«Το παν είναι η άνεση». Με βάση αυτό μότο κινείται μία από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες της Ουκρανίας, η SkyUp Airlines, η οποία άλλαξε την στολή των γυναικών αεροσυνοδών της, προκειμένου να τις κάνει να αισθάνονται κατά τι πιο βολικά και άνετα σε μια από τις δυσκολότερες εργασίες που υπάρχουν με άπειρες ώρες ορθοστασίας.

Όπερ και σημαίνει ότι οι ουκρανικές αερογραμμές αποφάσισαν να αντικαταστήσουν τις ψηλοτάκουνες γόβες με ίσια αθλητικά παπούτσια, ενώ παρελθόν αποτελούν και οι φούστες που δίνουν την θέση τους σε παντελόνια.

«12 ώρες όρθια με τακούνια είναι πολύ δύσκολο»

«Δώδεκα ώρες όρθια, πετώντας από το Κίεβο στη Ζανζιβάρη και πίσω. Αν φοράς ψηλοτάκουνες γόβες, σου είναι πολύ δύσκολο να περπατήσεις μετά από αυτό», σχολιάζει στο BBC η 27χρονη ουκρανή αεροσυνοδός Ντάριο Σολομενάγια. «Αυτό περιλαμβάνει τέσσερις ώρες ελέγχων ασφαλείας και καθαρισμού».

Η SkyUp δεν είναι η πρώτη εταιρεία που αλλάζει το dress code των γυναικών αεροσυνοδών της προς το ανετότερο. Το 2019, η Virgin Atlantic είχε ανακοινώσει πως οι υπάλληλοι δεν θα ήταν πλέον υποχρεωμένες να φορούν μέικ απ εν ώρα εργασίας.

Η αεροπορική εταιρεία ανακοίνωσε ότι χαλαρώνει τις ενδυματολογικές της οδηγίες προς τις γυναίκες εργαζόμενές της, επιτρέποντάς τους αφενός να μην φορούν (το σχεδόν επιβαλλόμενο από όλες τις αερογραμμές) βαρύ μακιγιάζ στη διάρκεια πτήσεων αλλά και να επιλέγουν τα παντελόνια ως στολή εργασίας, πλην της φούστας, η οποία ωστόσο, θα πρέπει να προτιμάται έναντι του παντελονιού. «Πρόκειται για μια σημαντική αλλαγή σε έναν τομέα όπου οι γυναίκες μέλη του πληρώματος καλούνται να καταβάλουν ιδιαίτερη φροντίδα και προσπάθεια στην εμφάνισή τους, γεγονός που αυξάνει και το κόστος για τις χαμηλά αμειβόμενες εργαζόμενες», ανέφερε η ανακοίνωση της εταιρείας

Αν και οι εταιρείες χαμηλού κόστους, όπως η easyJet και η Ryanair, έχουν λιγότερο αυστηρούς κανόνες για την εμφάνιση των αεροσυνοδών, οι περισσότερες διεθνείς αερογραμμές έχουν σαφείς οδηγίες για το μέικ απ που πρέπει να αγοράζουν και να φορούν οι γυναίκες.

Ο αντιπρόεδρος της Virgin Atlantic, Μαρκ Αντερσον, παραδέχθηκε ότι «εισακούστηκαν οι απόψεις του εργατικού της δυναμικού και οι νέες οδηγίες παρέχουν στους εργαζόμενους περισσότερες επιλογές σχετικά με το πώς θα μπορούσαν να εκφραστούν στο χώρο εργασίας» και ειδικά καθώς, όπως αναφέρουν τα βρετανικά ΜΜΕ, «η εταιρεία δεν θεωρούνταν ανέκαθεν αποτελεσματική στον τομέα της ισότητας ευκαιριών για τα δύο φύλα».

Η εν λόγω απόφαση τόσο της βρετανικής, όσο και της ουκρανικής αερογραμμής είναι μια ένδειξη προόδου σε μια βιομηχανία που δεν φημίζεται για τις φεμινιστικές της διαθέσεις. Λόγου χάρη, η British Airways, απαιτεί από τις αεροσυνοδούς να φορούν μέικ απ, ωστόσο, το 2016 κατήργησε την ρητή απαγόρευση στις γυναίκες να φορούν παντελόνια [αυτό σημαίνει ότι είναι στην διακριτική τους επιλογή]. Σύμφωνα με τις οδηγίες των κρατικών βρετανικών αερογραμμών που ισχύουν μέχρι και σήμερα, όλες οι αεροσυνοδοί της BA καλούνται να φορούν τουλάχιστον κραγιόν και ρουζ, «να περιποιούνται και να διατηρούν τα φρύδια τους και να κρύβουν τα προφανή σημάδια κόπωσης, όπου αυτό είναι δυνατόν».

Πέντε αεροπορικές εταιρείες με ενδυματολογική καλαισθησία

Παρόλ’ αυτά, υπάρχει, τα τελευταία χρόνια, μια ολοένα και μεγαλύτερη τάση σε πολλές αεροπορικές εταιρείες να σκεφτούν προοδευτικά και να δοκιμάσουν το… ολικό λίφτινγκ στον σχεδιασμό των στολών των αεροσυνοδών τους.

Ένας από τους πιο γνωστούς βρετανούς σχεδιαστές της φημισμένης οδού Saville Row [το κέντρο της λονδρέζικης μόδας], ο Oσβαλντ Μπόατενγκ σχεδίασε τις νέες στολές της British Airways, που αποτέλεσαν ένα σημαντικό κομμάτι των εορτασμών της αεροπορικής εταιρείας για την 100ή της επέτειο από την ίδρυσή της, το 1919. «Ήταν σημαντικό για εμένα να δημιουργήσω κάτι που θα κάνει πραγματικά ενθουσιασμένους τους 32.000 εργαζόμενους της British Airways σε όλο τον κόσμο, που θα φορούν τη στολή τους», τόνισε εμφατικά ο σχεδιαστής.

Η Alitalia πάλι, προσέφυγε στις υπηρεσίες του γνωστού και πολυβραβευμένου μιλανέζου σχεδιαστή μόδας Ετορε Μπιλότα, προκειμένου να ανανεώσει, μετά από σχεδόν 25 χρόνια, τις στολές των αεροσυνοδών της. Η τελευταία φορά που άλλαξαν οι στολές της ιταλικής αερογραμμής ήταν το 1998. Χρησιμοποιήθηκαν υφάσματα από την Τοσκάνη, μετάξι από το Κόμο και δέρμα από τη Νάπολη, με τα χρώματα που επιλέχθηκαν ως σήματα κατατεθέντα των στολών να είναι το σκούρο πράσινο και το κόκκινο, ώστε να θυμίζουν και αυτά της ιταλικής σημαίας.

Αλλά και η Μalaysia Airlines ανανέωσε προ λίγων ετών τις στολές της σε συνεργασία με τον γνωστότερο σχεδιαστή μόδας της χώρας, τον Ντατούκ Σέρι Φαράχ Καν [Datuk Seri Farah Khan]. Ο σχεδιαστής, με την σειρά του, δεν έκανε τίποτα άλλο από το να πάρει την παραδοσιακή ενδυμασία των μαλαισιανών γυναικών, ονόματι κεμπάγια [kebaya] και να της δώσει σύγχρονες πινελιές και ένα… αεροδυναμικό στιλιζάρισμα.

Από την άλλη, φλοράλ και άκρως ασιατικής αισθητικής είναι οι καινούργιες στολές των γυναικών αεροσυνοδών της ιδιωτικής κινεζικής αεροπορικής εταιρείας Hainan Airlines. Οι στολές παρουσιάστηκαν το 2019, ταυτόχρονα με την πρώτη εγχώρια πτήση της νεότευκτης αερογραμμής, με την κινεζική παράδοση να έχει την τιμητική της στις στολές, παράλληλα με μια δόση από σύγχρονο, 21ο αιώνα..

Τέλος, πάνω στα εγκαίνια του νέου αεροδρομίου στην Κωνσταντινούπολη, η Turkish Airlines παράγγειλε ξανά στον Μπιλότα ένα ολικό remake των στολών των αεροσυνοδών της στα χρώματα του κόκκινου και του ανθρακί. Ταυτόχρονα, η κρατική αερογραμμή της Τουρκίας επέκτεινε την συλλογή της όχι μόνο σε επίπεδο στολών, αλλά και σε καπέλα, γάντια, φορέματα, τσάντες, μέχρι και… πιτζάμες.