθυνση.

Μέχρι πριν από λίγα χρόνια τα πλοία που έπλεαν και από τις δύο κατευθύνσεις εισέρχονταν στη λίμνη Ισμαϊλία, όπου περίμεναν τη σειρά τους για να συνεχίσουν το ταξίδι. Τώρα συνεχίζουν απρόσκοπτα τον πλου. Εκτός και αν συμβεί κάτι που κανείς δεν περιμένει…

Ο κάθε τύπος πλοίου έχει τη δική του θέση στο κομβόι. Πρώτα παίρνουν θέση τα μικρά φορτηγά, μετά ακολουθούν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και έπονται τα δεξαμενόπλοια. Το ταξίδι ξεκινά στις 4 τα ξημερώματα ταυτόχρονα και για τους δύο στόλους, τον έναν που κινεί από τη Μεσόγειο προς το νότο και τον άλλον από το νότο προς τη Μεσόγειο.

Υπάρχει πρόβλεψη για αντιμετώπιση ατυχημάτων, με πλοία που παθαίνουν μηχανική βλάβη ή παίρνουν φωτιά όπως έχει συμβεί. Αλλά, να «φρακάρει» με τέτοιον τρόπο η Διώρυγα, ήταν κάτι που δεν είχε προβλεφθεί.

Μάλιστα, την πορεία του «Ever Given» και το πώς έφτασε στο σημείο να κολλήσει στο σημείο, κατέγραψε μια 3D αναπαράσταση, με το βίντεο -μικρό σε διάρκεια- να είναι εντυπωσιακό.

Δείτε το βίντεο: