Καμία άλλη καινοτομία δεν έχει αλλάξει τόσο ριζικά τη λειτουργία μιας Mercedes-Benz όσο το MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Η δεύτερη γενιά του συστήματος, με δυνατότητα να μαθαίνει, εγκαινιάζεται στη νέα S-Class.

Το εσωτερικό του αυτοκινήτου έχει γίνει ακόμη πιο ψηφιακό και ευφυές, καθώς το υλικό (hardware) και το λογισμικό έχουν κάνει άλματα προόδου, καθώς φωτεινές ενδείξεις σε έως πέντε μεγάλες οθόνες, εν μέρει με τεχνολογία OLED, διευκολύνουν ακόμη περισσότερο τον χειρισμό και τις λειτουργίες ανέσεων του αυτοκινήτου.

Βέβαια, ο ανθρώπινος παράγοντας βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο. Οι δυνατότητες εξατομίκευσης και διαισθητικού χειρισμού διευρύνθηκαν ακόμη περισσότερο, τόσο για τους πίσω επιβάτες όσο και για τον οδηγό, όπως για παράδειγμα, η νέα τρισδιάστατη οθόνη του οδηγού που προσφέρει καλύτερη αντίληψη του χώρου με το πάτημα ενός κουμπιού. Ρεαλιστικό, τρισδιάστατο (οπτικά) αποτέλεσμα, χωρίς να χρειάζονται γυαλιά 3D.

Ο φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes» έχει την ικανότητα να κάνει ακόμη περισσότερο διάλογο. Ορισμένες ενέργειες μάλιστα μπορούν να πραγματοποιούνται ακόμη και χωρίς ο οδηγός να πει «Hey Mercedes» για ενεργοποίηση, όπως η λήψη τηλεφωνικής κλήσης ή η εμφάνιση του χάρτη πλοήγησης. Επιπλέον, ο φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes» μπορεί να εξηγήσει πού βρίσκεται το κουτί πρώτων βοηθειών, ή πώς γίνεται η σύνδεση ενός smartphone μέσω Bluetooth.

Παράλληλα με την χρήση του PIN, μια νέα μέθοδος επαλήθευσης ταυτότητας εγγυάται υψηλό επίπεδο ασφάλειας, συνδυάζοντας δακτυλικό αποτύπωμα, αναγνώριση προσώπου και φωνητική αναγνώριση. Με τον τρόπο αυτό επιτρέπεται η πρόσβαση στις προσωπικές ρυθμίσεις ή η επαλήθευση ηλεκτρονικών πληρωμών μέσα από το όχημα.

Ωστόσο, αυτό που κάνει το MBUX να ξεχωρίζει, είναι η δικτύωσή του με μια πληθώρα συστημάτων και δεδομένων αισθητήρων του οχήματος. Για παράδειγμα, η λειτουργία προειδοποίησης αποβίβασης στην S-Class χρησιμοποιεί πλέον κάμερες, για να αναγνωρίζει εάν κάποιος επιβάτης θέλει να βγει από το όχημα. Αν κάποιος άλλος χρήστης του δρόμου πλησιάζει στη νεκρή γωνία ορατότητας, ο ενεργός ατμοσφαιρικός φωτισμός συμμετέχει στο σύστημα προειδοποίησης αποβίβασης και αναβοσβήνει με κόκκινο χρώμα. Επίσης, το εσωτερικό σύστημα υποβοήθησης MBUX ελέγχει εάν το παιδικό κάθισμα είναι σωστά στερεωμένο στο κάθισμα του συνοδηγού, ενώ παρακολουθεί και το επίπεδο προσοχής του οδηγού. Αν υπάρχουν ενδείξεις ότι ο οδηγός κινδυνεύει να πέσει σε κατάσταση μικρο-ύπνου, τον προειδοποιεί το Attention Assist.

Αυτές οι ικανότητες του MBUX και άλλες πολλές που θέλουν βιβλίο για να περιγραφούν, κάνουν την νέα S-Class μια μοναδική εμπειρία για όλες σχεδόν τις αισθήσεις (όραση, αφή και ακοή), ενώ προσφέρουν πολυάριθμες καινοτομίες στα θέματα της υποβοήθησης οδήγησης, της προστασίας και της αλληλεπίδρασης.

Συνολικά πρόκειται για ένα σύστημα μπροστά από την εποχή του, που προετοιμάζει το έδαφος για την αυτόνομη οδήγηση και σύντομα θα περάσει και σε κατώτερα μοντέλα της γερμανικής μάρκας. https://media.mercedes-benz.com/s-class

Επισκόπηση σημαντικότερων χαρακτηριστικών

Πολλές δυνατότητες αλληλεπίδρασης και εξατομίκευσης από κάθε θέση:

  • Οι πιο σύγχρονες τεχνολογίες οθονών και σύστημα MBUX για όλους τους επιβάτες
  • Η οθόνη πολυμέσων σε κατακόρυφη διάταξη αποτελεί εντυπωσιακό οπτικό στοιχείο
  • Προαιρετικά, διατίθεται με τεχνολογία OLED και επιβεβαίωση ανταπόκρισης (αίσθηση δόνησης στο χέρι)
  • Η οθόνη οδηγού προσφέρει ρεαλιστική, τρισδιάστατη εικόνα χωρίς να χρειάζονται γυαλιά 3D
  • Έως τρεις οθόνες στον χώρο πίσω επιβατών
  • Γρήγορη και εύκολη κοινή χρήση των περιεχομένων της οθόνης με άλλους επιβάτες
  • Δυνατότητα επιλογή και τροποποίησης των προορισμών πλοήγησης από τις πίσω θέσεις
  • Υψηλό επίπεδο εξατομίκευσης
  • Με τη σάρωση ενός γραμμωτού κώδικα QR μέσω της εφαρμογής Mercedes App, το όχημα συνδέεται αυτόματα στον λογαριασμό Mercedes me
  • Οι προσωπικές προτιμήσεις, όπως ο αγαπημένος ραδιοφωνικός σταθμός και οι προεπιλεγμένες ρυθμίσεις, μπορούν να μεταδοθούν σε οποιαδήποτε θέση μέσω του προσωπικού προφίλ Mercedes me
  • Δυνατότητα για έως επτά διαφορετικά προφίλ στο όχημα
  • Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός μπορεί να ρυθμίζεται εξ αποστάσεως, π.χ. από το σπίτι
  • Επειδή τα προφίλ του Mercedes me μπορούν πλέον να αποθηκεύονται στο Cloud, μπορούν επίσης να χρησιμοποιούνται και σε άλλα οχήματα Mercedes-Benz με MBUX νέας γενιάς

Εκτός από το Mercedes me PIN, υψηλό επίπεδο ασφάλειας εγγυάται πλέον μια σειρά από νέες βιομετρικές, αλληλοσυνδεόμενες λειτουργίες επαλήθευσης ταυτότητας, όπως το δακτυλικό αποτύπωμα, η αναγνώριση προσώπου και η φωνητική αναγνώριση.

  • Η οθόνη οδηγού διατίθεται προαιρετικά με δύο κάμερες, οι οποίες χρησιμοποιούνται, π.χ., για την αναγνώριση προσώπου

Απλοποιημένος, διαισθητικός χειρισμός:

  • Ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού, το εσωτερικό σύστημα υποβοήθησης MBUX αναγνωρίζει έως 20 επιθυμίες χειρισμού και ελέγχου
  • Στις νέες λειτουργίες ασφάλειας περιλαμβάνεται η αναγνώριση μη στερεωμένου παιδικού καθίσματος στο κάθισμα συνοδηγού και η προειδοποίηση νεκρής γωνίας ορατότητας, η οποία ανιχνεύει την πρόθεση εξόδου από το όχημα με βάση τις κινήσεις του επιβάτη. Έτσι, εξασφαλίζεται ακόμη πιο έγκαιρη προειδοποίηση για άλλους χρήστες του δρόμου και εμπόδια σε εκείνη την πλευρά του οχήματος
  • Οι νέες λειτουργίες ανέσεων περιλαμβάνουν την προ-ρύθμιση του καθίσματος οδηγού και των εξωτερικών καθρεπτών με βάση τον σωματότυπό του, καθώς και τον χειρισμό του πίσω ρολού σκίασης, απλά κοιτάζοντας προς τα πίσω. Αντίστοιχα, και ο χειρισμός της συρόμενης οροφής είναι εφικτός μέσω χειρονομιών

Ο φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes» «ακούει» ακόμη πιο προσεκτικά και καταλαβαίνει καλύτερα τους επιβάτες.

Επίσης, μπορεί να ελέγχεται και από τον χώρο πίσω επιβατών. Με τη βοήθεια διάφορων μικροφώνων, το σύστημα αναγνωρίζει από ποια θέση προέρχεται η φωνή. Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός που αναβοσβήνει υποδεικνύει το άτομο που μιλάει κάθε φορά.

Εάν ο οδηγός πει «Είμαι κουρασμένος», το σύστημα ελέγχου ανέσεων ENERGIZING ξεκινά ένα πρόγραμμα αναζωογόνησης. Με την ίδια φράση από τον χώρο πίσω επιβατών, ξεκινά ένα πρόγραμμα ευεξίας.

Ο φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes» εξηγεί διάφορες λειτουργίες («Explore me») και βοηθά, λόγου χάρη, στη σύνδεση ενός smartphone μέσω Bluetooth ή εξηγεί πού βρίσκεται το κουτί πρώτων βοηθειών.

Η φράση ενεργοποίησης «Hey Mercedes» δεν είναι πλέον απαραίτητη για ορισμένες εφαρμογές. Για παράδειγμα, μπορεί να γίνει αποδοχή μιας εισερχόμενης κλήσης απευθείας λέγοντας «Accept call» («Αποδοχή κλήσης).

Σήμερα, ο φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes» υποστηρίζει 27 γλώσσες με κατανόηση φυσικής γλώσσας (natural language understanding, NLU), επιτρέποντας έτσι τη φυσική αλληλεπίδραση για μια ευρεία ποικιλία θεμάτων.

Η νέα ενότητα Chit-Chat και γνώσεων παρέχει τη σωστή απάντηση σε πολλές ερωτήσεις – ακόμη και σε ερωτήσεις για ήχους ζώων ή γενικών γνώσεων.

Επιπλέον, μπορεί να ξεκινά διάλογο με πραγματικό πρόσωπο.

Χάρη στη λειτουργία Smart Home, τα οικιακά συστήματα και οι οικιακές συσκευές μπορούν να συνδέονται με το όχημα και να ελέγχονται φωνητικά.

  • Προαιρετικά διατίθενται δυο διαφορετικές οθόνες Head-up
  • Η μεγαλύτερη οθόνη Head-up προσφέρει περιεχόμενα με επαυξημένη πραγματικότητα (AR)

Για παράδειγμα, κατά την πλοήγηση προβάλλονται στη λωρίδα κυκλοφορίας εικονικά κινούμενα βέλη αλλαγής κατεύθυνσης. Στο πλαίσιο των λειτουργιών υποβοήθησης, εμφανίζονται πληροφορίες π.χ. από το ενεργό σύστημα υποβοήθησης απόστασης.

Οι ρυθμίσεις καθισμάτων δεν γίνονται μόνο από τους διακόπτες με εικονίδια στις επενδύσεις των θυρών, αλλά και από τις οθόνες. Επιπλέον, είναι εφικτός ο χειρισμός λειτουργιών ανέσεων, όπως η θέρμανση καθίσματος ή το μασάζ, μέσω φωνητικών εντολών

Λιτή, πολυτελής σχεδίαση για διαισθητική εμπειρία:

  • Η οθόνη οδηγού και η οθόνη πολυμέσων προσφέρουν μια ολοκληρωμένη αισθητική εμπειρία
  • Η εμφάνιση των οθονών μπορεί να εξατομικευθεί επιλέγοντας ανάμεσα σε τέσσερα στιλ ενδείξεων (Διακριτικό, Σπορ, Αποκλειστικό, Κλασικό) και τρεις τρόπους λειτουργίας (Πλοήγηση, Υποβοήθηση, Service)
  • Ο αριθμός των κλασικών χειριστηρίων μειώθηκε δραστικά: 27 λιγότεροι μηχανικοί διακόπτες σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο
  • Εκτός από τον χειρισμό μέσω αφής και σάρωσης, στις επιλογές χειρισμού προστίθενται τώρα οι φωνητικές εντολές, οι χειρονομίες και ο έλεγχος με το βλέμμα

Ωστόσο, ο χειρισμός βασικών λειτουργιών, όπως τα φώτα ή οι υαλοκαθαριστήρες, εξακολουθεί να μπορεί να γίνεται απευθείας από διακόπτες. Το πεδίο ελέγχου του κλιματισμού βρίσκεται μόνιμα στο κάτω άκρο της οθόνης.

  • Η διεπαφή χρήστη (UI) ακολουθεί την ανθρώπινη διαίσθηση
  • Το εσωτερικό σύστημα υποβοήθησης MBUX αντιδρά σε χειρονομίες και κινήσεις
  • Ο φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes» αντιδρά στην ομιλία
  • Στη μεγάλη οθόνη Head-up προβάλλονται σχετικές πληροφορίες εντός του οπτικού πεδίου του οδηγού σε μια εικονική απόσταση περ. δέκα μέτρων
  • Ενσωματώνει το έγχρωμο περιεχόμενο επαυξημένης πραγματικότητας (βλ. παραπάνω)
  • Με την προσθήκη ψηφιακών στοιχείων στην πραγματικότητα, παρέχεται άμεσα αντιληπτή πληροφόρηση, που είναι σημαντική για τις τρέχουσες συνθήκες οδήγησης.

Οι βασικότερες καινοτομίες αναλυτικά

Οθόνη Head-up επαυξημένης πραγματικότητας (AR-HUD): Προαιρετικά διατίθενται δυο διαφορετικές οθόνες Head-up, εκ των οποίων η μία αποτελεί πρωτοποριακή έκδοση με εξαιρετικά μεγάλη εικόνα. Η γωνία ανοίγματος της οθόνης είναι 10° οριζόντια και 5° κατακόρυφα και προβάλλεται εικονικά σε απόσταση 10 μέτρων. Αυτή η επιφάνεια προβολής αντιστοιχεί σε οθόνη με διαγώνιο 77 ιντσών. Η οθόνη AR-HUD προσφέρει πλούσιο περιεχόμενο επαυξημένης πραγματικότητας για τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και πληροφοριών πλοήγησης. Συγχωνεύονται στο περιβάλλον μπροστά από το όχημα και συμβάλλουν στην περαιτέρω μείωση της απόσπασης προσοχής του οδηγού. Η μονάδα που παράγει εικόνα (DMD, digital mirror device της Texas Instruments) αποτελείται από μία μήτρα υψηλής ανάλυσης με 1,3 εκατ. ξεχωριστά κάτοπτρα και μια πηγή φωτός υψηλής απόδοσης. Η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιείται και στις συσκευές προβολής των κινηματογράφων. Η Mercedes-Benz τη χρησιμοποιεί για πρώτη φορά στην S-Class για τη δημιουργία εικόνων στην οθόνη Head-up.

Τρισδιάστατη οθόνη οδηγού: Βλέποντας στην οθόνη διαφορετικές προοπτικές εικόνας ενός αντικειμένου δημιουργείται η αίσθηση βάθους στον χώρο. Σε αυτή την πρωτοποριακή αυτο-στερεοσκοπική οθόνη, επιτυγχάνεται με ένα αριστοτεχνικό συνδυασμό συμβατικής οθόνης LCD με μία ειδική δομή pixel και ελεγχόμενη γρίλια διαφράγματος LCD. Η λεγόμενη μάσκα σκίασης είναι τοποθετημένη ελάχιστα χιλιοστά μπροστά από την οθόνη LCD και προσαρμόζεται με τόση ακρίβεια στη θέση κεφαλιού του θεατή, ώστε το αριστερό και δεξί μάτι βλέπουν διαφορετικά pixel της οθόνης LCD. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται η επιθυμητή αίσθηση βάθους. Στην οθόνη υπάρχει ενσωματωμένο ένα σύστημα στερεοσκοπικών καμερών, το οποίο χρησιμοποιείται για να ανιχνεύει με ακρίβεια τη θέση των ματιών του θεατή. Χάρη σε μεθόδους που ανέπτυξε η Mercedes-Benz για την προσαρμογή αποστάσεων και σε μια διαμόρφωση συστήματος μικρού λανθάνοντα χρόνου, ο οδηγός απολαμβάνει μεγάλη ελευθερία κινήσεων. Η εικόνα στην οθόνη του οδηγού αναπροσαρμόζεται διαρκώς.

Εσωτερικό σύστημα υποβοήθησης MBUX: Χρησιμοποιώντας κάμερες στη μονάδα χειριστηρίων οροφής και αλγόριθμους μάθησης, το εσωτερικό σύστημα υποβοήθησης MBUX αναγνωρίζει και προβλέπει επιθυμίες και προθέσεις των επιβατών. Για να το κάνει αυτό, ερμηνεύει την κατεύθυνση του κεφαλιού, τις κινήσεις των χεριών και τη γλώσσα του σώματος, και ανταποκρίνεται με αντίστοιχες λειτουργίες του οχήματος. Για παράδειγμα, αν ο οδηγός στρέψει το βλέμμα προς το πίσω παρμπρίζ, το εσωτερικό σύστημα υποβοήθησης ανοίγει αυτόματα το ρολό σκίασης. Εάν ο οδηγός ψάχνει κάτι στο κάθισμα του συνοδηγού στο σκοτάδι, ανάβει αυτόματα το φως. Αρκεί να κοιτάξει έναν από τους εξωτερικούς καθρέφτες για να τον ρυθμίσει, χωρίς να τον έχει επιλέξει προηγουμένως από τον διακόπτη. Οι φυσικές κινήσεις των χεριών αναγνωρίζονται επίσης, και ο οδηγός ή κάποιος επιβάτης μπορεί να ανοίξει τη συρόμενη οροφή χωρίς να την αγγίξει. Η πρόσβαση στις προτιμώμενες λειτουργίες γίνεται με τη βοήθεια της «χειρονομίας Αγαπημένων» (αντίχειρας και δείκτης χεριού σε σχήμα V). Ο οδηγός και οι επιβάτες μπορούν να συνδέσουν τα προσωπικά τους «Αγαπημένα» με το σύστημα. Εκτός από την αυξημένη άνεση χειρισμού, το εσωτερικό σύστημα υποβοήθησης MBUX προσφέρει επίσης βελτιωμένη ασφάλεια. Ελέγχει, για παράδειγμα, εάν είναι σωστά στερεωμένο το παιδικό κάθισμα που βρίσκεται στο κάθισμα συνοδηγού.

Τεχνολογία OLED: Η συντομογραφία σημαίνει Organic Light Emitting Diode, δηλαδή οργανική δίοδος εκπομπής φωτός. Σε αντίθεση με την τεχνολογία LCD, κάθε οθόνη OLED αποτελείται από αρκετά οργανικά στρώματα εκπομπής φωτός επάνω σε ένα πλαστικό υπόστρωμα. Στην S-Class, η οθόνη OLED τοποθετείται πίσω από γυάλινη πρόσοψη και, σε συνδυασμό με τους ενεργοποιητές και τους αισθητήρες πίεσης που βρίσκονται από πίσω, προσφέρει πλούσια εμπειρία χειρισμού και ενδείξεων. Η αξιολόγηση της ασκούμενης πίεσης και η επιβεβαίωση των εντολών αφής επιτρέπει ένα μεγάλο εύρος λειτουργιών. Οι OLED επιφάνειες εκπέμπουν φως όταν σε αυτές διοχετεύεται ηλεκτρικό ρεύμα, και αντίθετα με τις οθόνες LCD δεν χρειάζονται εξωτερικό οπίσθιο φωτισμό. Κατανάλωση ρεύματος γίνεται μόνο στα σημεία όπου πρέπει να φωτιστούν τα pixel, συνεπώς ένα από τα οφέλη είναι το καλύτερο επίπεδο μαύρου και η εντονότερη αντίθεση. Κατά τη συνήθη προβολή διαδοχικών εικόνων, η τεχνολογία OLED καταναλώνει έως και 30 % λιγότερη ενέργεια σε σύγκριση με την τεχνολογία LCD.

Φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes»: Τα συμβατικά συστήματα φωνητικού ελέγχου των αυτοκινήτων λειτουργούν με συγκεκριμένες εντολές των χρηστών τους. Επειδή όμως ο φωνητικός βοηθός «Hey Mercedes» καταλαβαίνει τη φυσική γλώσσα, ακούει κάθε λέξη κατανοώντας πρακτικά οποιαδήποτε φράση αφορά το infotainment και τη λειτουργία του οχήματος σε 27 γλώσσες. Επιπλέον, αναγνωρίζεται ο έμμεσος λόγος, για παράδειγμα ο χρήστης μπορεί να πει «Κρυώνω», αντί να δώσει την σαφή εντολή “Θερμοκρασία στον χώρο ποδιών στους 24 βαθμούς”, για να ρυθμίσει τη θερμοκρασία στον χώρο ποδιών. Το σύστημα φωνητικών ελέγχου έχει επίσης την ικανότητα εκμάθησης. Αφενός, συντονίζεται με τον χρήστη και τη φωνή του, ενώ καταλαβαίνει επίσης καλύτερα τους χρήστες άλλης μητρικής γλώσσας. Αφετέρου, τα μοντέλα του λογισμικού στο διακομιστή μαθαίνουν σταδιακά νέες λέξεις ή τη μεταβαλλόμενη χρήση της γλώσσας στην πάροδο του χρόνου. Επιπλέον το σύστημα δεν απαντά πλέον στερεοτυπικά, αλλά διαφοροποιεί τις απαντήσεις του. Ο φωνητικός βοηθός λειτουργεί ουσιαστικά ως εξής: οι φωνητικές εντολές απαλλάσσονται από θορύβους περιβάλλοντος, συμπιέζονται και μεταδίδονται. Η κεντρική μονάδα στο όχημα και ο διακομιστής αξιολογούν τα δεδομένα και στέλνουν μια απάντηση. Το σύστημα αποφασίζει ποια απάντηση είναι η πιο πιθανή και, μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, ακολουθεί η απάντηση/αντίδραση. Αυτό σημαίνει ότι ο φωνητικός βοηθός ανταποκρίνεται ακόμη κι όταν δεν υπάρχει συνδεσιμότητα.

Νίκος Τσάδαρης