Στην συνάντηση που έχει την Πέμπτη ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Ρέππας με τον Γάλλο ομόλογό του κ. Μπυσερό επαφίενται οι ελπίδες που υπάρχουν για την πώληση έως και του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με ταυτόχρονη εκχώρηση του μάνατζμεντ.

Το σαφές μήνυμα της κινεζικής Cosco ότι δεν ενδιαφέρεται για μία δραστηριότητα η οποία είναι εκτός του βασικού της αντικειμένου δεν ήταν ασφαλώς ότι καλύτερο για μία προσπάθεια που από την αρχή το αρμόδιο υπουργείο γνώριζε ότι θα ήταν εξαιρετικά δύσκολη.

Το ενδιαφέρον μιας ευρωπαϊκής εταιρείας σιδηροδρόμων με τεχνογνωσία στο αντικείμενο ήταν, από την αρχή που ξεκίνησε η συζήτηση, και παραμένει η προτιμότερη επιλογή από την πλευρά του αρμόδιου υπουργείου.

Όμως λόγω των σοβαρών οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η ΟΣΕ αλλά και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ακόμη εκφράζεται φόβος ότι το όποιο ενδιαφέρον υπήρξε σε θεωρητικό επίπεδο είναι εξαιρετικά δύσκολο να μετουσιωθεί σε συγκεκριμένη πρόταση από κάποια ευρωπαϊκή σιδηροδρομική εταιρεία.

Σε κάθε περίπτωση πάντως το πολυαναμενόμενο, ραντεβού με τον κ. Μπυσερό, οποίος επρόκειτο να έρθει στη χώρας μας στο τέλος Μαΐου αλλά μετέθεσε την ημερομηνία της επίσκεψής του, αναμένεται με εξαιρετικό ενδιαφέρον αφού δεν αποκλείεται από αυτό να φανεί η ανάγκη στον ΟΣΕ να ξεσκονίσουν τα… γαλλικά τους.
Δύσκολο το …προξενιό

«Ο ΟΣΕ έχει καταντήσει μια νύφη που κανείς δεν θέλει να παντρευτεί», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ρέππας από το βήμα της Βουλής περιγράφοντας εξαιρετικά εύγλωττα τις δυσκολίες που έχει το… προξενιό, σπεύδοντας όμως παράλληλα να βεβαιώσει ότι «το πρόγραμμα εξυγίανσης του Οργανισμού που έχει δρομολογήσει η κυβέρνηση είναι η καλύτερη πρόσκληση σε ιδιώτες που αξίζει να επενδύσουν».

Η ανακοίνωση του προγράμματος αυτού αναμένεται από μέρα σε μέρα ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, οι προσπάθειες να περιοριστούν, κατά το δυνατό, οι αντιδράσεις έχουν καθυστερήσει την γνωστοποίηση των λεπτομερειών ενώ πυρετώδεις είναι οι διαβουλεύσεις.

Κατεβαίνουν από το τρένο του ΟΣΕ 2.000 υπάλληλοι

Την πόρτα της εξόδου από τον ΟΣΕ προς άλλες υπηρεσίες του δημοσίου θα δουν περίπου 2.000 άτομα από το υφιστάμενο προσωπικό του Οργανισμού, που θα μεταταχθούν σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου. Σε ένα νέο καθεστώς που λίγες ομοιότητες με το υφιστάμενο θα έχει θα κληθούν όμως να δουλέψουν και οι υπάλληλοι που θα παραμείνουν στον ΟΣΕ. Αλλαγές θα υπάρξουν στον κανονισμό εργασίας ενώ δραστικές θα είναι οι περικοπές των αμοιβών που σήμερα, για κάποιες ειδικότητες, φτάνουν σε αρκετές χιλιάδες ευρώ το μήνα.

Ο νέος ΟΣΕ σαφώς πιο περιορισμένη αφού ένας σημαντικός αριθμός δρομολογίων που παρουσιάζει χαμηλή επιβατική κίνηση θα κοπεί και θα διατηρηθούν ή και θα ενισχυθούν δρομολόγια που είναι κερδοφόρα ή εκτιμάται ότι μπορούν να εξελιχθούν σε τέτοια.

Με βάση το κριτήριο της πληρότητας 50% που έχει τεθεί εκτιμάται ότι ένας πολύ μεγάλος αριθμός δρομολογίων από αυτά που εκτελούνται σήμερα θα κοπεί. Τον μεγαλύτερο κίνδυνο αντιμετωπίζουν τα δρομολόγια στο δίκτυο της Πελοποννήσου και σε περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας που είναι βαριά ζημιογόνα. Το πλέον πιθανό σενάριο είναι ότι σε όσες περιοχές η ζήτηση είναι πολύ χαμηλή θα διατηρηθούν λίγα δρομολόγια τα οποία εντάσσονται στην υποχρέωση παροχής καθολικής υπηρεσίας και για τα οποία θα αναζητηθεί χρηματοδότηση κατά το πρότυπο των άγονων αεροπορικών γραμμών.

Η υποδομή μένει στο κράτος

Το κράτος θα διατηρήσει τον έλεγχο της υποδομής, για την κατασκευή της οποίας έχει χρησιμοποιηθεί το μέγα μέρος από το χρέος των περίπου 10 δισ. ευρω που έχει συνολικά ο Όμιλος ΟΣΕ. Την υποδομή αυτή όμως, πέραν της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα μπορούν νοικιάζοντας την να χρησιμοποιήσουν άλλες εταιρείες προκειμένου να πραγματοποιήσουν είτε εμπορευματικές, είτε επιβατικές μεταφορές.

 
Πηγή: euro2day.gr  – Μάρω Τσαντήλα