Τρία διαφορετικά επιχειρηματικά σχήματα κατέθεσαν προσφορές για το μεγάλο τμήμα κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (γνωστού και ως ΒΟΑΚ) που αναμένεται να δημιουργηθεί μέσω παραχώρησης, στο τμήμα Χανιά – Χερσόνησος, συνολικού προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ.

Πρόκειται για τα σχήματα 1) ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, 2) ΑΒΑΞ – Meridiam – Egis Project και 3) ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος.

Σύμφωνα με τον διαγωνισμό, επιμέρους τμήμα του συγκεκριμένου έργου θα είναι η δημιουργία ηλεκτρονικών διοδίων που δρομολογούνται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, συνολικού προϋπολογισμού 90 εκατομμυρίων ευρώ, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Το νέο σύστημα θα αντικαταστήσει την υφιστάμενη χρέωση διοδίων και οι χρήστες θα χρεώνονται πλέον ανάλογα με την απόσταση που διανύουν.

Με την κατασκευή του ΒΟΑΚ, η διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο θα διανύεται μέσα σε μόλις 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά. Ο αυτοκινητόδρομος θα είναι ασφαλής, καθώς τα περιλαμβάνει στηθαία ασφαλείας, τόσο ενδιάμεσα στα ρεύματα κυκλοφορίας, όσο και στα πλαϊνά του οδικού άξονα.

Τα του έργου κατασκευής του ΒΟΑΚ θα είναι τα εξής: Παράκαμψη Χανίων, Σούδα – Καλύβες (μία σήραγγα μήκους 1,22 χιλιομέτρων και δύο γέφυρες συνολικού μήκους 1,09 χιλιομέτρων), Καλύβες – Άγιοι Πάντες (μια σήραγγα μήκους 230 μέτρων και μία γέφυρα 250 μέτρων), Άγιοι Πάντες – Βρύσες (δύο ανισόπεδους κόμβους σε Βάμο και Βρύσες), Βρύσες – Πετρές – Ατσιπόπουλο (πέντε σήραγγες μήκους 4,59 χιλιομέτρων και οκτώ γέφυρες μήκους 2,23 χιλιομέτρων), παράκαμψη Ρεθύμνου (τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Ατσιπόπουλο, Τυμπάκι και Αμάρι), Εξάντης – Φόδελε – Ληνοπεράματα (συνολικά πέντε σήραγγες μήκους 3,19 χιλιομέτρων και δεκαοκτώ γέφυρες μήκους 3,08 χιλιομέτρων), Ληνοπεράματα – Γούρνες (δρόμος με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο) και Γούρνες – Χερσόνησος (τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Γούρνες, νέο Διεθνές Αεροδρόμιο και Καστέλι).

Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί, όπως έχει τονίσει και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στο τέλος του 2025, όπου πλέον η διελεύσεις στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους θα υπολογίζονται σε όλη την επικράτεια, βάσει της πραγματικής απόστασης που θα διανύουν τα οχήματα, κάνοντας τις χρεώσεις αναλογικές.

Με την εφαρμογή του εν λόγω μέτρου αναμένεται να εξασφαλιστεί 76% χαμηλότερη χρέωση στους χρήστες οδηγούς, ενώ θα εξασφαλίζεται η ελεύθερη ροή (free flow) στον αυτοκινητόδρομο. Με άλλα λόγια, δεν θα υπάρχουν καθυστερήσεις στα ταξίδια μας, καθώς το αυτοκίνητο δεν θα απαιτείται να σταματήσει για τη συναλλαγή διοδίων.