Υπερψηφίστηκαν στην Ολομέλεια της Βουλής μετά από δύο συνεδριάσεις, τα περισσότερα από τα 63 άρθρα του νομοσχεδίου για την επανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας, με επεξεργασία και των πλέον των 50 τροπολογιών που κατατέθηκαν από την κυβέρνηση και τους βουλευτές.

Ο υπουργός Ναυτιλίας, Κώστας Μουσουρούλης, απέρριψε τελικώς την τροπολογία Κεφαλογιάννη για την δρομολόγηση «πλοίου ασφαλείας» στα νησιά κατά τις απεργίες της ΠΝΟ, όπως και αντίστοιχη τροπολογία του Β. Κεγκέρογλου (ΠΑΣΟΚ) που είχε μεγαλύτερη έκταση και αφορούσε κάθε είδους άρση των κανονικών δρομολογίων των πλοίων. Επέφερε δε και αλλαγές στο επίμαχο άρθρο 19, το οποίο είχε δεχθεί σφοδρή κριτική από την αντιπολίτευση αλλά και κριτικές παρατηρήσεις εκ μέρους των κυβερνητικών εταίρων, ως άρθρο που έθετε σε αμφισβήτηση τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας των κατώτερων πληρωμάτων.

«Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου, δεν θίγουν, μεταβάλλουν, ή περιορίζουν το δικαίωμα σύναψης συλλογικής σύμβασης εργασίας και της ισχύος αυτών» αναφέρει πλέον το άρθρο 19 του νομοσχεδίου, το οποίο παρά ταύτα παραπέμπεται αύριο σε ονομαστική ψηφοφορία, κατόπιν αιτήματος του ΣΥΡΙΖΑ. Μαζί με το άρθρο 19, η αξιωματική αντιπολίτευση ζήτησε ονομαστικές ψηφοφορίες σε άλλα έντεκα άρθρα: Πρόκειται για τις διατάξεις που αφορούν τη διάρθρωση των υπηρεσιών του υπουργείου Ναυτιλίας (άρθρο1), τη νομική φύση και την αποστολή του Λιμενικού Σώματος (άρθρα 4 και 5), τις προϋποθέσεις ένταξης στο Μητρώο ενεργών ναυτικών (άρθρο 20), τον καθορισμό της οργανικής σύνθεσης των επιβατηγών και επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων (άρθρο 30), την τροποποίηση του ν. 2932/2001 για την ελεύθερη παροχή υπηρεσιών στις θαλάσσιες ενδομεταφορές (άρθρο 38), τη στρατηγική ανάπτυξης του εθνικού λιμενικού συστήματος (άρθρο 39), τις διατάξεις για τα δημοτικά λιμενικά ταμεία στη διαδικασία ανάπτυξης του λιμενικού συστήματος (άρθρο 43), τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (άρθρο 44), την προσέλκυση ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων για την ανάπτυξη των ελληνικών λιμένων (άρθρο 48) και τη σύσταση ανώνυμης εταιρείας για την παροχή πλοηγικών υπηρεσιών, αντί της αρμόδιας Διεύθυνσης του υπουργείου Ναυτιλίας (άρθρο 49).

Σε ονομαστική ψηφοφορία τίθεται και η τροπολογία για τη μεταβίβαση σε ελληνικές τράπεζες, των στοιχείων των εν Ελλάδι υποκαταστημάτων των κυπριακών τραπεζών. «Η παρούσα τροπολογία, σηματοδοτεί την ένδειξη της συνεπούς στάσης της Ελλάδας και τη στήριξή της προς την Κύπρο» ανέφερε σχετικά ο υπουργός Οικονομικών. Γ. Στουρνάρας. «Μέσα σε δύο ημέρες οργανώσαμε τη διαδικασία μεταφοράς των υποκαταστημάτων από τις κυπριακές τράπεζες σε ελληνικές. Τις κρίσιμες εκείνες ημέρες, δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι κινδύνευσε το ελληνικό τραπεζικό σύστημα – διότι αν είχαν υποστεί «κούρεμα» οι καταθέσεις των Ελλήνων στα κυπριακά υποκαταστήματα, κανείς δεν ξέρει τι μπορούσε να γίνει μετά. Υπήρξε ευτυχώς αίσιο τέλος».

«Σ’ αυτή τη χώρα, συνέβη κάτι μοναδικό και καταπληκτικό: Παρά την κρίση, ουδέποτε διακινδύνευσαν όλα αυτά τα χρόνια οι καταθέσεις των Ελλήνων πολιτών, ουδέποτε τέθηκε ζήτημα αμφισβήτησης ή κουρέματός τους, ουδέποτε υπήρξαν πολίτες που στάθηκαν έξω από τις τράπεζες σε ουρές για να πάρουν τα λεφτά τους και ουδέποτε τέθηκε σε κίνδυνο η τραπεζική πίστη» ανέφερε από πλευράς του ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. «Χωρίς να ανοίξει μύτη και να ακουστεί καμία φωνή ή να απολυθεί εργαζόμενος, απορροφήθηκαν τα υποκαταστήματα των κυπριακών τραπεζών από ελληνικές τράπεζες. Σε αυτό πρέπει να βοηθήσουμε».

Διαφορετικές ήσαν οι εκτιμήσεις του ΣΥΡΙΖΑ: «Αφού η τρικομματική κυβέρνηση έγινε ευεργέτης και χορηγός της οικογένειας Λάτση, ο οποίος εξασφαλίζει το 11,5% της Εθνικής ακόμα και αν δεν γίνει η συγχώνευσή της με την Eurobank, αυξάνει με την τροπολογία κατά 1,5 δισ. ευρώ, το δωράκι της ανακεφαλαιοποίησης της Τράπεζας Πειραιώς» παρατήρησε η Νάντια Βαλαβάνη. «Η Τράπεζα Πειραιώς απαλλάσσεται από την υποχρέωση αύξησης του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 10% αντίθετα με τις υπόλοιπες τράπεζες, της μεταβιβάζεται η περιουσία των υποκαταστημάτων των κυπριακών τραπεζών και απαλλάσσεται παντελώς από τους οφειλόμενους φόρους, τέλη και εισφορές υπέρ του Δημοσίου».

«Η τροπολογία λέει πως δεν μπορούμε να υπολογίσουμε το ύψος των φοροαπαλλαγών, αλλά η όποια απώλεια θα αναπληρωθεί από άλλες πηγές εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού. Δηλαδή, θα ξαναπληρώσουμε από πάνω τις απώλειες των φοροαπαλλαγών της Τράπεζας Πειραιώς» εκτίμησε και ο Νότης Μαριάς (ΑΝΕΛ).

«Τη στιγμή που κατέρρεε η Κύπρος δόθηκε μία απάντηση εντός δύο ημερών, από την κυβέρνηση και διασώθηκε η σταθερότητα των τραπεζικού συστήματος, ακριβώς επειδή υπήρξε τράπεζα που δέχθηκε να πάρει τα κυπριακά υποκαταστήματα, την ώρα που κανείς δεν ήθελε να τα πάρει» παρατήρησε ο Μάκης Βορίδης (ΝΔ). «Κάποιος τα πήρε. Δεν μπορούμε τώρα να του πούμε να βάλει και το 10% ανακεφαλαιοποίησης, διότι προφανώς με τέτοιον όρο δεν θα τα έπαιρνε. Όσον αφορά την εξαίρεση από την καταβολή των φόρων, είναι απολύτως εναρμονισμένη με το νόμο του 1997, που ρυθμίζει τις συγχωνεύσεις τραπεζικών πιστωτικών ιδρυμάτων – και η ρύθμιση θα έπρεπε να είχε υπάρξει, έστω και για λόγους δικαιοσύνης μονάχα» συμπλήρωσε ο κος Βορίδης.

Κατά τα άλλα, κατά τη σημερινή συνεδρίαση συνεχίστηκε η αντιπαράθεση κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, με αφορμή και τη χθεσινοβραδινή ομιλία της κοινοβουλευτικής εκπροσώπου της ΝΔ, Σοφίας Βούλτεψη, και τους ισχυρισμούς της περί μισθών ύψους 5500 ευρώ για τα κατώτερα πληρώματα της ποντοπόρου ναυτιλίας και τις εκφράσεις της σχετικά με τις συμβάσεις εργασίας των μαγείρων. Παρεμβαίνοντας σήμερα ο επικεφαλής των ΑΝ.ΕΛ., Πάνος Καμμένος, κατέθεσε στοιχεία της Π.Ν.Ο. σύμφωνα με τα οποία οι καθαρές απολαβές ενός μάγειρα στην ποντοπόρο ναυτιλία, μαζί με τις υπερωρίες, δεν ξεπερνούν τα 2.671,54 ευρώ, «δεν ξεπερνούν εκείνες ενός Φιλιππινέζου».

«Η ΠΝΟ έστειλε μία μισθολογική κατάσταση ενός ανθρώπου, χωρίς όνομα και προϋπηρεσία. Αποσπασματική ενημέρωση, άρα προπαγάνδα» απάντησε η Σοφία Βούλτεψη. «Όλα αυτά μου θυμίζουν λίγο το ΣΥΡΙΖΑ που λέει πως θα επαναφέρει τον κατώτατο μισθό, που ουσιαστικά αφορά τον ιδιωτικό τομέα. Είτε τον επαναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ είτε όχι, άμα θέλει ο ιδιωτικός τομέας θα πληρώσει. ‘Αμα δεν θέλει, δεν θα πληρώσει» συμπλήρωσε η εκπρόσωπος της ΝΔ.

– «Είσαι εφοπλιστής. Έχεις ένα καράβι. Το έχεις σε όποια σημαία γουστάρεις. Αν πάρεις Έλληνα μάγειρα θα του δίνεις 4.500 δολάρια, και εάν πάρεις έναν Φιλιππινέζο θα του δίνεις 1.300 δολάρια. Πόσες πιθανότητες θα δίνατε εσείς, ο Δρίτσας, αν ήσασταν ο πλοιοκτήτης, να πάρετε τον Έλληνα μάγειρα;» ρώτησε τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ ο Άδωνις Γεωργιάδης (ΝΔ).

– «Αφού με θέλετε πλοιοκτήτη, και δεν βγαίνω με φοροαπαλλαγές, με ατέλειες και με προνόμια, καλύτερη λύση είναι να παρατήσω την πλοιοκτησία και να πάω να γίνω μάγειρας» απάντησε ο Θ. Δρίτσας. «Κύριε Γεωργιάδη, θέλετε να πάτε να γίνετε μάγειρας εσείς;»

– «Με τέτοιο μισθό, είναι πολύ δελεαστικό» ανταπάντησε ο βουλευτής της ΝΔ.

– «Σαν Χρυσή Αυγή, λέμε το αυτονόητο: Πως θέλουμε Έλληνες να δουλεύουν σε πλοία με ελληνική σημαία και ότι είναι απαράδεκτο να δουλεύουν Φιλιππινέζοι ή κάποιοι άλλοι από κάποια τρίτη χώρα εις βάρος των ανθρώπων αυτών» ανέφερε ο Αρτέμης Ματθαιόπουλος.

– «Οι εφοπλιστές δεν ενδιαφέρονται εάν έχουν Έλληνες ή Φιλιππινέζους στα πληρώματά τους, αρκεί να έχουν συμβάσεις φιλιππινέζικες» παρατήρησε η Διαμάντω Μανωλάκου (ΚΚΕ).