«Εμπνευσμένοι δάσκαλοι και εμπνευσμένες δασκάλες  δεν είναι εκείνοι και εκείνες που ακολουθούν χρόνια την ίδια πεπατημένη, βολεμένοι και βολεμένες στα γνωστά τους κατατόπια ούτε εκείνοι και εκείνες που ρητορεύουν από την έδρα καθηλώνοντας σε παθητικό ρόλο τους μαθητές και τις μαθήτριές τους».

Τα παραπάνω αναφέρονται στο χαιρετισμό του Υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη στη διημερίδα του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα το διάστημα 2-3 Οκτωβρίου 2015 με θέμα «Ψηφιακά μέσα και διδασκαλία γλωσσικών μαθημάτων»

Ακολουθεί ο χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας:

Αγαπητοί και αγαπητές εκπαιδευτικοί, Αγαπητή ηγεσία του ΚΕΓ,

Λόγω υποχρεώσεων που είχα αναλάβει προ καιρού, δεν είμαι σε θέση να παραστώ στην τόσο ενδιαφέρουσα διημερίδα σας.  Χαιρετίζω όμως θερμά την εκδήλωσή σας, γιατί έχω τη βαθιά πεποίθηση ότι αυτό που κάνει και θα κάνει πάντα τη διαφορά στο σχολείο είναι οι εκπαιδευτικοί. Είναι σημαντική βέβαια και η υλικοτεχνική υποδομή αλλά μόνο αν βρίσκεται στα χέρια εκπαιδευτικών εμπνευσμένων. Διαφορετικά είτε δε θα αξιοποιηθεί καν, είτε θα αξιοποιηθεί σε λάθος κατεύθυνση.

Και εμπνευσμένοι δάσκαλοι και εμπνευσμένες δασκάλες  δεν είναι εκείνοι και εκείνες που ακολουθούν χρόνια την ίδια πεπατημένη, βολεμένοι και βολεμένες στα γνωστά τους κατατόπια ούτε εκείνοι και εκείνες που ρητορεύουν από την έδρα καθηλώνοντας σε παθητικό ρόλο τους μαθητές και τις μαθήτριές τους. Είναι εκείνοι και εκείνες που έχουν πνεύμα ανήσυχο, που διαρκώς αναζητούν καλύτερες ιδέες, νέα διδακτικά εργαλεία, νέες διδακτικές πρακτικές, που θέλουν να δώσουν πραγματικό νόημα σε αυτό που γίνεται μέσα στην τάξη, συνδέοντάς το με ό,τι συμβαίνει έξω από αυτήν, στην κοινωνία. Είναι εκείνοι και εκείνες που δεν διεκπεραιώνουν απλώς την ύλη, αλλά που σχεδιάζουν έτσι το μάθημα, ώστε να κινητοποιήσουν το ενδιαφέρον, να ξυπνήσουν την περιέργεια των παιδιών, να αναπτύξουν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και τα ιδιαίτερα ταλέντα τους, να καλλιεργήσουν  την αναλυτική και συνθετική τους σκέψη και συνεπώς την κριτική τους ικανότητα, να διευρύνουν τους ορίζοντές τους.

Χωρίς αμφιβολία η χρήση των νέων τεχνολογιών είναι από μόνη της κάτι ελκυστικό για αυτές τις γενιές των «ψηφιακά ιθαγενών» παιδιών και εφήβων μας. Μπορεί να βοηθήσει να σπάσει η ρουτίνα του σχολείου φτάνει να μην χρησιμοποιούνται για να υποστηρίξουν ένα παραδοσιακό, δασκαλοκεντρικό μάθημα αλλά, αντίθετα, μια διαδικασία προσέγγισης της γνώσης με τρόπο ενεργητικό από την πλευρά των μαθητών και των μαθητριών. Τα διδακτικά σενάρια που σχεδιάστηκαν υπό την καθοδήγηση του Κ.Ε.Γ. αντιλαμβάνομαι ότι βρίσκονται σε αυτή την κατεύθυνση και γι΄ αυτό θεωρώ πολύ σημαντική τη διάχυση αυτού του υλικού και την αξιοποίησή του στις σχολικές αίθουσες.

Κάτι ακόμα. Έχω πληροφορηθεί ότι οι δημιουργοί των σεναρίων εργάστηκαν, ανταλλάσσοντας ιδέες και αλληλοϋποστηριζόμενοι στην προσπάθειά τους αυτή τόσο πρακτικά όσο και ηθικά. Παρότι καθένα από τα σενάρια φέρει την υπογραφή ενός προσώπου, αποτελούν το έργο μιας κοινότητας που μοιράστηκε ένα όραμα και εξασφάλισε αλληλοβοήθεια στα μέλη της. Αυτό το μοντέλο της συνεργασίας ελπίζουμε ότι, με τις πρωτοβουλίες που θα λάβουμε ως υπουργείο, σταδιακά θα εμπεδωθεί σε όλες τις σχολικές μονάδες, βελτιώνοντας την ποιότητα του διδακτικού έργου και φέρνοντας αξιοθαύμαστα αποτελέσματα όπως έφερε και τούτη η συλλογική δουλειά.

Αναμένω με ενδιαφέρον τη συνέχεια του εγχειρήματος. Εύχομαι η διάχυση του υλικού αυτού να συνεχιστεί τους επόμενους μήνες με αντίστοιχες εκδηλώσεις και σε άλλες πόλεις και ίσως και με πρωτοβουλίες άλλες, πιο συστηματικής επιμόρφωσης των συναδέλφων σας. Είμαι ανοικτός σε προτάσεις τέτοιου είδους και θα στηρίξω κάθε αντίστοιχη πρωτοβουλία.