Διήμερο συναντήσεων και επαφών είχε στο Παρίσι ο Έλληνας υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, με την ευκαιρία συμμετοχής του σε διάσκεψη υπουργών στην UNESCO, με θέμα «Εκπαίδευση για όλους».

Ο Έλληνας υπουργός είχε την ευκαιρία για κατ’ ιδίαν συζητήσεις, τόσο με τη Γενική Διευθύντρια της UNESCO, Ιρίνα Μπόκοβα, όσο και με το Γάλλο ομόλογό του Βενσάν Πεγιόν και την υπουργό τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και Έρευνας Ζενεβιέβ Φιοραζό.

Με τους Γάλλους συναδέλφους του ο κ. Αρβανιτόπουλος αντάλλαξε απόψεις γύρω από τις μεταρρυθμίσεις που ετοιμάζουν αντιστοίχως.

«Είναι κοινή πεποίθηση και στις δύο χώρες», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπουργός μετά το τέλος των συναντήσεων, «ότι η οποιαδήποτε αλλαγή και εδραίωση της αλλαγής στην οικονομία, περνάει μέσα από την αναγέννηση του εκπαιδευτικού συστήματος. Συζητήσαμε για την προσπάθεια που κάνουμε μέσα από τις μεταρρυθμίσεις να συνδέσουμε τα πανεπιστήμια, την έρευνα, την τεχνολογία και την καινοτομία, με την οικονομία».

Ο Γάλλος υπουργός παιδείας Βενσάν Πεγιόν ανέπτυξε από πλευράς του τις μεταρρυθμίσεις που σχεδιάζει στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, και αυτό με την ευκαιρία «ξενάγησης» του κ. Αρβανιτόπουλου στο «Ευρωπαϊκό Σαλόνι για την Παιδεία» που εγκαινίασε χθες στο Παρίσι.

«Σε πολλούς τομείς οι απόψεις μας συμπίπτουν», εξήγησε ο Έλληνας υπουργός. «Είναι πλέον κοινός τόπος ότι θα πρέπει να περάσουμε σε μεγάλες αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτό που χρειάζεται είναι αλλαγή τρόπου σκέψης, αλλαγή υποδείγματος, αλλαγή παραδείγματος. Ο τρόπος που λειτουργήσαμε μέχρι σήμερα αποδείχθηκε ότι έφθασε στα όριά του».

Για τον κ. Αρβανιτόπουλο, η διασύνδεση του πανεπιστημίου με τις ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας είναι πλέον αναμφισβήτητη.

«Στο εκπαιδευτικό σύστημα σήμερα» υπογράμμισε, «πέρα από το γενικό γνωσιακό υπόβαθρο που κάθε άνθρωπος πρέπει να έχει όσον αφορά στις ανθρωπιστικές και κλασικές σπουδές, πρέπει να περάσουμε και σε μια διασύνδεση του πανεπιστημίου με τις ανάγκες της οικονομίας και της κοινωνίας. Θα πρέπει να γίνουν τα πανεπιστήμια πιο εξωστρεφή. Είναι ο μόνος τρόπος για να έχουμε μια δυνατότητα εδραίωσης της όποιας αλλαγής και κοινωνικής ανάκαμψης. Και αυτό αφορά ολόκληρη την Ευρώπη η οποία θα πρέπει να ανακτήσει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που είχε εν όψει των προκλήσεων που συναντά από τις αναδυόμενες μεγάλες δυνάμεις».

Στην υπουργό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κ. Φιοραζό, ο κ. Αρβανιτόπουλος έδωσε την εικόνα των αλλαγών στα ελληνικά πανεπιστήμια, αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας για την εκλογή συμβουλίων, στην ερχόμενη φάση των συγχωνεύσεων βάσει του σχεδίου «Αθηνά» και στο τελικό βήμα που θα πρέπει να γίνει με τον εξορθολογισμό του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας.

«Πιστεύω ότι έχουμε καλά ιδρύματα και θυλάκους αριστείας που μέσα από αυτές τις μεταρρυθμίσεις στοχεύουμε να τους κάνουμε πλειοψηφικό ρεύμα», κατέληξε ο υπουργός.

Η κ. Μπόκοβα έδειξε επίσης ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις προκλήσεις που συναντά το εκπαιδευτικό μας σύστημα λόγω της οικονομικής κρίσης και της μείωσης των κονδυλίων. Παρ’ όλα αυτά πήρε τη διαβεβαίωση από τον Έλληνα υπουργό ότι η Ελλάδα θα εκπληρώσει τις δεσμεύσεις της για την εκταμίευση της συμμετοχής της στον Οργανισμό.