Σε μια άκρως αποκαλυπτική διαπίστωση κατέληξε έρευνα που μάλιστα διεξήγαγε το ίδιο το Twitter. Σύμφωνα λοιπόν με την εν λόγω μελέτη, ο αλγόριθμός του δημοφιλούς κοινωνικού δικτύου ενισχύει και προωθεί στους χρήστες περισσότερα tweets από δεξιά πολιτικά κόμματα και ειδησεογραφικά μέσα έναντι των αριστερών.

Η έρευνα του Twitter εξέτασε συγκεκριμένα τα tweets από πολιτικά κόμματα και χρήστες που μοιράζονταν περιεχόμενο από ειδησεογραφικά μέσα σε επτά χώρες σε όλο τον κόσμο: τον Καναδά, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιαπωνία, την Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ. Αναλύθηκαν εκατομμύρια tweets που στάλθηκαν μεταξύ 1 Απριλίου και 15 Αυγούστου 2020.

Η μελέτη συνέκρινε το timeline του «Home» του Twitter [σ.σ: τον προεπιλεγμένο τρόπο με τον οποίο εξυπηρετούνται τα tweets στους 200 εκατομμύρια χρήστες του, στον οποίο ένας αλγόριθμος προσαρμόζει αυτό που βλέπουν οι χρήστες] με το παραδοσιακό χρονολογικό χρονοδιάγραμμα όπου τα πιο πρόσφατα tweets κατατάσσονται πρώτα.

Στη συνέχεια, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τα δεδομένα για να δουν ποια tweets διαδίδονταν περισσότερο από τον αλγόριθμο.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα κόμματα και οι παρατάξεις της δεξιάς απολάμβαναν υψηλότερα επίπεδα «αλγοριθμικής ενίσχυσης» σε σύγκριση με τα αντίστοιχα της αριστεράς. Ωστόσο, παραδέχθηκαν πως «δεν μπορούν να εξηγήσουν το γιατί συμβαίνει αυτό», αν και δεσμεύτηκαν ότι το θέμα αυτό θα εξεταστεί, παρόλο που έκαναν λόγο για μια «πολύ δύσκολη απάντηση σε ένα εξίσου δύσκολο ερώτημα».

Η διευθύντρια του τομέα Meta (Machine-learning, ethics, transparency, accountability) του Twitter, Ρούμαν Τσοουντάρι, δήλωσε στο BBC, πως «το επόμενο βήμα μας είναι να εντοπίσουμε την αιτία πίσω από το φαινόμενο», προσθέτοντας εμφατικά πως «στις έξι από τις επτά χώρες, που ερευνήσαμε τα tweets που ανέβασαν δεξιοί πολιτικοί ενισχύθηκαν αλγοριθμικά περισσότερο σε σχέση με εκείνα των αριστερών αριστερών αντιπάλων τους».

«Ο εντοπισμός της αιτίας αυτού του επαναλαμβανόμενου μοτίβου είναι πολύ δύσκολος και είναι κάτι που το Meta θα πρέπει να κάνει», τόνισε με νόημα η Τσόουνταρι.

Οι ερευνητές πάντως υποστήριξαν ότι η διαφορά στην προώθηση μπορεί να οφείλεται σε «διαφορετικές στρατηγικές» που χρησιμοποιούν τα πολιτικά κόμματα για να απευθυνθούν στους χρήστες του μέσου κοινωνικής δικτύωσης, αρνούμενοι πεισματικά ότι τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι οι αλγόριθμοί του Twitter ωθούν σε «ακραίες ιδεολογίες» εν μέσω ωστόσο επικρίσεων για το αντίθετο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που το Twitter αντιμετωπίζει θέμα εμφανούς προκατάληψης στον αλγόριθμό του. Τον Απρίλιο, η πλατφόρμα ανέφερε ότι διεξήγαγε μια μελέτη για να προσδιορίσει εάν οι αλγόριθμοί της συνέβαλαν σε «ακούσιες βλάβες».

Λίγο μετά, τον Μάιο, το μέσο αποκάλυψε ότι η αυτόματη περικοπή εικόνων είχε θέματα που ευνοούσαν τα λευκά άτομα έναντι των μαύρων και τις γυναίκες έναντι των ανδρών.